fbpx

Treinrondreis.nl start vijfde seizoen met groter aanbod en meer mensen

Het internationale treinverkeer zit in de lift. Niet alleen voor reizen van enkele honderden kilometers wordt de trein steeds vaker gekozen boven het vliegtuig, maar ook langere reizen per trein raken steeds meer in trek. Bij Treinrondreis.nl merken ze de toegenomen populariteit. De aanbieder van treinreizen gaat zijn vijfde jaar in met een gegroeid aanbod en personeelsbestand.

Het is vijf jaar geleden dat Hildebrand van Kuijeren, vijftien jaar nadat hij Treinreiziger.nl oprichtte, het idee kreeg treinvakanties te verkopen. Van Kuijeren zag een groeiende vraag naar treinvakanties aan de ene kant en obstakels bij het boeken daarvan aan de andere kant. Als treinkenner bij uitstek zag hij mogelijkheden internationale treinreizigers te ’ontzorgen’ met geregelde pakketreizen en stedentrips per trein.

Echte start in 2021

Maar ja, het was begin 2020 en al gauw dacht niemand meer aan vakanties. Nog voordat Van Kuijeren zijn plan kon uitvoeren, gooide de coronapandemie roet in het eten. Niet 2020, maar 2021 werd zo het eerste jaar van Treinrondreis. ’Treinrondreizen en stedentrips per trein moeten eenvoudiger boekbaar worden. Dat is de ambitie van Treinrondreis.nl, een nieuw specialistisch reisbureau dat vanaf vandaag reizen aanbiedt’, zo meldde Treinreiziger.nl op 7 mei 2021.

Het begin was er, en na een rustig begin begon het al snel te lopen. ’’Corona was in het begin echt nog wel een issue, maar daarna merkte ik al gauw dat er wel echt vraag was’’, zegt Van Kuijeren. ’’In februari 2022 werd er al zo veel geboekt dat ik het niet meer alleen aankon. Toen is Treinrondreis.nl snel uitgebreid. Ik heb dat jaar nog drie mensen aangenomen.’’ Inmiddels staat de teller op zes medewerkers, aangevuld met een aantal freelancers.

Van snelle naar geleidelijke groei

De groei hield niet op. ’’We zijn best fors gegroeid. Het meeste van 2021 naar 2022 en daarna een relatief geleidelijke groei. Daar ben ik wel blij mee ook. Als je iedere keer gaat verdubbelen, moet je erg oppassen niet aan je eigen succes ten onder te gaan.’’

Niet alleen in personeel, ook in aanbod groeide Treinrondreis.nl. In 2021 kondigde Van Kuijeren aan te starten met een ’bescheiden aanbod gezinsvriendelijke vakanties. Bijvoorbeeld naar het Comomeer, naar het Salzburgerland of een strandvakantie naar Rimini. Van Kuijeren nu: ’’We bieden nu een stuk meer reizen aan. Je moet ergens beginnen. Het begon met meerdere stedentrips en meerdere rondreizen. Dat is wel uitgebreid. Noorwegen, Italië, Schotland, Spanje en Frankrijk zijn erbij gekomen.

Vraag alleen maar toegenomen

De vraag naar treinreizen is alleen maar toegenomen. ’’Je ziet ook dat er steeds meer aanbieders zijn van reizen met de trein. Dat is goed want het geeft keuzemogelijkheden en dat houdt ons scherp’’, zegt Van Kuijeren om er met een knipoog aan te voegen dat het wat hem betreft ’ook wel zonder concurrentie mag’.

In de vraag zijn er kleine veranderingen die veelal met de prijs te maken hebben. ’’Doordat de NightJet is overgestapt op flexibele tarieven en die daardoor een stukje duurder is geworden, zijn de stedentrips naar Wenen echt wel afgenomen. Datzelfde geldt voor de vrij goede tarieven van de Eurostar naar Parijs die speciaal voor pakketreizen waren. Dat waren scherpe prijzen en dat is allemaal verdwenen waardoor het moeilijker is dat zo aan te bieden.’’

