Treinverkeer na staking snel weer op schema
De treinen rijden sinds 10 uur vrijdagochtend weer volgens schema na een werkonderbreking op de verkeersleidingsposten in Utrecht en Amersfoort. Het treinverkeer in Midden-Nederland lag tussen 6 en 9 uur plat.
Vrijdagochtend was de tweede staking deze week die het reizigersverkeer in een deel van Nederland platlegde. Het leidde tot hinder voor treinreizigers maar chaos bleef uit. Stations waren rustig en op de weg was het niet drukker dan anders. Het treinverkeer kwam sneller op gang dan na de staking in Noord-Holland op woensdag. Om tien uur waren alle storingsmeldingen bij de NS verdwenen.
Werkzaamheden
Door werkzaamheden ondervindt het treinverkeer wel hinder tussen Amersfoort en Zwolle (er rijden bussen tussen Putte en ‘t Harde en de dienstregeling tussen Utrecht en Almere is aangepast) en ook tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden. Komend weekend moeten reizigers ook rekening houden met werkzaamheden rond Schiphol en tussen Arnhem en Tiel.
Maandag in westen van land
De volgende werkonderbreking is maandag bij de verkeersleidingsposten in Rotterdam, Den Haag en Roosendaal. Over het tijdstip van de actie is nog niets bekendgemaakt en ook de gevolgen zijn nog niet bekend.
Verkeersleiders van FNV voeren actie omdat ProRail de looneis van vakbond FNV verworpen heeft. De vakbond kondigt acties aan zolang ProRail de looneis niet accepteert.
(c) Treinreiziger.nl
Pro Rail aan se slag.
Kom op met die verhoging.
In het belang van het O.V.
Mensen die dag en nacht buiten in de kou staan voor ons geliefde O.V.
Zo ver ik weet staan de verkeersleiders niet in de kou. Natuurlijk zijn ze wel cruciaal, maar 15% is belachelijk. Een staking voor altijd?
De verkeersleiders staken voor hun collega’s in de laagste loonschalen.
En indirect voor jou Paul.
Want je AOW, sociale zekerheid uitkering, salaris verhoging is afhankelijk van de gemiddelde loonstijging.
En dus ook voor de economie want die wordt gestuwd door consumptieve bestedingen.
En het geld moet rollen anders hoopt het zich maar op bij hen die toch al het geld zich toe-eigenen.
Het gaat om koopkrachtreparatie en een beetje welvaartstijging van de onderste loonschalen.
Welk mens kan daar tegen zijn?
Laten we wel zijn!
Er is ook geen mens op tegen. Echter zijn er ook nog mensen die, in tegenstelling tot u, enige realiteitszin hebben. Ik ken de begroting van ProRail niet, maar wel die van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben. En ik weet daarvan dat je niet eens in de buurt komt van een sluitende begroting als de salarissen met 15% verhoogd worden. Ik kan me voorstellen dat dit bij ProRail niet veel anders is. Waar moet het geld vandaan komen? Uit het geldboompje naast de ingang van het ProRail-hoofdkantoor?
Aan een loon-prijsspiraal heb je voor de binnenlandse economie niets, want de prijzen zullen gemiddeld net zo hard moeten stijgen als de lonen. Internationaal gezien is een loon-prijsspiraal slecht voor de economie, want producten die in Nederland worden gemaakt, worden dan duur voor mensen in het buitenland, terwijl het voor ons juist relatief goedkoop wordt om producten uit het buitenland te kopen. Dan daalt dus de export terwijl de import stijgt, oftewel het geld stroomt langzamer Nederland in en sneller Nederland uit.
Exact, het FNV wil de loonsverhoging niet voor de werkenden maar voor de pensionado’s. Voor de werkenden maakt het niet uit, de meeste verkeerleiders krijgen een dermate loon dat elke euro meer nu volledig naar de belastingdienst gaat. Dus die merken er vrij weinig van. Hooguit dat de weinig toeslagen die ze nog krijgen ook stopgezet worden omdat ze teveel verdienen.
Maar voor AOW’ers is de stijging zeer interessant, precies om wat je schetst.
Het vervelende voor het FNV is dat het CNV en VHS al akkoord zijn. ProRail kan de staking laten verbieden omdat de CAO al goedgekeurd is.
Ab normaal commentaar.
Nou goed dat er meer belastingen binnenkomen.
Dan kan o.a. het OV uitgebreid en goedkoper!
Ze staan niet in de kou,ze zitten warm onderuitgezakt in een bureaustoel wat met een muis te schuiven
De mensen die ‘s nachts buiten het spoor staan te onderhouden zijn niet van ProRail en vallen dus ook niet onder deze CAO.
Nou dan gelijk jij profiteren zij van de algemene koopkrachtverhoging/reparatie.