Vakbonden kondigen acties aan, NS nodigt bonden uit voor gesprek
16 sep 2021 19:43
De vakbonden bereiden stakingen voor bij Nederlandse Spoorwegen (NS). In eerste instantie zullen de acties alleen de internationale treinen naar Brussel raken en de service op de stations, zeggen ze. Als de spoorvervoerder dan nog niet op de eisen van FNV en VVMC ingaat, willen de bonden ook stakingen opzetten bij de rest van het NS-personeel en dat van hogesnelheidstrein Thalys.
Details acties ontbreken
Wanneer er precies wordt gestaakt en wat dan de impact is, willen de bonden nog niet zeggen. Dan zou het verrassingseffect eraf zijn. Wel geven ze aan dat ze reizigers tijdig zullen informeren. De NS laat weten “teleurgesteld” te zijn door de aankondiging. Het bedrijf wil komende dagen in gesprek blijven met de bonden en zal ook met meer informatie komen voor reizigers zodra duidelijk is wat de acties precies inhouden.
Eisen vakbonden
FNV en VVMC verstuurden onlangs al meerdere ultimatums naar de NS, maar daarop gaf de onderneming volgens hen geen bevredigend antwoord. De ultimatums gingen specifiek om de delen van het personeel waar als eerste zal worden gestaakt. Maar volgens FNV-bestuurder Henri Janssen gaat het om zulke belangrijke zaken bij het bedrijf dat er uiteindelijk ook breder actiegevoerd zou kunnen worden, bijvoorbeeld bij het rijdend personeel.
Bij NS Internationaal en Thalys willen de bonden een beter bod voor een verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor conducteurs. Een eindbod waarin onder andere meer loon werd beloofd, stemden de leden van bonden eerder in meerderheid weg. Daarnaast leeft er bij het personeel onvrede over de wijze waarop de NS de herinrichting van de service op de stations invult. Het zou daardoor steeds moeilijker worden om de veiligheid en de service aan de reizigers te garanderen. Ook zou het lastiger worden voor servicemedewerkers om onder goede arbeidsomstandigheden hun werk te doen.
Geen eindbod
NS heeft schriftelijk gereageerd op het ultimatum. “Uit uw ultimatum maakt NS op dat u niet meer met ons in gesprek wilt over de personele gevolgen van de herinrichting Service Stations. Wij zijn verbaasd dat u overgaat tot het stellen van een ultimatum, alvorens wij met elkaar hebben besproken hoe we de gevolgen voor medewerkers zoveel als mogelijk kunnen beperken. NS is dan ook van mening dat er geen sprake is van een eindbod” aldus de vervoerder in een brief aan de vakbonden. NS schrijft verder herhaaldelijk te hebben aangegeven in gesprek te willen met de bonden.
Coronacrisis
Toch wordt uit de brief ook duidelijk dat de standpunten van NS en de vakbonden ver uit elkaar liggen. Volgens het spoorbedrijf sluiten de eisen van de bonden niet aan bij de veranderende reizigersbehoefte en de voor NS noodzakelijke kostenbesparingen. Het vervoersbedrijf is zwaar getroffen door de coronacrisis. Vorige maand schreef de NS over de eerste helft van dit jaar nog een miljoenenverlies in de boeken. Het aantal reizigers was volgens het bedrijf nog altijd veel lager dan voor de pandemie. De NS vervoerde slechts 35 procent van het aantal passagiers ten opzichte van voor de uitbraak van het virus.
“We betreuren het dat in deze bijzondere context, dergelijke eisen met een ultimatum worden gesteld. Wij doen er alles aan om onze reizigers terug te winnen en helaas wordt juist deze reiziger gedupeerd door mogelijke acties. Wij verzoeken u om u rekenschap te geven van voorgaande bij de besluiten die u moet nemen” aldus NS in de brief aan FNV en VVMC. De vervoerder heeft de bonden opgeroepen om in gesprek te gaan. “Mocht u onverhoopt toch overgaan tot het organiseren en uitvoeren van acties, dan zullen wij deze uiteraard nauwlettend volgen en daarbij de belangen van NS, de reizigers (inclusief kwetsbare groepen) en alle andere stakeholders bewaken.”
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Lijkt wel een estafette, eerst de Duitsers, nu misschien straks de Nederlanders, later de Belgen, of Franzosen die willen gaan staken en de reiziger is de Piet l.. en mag het zelf maar weten hoe men z’n bestemming bereikt.
In België staakt De lijn de 24ste begint inderdaad op iets samenhangend te lijken….
Schandalig dit werkschuwe schorem moeten ze gewoon op straat zetten.
Als je niet weet waar je het over hebt kan je beter je mond houden. Dan kunnen de volwassen mensen rustig met elkaar in gesprek.
on topic. De omgekeerde wereld natuurlijk, de NS directie die een zeer matig eindbod doet en dan beweert dat de bonden niet in gesprek willen.
Ben je zelf ook zo’n werkschuwe kansenparel Johan? Misschien kun je beter zelf je mond houden.
Sorry, maar jij lijkt iedere realiteitszin te missen. De belastingbetaler moet op dit moment 3 miljoen per dag toeleggen op de bodemloze put die spoorwegen heet. In het bedrijfsleven zouden er gewoon eindelijk eens mensen worden ontslagen en de lonen worden verlaagd.
Want de waarde van de spoorwegen is alleen afhankelijk van het bedrijfsresultaat van NS? Kunnen we denk ik ook maar beter stoppen met de snelwegen, want die hebben nog nooit een directe euro opgebracht.
