TU Delft: goederenvervoer per intercity kan efficiëntie treincapaciteit versterken

Het kan zomaar zijn dat je over een paar jaar naast het pakketje van je buurvrouw in de trein zit. Uit onderzoek van de TU Delft, TNO en Royal HaskoningDHV blijkt dat al vanaf 2030 het zogenoemde TurboPlan ingevoerd kan worden, waarin goederenvervoer per passagierstrein mogelijk is.

De drie partijen hebben op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar ‘multifunctionele treinen’, een mobiliteitsconcept dat eerder al de naam TurboPlan 2030 had meegekregen. In 2020 stemde de Tweede Kamer in met een motie om onderzoek te doen naar goederenvervoer per intercity, omdat het parlement concludeerde dat treinen in de daluren onderbezet zijn.

Gelijkvloerse instap

En die rustige daluren kunnen volgens de onderzoekers prima benut worden om cargo te vervoeren, zo concluderen ze nu. De verschillende vracht wordt dan via ‘cargo pods’ in reizigerstreinen geladen. In combinatie met de al aanwezige uitgebreide dekking van stations in Nederland en aansluitend voor- en/of natransport kan dit voor verladers en transporteurs nieuwe kansen bieden. Niet alle treintypes zijn geschikt voor goederenvervoer, blijkt uit het onderzoek. Alleen intercity’s met een gelijkvloerse instap – op dit moment alleen de ICNG maar later ook de nog te bouwen DDNG-treinen – voldoen.

Treinen die in tegenovergestelde richting van de spits rijden, kunnen ingezet worden om goederen te vervoeren. Ook zijn er spitstreinen die soms leeg terugrijden naar het startpunt voor een volgende rit. Intercity’s die deels een rustig traject aandoen, zijn ook geschikt volgens het onderzoek.

Kost tijd

De tijd die het kost om de goederen in en uit te laden is nog een dingetje, zo concluderen de onderzoekers. Passagierstreinen stoppen in de strakke Nederlandse dienstregeling op stations slechts zo’n 30 seconden tot ongeveer drie minuten. Of het laden en lossen ook zo vlot verloopt, is nog maar de vraag. “Dat vraagstuk moet worden meegenomen”, schrijven de onderzoekers.

Ook is het maar de vraag of treinen tegenwoordig, en zeker in 2030, echt zo leeg zijn als in 2020 werd beweerd. NS kampt al een aantal jaar met tegenvallende prestaties en kwam zelf tot de conclusie dat het in het najaar van 2023 niet best gesteld was met de zitplaatskans en punctualiteit. NS is wel voornemens om de komende jaren het aantal treinritten flink op te voeren.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:01

Share

Recent Posts

Drie Nederlandse steden nu aangesloten op FlixTrain-netwerk

FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is…

6 uur terug

Zuid-Hollandse reiziger krijgt dit jaar meer vertraging dan ooit

Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…

20 uur terug

Eurostar zet in op verdere groei na recordjaar in 2024

Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…

1 dag terug

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…

2 dagen terug

Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…

2 dagen terug

Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen

De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…

2 dagen terug