Zuid-Frankrijk in opkomst

Maar Wenen, Boedapest en Praag blijven populaire bestemmingen voor stedentrips per trein. ’’En Zwitserland is altijd wel onze nummer 1 geweest als het om rondreizen gaat. Maar we zien ook wel dat vakanties naar Zuid-Frankrijk in opkomst zijn. In ieder geval boeken wij dat veel meer dan vorig jaar.’’

De trouwe lezer zal het niet zijn ontgaan dat het internationale spoorvervoer geplaagd wordt door werkzaamheden en storingen. Treinuitval en megavertragingen zijn haast aan de orde van de dag. Van Kuijeren kan erover meepraten. ’’De werkzaamheden en storingen zorgen hier af en toe echt wel voor hoofdpijn. Zeker de situatie in Duitsland maar ook in Zweden is af en toe echt dramatisch. In Zweden komt het soms voor dat treinen die in de dienstregeling staan, opeens twee weken voor vertrek niet blijken te rijden, zonder dat er vervangend vervoer is. Wij hebben dan wel een pakketreis geboekt en dan is het aan ons de taak iets te regelen en dat doen we dan ook.’’

’’Vorig jaar waren er enorm veel werkzaamheden en dat had een enorme impact. Ik zie dat dit jaar ook wel. Het vervelende is dat niet alle werkzaamheden vroeg genoeg bekend zijn. Pas vorige maand is duidelijk geworden dat in april gewerkt wordt tussen Mannheim en Basel waardoor hier geen treinen rijden. Aan ons dan om dit op te lossen. Dat betekent dat klanten een stukje via Frankrijk moeten reizen of in Schaffhausen overnachten in plaats van Basel, in overleg met de klant.’’

Reistips van de Treinrondreis-experts

Het aanbod van Treinrondreis is stevig gegroeid. Lees hier welke tips de treinreisexperts van Treinrondreis.nl hebben.

‘Vooruitgang gaat snel in de Baltische Staten’

Jonne Kingma stelde een reis samen naar de Baltische Staten, niet verrassend dat dat ook zijn aanrader is. Op treingebied timmeren Estland, Letland en Litouwen stevig aan de weg met de aanleg van de nieuwe Rail Baltica hogesnelheidslijn die de landen met elkaar en Finland verbindt. ’’Ze werken hard en de vooruitgang gaat er heel snel’’, constateert Kingma die zelf al de nodige treinkilometers in de regio heeft gemaakt. ’’Vooral in Estland zie je de vooruitgang heel erg goed. Het is het meest hightech land dat ik ken.’’

Wat de treinrondreis door de regio ook leuk maakt zijn de verschillende steden die je aandoet. ’’Je doet ook nog Polen en Berlijn aan en je komt zelfs in Helsinki.’’

Ook Noorwegen is een echte aanrader, vindt Kingma. ’’Het mooie daar is dat je op plekken komt waar je anders niet zo snel zult komen. Zo ga je van Oslo naar Bergen over de Hardangervidda hoogvlakte. Alleen de trein kan daar komen. Er zijn geen wegen. Je zit zo echt midden in de natuur. Hetzelfde geldt voor de Flåmspoorweg. Die is wel erg druk in het hoogseizoen en een uitdaging om te boeken, maar dit lukt ons altijd wel.’’

‘Bernina, mooiste ervaring’

Luke Tros kwam als expert bij Treinrondreis.nl terecht nadat hij in 2023, gedeeld, Kilometer Kampioen werd. Hij kreeg een Interrail cadeau waarmee hij heel Europa is rondgegaan. ’’Het allermooiste waar ik ben geweest was toch wel het Zuidoosten van Zwitserland aan de grens met Italië. Tirano, het eindpunt van de Bernina Express, was het mooiste gebied dat ik ooit heb gezien. En de leukste ervaring was om in een open rijtuig helemaal naar boven te gaan. Ik wist niet eens dat het bestond. En dan kon je nog doorwandelen naar 3000 meter. Dat was echt de favoriete dag van mijn reis.’’

