Uitstel reparatie in Schiedam – van dinsdagavond tot donderdagochtend geen treinen
20 okt 2025 10:33
Het is afgelopen weekend niet gelukt het spoor bij Schiedam te repareren. De operatie is nu uitgesteld waardoor er tussen dinsdagavond 23.00 uur en donderdagochtend 11.00 uur naar verwachting geen treinen rijden tussen Schiedam Centrum en Delft.
Tijdens de stremming worden bussen ingezet tussen Schiedam en Delft en reizigers kunnen gebruikmaken van de metro. Treinreizigers kunnen ook nog omreizen via Gouda.
Groot materieel nodig
Op de Poldervaartbrug in Schiedam is afgelopen donderdag een spoorstaaf gebroken. Het herstel had in het weekend moeten gebeuren, maar volgens ProRail is de breuk moeilijk te herstellen. De gebroken rails moet met groot materieel worden verwijderd, meldt de spoorbeheerder.
Voorlopig rijden de treinen, door een tijdelijke oplossing, wel over het traject maar met een snelheidsbeperking waardoor treinen vertraging oplopen.
(c) Treinreiziger.nl
Het zit NS en ProRail deze herfst niet mee, maar hopen dat groot geschut wél het probleem bij Delft kan verhelpen, vooral er nu bij Vught ook problemen zijn en bijvoorbeeld naar Den Haag gaan en omrijden via Den Bosch ook lastig wordt.
Het zit niet mee? Nee, ProRail is niet in staat om een robuuste kwaliteit van de infrastructuur te leveren. Aanhoudend defecten, uit de hand lopende werkzaamheden, etc.
Tja het was in 2011 al bekend dat prorail te weinig budget krijgt voor haar taken. En daar is stikstof nog bij gekomen….
Lijkt me in dit geval vooral een kwestie van keuzes.
De aanleg van ingegoten spoor schijnt helemaal niet zo goedkoop te zijn, maar de belofte dat het onderhoud daarna voordeliger is roept wel vragen op.
De ingegoten spoorstaven lijken toch wel vaak te breken en je kunt er moeilijk bij.
Misschien is het beter ze wat vaker preventief te vernieuwen.
Ja de keuze van het rijk om prorail te verwaarlozen, en te laten verzuipen in papierwerk voor natuurvergunningen. (Dat elektrische treinen 0 stikstof uitstoten, in tegenstelling tot auto’s doet er blijkbaar niet toe)
Je weet dat de gebroken spoorstaaf ligt op de kethelbrug uit 1959*? En dat dit een stalen brug is zonder ingegoten spoor? Dit heeft niks maar dan ook niks met ingegoten spoor te maken.
*(Dat is de enigste spoorbrug over de poldervaart tussen Schiedam en Delft)
Ik raad u aan feiten te raadplegen voordat u reageert.
https://www.prorail.nl/nieuws/spoorstaafbreuk-schiedam-prorail-werkt-aan-herstel
De leeftijd van een brug heeft niets te maken met de spoorstaafbevestiging.
Je moet niet meer doen dan waar je geld voor hebt waarbij onderhoud altijd voorrang heeft.
We hebben het over het onderhoudsbudget beste man. Projecten om nieuw spoor aan te leggen hebben hun eigen budget.
Dus prorail moet maar een paar spoorlijnen moet sluiten, als den haag ze weer eens kort op hun begroting?
Hoe precies? Prorail heeft die bevoegdheid niet, die heeft Den Haag.
Laten we voortaan Prorail, Profail noemen, want dit begint de langzamerhand de grootste bron van storingen en spoorellende in Nederland te worden.
Defecten op één van de dichtste spoornetten ter wereld is onvermijdelijk. Bijna elke dag is er op het Nederlandse spoornet via NS Reisplanner een storing te vinden.
Hoort erbij. Maar het is maar net waar de storingen zijn. De storing tussen Schiedam – Rotterdam levert een infarct op. Ergens in het noordelijke deel van Groningen zal weinigen er last van hebben.
