Nieuw platform voor treinrondreizen en stedentrips
07 mei 2021 10:54
Treinrondreizen en stedentrips per trein moeten eenvoudiger boekbaar worden. Dat is de ambitie van Treinrondreis.nl, een nieuw specialistisch reisbureau dat vanaf vandaag reizen aanbiedt.
Obstakels wegnemen
“Met Treinrondreis.nl willen we het reizen per internationale trein eenvoudiger maken” vertelt initiatiefnemer Hildebrand van Kuijeren. Vijftien jaar geleden begon hij al het platform Treinreiziger.nl, een website vol tips, nieuws en informatie. De afgelopen jaren zag hij hoe steeds meer mensen interesse kregen voor vakanties en reizen met de trein. Toch ervaren veel mensen obstakels bij het boeken van een internationale treinreis. “Dat moet anders kunnen”, aldus Van Kuijeren.
Wie een pakketreis wil boeken voor een autoreis, vliegvakantie of cruise heeft keuze uit tientallen aanbieders. Maar als het om treinreizen gaat, is de keuze zeer beperkt. “Daar willen we met Treinrondreis.nl verandering in brengen” legt Van Kuijeren uit. De website biedt zowel rondreizen als stedentrips. “We starten met een beperkt aanbod, maar het is de ambitie om de komende jaren fors uit te breiden”.
Grand Panorama Zwitserland 1e klas (v.a. 5 dagen)
Klimaatcrisis
Dat het nieuwe reisbureau nu start is niet toevallig. Het kabinet wil volgende week meer duidelijkheid bieden over de zomervakantie. Daarop vooruitlopend lanceert Treinrondreis.nl het nieuwe platform, zodat reizigers zich alvast kunnen oriënteren op de mogelijkheden. “Eigenlijk hadden we vorig jaar al online willen gaan, maar vanwege de tweede golf hebben we de lancering uitgesteld” vertelt de ondernemer. Van Kuijeren bedacht Treinrondreis.nl vlak voor de coronacrisis, in januari 2020. “Ik had mij de lancering toen heel anders voorgesteld.”
Toch is de pandemie geen aanleiding geweest om het plan te schrappen. Met de klimaatcrisis op de achtergrond is er een groeiende groep mensen die duurzamer wil reizen. Ook het kabinet wil reizigers aansporen vaker de trein te nemen, in plaats van het vliegtuig. Met Treinrondreis.nl worden reizigers daarmee geholpen. Op de website worden zowel rondreizen als stedentrips aangeboden.
9 daagse Treinrondreis Slowakije: v.a. € 649 p.p.
Geen boekingskosten
Van Kuijeren: “Als je mensen de trein in wilt hebben, begint het met een goede presentatie. Met ons aanbod willen we mensen echt enthousiast maken voor treinreizen. En natuurlijk moet het boeken heel eenvoudig zijn. Dat is gelukt.” Anders dan andere reisorganisaties rekent het nieuwe platform in de regel geen boekingskosten.
Dromen voor de toekomst
Het liefst had de initiatiefnemer het ook mogelijk gemaakt om ticketprijzen van verschillende aanbieders te vergelijken. Een soort skyscanner voor treinkaartjes. Maar volgens Van Kuijeren is die ambitie nu niet reëel. “Gerenommeerde partijen als The Trainline, HappyRail of Loco2 hebben ook dergelijke ambities. Het zou arrogant zijn om te denken dat wij dat met veel minder budget beter zouden kunnen.” Daarom ligt de focus op het volledig ontzorgen van de reiziger. Zo krijgen reizigers bij de 1e klas Grand Panorama Rondreis door Zwitserland zelfs een op maat gemaakte reisgids cadeau.
