In 2023 gaan er structureel minder treinen rijden, vanwege het tekort aan personeel. De dienstregeling gaat in december in, maar al voor die tijd wordt de dienstregeling stapsgewijs uitgedund.
Vanaf 5 september al komt er een einde aan de tienminutentrein. Tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven gaat de intercity voortaan vier keer per uur rijden. Een andere wijziging is dat de avonddienstregeling per 5 september al ingaat vanaf 20:00 uur, in plaats van 22:00 uur. Dat betekent dat er ‘s avonds minder treinen rijden. Ook in het weekend gaan de frequenties omlaag. Intercity’s en Sprinters die nu nog elk kwartier rijden, gaan vanaf september elk half uur rijden.
Per 11 december gaan er op vrijdag minder spitstreinen rijden. Wel keert in december de tienminutentrein van maandag tot en met donderdag terug tussen Amsterdam – Eindhoven. Tussen Breda – Rotterdam gaat het aantal treinen op de HSL terug van vijf naar drie treinen per uur.
Volgens NS is de huidige dienstregeling nog gebaseerd op de verwachte “forse” reizigersgroei uit 2019. “De wereld ziet er nu echt anders uit”, zegt waarnemend president-directeur van de NS, Bert Groenewegen. Groenewegen ziet dat de huidige dienstverlening met het tekort aan collega’s niet volledig kan worden waargemaakt. Dat zorgt voor uitval van treinen, teleurstellingen bij reizigers en een te hoge werkdruk.
De uitspraken zijn opvallend, omdat NS in de coronaperiode nog vasthield aan de introductie van de tienminutentrein Rotterdam – Schiphol – Arnhem. In de eerste periode reed deze echter niet vanwege coronamaatregelen, daarna werd de trein geschrapt vanwege personeelstekort. Inmiddels is deze tienminutentrein structureel geschrapt.
Aanpassingen in de dienstregeling zijn volgens Groenewegen noodzakelijk, om “collega’s weer meer ruimte te geven om weer op een normale manier hun werk te kunnen doen”. Het spoorbedrijf erkent dat reizigers zullen moeten wennen aan de aanpassingen. Zo kunnen sommige treinen drukker zijn dan voorheen. In de daluren, avonduren en in het weekend zullen reizigers daarnaast vaker moeten overstappen. Met de aanpassingen hoopt de NS te voorkomen dat reizigers kort voor hun reis te maken krijgen met uitval van treinen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:22
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…