Het valt op de de storingen dit jaar langer duurt. Hoor niet over personeelstekort bij ProRail. Of bij derden die worden ingeschakeld door ProRail.
Via de HSL en met Intercity Direct en met overstap bij Rotterdam Centraal kan de reistijd richting Schiedam beperkt worden. Maar dat zal niet iedereen ervoor over hebben.
O ja, waarom is dit onvermijdelijk? Kwaliteit leveren is een kwestie kennis en kunde. Het enige wat bij ProRail altijd goed draait is de propaganda afdeling.
Kritiek op ProRail is prima. We leven in een vrij land. In tegenstelling tot Amerika.
Maar er is verschil tussen onderbouwde kritiek en kritiek zonder onderbouwing.
Er valt wel eens wat aan te merken op ProRail. Maar er is soms sprake van overmacht.
En vanaf de zijlijn staan is makkelijker dan in het veld. Zeker als er in de nacht en bij koud(er) weer gewerkt wordt.
De Nederlandse Spoorwegen pretenderen dat de trein een alternatief zou zijn voor de auto. Dus dan zou de overlast door storingen aan en onderhoud van de spoorinfrastructuur ook vergelijkbaar moeten zijn met die van het verkeerswegennet. En daar gaat het natuurlijk helemaal mank. Bij onderhoud aan de weg sluit men niet een of meerdere trajecten tussen knooppunten compleet af zodat er grote omwegen gemaakt moeten worden. Nee, dan is er gewoon een snelheidsbeperking en wordt er over minder banen gereden. Vroeger was dat op het spoor ook zo. Gewoon over een van beide sporen langzamer rijden en claxoneren bij passage van de werkzaamheden. En dan hoeven er helemaal geen ongelukken te gebeuren, tenzij er stommiteiten begaan worden zoals vorig jaar daar bij Voorschoten. Het zou me niks verbazen dat als gevolg van dat ongeval er straks ook viersporige trajecten bij werkzaamheden helemaal afgesloten gaan worden.
Bij problemen op de weg op kritieke locaties ontstaan er ook infarcten, waar zelfs de woonplaatsen naast de weg direct last van krijgen door gridlock/sluipverkeer. En ook op de weg worden steeds grotere stukken afgekruisd bij incidenten of werkzaamheden. Denk aan tunneldosering, of het bijsturen van de hoofdverkeersstroom om heel Amsterdam heen en adviezen om niet auto te rijden in de spits bij grote projecten. Het openlaten van sommige rijstroken tijdens herasfaltering is volgens Rijkswaterstaat steeds minder haalbaar omdat bestuurders zich niet weten te gedragen (lees: zich niet aan de lagere snelheid houden langs de werkzaamheden of zelfs in het werkgebied een file proberen te passeren).
Dus dit speelt echt niet alleen maar bij het spoor, overal neemt de regeldruk en het veiligheidsdenken toe als reactie op vervelende situaties.
Trein en weg is gewoon anders, niet beter of slechter. Als er teveel mensen over de weg willen ontstaat er file, terwijl de trein gewoon voller is dan normaal. En je kunt opschalen bij evenementen. Maar inderdaad, er ligt veel meer asfalt dan spoor, dus omrijden is met de auto makkelijker.
Dit was al aangekondigd, het stond dit weekend al in de NS app aangekondigd onder werkzaamheden.
Soms is het gewoon domme pech dat er iets minder goed gaat, of defect is of welke verstoring die altijd ongelegen komt en ligt het niet altijd aan ProRail. Laten we niet vergeten dat zo’n stremming niet alleen in Nederland voorkomt, elk land met een vorm van railinfrastructuur kampt weleens met defecten of andere onregelmatigheid en problemen en maakt het niet veel uit of je in Nederland, Duitsland, Australië of de U.S.A. woont of welke stek en plek dan ook.