De Bernina Express dus, dat is wat Tros aanraadt. En dat dan bijvoorbeeld in combinatie met een treinreis naar Rome. ’’Echt een waanzinnige stad. En wat dan echt heel leuk is, is om met de nachttrein terug naar huis te gaan. Dat is ook echt een belevenis, wakker worden in de trein.’’

‘Geen mooier treinland dan Zwitserland’

Hildebrand van Kuijeren vindt de Bernina de mooiste spoorlijn

Treinrondreis.nl-oprichter Hildebrand van Kuijeren sluit zich aan bij Tros. Geen mooier treinland dan Zwitserland, vindt Van Kuijeren. ’’Zwitserland is hartstikke mooi en de Bernina is de mooiste spoorlijn die er is. Als ik een reis moet aanbevelen die ook buiten Zwitserland gaat, dan is dat de Alpine Italiane. Dan verblijf je ook aan het Comomeer, je reist over de Bernina spoorlijn. Dat kan in het open rijtuig. Als je eerste klas boekt, reis je ook nog in een panoramarijtuig naar Oostenrijk, door de Dolomieten. Dat is echt een hele mooie.’’

“Binnen Zwitserland is de Grand Panorama mijn favoriet, het is eigenlijk stiekem mijn allermooiste reis. Het leuke daarvan is dat er ook een boottocht over de Thunersee optioneel mogelijk is. Mijn vrouw was daar echt heel enthousiast over. Het is een fantastische ervaring. Voor de prijs kan ik de Alpine Italiane ook als tip geven, die is iets voordeliger.’’

‘Ga voor afwisseling’

Marc van der Lee heeft een ander soort tip. In plaats van een specifieke reis raadt hij aan vooral afwisseling op te zoeken. ’’Er is niet een reis waarvan ik zeg, die moet je doen. Maar wat ik wel altijd leuk vind en wat ik zelf geprobeerd heb met de reizen die ik heb samengesteld, is dat je afwisseling hebt. Neem de reis Occitanië. Je bezoekt er Brive-la-Gaillarde, dat is een klein stadje, je gaat naar Toulouse, echt een flinke stad. En dan ga je de bergen in en daar daal je af met de Petit Train Jaune.’’

Ga je naar Andalusië dan ontkom je niet aan de steden Cordoba, Sevilla, Malaga en Granada, volgens Van der Lee. ’’Wat ik dan leuk vind, is om er een trage maar mooiere trein in te verwerken tussen Sevilla en Malaga. En je gaat naar Jaén, een onbekendere stad die leuk is om te bezoeken.

Kort gezegd: een reis die afwisseling biedt en die onbekendere plekken laat zien, die combinatie dat is het leukste wat ik vind om aan te bieden.’’

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee. Openingsfoto: Team Treinrondreis/Treinreiziger in juni 2024. Sindsdien zijn er enkele wisselingen geweest in het team.

4.5 11 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
30 dagen geleden

Ik denk dat het goed is om te consolideren op basis van reizen waar altijd vraag naar zal blijven, zoals naar Zwitserland. Maar uiteindelijk rijdt iedereen daar wel dezelfde erg toeristische lijnen, waardoor er weinig authentieks overblijft. Ik denk dat er wel meer interessante lijnen te rijden zijn, die niet zo zijn platgetrapt door toeristen. En ik denk dat daar voor jullie nog wel een kans ligt, om mensen die nogmaals naar Zwitserland gaan een vooral verrassende reis aan te bieden.