Treinrondreis.nl wil zowel senioren als gezinnen aanspreken. “We starten dit jaar met een bescheiden aanbod gezinsvriendelijke vakanties. Bijvoorbeeld naar het Comomeer, naar het Salzburgerland of een strandvakantie naar Rimini. Volgend jaar moet de keuze aanzienlijk uitgebreid zijn.” Nu geeft de boekingstool bij reizen met kinderen niet altijd de juiste prijs, ook dat probleem moet volgend jaar opgelost zijn. “Daarnaast is het onze ambitie om te komen met een tool waarmee reizigers van begin tot eind volledig hun rondreis kunnen ontwerpen. Maar eerst willen we zien hoe ons huidige initiatief ontvangen wordt.”
Trein + Hotel Antwerpen: v.a. € 87 p.p.
Linktip: Stedentrip Forum.
Wat een mooie initiatief! Wanneer een reis naar Roemenië per trein? Leuk trouwens die reis naar Slowakije.
De hoop is meer reizen te kunnen toevoegen de komende periode, maar ook even ervaring op te doen die aanslaat bij de gebruikers.
Rimini heeft heerlijk hotelletje Cortina, rustige Viale Cormons, nabij strand en bushalte.
Wat mooi om te zien dat er door dit soort initiatieven een steeds beter aanbod aan treinreizen komt!
Zelf heb ik toevallig bijna dezelfde reis naar Slowakije op de planning staan, (helaas heb ik deze reis vanwege corona al twee keer uit moeten stellen.)
Wel moet ik eerlijk toegeven dat het kopen van de treintickets momenteel veel gemakkelijker kan.
Als niet treinliefhebber kan ik goed voorstellen dat het lastig is om een reis samen te stellen en de treintickets te boeken.
Deze site help om gemakkelijk een mooie pakketreis te boeken.
Eerlijk is eerlijk, met enige spoorkennis en het nodige uitzoekwerk zou je zelf een goedkopere reis kunnen boeken, maar de prijzen op de site vallen zeker niet tegen en zijn erg schappelijk!
Ik hoop daarom ook dat deze site een groot succes zal worden!
website is onbereikbaar. Goed bezig.
Werkt fantastisch, niets aan de hand. Zin in.
Lijkt een gat in de markt.
Stedenreizen genoten voor Corona toeslag aan een toenemende belangstelling.
De trein heeft als voordeel dat midden in de stad aankomt. Je kunt arrangementen aanbieden met allerlei bouwstenen.
Fietsen tijdens een stedentrip was voor Corona een hype. Begonnen in Barcelona en overgeslagen naar Parijs en Sevilla. Steeds meer steden worden ingericht voor de fiets.
In Duitsland is bij veel grote stations een “Radstation”, waar goede fietsen te huur zijn. Stadsfietsen, racefietsen, tandems, kinderfietsen, kinderaanhangers,en e-bikes. Veel hotels zijn “Fahrradfreundlich”. Er liggen leuke routes klaar in het Radstation.
Google eens naar een Radstation van bijvoorbeeld Keulen, Düsseldorf, Osnabrück of Hannover. Vanuit Nederland gemakkelijk met de trein bereikbaar.
Bij veel TGV-stations in Frankrijk kan een huurauto staan, die vooraf wordt besteld. De SNCF kan bagagevervoer regelen naar hotels.
Allemaal bouwstenen die het de reiziger gemakkelijke kunnen maken. Veel succes!
Wanneer SNCF huurauto’s net zo doet als een RATP carnet in de Thalys kun je beter zelf wat zoeken via Internet. Dwz het zal veel goedkoper zijn.
Op bijvoorbeeld Avignon TGV hebben autoverhuurders Avis, Hertz en Avis een uitgiftepunt. Inleveren kan ook bij andere stations, maar wie kies je? Als treinrondreis.nl slim is, komen er rechtstreekse afspraken met een van deze bedrijven voor een leuke deal voor de klant. Daar heb je de SNCF niet bij nodig.
Ook Sixt heeft een uitgiftepunt op Avignon TGV. In normale tijd stopt daar in de weekeinden tijdens het zomerseizoen de Zon-Thalys uit Amsterdam en Rotterdam. Kort na het middaguur al in Avignon. Als de auto klaar daar staat, al snel op het terras van het huisje in de natuur van de Provence. Vliegen via Marseille kost meer tijd.
