fbpx

Treinverkeer Randstad ontregeld door storing bij Den Haag

04 jul 2017 12:44

Treinreizigers hebben dinsdag in een groot deel van de Randstad last gehad van de gevolgen van een sein- en wisselstoring bij Den Haag. 

De storing ontstond in de ochtend rond 10:30 uur. Vier uur later meldde ProRail dat de storing was verholpen. Het treinverkeer is daarna niet volledig hervat. Vanaf 15:30 uur gaan er weer mondjesmaat treinen rijden rondom Den Haag. Voorlopig moeten treinreizigers rekening blijven houden met vertraging en uitval van treinen. Vooral op de route Amsterdam – Den Haag – Rotterdam is het treinverkeer zwaar ontregeld.

De hinder zal de komende uren af gaan nemen. “Ik verwacht dat er in de spits zoveel treinen rijden dat er dan geen grote problemen meer zijn,” zegt een woordvoerder van ProRail tegenover de NOS.

In de ochtend werden veel reizigers door de storing overvallen. Passagiers in een trein die vaststond op het spoor voor Den Haag Centraal konden de trein niet uit. Ze mochten na ruim een uur, onder begeleiding, lopend naar het dichtstbijzijnde perron.

NS adviseert treinreizigers vlak voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
P.Heesakkers
7 jaren geleden

Het is een litanie zonder einde de technische en andere verstoringen bij N.S. Niemand als in Den Haag, die zich om de reizigersellende bekommert. Ook niet de z.g. consumentenorganisaties. En z.g. belanghebbenden verenigingen. En zo het er naar uitziet nemen deze met de dag toe, gezien de berichtgeving. Een steeds duurder treinkaartje spreekwoordelijk dan voor steeds meer onbetrouwbare dienstuitvoeringen.

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Was het een wissel van NS of ProRail?

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

NS treft mijns inziens geen blaam. Men kan geen treinen rijden wanneer er geen spoorbaan beschikbaar is. NS is niet de eigenaar van het treinspoor in Nederland, noch is het er verantwoordelijk voor, of heeft het er zeggenschap over.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  F.F.W. Beijerling

NS is inderdaad niet verantwoordelijk voor sein- en wisselstoringen. Wel voor de logistieke problemen die daar uit voort komen. Die waren vrij fors. Daarmee is niet direct gezegd dat NS dit had kunnen voorkomen. Dat Leiden Centraal ook lange tijd vrijwel niet bereikbaar was, kwam mijn inziens vanwege logistieke problemen. Maar ik wil daar niet direct schande van spreken.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen voor vandaag. Heeft u een overzicht van de reizigersellende waar u de laatste periode mee geconfronteerd bent geweest?

rob
7 jaren geleden

Het is volledig de verantwoordelijkheid van Prorail. Als de brug niet dicht wil en de bus kan niet rijden, krijgt dan Connexxion ook de schuld? NS staat hier helemaal buiten.

Gerard
7 jaren geleden

Ik hoorde op Radio 1 dat er naar de oorzaak gezocht werd. Dit heb tot op heden nog nergens gevonden. Dat de dienstregeling na 15.30 weer is opgestart (zie boven) is niet de werkelijkheid gezien ovtijden.com. Dit is een ZEER grote overlast in spits geweest voor vele reizigers.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Gerard

Ik snap niet goed waarom het niet de werkelijkheid is, bedoel je omdat er al een enkele trein voor 15:30 uur rijdt? Of juist omdat vanaf 15:30 uur nog steeds veel treinen bleven uitvallen? Als je dat laatste bedoeld denk ik dat het er juist staat. Er staat niet dat vanaf 15:30 uur weer alle treinen rijden, maar dat er weer mondjesmaat treinen gaan rijden rondom Den Haag en dat voorlopig treinreizigers rekening moesten blijven houden met vertraging en uitval van treinen.

Marin
7 jaren geleden

Zo’n storing is heel vervelend.

Mijn waarneming:
Zelf kon ik voor 15.30 uur al weer met een intercity naar Den Haag reizen.
Op Den Haag Centraal aangekomen stonden daar reizigers en treinen. Op twee conducteurs na zag ik geen personeel. De ICM3 waar ik uitstapte op spoor 6, stond voor twee andere ICM3 treinstellen. Personeel om deze treinstellen te combineren zag ik niet. Ook geen personeel om de trein weer terug naar Enschede te rijden kon ik niet ontwaren.

Mijn vragen:
Als het opstarten van de treindienst een probleem is, lijkt mij dat de NS daar aan moet werken om dit te verbeteren.
Als er een systeem uitvalt en het duurt uren voordat duidelijk is wat er uitvalt en voordat dit wordt gerepareerd en er dan geen treinen kunnen rijden, vraag ik me af of in Nederland de juiste systemen worden aangeschaft en geïnstalleerd? Kortom, hoe kun je bij uitval van systemen toch (beperkt) treinen laten rijden?

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

Als de machinisten nog elders zijn wordt het moeilijk. Nieuwe oproepen uit de regio zal ook maar beperkt mogelijk zijn. Idem voor conducteurs.

Vragen stellen is ook ze beantwoorden. Wij luisteren.

P.Heesakkers
7 jaren geleden

Je zal b.v. maar onderweg zijn naar bestemmingen als Schiphol. Te laat arriveren of je vliegbestemming missen, of een belangrijke vergadering missen, of een ziekenhuis/afspraak, en vul verder maar in. Ik vind de rieskosten verhouding steeds minder passen in het gebodene. Zeer vitale spoorverbindingen als naar en door de Randstad, zijn niet meer verzekerd van een tijdige bereikbaarheid.

S.Jansen
7 jaren geleden

Ik durf eigenlijk niet meer de trein te nemen als ik ergens naar toe moet. Het is eerder regel dan uitzondering, dat de trein niet rijd! Het heeft mij dinsdag 5 juli een hoop tijd en geld gekost om toch op plaats van bestemming te komen.

S.Jansen
7 jaren geleden

Sorry, dinsdag 4juli.