Zelf zie ik de ‘schoonheid’ van de Baltische spoorwegen niet zo. Alleen het stukje Valga – Riga is wel leuk om te doen. Voor de rest is er gewoon niet zoveel te zien in het landschap. Het is wel de mogelijkheid om een aantal heel verschillende steden aan te doen in korte periode. Ook dat Estland het meest high tech land zou zijn, vind ik overdreven. Er zijn daarin heel veel start ups in Tallinn, maar daar merk je als toerist nauwelijks iets van.

Zelf ben ik de afgelopen jaren vaak naar Schotland geweest. Die reizen verdienen meer aanmoediging. Ik kom er vaak Nederlanders tegen die hun reis anders hadden willen doen, als ze bijvoorbeeld de overnachtingen hadden kunnen regelen. Daar is voor jullie echt wel winst te pakken. Het rondje dat jullie nu aanbieden, is vanuit huis makkelijk zelf te boeken. Het wordt alleen moeilijk met het vinden van (betaalbare) accommodatie in Fort William.

Ik zou zelf de route door Schotland andersom doen en wat aanpassen. Ik zou de rit van Edinburgh naar Perth maken via Dundee (zodat de iconische bruggen over de Forth en Tay worden meegepakt) en dan de volgende ochtend naar Inverness (met uitstapje naar Culloden als tip). Vanaf daar zou ik proberen de route naar Kyle of Lochalsh toch mee te pakken, want daar wordt het moeilijk om het zelf te organiseren. Vanaf daar met de bus over Skye en boot naar Mallaig en door naar Fort William. Zelf vind ik de busrit door Glencoe naar Glasgow dan nog mooier dan de treinreis. Maar een spoorliefhebber kan Corrour natuurlijk niet overslaan. Je zou vanaf Glasgow de rail&sail naar Arran nog kunnen aanbevelen.

Silvan Buiting
30 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik vind dat Annemiek wel een goed punt heeft. Inderdaad rijden veel toeristen dezelfde toeristische lijnen, waardoor er weinig authentieks overblijft.

Iedereen moet zelf weten waar hij/zij naar toe zou willen. De meeste mensen gaan nu eenmaal naar de meest bekende plekken. Dit is blijft iets mens eigen denk ik?

Toch kan ik iedereen aanbevelen om de wat onbekendere treintrajecten te kiezen.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Mariazellerbahn in Oostenrijk, een van de smalspoor stoomtreinlijntjes in (Oost) Duitsland of een van de vele zijlijntjes in Duitsland, Italië, Oostenrijk of Tsjechië.
Korter bij huis is de spoorlijn van Luik naar Luxemburg erg mooi! (Met gratis trein in Luxemburg).

Veel van het bovengenoemde kan toeristisch zijn, maar vaak lang niet zo druk/populair als de meest bekende spoorlijnen in Zwitserland.

Ik zag dat treinrondreis.nl ook reizen naar minder bekende bestemmingen aanbied. Persoonlijk zou ik zoiets zeker in overweging nemen.

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door Silvan Buiting
Annemiek
30 dagen geleden
Antwoord aan  Silvan Buiting

Ik heb zelf bijvoorbeeld niet enorm kunnen genieten van de Bernina Express. Ik vond het wel mooi, maar ik zat tussen storende Amerikanen en Aziaten. En van de lokalen vond ik werkelijk niemand sympathiek. Het was voortdurend ‘ieder voor zich’.

Twee jaar geleden was ik op fietsvakantie in Liechtenstein. Op één van de dagen heb ik toen te voet de klim naar de top van de Säntis gemaakt. Om daar te komen heb ik het treintje van Gossau naar Appenzell gebruikt en eerst de hele omweg vanaf Feldkirch gemaakt. De onverwachte ervaringen en de genoten uitzichten vanuit dat treintje staan me veel meer bij dan bijvoorbeeld de Bernina.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
29 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

De Bernina in het regionale treinstel is vaak best rustig .

