Treintarieven transparant gemaakt
12 aug 2014 11:10
Sinds de invoering van de OV-chipkaart zijn de treintarieven een black box geworden. Als een treinreiziger met twee treinvervoerders reist was het tot nu toe onduidelijk op welke wijze de prijs van de treinreis werd berekend. Thomas Koch van de app OVinfo heeft daar samen met Geert Wirken van Rijdendetreinen.nl verandering in gebracht. De twee ontwikkelaars hebben de formules achter de treintarieven achterhaald en delen die nu met andere ontwikkelaars.
“Op ns.nl worden weliswaar treintarieven getoond, maar onduidelijk is hoe die precies zijn opgebouwd. Er wordt een formule voor langeafstandskorting gebruikt maar vervoerders willen daarin geen inzicht geven. En dat terwijl de Tweede Kamer unaniem een motie heeft aangenomen die pleit voor het openbaar maken van die formule”, legt Thomas Koch uit. Arriva heeft tot nu toe transparantie geboden in de toegepaste formule en Connexxion doet dat sinds vandaag ook.
Toegankelijk
NS stelt treintarieven in een API ook beschikbaar aan ontwikkelaars, maar alleen als deze in een contract exclusief kiezen voor de NS Reisplanner. “Wij willen de tarieven transparant maken en voor iedereen toegankelijk. Daarom zijn we zelf aan het rekenen gegaan en hebben we de meeste formules weten te achterhalen. Bij 99,995% van alle treinreizen kunnen we nu de juiste treinprijs berekenen”, stelt Koch.
Glazen doos
Kocht noemt het project Glassbox. “Zie het als een glazen doos in plaats van de black box van NS”, legt de ontwikkelaar uit. “We stellen de treintarieven vrij toegankelijk beschikbaar voor andere ontwikkelaars. Die kunnen via Github nu gebruik maken van Glassbox. Het zou logisch zijn als het gebruikt gaat worden in de planner van GoAbout, PlannerStack en 1313.nl. Maar ook andere websites kunnen er straks gebruik van maken”.
Afwijking
Glassbox combineert de afstand tussen de stations met informatie van de verschillende concessietarieven. Zo is er per regionale lijn een kilometertarief door de provincie of stadsregio bepaald. Verder wordt er gebruik gemaakt van treintarieven voor verschillende reisdelen. Aan de hand van die gegevens zijn de ontwikkelaars erin geslaagd de formules in de meeste situaties te achterhalen. Bij 0,005% van de reizen zou Glassbox de prijs niet goed inschatten, maar er maximaal 7 cent naast zitten. Dat komt doordat alleen de precieze degressie van NS en Arriva bekend zijn.
Zes kilometers
Bij het ontcijferen van de formules constateerden de ontwikkelaars dat de informatie van vervoerders soms ook incompleet zijn. Zo rekent Veolia minimaal zes kilometer voor een treinreis, maar wordt daarover op de website geen woord gerept.
NDOV Loket
Thomas Koch strijdt samen met Stefan de Konink al voor open data voor het openbaar vervoer. Dat heeft geresulteerd in het NDOV loket. Bijna 200 ontwikkelaars maken nu gebruik van de vrijgekomen open data. Ook Thomas Koch gebruikt de info zelf bij zijn app OVinfo. Die app is inmiddels 140.000 keer gedownload.