fbpx

Treinuitval door tekort aan verkeersleiders bij ProRail

21 okt 2025 9:22

Op dinsdagochtend rijden er minder treinen in de Randstad omdat spoorbeheerder ProRail niet genoeg verkeersleiders paraat heeft. Door ziekte is er een tekort aan verkeersleiders.

Volgens ProRail rijden er tot zeker 12.00 uur minder treinen. Op het traject tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal vallen intercity’s uit. Tussen Utrecht Centraal en Rotterdam en tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal vallen ook intercity’s uit. Volgens de reisplanner van NS zijn op deze trajecten twee intercity’s per uur geschrapt.

Geen treinen naar museum

Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan (het Spoorwegmuseum) rijden geen treinen. Bezoekers kunnen met de U-OV buslijn 8. Tussen Utrecht Centraal en Alphen aan den Rijn vallen sprinters uit.

De treinen vallen zeker de hele ochtend uit.

Vanwege de herfstvakantie is het volgens NS minder druk in de trein. Maar er zijn deze week ook verschillende stremmingen door werkzaamheden zoals tussen Amsterdam en Haarlem, Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en ten westen van Zwolle.

(c) Treinreiziger.nl

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
46 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jan
19 dagen geleden

Nederland wordt steeds meer een bananenrepubliek. Je kan nergens meer van op aan

Daan
19 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Pfff, ga maar eens de vs wonen, het dichtstbijzijde station is 300 km verderop en heedt maar 3 treinen per dag, die op zondag niet rijden.

Dan valt een kwartier langer wachten op utrecht best mee.

Wees blij dat nederland tenminste nog naar ects aan het overstappen is, meer treinen en maar de helft van treinbegeleiders nodig.

Ton J.
15 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Als je echt op avontuur wil moet je in Duitsland met de trein reizen (vooral IC en ICE), kom je terug in NL is het een verademing wat betreft punctualiteit

Paul Lamote
19 dagen geleden

Precies in de herstvakantie. Weet ProRail wel zeker dat deze mensen ziek zijn en niet op vakantie zijn?

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Op teletekst staat inmiddels dat het ook komt omdat er personeel op vakantie is.

Reiziger
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dan hebben ze teveel mensen tegelijk vrij gegeven. Grote fout! Het valt me op dat wel vaker rond schoolvakanties het personeelstekort extra oploopt. Hun lekker vakantie vieren en de reiziger bekijkt het maar. Dit is niet normaal!

Ricardo
18 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Het weigeren of intrekken van verlof door werkgevers mag alleen onder zwaarwegende omstandigheden en zelfs als het in dit geval zou mogen, wat ik al betwijfel, is het maar de vraag of het verstandig zou zijn van ProRail, want dan zullen er genoeg verkeersleiders zijn die wel wat anders gaan doen zodat ze in de vakantieperiodes wel vrij kunnen zijn met bijvoorbeeld de kinderen. Dan zitten we binnen een paar weken tot maanden met een veel groter en structureler tekort aan verkeersleiders. En een personeelstekort is geen zwaarwegende reden voor het weigeren of intrekken van verlof.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Weigeren mag als te veel verlofgangers tegelijkertijd er toe leidt dat de normale bedrijfsvoering in het geding komt. Ziekenhuizen, brandweer, politie, etc plannen verlof ook, hetzelfde geldt bij veel bedrijven in de particuliere sector.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Ik denk dat ProRail rond de schoolvakanties wat te veel risico neemt met verlof waardoor ieder ziektegeval meteen tot operationele problemen leidt.

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden

Pure overmacht, gelukkig is de herfstvakantie in die regio net begonnen dus de impact valt mee.

Mar
19 dagen geleden

Valt mee? Dus alleen mensen die naar school gaan zijn belangrijk?
Mensen moeten werken, op vakantie met de trein? Een dagje uit?
Dan maar weer de auto he? Of vliegtuig?

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Het is niet alsof heel Utrecht plat ligt, er rijden gewoon nog treinen.

Reiziger
19 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Precies, er wordt altijd maar gedaan alsof er in schoolvakanties weinig reizigers zijn. Alleen scholieren en studenten zijn vrij. Andere mensen werken door (alhoewel dus niet bij ProRail!) en bovendien, als die scholieren en studenten vrij zijn gaan ze toch niet massaal de hele schoolvakantie saai binnen zitten? Als je vrij bent ga je er toch ook gewoon op uit? Daarnaast wordt de trein niet enkel gebruikt voor school en werk, maar ook door dagjesmensen. Als je een dagje weg wilt is het vaak al puzzelen of er niet weer werkzaamheden zijn en moet je je daar weer op aanpassen wat lastig is.