Ook naast station Lourdes een Avis of was het Herz? Autos staan er klaar ook. En lekker terrasje van de stationsresto met prima keuken, toen. Heerlijk proper en relaxed station met gratis frisse toiletten binnen en op perron A. Zo kan het ook.
Mijnheer Molenaar
Probleem is dat de poortjes van de Metro niet werken op e-tickets. Je hebt echt een apart kaartje nodig dat je in een gleuf stopt en daar er even verderop weer uitkomt.
Thalys heeft een pragmatische oplossing. Je kunt in normale tijden zonder Corona Metro-kaartjes kopen in de bar van de trein.
Overigens is Thalys een afzonderlijk bedrijf. Weliswaar is de SCNF grootaandeelhouder, maar het hoofdkantoor van de Thalys is in Brussel. Thalys staat ook ingeschreven als Belgisch bedrijf. Thalys-CEO Bertrand Gosselin is wel afkomstig van de SNCF, dat was zijn voorganger ook.
Heb bij Treinreiswinkel wel eens trein + hotel geboekt. Maar mooi dat dit platform er ook bij komt. Dat biedt meer mogelijkheden met treintickets, hotels en treinreizen!
Treinreiswinkel vroeg wel 17,50 admin kosten per boeking aan de andere kant kun je voorkeuren zitplaatsen of rijtuig regelen, gewoon per mail. Wel tickets goed kontroleren en voorgelegde routes.
Goed initiatief, is dit ook onder garantie ?
Zeker. Dat is verplicht en zal je ook bij iedere reis bij ‘Goed om te weten’ zien staan. We krijgen ons geld pas als u terug bent van vakantie. Tot die tijd staat het geld geparkeerd bij het STO Garantiefonds.
Leuk initiatief
Dankjewel
Vanzelfsprekend is dit een prima initiatief. Hopelijk kunnen er inderdaad obstakels weggenomen worden. Misschien kunnen de vervoerders daarbij nog op ideeën gebracht worden.
Naar aanleiding van dingen die ik de afgelopen tijd las over internationaal treinreizen stuurde ik kort geleden een E-mail naar NS International. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Omdat ik wil wel eens weten waarom er sommige obstakels zijn. Duurzaamheid is voor mij namelijk een belangrijk thema.
Hieronder die E-mail:
——
“Goedendag, Net las ik een artikel over internationaal reizen met de trein, naar aanleiding van het Europees Jaar van het Spoor. Daarin ging het ook over reizen naar Frankrijk. Daarom heb ik nu een vraag. Vaak moet er in Parijs overgestapt worden op een trein of metro naar een ander station in de stad. Dat is best wel ingewikkeld. Mensen die door willen reizen zouden dan toch op z’n minst in de trein een kosteloos vervoerbewijs voor de stadstrein, dan wel metro kunnen krijgen. En een informatieblad waarop staat hoe de looproute is en welke lijn er genomen moet worden. Dat is heel simpel, maar het gebeurd niet. Waarom komt niemand op het idee om het met dat soort kleine dingen aantrekkelijker te maken. Wat is de emotie hierachter? Rationeel gezien kan het gewoon, maar het gebeurd niet. Zo zijn er veel meer kleine dingen die internationaal reizen per trein aantrekkelijker kunnen maken. Daar ga ik nu niet over schrijven, want dat kost mij te veel tijd. En afgezien daarvan; aan grote treinreizen begin ik gewoon niet meer. Maar met kleine dingen, met een beetje attent zijn, kan het al zoveel beter. Waarom komt niemand op dat idee?”
——
Dan hier het eerste antwoord van NS International. Hopelijk krijg ik ook nog eens een antwoord op de daadwerkelijke vraag.
