fbpx
Foto: TUI

TUI lanceert met GreenCityTrip nachttrein naar de wintersport

23 aug 2022 13:13

Reisconcern TUI gaat aankomende winter reizen per nachttrein naar Oostenrijkse skigebieden verkopen. Tussen december en april moet er wekelijks een trein vertrekken naar populaire wintersportbestemmingen.

Elke week

De skitrein zal vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Via Utrecht rijdt de trein vervolgens rechtstreeks door naar Oostenrijk. Daar wordt de trein gesplitst in twee delen en doet vervolgens verschillende wintersportplaatsen aan.

De eerste nachttrein zal op 23 december vertrekken, de laatste op 31 maart. In die tussenperiode zal de nachttrein elke vrijdagavond uit Nederland vertrekken. In Wörgl wordt de trein zaterdagochtend gesplitst. Het deel naar Salzburgerland heeft Bischofshofen als eindbestemming en stopt onder andere in St. Johann in Tirol, Zell am See en Saalfelden. Het andere deel van de trein gaat via Innsbruck en Landeck naar Bludenz.

87% Interesse

TUI benadrukt dat het organiseren van een nachttrein uitdagend is. “De Europese infrastructuur kan immers nog wel wat uitbreiding en modernisering gebruiken. Maar TUI kijkt liever naar de mogelijkheden dan naar de hobbels op het treintraject” schrijft de reisgigant in een persbericht.

Volgens TUI blijkt dat slechts 8% nu met de trein naar het wintersportadres reist, maar dat 87% interesse heeft in een rechtstreekse treinverbinding. Arjan Kers, general manager TUI Nederland: “Voor een aantal bestemmingen is de trein een mooi alternatief vervoermiddel. Vakantiegangers willen vooral comfortabel en gemakkelijk reizen, het is aan ons om dat bij elkaar te brengen. ”

Hessel Winkelman en Maarten Bastian van GreenCityTrip: “Na de start van een succesvolle samenwerking begin van de zomer, zijn we heel blij om met TUI wintersport per nachttrein groot in de markt te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat er veel belangstelling is, een grote partner als TUI maakt dat we het samen bereikbaar maken voor veel wintersporters”. 

Andere nachttrein

NS kwam vorig jaar ook al met een dagelijkse nachttrein die onder meer naar Innsbruck en Wenen gaat. Daarmee werd Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor. Vaak laat Treinreiswinkel ook een nachttrein rijden naar de wintersportgebieden. Door corona heeft deze de afgelopen jaren echter beperkt gereden.

Sunweb heeft samen met European Sleeper een samenwerking opgestart, met het plan een nachttrein naar de Franse Alpen te introduceren. Of die trein deze winter daadwerkelijk al gaat rijden is onduidelijk.

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
2 jaren geleden

Naar de wintersport, nou dan maar hopen dat er ook daadwerkelijk voldoende echte sneeuw ligt.

Ik vrees echter dat het een chaos wordt met veel ontevreden reizigers vanwege gebrek aan moderne en comfortabele rijtuigen. Bovendien is het huidige aanbod aan verouderde rijtuigen tamelijk beperkt. Dat los je niet even op in een paar jaar.
Anderzijds, het is in elk geval een goed teken dat er een start wordt gemaakt met dergelijke treinreizen.

Willem Haas
2 jaren geleden

Zou je ook met een sneeuwpop op reis kunnen?

Olaf
2 jaren geleden
Antwoord aan  Willem Haas

Probeer het eens! ☃️

Lucas
2 jaren geleden

Op het kaartje staat dat er ook busverbindingen zijn naar andere skigebieden die niet met spoor zijn verbonden. Gaan deze bussen daadwerkelijk rijden of was dit kaartje handig om de route te laten zien?

Bovendien biedt GreenCityTrip soms een volledig arrangement aan met hotelovernachtingen. Kunnen we dit ook verwachten met deze nieuwe verbinding(en)?

Verder goed dat er een nieuwe nachttrein start, alleen is het misschien handiger om op meer treinstations in Nederland te stoppen, zodat je vanuit bijvoorbeeld Arnhem of Den Bosch niet eerst naar Utrecht hoeft te reizen.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Lucas

Ik neem aan dat TUI heeft uitgezocht op welke stations de meeste instappers worden verwacht. je kunt deze trein niet overal laten stoppen. Van Den Bosch is maar een half uurtje met een aansluitende trein.
Overigens wel goed dat de grootste reisorganisatie hier mee komt.
Nu nog een instroom van nieuw materieel met hedendaags comfort.
Overigens zijn in Frankrijk oude nachttreinen, die al een tijdje uit dienst waren, aardig opgeknapt.

dries molenaar
2 jaren geleden

Eerst maar zien dat het ooit nog voldoende gaat regenen in de bovenstroom van de Rijn en andere rivieren.

Ik ben lang geleden een keer met de ski-express vanaf Den Haag CS gereisd. De reis ging wel maar aan boord stikte van het zuipvolk. Bij aankomst hing de kots lang de buitenwand, iemand had door het raam overgegeven. Ook terug met een zooi hotelschool lieden in de gang was het een helletocht met de hele nacht dronken gelal.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Haagse Hotelschool? Vandaar dat de Tuitrein niet in Den Haag stopt?

Kees
2 jaren geleden

Ik wil niet cynisch zijn, maar is dit niet de zoveelste charter die met bestaand rollend materieel dergelijke nachtreizen aanbiedt?

Dries Molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

zonder bestaand materieel is het wel heel lastig

treingraag
2 jaren geleden

Railexperts met Alpen Express van de baan?

Jaap
2 jaren geleden

Dit is gewoon de Alpenexpress die nu wordt vermarkt door TUI… Alleen daar hoor je nu niemand over. Punt blijft oude wijn in nieuwe kruiken. Het spoor is niet de uitdaging maar de sneeuw vrees ik. Ik zeg succes! Financieel een risico wat dit wel interessant!

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap

Volgens mij klopt dat niet. Bij mijn weten gaan er twee treinen naast elkaar rijden. Van TUI en van Railexperts.

Dries Molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap

eerst maar eens flink wat regen en later maar eens wat sneeuw. Een flink pak dat hopelijk niet al te snel smelt.