Vanaf zaterdag langste stremming voor project Maaslijn
06 aug 2025 14:20
Vanaf zaterdag is de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo deels negen dagen lang gestremd. Het wordt de langste stremming in een serie afsluitingen in 2025 die nodig zijn voor de elektrificatie van het spoortraject.
Aannemer Swietelsky gaat in opdracht van spoorbeheerder ProRail van zaterdag 9 augustus tot maandag 18 augustus tussen Venlo en Mook-Molenhoek funderingen aanleggen voor bovenleidingsportalen. Tijdens de stremming zet vervoerder Arriva zowel stop- als snelbussen in. De snelbussen rijden tussen Mook-Molenhoek en Venray, de stopbussen tussen Mook-Molenhoek en Venlo.
Ook overwegen dicht
Er wordt ook gewerkt op het station en spoor in Venray en aan het spoor bij Boxmeer en Cuijk. Swietelsky zet voor het werk aan het spoor de honderden meters lange werktrein in. Daarom moeten ook verschillende overwegen worden afgesloten. In Boxmeer en Cuijk is er een omleidingsroute naar de bushalte.
Er zijn tot het einde van het jaar acht stremmingen gepland op het spoortraject. In juni waren er al twee treinvrije weekenden. De volgende stremmingen zullen korter zijn dan de negen dagen in augustus.
Elektrificatie klaar in 2027
Over de Maaslijn rijdt Arriva stoptreinen, die dagelijks ongeveer 22.000 mensen vervoeren. De vervoerder gebruikt daar nu nog dieseltreinen voor. De elektrificatie moet in 2027 zijn voltooid waarna Arriva elektrische treinen gaat inzetten.
(c) Treinreiziger.nl
Evident dat verbeteren van spoorwegverbindingen gepaard gaat met zgn treinvrije periodes. Gelukkig doen ze de grote werkzaamheden nog tijdens de vakanties opdat er relatief minder mensen er last van hebben. Dat er nog de nodige treinvrije weekenden komen behoeft eigenlijk ook geen uitleg. Hopelijk is straks alles op tijd klaar.
Uiteindelijk zal het dieselmaterieel (GTW Veoliassen), die straks overtollig wordt op de Zutphen – Oldenzaal lijn gebruikt worden, die ook nog wacht op electrificering (verwacht 2030 – 2032) De huidige Lintjes zijn ver op. Hopelijk loop het allemaal naadloos over van de huidige “noodconcessie” naar de volgende “noodconcessie”.
Ik blijf het niet erg klantvriendelijk vinden. Voor de elektrificatie van Zwolle-Wierden werd destijds iedere avond gewerkt vanaf 20 uur tot de volgende morgen. Waarom kan dat hier niet?
Personeelstekorten zijn zo een dingetje. Waar het werkend personeel vroeger jong was en blij werd van de extra toeslagen voor nachtwerk heeft hetzelfde personeel nu zelf een gezin en willen dan minder moeilijke werktijden om bij hun gezin te kunnen zijn. Daar zullen railonderhoud bedrijven serieus rekening mee houden.
Daar komt bij dat in het verleden een gezin kon draaien op één inkomen waarbij de partner de ‘dagelijkse’ beslommeringen regelde.
Ja, maar toen werkte men nog 40-45 uur per week en had drie weken vakantie per jaar. Tegenwoordig werkt iedereen parttime en klaagt dan dat je daar geen gezin van kunt onderhouden. En verder had men vroeger minder eisen, geen twee auto’s, geen dure vakanties, geen dure festivals, geen dure etentjes, goedkope kleding, etc.
Ik vraag me af of dat wel echt zo is of door ProRail is verzonnen.
Dat is een simplificatie. Werken in de nacht is tientallen procenten duurder. Waarom zou je de kosten zo omhoog willen duwen?
Op Zwolle-Wierden waren eerst normale buitendienststellingen, vervolgens langdurig avond buitendienststellingen voor elektrificatie en recent weer normale buitendienststellingen om de infra te verbouwen.
Op de Maaslijn worden infra-aanpassingen en elektrificatie gecombineerd. Klinkt mij een stuk klantvriendelijker in de oren maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik zou zeggen meldt u aan tegen een loon dat u anderen meent op te kunnen leggen.
Bij mijn weten zijn er helemaal geen plannen om de Limburgse GTW’s te verhuizen naar Zutphen-Hengelo.
Soms is het gewoon een kwestie van afstrepen.