——
Geachte mevrouw _____,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
U schrijft ons dat u een artikel over internationaal reizen met de trein heeft gelezen en vraagt ons waarom er in Parijs overgestapt moet worden op een trein of metro naar een ander station in de stad. Graag reageer ik hierop.
Het is inderdaad in Parijs vaak nodig om binnen de stad van het ene naar het andere station te reizen om daar de reis per trein te vervolgen. Deze kosten zijn voor eigen rekening en wij zien geen reden om dit in de toekomst te veranderen. Op onze website vindt u alle informatie over het overstappen binnen Parijs. Zie onderstaande link:
https://www.nsinternational.com/nl/treinstations/overstapstations
Uw verbetersuggesties heb ik doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling en ik dank u voor het meedenken.
Ik vertrouw erop dat ik u met deze e-mail voldoende heb geïnformeerd.
——
Wel bijzondere reactie van NS. Ik denk dat NS graag ook de stadstrein zou willen aanbieden, maar de ticket zijn vaak beperkt geldig, nadat deze zijn afgestempeld. NS International is volledig overgestapt op e-tickets, en kan dus een dergelijk ticket niet verstrekken. Wat gelukkig wel kan, is al een metro kaartje kopen in de Thalys in de bar van de metro. Al moet de bar natuurlijk wel open zijn (coronamaatregel).
Meer informatie over de transfer zou inderdaad een hele goede zijn.
Zo’n Parijs metrokaartje is niet duur. Euro 1,90 van station naar station. Je kunt ook een carnet kopen: 10 kaartjes voor 14,90.
Ik heb er nog een paar liggen. Blijven geldig.
Het is het niet de prijs, maar het gedoe. Op het Gare du Nord naar beneden, door de gangen. Weg zoeken naar het juiste spoor. De Metro zit vaak flink vol. Let op je zakken en je bagage. Op iedere stop plaatsen gaat een meute uit en in. Let op je zakken en je bagage. Uiteindelijk weer de lange weg naar boven. Vooral bij station Montparnasse moet je door een doolhof in de ondergrondse wereld van eindeloos lijkende gangen en trappen. Niet erg handig met koffers.
Er gaan ook TGV’s vanaf Brussel-Zuid richting Lyon, Avignon, Marseille, Nice, Nîmes en Montpellier. Je neem dan de Thalys naar Brussel-Zuid en hebt daar een handige overstap. Op de terugreis heb je kans dat de aansluitende trein vanaf het zelfde perron vertrekt.
Als alles weer normaal is, dan gaat ook de Thalys van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam naar Paris-Aeroport CDG en Marne-la-Vallée weer rijden. Helaas maar een keer per dag, maar ook op deze stations kun je handig overstappen op TGV’s verder Frankrijk in. Het kan zijn dat je een tijdje moet wachten, maar ga dan ontspannen wat drinken of eten. Veel minder gedoe dan de chaotische transfer met de Metro.
Wij dachten ooit slim te zijn door in Parijs een taxi te nemen, maar deze liep vast in het verkeer. De chauffeur wist wel een sluiproute, maar helaas kwamen we in een lange, smalle straat achter een vuilniswagen.
Er zouden meer Thalys-treinen van Amsterdam naar Paris-Aeroport CDG en Marne-la-Vallée moeten gaan. Nog beter zijn doorgaande Hogesnelheidstreinen van Amsterdam naar Lyon, Avignon, Marseille, Montpellier, Rennes, Nantes en Bordeaux.
De Metro in Parijs wordt geëxploiteerd door de RATP. Heeft dus niets met de Franse spoorwegmaatschappij SNCF te maken.
Internationale treinkaartjes zijn e-tickets.
Voor de Metro moet je een geldig kaartje van de RATP in een gleuf doen. Het kaartje komt er dan even verder weer uit. Het poortje gaat vervolgens open. Voor het verlaten van het Metrostation herhaal je dit weer bij het poortje. Het Metrokaartje is dan niet meer geldig.
Twee organisaties met twee verschillende systemen dus.
