Foto: Stefan Verkerk

Treinreizigers proberen eerste intercitybus van Flixbus

klok 03 dec 2015 12:08

Het loopt nog niet echt storm bij Flixbus, maar de reizigers die de binnenlandse intercitybussen op de eerste dag uitproberen zijn vooral mensen die anders met de trein reizen. De reizigers die de bus nemen zijn in het algemeen enthousiast, al wordt de frequentie als een minpunt genoemd.

Het is 8.30 uur als de Flixbus naar Den Bosch te Rotterdam Zuidplein arriveert. Vandaag is de eerste dag dat het Duitse bedrijf op vijf routes binnen Nederland intercitybussen laat rijden. Op het busperron staan zes mensen te wachten, later arriveert nog een zevende. De buschauffeur heeft vanochtend al een rit Nijmegen – Rotterdam Zuidplein uitgevoerd, maar daarin zaten helemaal geen mensen.

Bus in plaats van de trein
De reizigers die er zijn hebben er zin in. “Dit geeft mij een vakantiegevoel”, zegt een vrouw die samen met haar vriendin naar Den Bosch gaat. “We zouden eigenlijk met de trein naar Den Bosch gaan, maar toen we over deze bus hoorden, hebben we hiervoor gekozen. Lekker makkelijk, zonder overstappen, en slechts 1 euro”, zegt ze. Maar ook als het 7 euro was geweest, de normale “vanaf” prijs, had ze wel de bus willen nemen. “Ik vind het ideaal, het is alleen jammer dat hij nog niet zo vaak rijdt. Anders waren we een uur later vertrokken, en dan waren we op een ander tijdstip weer naar huis gegaan.”

15 minuten voor vertrek aanwezig
Volgens Flixbus rijden de intercitybussen vooral op routes waar deze sneller zijn dan de trein. Maar dat is niet helemaal waar. Op het ticket staat dat je minimaal een kwartier voor vertrek aanwezig moet zijn. Die tijd neemt Flixbus niet mee in haar vergelijkingen met de trein. Volgens Arthur Kamminga van Flixbus is de 15 minuten vooral bedoeld om te voorkomen dat mensen last-minute aan komen lopen. “Het is geen echte verplichting.” Voor de twee dames is het hoe dan ook geen probleem.  “Bij de trein zijn we vaak ook ruim op tijd aanwezig.”

Niet te Rotterdam Centraal
Een wat jongere vrouw is ook tevreden met de nieuwe lijndienst. Als de bus er niet was geweest, was ze in elk geval niet vandaag op pad gegaan. “Normaal reis ik met de trein, maar toen ik hoorde dat je nu voor 1 euro met de bus kon, heb ik mijn bezoekje aan Den Bosch ingepland. Wel jammer dat de bus niet stopt op Rotterdam Centraal.”

Navigatie
Een Duitse buschauffeur rijdt de bus, hij heeft weliswaar eerder de route al geoefend, maar toen met een ander navigatiesysteem. Vanochtend – toen er geen reizigers in zijn bus zaten – was hij in Rotterdam een beetje verkeerd gereden. Daarom controleert hij bij de reizigers of de route die hij denkt te moeten rijden wel klopt.

Stipt in de daluren
De rit verloopt verder voorspoedig. Even lijkt het erop dat de bus in de file komt. Maar binnen een minuut rijdt de bus weer. In Den Bosch komt de bus twee minuutjes later aan dan gepland, ook in spoornormen is dat nog op tijd. Toch denkt de redactie van Treinreiziger.nl dat het moeilijk zal worden om de busdienst midden in de spits stipt te laten rijden.

BNR Race: Bus te laat
Dat het moeilijk is om de bus in de spits op tijd te laten rijden, bleek direct bij de eerste rit Enschede – Eindhoven. BNR-verslaggevers deden een wedstrijdje, de bus had ruim een half uur sneller moeten zijn dan de trein. Toch was de verslaggever die per trein ging eerder in Eindhoven. Wel merken de verslaggevers op dat de bus comfortabeler is. Zonder overstappen, en gegarandeerd een zitplek. Net als bij Treinreiziger.nl zaten er overigens ook bij BNR maar een paar reizigers in de bus.

Halteplek in Den Bosch
Van vertraging op de busrit naar Den Bosch was bij Treinreiziger.nl dus geen sprake. Eenmaal in Den Bosch aangekomen is het behelpen. De halteplek is door de gemeente Den Bosch vorige week op het laatste moment gewijzigd naar de achterzijde. Daar ontbreekt het aan een goede stopplek. Als de bus aankomt staan er dan ook auto´s geparkeerd op de stopplaats en is het dus snel uitladen op de weg. Op de terugweg, als we weer naar Rotterdam gaan, is er geen goede plek om te stoppen. De bus komt daarom ook maar een minuut voor vertrektijd aanrijden. Dan blijkt dat de bocht bij de stopplek niet gemaakt kan worden. Het wordt snel inladen op het fietspad.

Negen reizigers terug
Ook op de terugweg is het niet echt druk in de bus, negen reizigers. Net als op de heenweg zeggen ook hier de reizigers die we spreken dat ze normaal gesproken de trein hadden genomen. Eén van hen heeft eerder de bus genomen. “Toen ik naar Brussel ging ben ik met de bus gegaan vanaf Eindhoven voor 9 euro. Op de terugweg met de trein, dat was flexibeler. De trein vond ik ook prima, maar daar betaalde ik 36 euro. Daarom zal ik de volgende keer toch sneller de bus nemen.”

Buslijn Den Bosch – Brussel uitgesteld
Ze had ook gezien dat Flixbus vanuit Den Bosch rechtstreeks naar Brussel zou gaan rijden. Maar opeens kon ze nu geen tickets meer boeken. Flixbus zegt in een reactie dat de nieuwe buslijn Den Bosch – Brussel is uitgesteld. Door de terreurdreiging in Brussel zakte de vraag in.

3.000 tickets verkocht
Het bedrijf zegt verder dat sinds de lancering 3.000 tickets voor de vijf Nederlandse lijnen zijn verkocht. Daar moet bij worden opgemerkt dat reizigers nu nog vrij gemakkelijk een busticket kunnen kopen van 1 euro. In de tweede helft van december wordt een buskaartje duurder.


De vijf binnenlandse buslijnen van Flixbus:

  • Groningen – Haren – Hengelo – Enschede (4x per dag) (reistijd: 1u en 55 min)
  • Groningen – Haren – Apeldoorn – Eindhoven (4x per dag) (reistijd: 3u en 15 min)
  • Enschede – Hengelo – Eindhoven (4x per dag) (reistijd: 2u en 10 min)
  • Rotterdam – Nijmegen (8x per dag): (reistijd: 1u en 25 min)
  • Rotterdam – Den Bosch (8x per dag): (reistijd: 1u en 10 min)

Reistijd is exclusief 15 minuten die je voor vertrek aanwezig dient te zijn. De bussen stoppen in het algemeen bij stations in het centrum. Alleen de bussen die starten te Rotterdam Zuidplein stoppen ook te Rotterdam Lombardijen. In Haren stopt de bus ook niet bij een station. In Twente stopt de bus bij het station maar daarnaast ook bij Enschede Kennispark.

Eén gedachte over “Treinreizigers proberen eerste intercitybus van Flixbus”

  1. R. Jansen schreef:

    Zijn er plannen om een route Nijmegen-Maastricht te openen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.