De Lintjes van deze noodconcessie gaan denk ik met de volgende noodconcessie eruit. Er zijn veel storingen met de Lintjes, vandaar er een bonte verzameling diesel materieel op deze lijn rijdt. Vechtdal lintjes en Gelderland GTW’tjes zijn regelmatig terugkerende gasten. Op deze manier weet arriva een betrouwbare dienst te rijden op deze lijn.
Het is bekend dat Groningen na de noodconcessie en na de electrificatie van de maaslijn hun GTW-tjes terug willen hebben.
Friesland wil hun WINK treinen niet buiten de provincie laten rijden. Overigens zou een WINK het prima doen op de huidige lijn, gezien 1/3 van de lijn al ge-electrificeerd is; namelijk Oldenzaal – Hengelo.
Dus de enige reeele plek waar oprijbaar dieselmaterieel te vinden is, zijn de GTW (Veolias) dieseltreinen met hun kenmerkende 2+3 bank opstelling.
Ik zou niet weten waarom die Lintjes er uit zouden gaan. Zo extreem storingsgevoelig zijn ze nou ook weer niet. Overname van de Limburgse GTW’s is voor slechts een paar jaar daarnaast een dure grap.
Van wie moet Arriva ze overnemen dan?
Ik rijd met die lintjes. Ze zijn inderdaad niet extreem storingsgevoelig. Ze zijn mega ultra extreem storingsgevoelig. Die lintjes zijn al een paar jaar helemaal op.
Een reactie uit de praktijk!
En dat voor een halve verbetering die geen inzet van Intercity’s én stoptreinen mogelijk maak. op de Maaslijn. Door het halve werk vallen ook Belfeld, Grubbenvorst en Kuuk(Cuyk)-Noord buiten de boot met een station.
Bedenk wel dat NS helemaal geen interesse in deze lijn had en dat het aan Arriva te danken is dat er nog wel treinen rijden.
Het is volkomen logisch dat NS geen trek meer had om nog langer op een dergelijk aftands spoortje treinen te laten rijden. Van Roermond naar Nijmegen is 84 kilometer.De trein doet er nu 1 uur en 18 minuten over!Dan maar de A73. Er was vele jaren geen enkel uitzucht op verbetering. Na eindeloos gesteggel ligt er nu deze maatregel.
Oveigens heeft voor Arriva ook Violalala op deze lijn gereden met wadlopers.
Er is niemand die hier intercity’s wil gaan rijden. De vroegere sneltreinen van NS waren ook altijd matig bezet. Er is vooral behoefte aan frequente sprinters voor regionaal vervoer.
Ik denk dat er toch verschillen zijn tussen werkdagen en weekenden. Op werkdagen reizen voornamelijk forenzen en studenten die met name vanuit de dorpen naar Nijmegen, Venlo en Roermond reizen. Dan heb je meer baat aan een hoge frequentie dan aan snelle treinen. In het weekend heb je meer reizigers richting Maastricht (daguitjes, alsmede weekendjes weg) en dan kan een sneltrein wel lonen en zijn hogere frequenties minder belangrijk, met name voor de kleinere stations.
#durfTeDromen: sneltrein Arnhem-Maastricht :).
Zou wel schelen als er in ieder geval één overstap wegvalt tussen Arnhem en Maastricht. Bovendien is de overstap in Roermond veel te krap om betrouwbaar te zijn. Naar Groningen is vanuit Arnhem veel makkelijker te reizen dan naar Maastricht en dat is jammer.
Maastricht – Arnhem duurt op een dag zonder werkzaamheden 2 uur en 8 minuten. De treinplanner geeft ook op dagen zonder werkzaaam aan om te rijden via Den Bosch!
Elektrificatie heeft nog enkele voordelen op de gedeeltelijke spoorverdubbeling op de Maaslijn.
Met de elektrificatie op de Maaslijn komt er ook een einde aan het dieseltijdperk van passagierstreinen in Limburg, omdat dan alle spoorlijnen van Nijmegen tot Eijsden / Luik en Aken elektrisch bereden kan worden en dieseltreinen verleden tijd zijn.
Op vrijdag 9 augustus 2025 zag ik het Swietelsky materieel bij Cuijk al liggen.
Het mag dan voor een enkeling misschien alhier geen of onvoldoende zoden aan de dijk liggen dat er elektrisch gereden kan worden, toch zie ik wel enkele verbeteringen in al had een 100 procent dubbelspoor wel mijn voorkeur gehad. Ik kan mij de ronkende Plan U nog goed herinneren als we in Roermond moesten overstappen voor een ritje naar Venlo om familie in Blerick te bezoeken
GLAS.
Laten we er het beste van maken en tevreden zijn dat men nog iets wilt doen in het belang van de gebruikers zowel reizigers als het vrachtvervoer dat de Maaslijn ook als omleidingsroute gebruikt.