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Het probleem is vooral dat de meesten hier doen alsof dit elke dag gebeurt en alsof er helemaal geen treinen reden, terwijl het in werkelijkheid echt reuze meeviel met hoeveel treinen er uitvielen.

Dit was pure overmacht en dan heb je nog het geluk dat dit in de herfstvakantie valt, waardoor de impact veel minder erg is dan op een normale werkdag tijdens de spits. Dat is een feit.

Reiziger
19 dagen geleden

Ook als een deel van de treinen uitvalt is dat knap lastig voor reizigers. En natuurlijk is het minder erg dan op een normale werkdag tijdens spits, want: alleen het spitsvolk is belangrijk ofzo? Reizigers met andere bestemmingen tellen niet meer mee?

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Dit is niet hoe je discussie voert, je stopt woorden in m’n mond.

Maar goed ik zal het zo doen:
Reizigers moeten niet zo zeiken, lekker voor ze dat hun trein niet rijdt en ik hoop dat ze lekker lang in de kou hebben mogen staan. Kutvolk.

Nu blij?
Met mensen op dit forum valt echt niet te praten. 🙄

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Reiziger van de Trein
Reiziger
19 dagen geleden

Bijzonder hoe jij een discussie voert door zulk taalgebruik en verwensingen te gebruiken!

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Inderdaad hé, pfff die trolls met ‘Reiziger’ in hun naam van tegenwoordig.

NS-fan
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Mensen die bij ProRail werken verdienen ook vakantie. Dat er dan door een personeelstekort te weinig reserves staan is niks meer aan te doen. Je kan echt niet mensen hun vrije dagen afnemen omdat er nu eenmaal een personeelstekort is, dat zijn de rechten waar iedereen recht op heeft. ProRail kwam van ver wat betreft het tekort (was veel groter) en door een wervingscampagne gaat het nu beter. Het griepseizoen is weer begonnen en dat wordt overal gemerkt, dus ook bij ProRail!.

Reiziger
19 dagen geleden
Antwoord aan  NS-fan

Recht op vakantie prima, maar niet allemaal tegelijk. Het bedrijf moet draaiende worden gehouden.

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

“Ik ben een egoïstische zak die alleen aan mijn eigen belang denkt”. Denk je serieus dat ProRail zo dom is om iedereen tegelijk op vakantie te sturen?

Reiziger
19 dagen geleden

Niet allemaal tegelijk, maar wel teveel tegelijk. Anders zou er geen personeelstekort ontstaan.

Reiziger van de Trein
19 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Als je het artikel goed leest komt het door een samenloop van omstandigheden, vakantie en veel zieken. Ziekte kan je niet voorspellen.

Maar goed, jij weet vast hoe het er allemaal intern aan toe gaat, zo te lezen.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Reiziger van de Trein
Paul Lamote
18 dagen geleden

Niet iedereen maar kennelijk wel te veel tegelijkertijd.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  NS-fan

Het punt is niet dat er een tekort is maar dat er teveel mensen tegelijkertijd verlof hebben gekregen.

Mar
19 dagen geleden

Derde wereld land

West
19 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ga eens een tijdje bivakkeren in een echt derdewereld land zou ik zeggen. Dan piep je wel anders.

visseling
19 dagen geleden
Antwoord aan  West

Het overgrote deel van de échte” 3e wereldlanden heeft helegaar geen trein of vervoermiddelen die op rails rijden. Veels te duur en veels te onderhoudsgevoelig. Daar gaat men in hoofdzaak met partikuliere afzetters-mini-busjes, die al naar gelang de ingeschatte vraag zonder enige vaste dienstregeling -of subsidie- rijden. En dan vaak wel verrassend vaak/goed toch de daadwerkelijke vervoersvraag weten te bedienen.
Verder is-omdat daar arbeid meest zeer goedkoop en in grote overvloed aanwezig- wegens het enorme succes laatste tijden van de mobile fone Uber/Grab/e.d. volop aanwezig en weet de vraag over kortere afstand van wat meer kapitaalkrachtig publiek uitstekend te bedienen.
Spreek zelfs uit ervaring: heb ik de loop der tijden toch zeker 25/30 van dgl. landen bezocht-en op eigen hout als bekpekker, dus geen georganiseerde reis die alles uit handen neemt.