Drs.P
29 dagen geleden

Die panoramatreinen zoals Glacier express, Bernina express en Gotthard Panorma express moet je echt vermijden. Deze reizen kunnen ook met lokale treinen gedaan worden.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
28 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Zelf kies ik ook vaak voor de regionale trein, maar ik heb toch wel moeite om andere mensen ervan te overtuigen. Bij de Glacier Express snap ik dat nog. Overstappen wordt als een obstakel gezien. En dat is bij de Glacier Express niet nodig, de regionale trein meerdere keren, hoe eenvoudig die overstap ook is.

vissering
28 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

prima reactie, vooral je tip re Scot sprak me aan-en ook de nou niet al te waarderende waardering van die 3 Balten-ben ik ooit geweest toen het nog geen EU was, we nog een visum-wel voor 3 tegelijk-bij entree moesten kopen en er van die Soviet-style nachttreinen reden tussen de hoodsteden.
Jammer voor Scot dat die engelsen van bezuije de border nou weer extra troubles maken met verplicht ETA voor 16 of 18 GBP voor entree GB=UK.
Reis zelf nog steeds redelijk veel en vrijwel altijd op me eige=mezelf. Tot in mainland China aan toe-en alle ASEAN landen. En ook at lukte me. Met seat61 is het prima plannen en heb je die veel duurdere groepsreizen met verplicht in groep hele programma doen nit echt nodig.

treingraag
30 dagen geleden

Salzburg – Klagenfurt kent ook letterlijk hoogtepunten en eindpunt heeft heerlijke gastronomie ook nog eens heel voordelig vaak. Ook niet overlopen en Woerthersee in de buurt voor boottocht met koffie en Schnaps.

Paul Lamote
30 dagen geleden

Noorwegen en Zwitserland blijven aanraders maar beide wel alleen voor de reiziger met een wat ruimer budget.

De Baltische staten zijn voor velen wellicht een leuke ontdekkingsreis. Maar vrijwel totaal ontvolkt en qua landschap oersaai. Alleen Tallinn en Riga ziijn een (kort) verblijf waard.

Rail Baltica is een drama. Een politiek EU-project (gericht tegen Rusland) wat zich heeft ontpopt tot een bodemloze put. Het is de vraag of en zo ja wanneer dat ooit af komt en wie de mega-rekening gaat betalen.

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door Paul Lamote
Dries Molenaar
29 dagen geleden

Leuk al die reizen. Is er niets te beleven in Spanje of Portugal. De aanreis moet zo mogelijk ook per trein? Italie ook genoeg te doen. Luxe reizen zijn in maar gewoon met de trein gaan is ook leuk. Zelf de catering mee 🙂 Met ouwe lui kun je wellicht ook een praatje maken. Jonge lui zitten liever op hun telefoon te wrijven en zijn al bang om goedemorgen te wensen of gewenst te krijgen. Die roepen meteen de conducteur.
Japan is super maar ver weg voor de aanreis. Djoser heeft daar een mooie reis waarbij je van Tokyo naar Fukuoka reist, bijna alles met de trein, ook lokale trips. Veel Shinkansen.
USA kun je voorlopig wel even missen. Voor je het weet zit je in jail voor een onduidelijk stempel. Canada heeft nog wel wat leuke lijnen liggen. Passagiersvervoer is er wel erg uit de mode geraakt. Bonnefooi gaat eigenlijk niet. Quebec Montreal ging lang geleden ook maar 1 of 2 keer per dag. Je kon maar beter de bus nemen. Terwijl het toch een mooi traject voor een semi-HST zou zijn. Belangrijkste zou dan zijn om ook de vliegvelden aan te doen. Montreal NYC was wel een wens, de kans daarop is vooralsnog zeer klein.
Eigenlijk zou je een drone moeten mee laten reizen. 🙂 Die kan dan de beelden van buiten maken. Zelf zit je altijd in de trein en en zie je de trein niet door het landschap gaan, zoals bij Railaway.

Laatst bewerkt op 29 dagen geleden door Dries Molenaar