fbpx
ETR610 straks Zürich - Milaan

Vanaf 2021 pas snelle treinen voor HSL en andere trajecten

27 sep 2013 19:13

Alleen de Thalys zal voorlopig met hogesnelheid over de HSL-Zuid rijden. Binnenlandse treinen rijden op de lijn maximaal 160 kilometer per uur. Pas in 2021 gaan die treinen sneller rijden (200 kilometer per uur). Het nieuwe intercity materieel moet ook op hogesnelheid gaan rijden op de Hanzelijn en tussen Amsterdam en Utrecht.

"NS heeft gekozen om het binnenlandse vervoersaanbod vooreerst te rijden met Traxx/Prio-materieel, van hetzelfde type dat nu reeds rijdt en vanaf 2021 zal worden vervangen door sneller intercitymaterieel (200 km/u)" schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. Mansveld vervolgd: "Deze keuze heeft NS gebaseerd op brede bedrijfseconomische afwegingen."

Meer trajecten
Het nieuwe intercitymaterieel moet niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. "NS zou graag, naast de HSL, op daarvoor geschikt gemaakte corridors een Intercity-dienst met 200 km/u gaan rijden. Concreet denkt NS daarbij aan Den Haag – Lelystad – Groningen, Den Helder – Maastricht en Schiphol – Nijmegen" schrijft Ingrid Thijssen – directeur NS Reizigers – in een brief aan Mansveld.

Betere benutting
Thijssen vervolgt: "Dit uitbouwen van de genoemde baanvakken tot volledige corridors leidt tot snellere bereikbaarheid van de landsdelen in het noorden, oosten en zuiden met de Randstad. Daarvoor zijn significante aanpassingen in de infrastructuur noodzakelijk. Echter, door betere benutting van de mogelijkheden bij een complete corridor wordt de klantwaardering zodanig vergroot dat een verantwoorde exploitatie mogelijk lijkt."

Onnodig traag
Volgens Treinreiziger.nl is het opvallend dat NS pas vanaf 2021 snelle treinen wil gaan inzetten. "Het is goed om te horen dat NS nu ook op de Hanzelijn en tussen Amsterdam en Utrecht de infrastructuur wil gaan benutten om snel te rijden. Maar het is jammer dat er niet veel haast wordt gemaakt. Verschillende toonaangevende fabrikanten hebben al aangegeven veel sneller treinen te kunnen leveren" zegt Hildebrand van Kuijeren.

Flirt (Stadler)
De Zwitserse fabrikant Stadler bijvoorbeeld. Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) laten zien dat ze in 2,5 jaar snelle treinen konden maken. Die treinen van het type FLIRT kunnen niet alleen snel, maar ook tegen winterse weer (tot -40). 

Pendoline (Alstom)
Ook Alstom kan snelle treinen leveren die al in 2015 op volle snelheid kunnen rijden. Een paar maanden geleden heeft het Franse bedrijf de Pendoline aan NS aangeboden. De Pendoline kan 250 kilometer per uur en is onder andere besteld door de Zwitserse en Poolse spoorwegen. Een Poolse trein zou in Nederland al getest kunnen worden om de toelating te leveren. NS is echter niet op het aanbod ingegaan. Alstom zou de Pendoline kunnen leveren voor 20 miljoen euro per treinstel, evenduur als de Fyra en veel goedkoper dan een TGV of ICE. 

Foto: De pendoline voor de SBB tijdens InnoTrans 2010