Simon
18 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Er vallen gewoon wat treinen uit. Niet leuk, maar ook niet verschrikkelijk. In de meeste dede wereldlanden rijden niet eens treinen.

S.O. de Mieter
19 dagen geleden

Het gaat hier waarschijnlijk om treindienstleiders.
Dat zijn geen regelneven maar mensen met een veiligheidsfunctie en dan is zo’n keuze een verstandige. Je wilt geen calamiteit krijgen waarbij degene die de rijwegen inlegt niet te bereiken is.

Herman
19 dagen geleden

Mooi, ik zoek nog een baan.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Herman

Is de sollicitatiebrief al de deur uit?

Baardstaart
19 dagen geleden

Aan ziekte (griepachtigen) valt weinig te doen en sinds de Corona tijd melden we ook sneller ziek om te voorkomen dat je een ander besmet en ga je indien mogelijk thuis werken. Ware het niet dat je verkeersleider niet thuis kunt doen en met dit werk je met de kop erbij moet zijn. Het achterliggend probleem is personeelstekorten en nu is er niemand, die de zieken kan opvangen.
De NSM lijn zie ik echt als een gimmick… Leuk om te doen, maar lopend ben je bijna even snel. Ben in het voorjaar nog bij het Nederlands Spoorweg Museum geweest. Heenweg met de trein en de terugweg tevoet naar het station, dus terecht dat deze lijn als eerste sneuvelt bij problemen. (He baardstaart niet iedereen is fit genoeg om makkelijk wat afstanden te lopen… Baardstaart: Ik ben tweede helft 50 en ik nogsteeds fatsoenlijke afstanden lopen en ik ben niet verpest door de auto.)
We mogen in dit geval blij zijn dat het in de herfstvakantie is en dat de studenten in elk geval thuis zijn om voor de tentamenweek te leren, waardoor hopelijk de druk op de nog rijdende treinen meevalt. – Aan de andere kant is een kink in de kabel van het OV, door welke onverkombare of niet onverkombare reden niet goed voor het OV en zorgt ervoor dat het OV geen betrouwbaar alternatief is voor de eigen auto – en zeker voor woonwerk verkeer is dit een probleem. En er zijn gewoonweg teveel problemen. Voor recreatief gebruik is het allemaal allemaal toch wat net minder kritisch.

Veen
19 dagen geleden

Heikneuter-Prorail. Respectloos snijden in critische personeelsbestanden.
Het gaat hier immers niet om schoonmakers die de perrons schoonboenen.
Lijkt wel of er op die manier opzettelijk rotzooi getrapt wordt.
De verkeersleiders vormen een miniscuul aantal vergeleken met de enorme aantallen die in het spoorvervoer werken en de meervoudig enorme aantallen die het spoorvervoer gebruiken.
Er is zo gesneden dat de boel in elkaar stort als er een paar meer mensen ziek zijn.
Zulke reservetekorten bij verkeersleiders lijken wel een onrechtmatige daad te vormen.
Het is onzinnig om dit overmacht te noemen.
De direktie van Prorail MOET gestraft worden maar de politiek is een slappe hap.
Veel te respectloos tegen de vele spoorvervoergebruikers.

Rudy
18 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

> De direktie van Prorail MOET gestraft worden
In Nederland kennen we slechts halve privatisering. In het bedrijfsleven is het gebruikelijk dat de kosten van niet op tijd leveren worden doorberekend. Bij echte privatisering moet ProRail nu een vergoeding aan de NS betalen. Als de kosten doorberekend worden, dan zal ProRail beter op de centen letten en meer marge inbouwen.

Rudy
19 dagen geleden

De uitval van treindienstleiders is nu pure overmacht. Je hebt het te doen met de treindienstleiders die beschikbaar zijn.
Echter dit is mij een te eenvoudig verhaal. De groep treindienstleiders is kennelijk te klein om serieuze verstoringen op te vangen. Er is geen griepgolf en er is geen Corona uitbraak. Er zijn dus geen bijzondere omstandigheden anders dan dat het herfstvakantie is. Hieruit moet men concluderen dat er gewoonweg te weinig treindiestleiders in dienst zijn. Dat is dus een beleidsfout van ProRail. ProRail heeft jarenlang de groep van treindienstleiders te klein gehouden en krijgt nu de rekening gepresenteerd. En kom niet met het verhaal dat de werving van nieuwe treindienstleiders niet lukt. Als dat zo is, dan moet het beroep van treindienstleider aantrekkelijker gemaakt worden.
Kortom, het gaat hier om de centen en ProRail heeft op de verkeerde plaats bezuinigd en daarom betalen de reizigers nu de prijs.