@Rick
Op het moment dat coronasubsidie wordt misbruikt voor onzinnige looneisen moet de overheid een keiharde grens trekken
Gezien de geleverde prestaties en de inzet van het personeel, zie ik geen enkele aanleiding voor een flinke loonsverhoging. Het personeel hoeft er qua koopkracht ook weer niet op achteruit te gaan. Dus een reparatie die de inflatie compenseert, lijkt me meer dan voldoende. Ik zie werkelijk geen enkele reden die een extra verhoging van het salaris rechtvaardigt.
In de wetenschap dat het spoor momenteel zwaar teert op overheidssteun en spaarzaamheid geboden is, zou het de vakbonden sieren als ze hun achterban wat in toom houden en hun achterlijke communistische praatjes een poosje achterwege laten.
Zeker zolang de vakbonden (en het personeel zelf) de discussie over de inhoud van het vak van HC niet durft aan te gaan, lijkt het me niet waardevol dat NS flink investeert in het rijdend personeel. Het is een blok aan het been voor de toekomst van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde ‘servicemedewerkers’; de over het algemeen verschrikkelijk onaardige mensen die niet weten hoe snel ze moeten samenklitten met collega’s zodra die in buurt zijn. De tijd dat men op reis ging met een ticket in de vorm van een boekje met belangwekkende joekels van stempels is echt voorbij. Het gros van de reizigers voert nooit een handeling uit aan het loket of zelfs bij een automaat. De Nederlander die een servicemedewerker nodig heeft om met de trein te kunnen reizen, mag zichzelf een grote mislukkeling noemen.
Als je boude uitspraken wilt doen, verzin dan een unieke naam alsjeblieft.
On topic: Ik ben het eens met A.C.H. ter Wiel, maar helaas is dat wettelijk niet haalbaar. Mensen die staken omdat hun baan om wat voor reden dan ook niet bevalt zouden zelf moeten beslissen om op zoek moeten gaan naar een baan die ze wel bevalt, in plaats van hun huidige werkgever te gijzelen.
Ik zou graag eens van een vakbondslid willen horen waarom geprobeerd wordt de veiligheid van de reiziger te gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten. Bij direct gevaar heeft die reiziger toch helemaal niets aan een conducteur in de huidige vorm? Bij een acuut gevaarlijke situatie met een medereiziger, berust de mogelijke aanwezigheid van een conducteur immers op puur toeval. De kans is veel groter dat die dan ergens verstopt zit. Als het leed al geschied is, kan zo’n conducteur misschien nog wat doen.
Gut, het spoorwegpersoneel gaat weer eens staken. Alsof dat nieuws is.
Als het spoor ooit is hersteld van de coronacrisis, kunnen de vakbonden en hun leden er in elk geval trots op zijn dat dat is gebeurd ondanks dat zij gepoogd hebben de boel zo veel mogelijk te saboteren.
Iedereen (de bonden incluus) kan op zijn klompen aanvoelen dat de twintiger die nu als conducteur aan de slag gaat, zijn pensioen niet haalt als dat vak niet meer inhoudt dan van de lege cabine naar de deur lopen voor de vertrekprocedure. Net als voor het servicepersoneel, durven de vakbonden het blijkbaar niet om de discussie aan te gaan over zinvolle invulling van arbeidsuren en gaan ze als een kleuter stampvoeten als mensen daadwerkelijk aan het werk moeten, danwel de klus klaren waarvoor ze aangenomen zijn. En dat dan weer over de rug van de reiziger, die zich ontzettend onveilig zou voelen zonder conducteur die afgezonderd van de klanten Youtube-filmpjes zit te kijken.
En dat is allemaal sneu voor (het beperkte aantal) goede conducteurs die wel netjes hun werk doen, want zij weten dondersgoed dat veel van hun klanten hun werkzaamheden aanzien als ware het een sociale werkplaats.
Prima bijdrage
Dat het personeel gaat staken geeft aan dat het OV te veel corona steun krijgt. Snel afbouwen van de steun is daarom dringend noodzakelijk.
Waar is deze foto genomen?? Ziet er niet uit als ASD. Oude foto uit Haarlem?
Wat dacht je van Den Haag Hollandsch Spoor?
Oude foto, dat zeker. Want deze intercity komt al jaren niet meer daar.
Valt mee. Enkele keren per dag rijdt een ICRm met TRAXX vanaf Den Haag HS spoor 1 naar Belgie.
En 2x per uur de IC Eindhoven-Den Haag
Inderdaad Den Haag Hollands Spoor, vorig jaar gemaakt. Tot december kun je 4x per dag van Hollands Spoor naar België.
Het stomste van dit bericht vindt ik het “verrassingseffect”. Zo durven mensen toch niet meer een trein te boeken omdat de spoorwegen die dag MISSCHIEN gaan staken.
Hoe minder reizigers hoe beter voor deze vakbondsgekkies, dat zagen we begin vorig jaar ook toen reizigers niet gewenscht waren. Dan kunnen ze lekker 1:1 modelbaan spelen met hun mooie treintjes.
Zou inderdaad goed zijn als iemand een indicatie van data kan geven…
Het gijzelen van reizigers door een vakbond is niet meer van deze tijd. Wat mij betreft tijd voor vakbondsleden om zich af te vragen of ze lid willen zijn van een organisatie die dit soort tactiek normaal vindt. Vakbonden hebben in het verleden veel betekend voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden en lonen, maar nu zijn ze niet meer nodig.