Feitelijk is het aan de RATP om een systeem te bedenken, waarbij je ook met een doorgaand treinkaartje kunt in- en uitchecken voor een Metrorit tussen twee Parijse stations. Zal flink wat aanpassingen vergen. Wellicht wil burgemeester Anne Hidalgo zich daar voor inzetten. Ze heeft wel lef.
Lourdes mensen, mooie ervaring van mei tot oktober. TGV van Paris rechtstreeks. Horeca zeer betaalbaar. Zeer gezellig Frankrijk daar. Dagtrips Gavarnie en Spanje.
Door de straten van Lourdes rijdt zo’n toeristisch treintje. Ik hoorde een gejoel. Het treintje zal vol met nonnen die het uitgierden.
Lourdes leeft ja, leuk. Of je wandelt de Pic du Jer af na adembenemende Finuculaire bergtram omhoog en jawel, een non passeert gemoedelijk bergopwaarts plus wat bergfietsers, knap want aardig wat verval.
Vlaming heeft hotel de L’Europe met Belgisch cafe, hotels verder aanbevolen St. George, Rosier, Stella en Peyeramale aan de rivier Gave allen behalve Stella. Goede eetcafes Carrefour en Jeannne d’Arc ook aan de Gave aldaar.
Er zijn in Lourdes ook e-bikes te huur. Al nonnen op e-bikes gezien?
Helaas! Modernitieit gemist, Jes en BertS!
Sinds bijna 1 jaar zijn die RATP-Paris/Transilien ouwe carnet metrokaartjes, geel met magneetstrip, niet meer geldig-je kan ze ook niet meer gebruiken! Je moet nu verplicht eerst een basis chipkaart kopen ad 2 eur en daarop kan je het dan laden-en die hebben ook geen onbeperkte geldigheidsduur meer, maar 1,5 of 2 jaar meen ik. Dat heet vooruitgang!
En maakt het aanbieden van die dingen een doorgaande overstappers dus nog een pak ingewikkelder!
Ik dacht begrepen te hebben dat wat je beschrijft geldt in combinatie met leeftijdsgebonden kortingen. https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/t-tickets
Mijn kaartjes zijn niet geel maar wit. Hoop dat ik het over niet al te lange tijd weer kan proberen. Volgens mij is er aan dat systeem van het insteken in een gleufje niets veranderd.
Zeker een mooi initiatief van Treinreiziger.nl
Meer keuze bij pakketreizen. Tot nu toe int. reizen
geboekt bij de Treinreiswinkel in Leiden. Goede service daar niet van, maar voor zover ik weet alleen
hotelaanbod van Ameropa, soms beperkt.
Nu met Treinreiziger.nl meer keuze/concurrentie.
Klein beginnen, dan word je vanzelf bijzonder!
Geweldig! Ben benieuwd of je binnenkort ook kunt selecteren op reistijd per keer of reizen met kinderen :). Wij gaan zelf graag de natuur in per trein en daarin voorziet treinreiswinkel niet altijd in inspiratie (wel soms voordelig voor korte vakanties maar dan moet je wel hun hotels erbij nemen). En n beetje concurrentie in die branche kan geen kwaad. Veel succes!
Dat soort reizen zijn meer de expertise van SNP. Op hun website kun je ook filteren op ‘Reizen per trein’.
Klopt. Naar mijn weten worden de treintickets dan door Treinreiswinkel verzorgd.
Ik dacht dat SNP normaal alleen een voorbeeld geeft van een reisschema, en dat je de treintickets zelf elders moet aanschaffen.
Dat is voor een natuurvakantie veel nuttiger dan voor bijvoorbeeld een stedentrip, want het is nou eenmaal niet vanzelfsprekend dat een accommodatie in the middle of nowhere bereikbaar is per OV.
Zou kunnen dat ik mij vergis. Ik begreep van een ex-werknemer dat ze de tickets boekte. Maar misschien was dat wel op verzoek van de klant.
Dank.