Heb net een retourtje Aken gedaan en een vertraging gehad van bijna een kwartier, maar ben veilig thuis gekomen en genoten van een lekker najaars zonnetje raak je eraan gewend als de Drielandentrein door overmacht op haar Duitse collega treinen moet wachten om in en uit te voegen en over de vertragingen bij onze oosterburen weten we wel beter. Het is net het leven zelve, je heb “up” en je heb “down”, m.a.w. soms gaat alles volgens het spoorboekje en soms weer niet, zo is het maar net…
Laten we de mensen van ProRail in en bij Delft de kans geven het euvel goed te verhelpen zodat treinen in allerlei vorm weer veilig kunnen rijden.
Er zijn maar weinig bedrijfjes of afdelingen van bedrijven gecertificeerd om rail in kunststof in te gieten want het wordt niet zoveel toegepast. De goot schoonmaken door de oude vastgeplakte taaie kunststof te verwijderen gaat waarschijnlijk met een machine aan de graafarm van een graafmachine, die dan op het naastliggend spoor rijdt. Probeer maar eens goede oude kit van tegeltjes te krijgen. Dat is best wel moeilijk. Technisch gezien mogen kleine vastzittende resten aan de zijkanten gelaten worden maar dan voldoen de werkzaamheden niet aan de voorschriften. Het zal mooi zijn als het trajekt donderdag na elf uur in de ochtend weer gebruikt kan worden. Eerder is zondagochtend te verwachten.
Rail in kunststof gieten is een hulpmiddel om bruggen tegen harde trillingen van staal op staal te beschermen. Bij bruggen in de bebouwde kom is er dan ook het voordeel van de lawaaivermindering. Nu gaan ze dus waarschijnlijk in de hele ingegoten lengten doorlopende spoorstaven zonder lassen leggen zodat daar geen lassen meer liggen die kunnen scheuren. Een praktische leerkurve die de treinreizigers onvrijwillig meebeleven en doorlopen wordt omdat daar bij Prorail blijkbaar heikneutertjes werken. Dat zijn managertjes die voordurend bezig zijn om echte deskundige ingenieurs te onderdrukken oftewel de grond in te stampen. Dit soort managertjes trapt overal de echte deskundigheid de bedrijven en andere instanties uit. Daardoor zijn er dan ook bruggetjes in een spoorlijn voor 300 kmh zoals de LSL waar maar 80 of 120 mag worden gereden. Het zijn maar enkele gevallen die bekend worden maar er zijn alom vele zulke mislukkingen van mislukkelingen.
Bij Zevenaar of Venlo de grens over ?
Minstens nog twee weken met vervangende bussen.
Haast een wonder dat de treinen vanaf Hengelo en Heerlen naar Duitsland niet als gestoord gemeld worden.
Balen dat het werk niet tijdig klaar is voor de nieuwe werkweek. Gelukkig is in dit deel wel de schoolvakantie, gelijktijdig dus wat minder volle treinen in de piekuren. Kennelijk is het toch zwaarder werk en tijdrovender dan men inschatte voor het afgelopen weekend. Beton moet uitgehakt worden en voorzichtig gemanoeuvreerd worden uit deze stalen brug. Precisie werk om dat voor elkaar te krijgen. Ook fijn dat er niet gewerkt hoeft te worden bij hogere temperaturen en in volle zon! Succes dames en heren bij het werk aan deze Schiedamse spoorbrug!
Ook leuk. Kijk eens in de reisplanner tussen Schiedam en Delft Campus woensdagmiddag a.s.
Gewoon een Sprinter!
Eind 2002 is de omleidingsroute via het tracé van de Hofpleinlijn vervallen: aanleg Randstadrail. Dat traject heeft bijna een eeuw stilletjes de treinen via Rotterdam Kleiweg kunnen laten omrijden: we wisten het nauwelijks, maar het was wel buitengewoon effectief.