Het kan zomaar zijn dat je over een paar jaar naast het pakketje van je buurvrouw in de trein zit. Uit onderzoek van de TU Delft, TNO en Royal HaskoningDHV blijkt dat al vanaf 2030 het zogenoemde TurboPlan ingevoerd kan worden, waarin goederenvervoer per passagierstrein mogelijk is.
De drie partijen hebben op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar ‘multifunctionele treinen’, een mobiliteitsconcept dat eerder al de naam TurboPlan 2030 had meegekregen. In 2020 stemde de Tweede Kamer in met een motie om onderzoek te doen naar goederenvervoer per intercity, omdat het parlement concludeerde dat treinen in de daluren onderbezet zijn.
En die rustige daluren kunnen volgens de onderzoekers prima benut worden om cargo te vervoeren, zo concluderen ze nu. De verschillende vracht wordt dan via ‘cargo pods’ in reizigerstreinen geladen. In combinatie met de al aanwezige uitgebreide dekking van stations in Nederland en aansluitend voor- en/of natransport kan dit voor verladers en transporteurs nieuwe kansen bieden. Niet alle treintypes zijn geschikt voor goederenvervoer, blijkt uit het onderzoek. Alleen intercity’s met een gelijkvloerse instap – op dit moment alleen de ICNG maar later ook de nog te bouwen DDNG-treinen – voldoen.
Treinen die in tegenovergestelde richting van de spits rijden, kunnen ingezet worden om goederen te vervoeren. Ook zijn er spitstreinen die soms leeg terugrijden naar het startpunt voor een volgende rit. Intercity’s die deels een rustig traject aandoen, zijn ook geschikt volgens het onderzoek.
De tijd die het kost om de goederen in en uit te laden is nog een dingetje, zo concluderen de onderzoekers. Passagierstreinen stoppen in de strakke Nederlandse dienstregeling op stations slechts zo’n 30 seconden tot ongeveer drie minuten. Of het laden en lossen ook zo vlot verloopt, is nog maar de vraag. “Dat vraagstuk moet worden meegenomen”, schrijven de onderzoekers.
Ook is het maar de vraag of treinen tegenwoordig, en zeker in 2030, echt zo leeg zijn als in 2020 werd beweerd. NS kampt al een aantal jaar met tegenvallende prestaties en kwam zelf tot de conclusie dat het in het najaar van 2023 niet best gesteld was met de zitplaatskans en punctualiteit. NS is wel voornemens om de komende jaren het aantal treinritten flink op te voeren.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:01
FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is…
Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…