Michiel
18 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Uit een eenmalig incident dat na 3 uur opgelost was kun je niet de conclusie trekken dat het nu weer een structureel probleem is zoals een paar jaar geleden. Ik zie ook geen vacatures staan voor Utrecht op de website van ProRail, dus werving is voor deze locatie blijkbaar niet het probleem.

S.O. de Mieter
18 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Als een treindienstleider zich in het verleden ziek meldde was er meestal wel een verkeersleider (toen nog voornamelijk een bijstuurder) die een paar uur op de plek van de treindienstleider ging zitten. Dat was gewoon zijn vorige functie.
Het was in het verleden bij veel bedrijfsonderdelen heel normaal dat het eerste niveau van leidinggeven het vak beheerste en bevoegd was in te vallen.

Jurre
18 dagen geleden

Voorgaande jaren kregen we niet zulke berichten over ziek personeel, maar over ‘bladeren op de rails’ of ‘defecte bovenleiding’ of ‘defecte trein’.

Een paar maanden geleden reisde ik naar Apeldoorn, maar de trein die ik wilde nemen had ik net gemist, de eerstvolgende trein reed niet wegens ‘defect spoor’, maar weer een trein later die reed wel gewoon. Toen had ik al zoiets van “hier klopt iets niet”.

Simon
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jurre

Dat kan natuurlijk, een beetje afhankelijk van welk traject je aflegde. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de IC Den Haag-Enschede wel rijdt maar Amsterdam – Deventer niet, omdat er in (ik noem eens wat) Hilversum een defect spoor is. Wanneer je dan van Amersfoort naar Apeldoorn reist, kom je dan in de situatie dat de ene trein niet rijdt ergens “defect spoor” en de volgende wel.

Maar het kan ook zo zijn dat er vlak voor jouw reis een defect spoor was, en dat die ene trein daardoor nog uitviel (omdat trein of personeel niet op de juiste plek aanwezig was).

Chris
18 dagen geleden

Welkom in het nieuwe normaal: we gaan steeds meer over van een maatschappij waar we alles in konden verwachten naar een maatschappij waarin we moeten accepteren dat ook de ander een baan heeft en soms vakantie heeft. In de toekomst gaan we naar een model waar Ryan Air baas Michael O’Leary jaloers op wordt.

Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Mensen kunnen ook ziek worden, zelfs bij Pro Rail , NS of bij een ander vervoersbedrijf, we zijn geen machines. Machines kunnen niet ziek worden, maar defect raken het zijn technische apparaten! Natuurlijk jammer als de frequentie lager is dan je hoopte, zeker als je dan te laat komt bij werk of andere activiteit, omdat je hier niets eerder van wist! Het treinverkeer kent hier hogere frequenties in de spitstijden, in omringende landen en daar buiten ligt het allemaal veel lager! Ziek zijn is voor niemand een lolletje, dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander telt dat zo!

Passepartout
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zouden we boos moeten worden als dit helemaal nooit voor zou komen; dan betalen we teveel reserve…

Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Ziekte komt helaas bij alle levende wezens voor, maar vervelend genoeg voor jezelf of voor de ander die iets onder de leden heeft. Machines worden nooit ziek, maar kunnen storingen of defect gaan door de ingewikkelde technieken, waarmee ze gebouwd zijn! Laten we hopen dat het allemaal weer snel letterlijk en figuurlijk op de rails komt te staan, zodat verdere hinder en ongemak bespaard blijven! Beterschap en hopelijk wordt het leed spoedig beter!

Nico
15 dagen geleden

Holland op zijn smalst

Jasper Anoniem
12 dagen geleden

Goh, ik hoorde uit betrouwbare bron dat medewerkers verplicht waren geweest ergens aanwezig te zijn voor de teamspirit en daardoor COVID opliepen. Daar kun je heel erg lang mee uit de running zijn en zelfs blijvend invalide van worden.
Kunnen de vakbonden misschien wakker worden? En Prorail beter voor zijn personeel zorgen?