Voor het zelfde geld werd de elektrificatie van de Maaslijn helemaal afgeblazen denk maar aan het niet doorgaan van een ander infra project de tram van Maastricht naar Hasselt, dan waren we verder van huis geweest, beter een half vol glas dan een leeg glas als men met deze zomerse dagen dorst hebt heeft en iets wilt drinken moet men maar denken…
Droom dan meteen Zwolle-Maastricht (en dan Zwolle-Roosendaal inkorten tot Arnhem/Nijmegen-Roosendaal).
Hoeveel reizigers stappen in Roosendaal in en in Zwolle uit?
Njimegen is een trekker tot diep uit Limburg. De universiteit werkt onder andere als aanjager. Daarbij gaat het echt niet alleen om mensen uit “dorpen”.
Verder biedt een volwaardige Maaslijn een link tussen Limburg en het oosten van Nederland. Bij vestoring van Roermond – Eindhoven biedt via Venlo naar Endhoven een alternatief.
Correctie “verstoring”
Hoe lang deed die “sneltrein” over de 84 kilometer van Roermond naar Nijmegen?
Die “sneltreinen” waren gewoon dieselboemeltjes, die een paar stations oversloegen. Geen volwaardig alternatief voor de A73.Ook die “sneltreinen” werden gehinderd door de gebrekkige infrastructuur. Is natuurlijk geen enkele vergelijking met een echte Intercity.
Als er geen vooruitzicht is op de juiste infrastructuur, dan is er ook geen interesse.
Er is inderdaad behalve een alternatief voor de A73 ook behoefte aan frequent regionaal.vervoer. Het beperken tot een enkel spoortje maakt realisatie van de eerder geplande stations Belfeld, Grubbenvorst en Cuyk-Noord onmogelijk.
Ik vermoed dat eind 2027 de huidige Arriva trein Maastricht Sittard, Roermond straks door gaat rijden via Venlo naar Nijmegen en terug. Dan is er geen extra overstap meer nodig in Roermond en bedien je dus meerdere kleine en grotere plaatsen met een directe lijn. Misschien met Spitstijden dat er een sneltrein komt op dit traject, wat vroeger ook is geweest in het dieseltijdperk. De Lintjes hebben ook minder capaciteit dan een GTW, dus het ligt niet alleen aan het ouderdom er van. Misschien vinden de laatste Lints ook wel hun weg naar Roemenië of Zweden! Dat gebeurt ook wel als de GTW s worden vervangen, mits het buitenland dan nog belangstelling voor heeft. Roemenië heeft Wadlopers, de S28 Talent treinstellen van de Kaarster See Mettmannbahn overgenomen en de laatste DM 90 die ooit bij Gekkengaaf bij Venlo stonden.
Op laatst genoemd traject en verlengd naar Wuppertal rijden de voormalige Integral dieseltreinen, die ooit bij BOB omgeving van München reden. Deze worden vanaf 2028 weer vervangen door elektrische FLIRTS , want ook hier zijn ze met de lijn aan het elektrificeren. Wat het lot van de Integral wordt weet ik niet, waarschijnlijk sloop en een museumtreinstel! We zullen het wel lezen en horen tegen die tijd!
Het is de NS nog niet gelukt om de treinvervangende bussen in de reisplanner te zetten. Allemaal reguliere bussen en soms een buurtbus.
14 augustus 2035
Cuijk 17.35
Oeffelt 17.44 – 17.50
Gennep 17.53 – 17.54
Well 18.17 – 18.34
Venray 18.48
Soms gaat Nijmegen – Venlo via Den Bosch en Roermond.
Nijmegen 18.18
Den Bosch 18.58 – 19.06
Roermond 19.58 – 20.04
Venlo 20.26
In het verleden was de snelbus Nijmegen – Venlo 90 minuten en de stopbus 2 uur.
Gelukkig hebben ze ook netjes op de website aangegeven dat de reisplanner vanaf vrijdag 8 augustus 2025 wel up to date is.
Wel een gehannes met die Maaslijn – zal blij zijn als het dan eindelijk klaar is…
Dat werd hoogtijd de e elektrificatie
Het is zelfs te hopen dat de Maaslijn, die maar 30 km aan dubbelspoor zal krijgen en dat is maar 33% van het hele traject, nooit de inhaalsporen tussen Cuijk en Boxmeer en tussen Venray en Blerick gaan kwijtraken! Het is al veel te moeilijk om op een enkelsporig traject meer treinen te laten rijden en tussen Venlo en Roermond kan alleen een intercity gaan rijden als er minder sprinter overheen rijden.