fbpx

Veel klachten over nieuwe dienstregeling

De dienstregeling 2013 loopt nog niet overal even soepel. Reizigersvereniging Rover kreeg via een speciaal meldpunt ruim 1500 klachten binnen. Dat nog niet alles soepel verloopt, blijkt ook uit de punctualiteitscijfers. Zo was dinsdag bijna dertig procent van alle treinen drie minuten of meer te laat. Woensdag ging het al beter. Normaal ligt dat percentage rond de tien à twaalf procent.

Het hoge aantal klachten wordt verklaard door de vele wijzigingen die dit jaar zijn doorgevoerd. Zo is de Hanzelijn in gebruik genomen, heeft Arriva spoorlijnen van NS en Syntus overgenomen en zijn er meer treinen gaan rijden tussen Eindhoven en Sittard.

Arriva
Doordat Arriva in veel nieuwe regio´s is gestart, zijn er over die vervoerder relatief veel klachten. Het gaat om aanloopproblemen die snel zullen worden opgelost, zegt de vervoerder. Tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk hadden de treinen van Arriva en Brengde laatste dagen veel last van vertragingen. Maar ook op de spoorlijn Zutphen – Apeldoorn, waar Arriva ook is gestart, loopt het nog niet soepel. Arriva erkent de problemen en zal deze zo spoedig mogelijk oplossen.

Tarieven
De klachten gaan onder andere over volle treinen, slechte aansluitingen en vertragingen. Maar ook over hogere prijzen. Zo zijn sommige reizigers door de komst van Arriva 25 tot 50 procent duurder uit. In dagblad Metro zegt de vervoerder zich ervan bewust te zijn dat reizigers “opnieuw een keuze moeten maken uit het assortiment” en daarom soms duurder uit zijn. “Er zijn echter ook reizigers die minder gaan betalen”, aldus een woordvoerder. 

Klachten NS
Maar uiteraard zijn er ook veel klachten over NS. Bijvoorbeeld over de trajecten Amsterdam – Almere en over het traject Amsterdam – Rotterdam via Haarlem. Vorig jaar gingen de klachten vooral over overvolle treinen. NS pakte die klachten op, en verlengde toen diverse treinen. Rover denkt dan ook dat de problemen in een paar weken zijn opgelost. Of dat ook geldt voor de Fyra Amsterdam – Brussel moet nog blijken.

Punctualiteit
Dat niet alles vlekkenloos verloopt, blijkt ook uit punctualiteitscijfers van ProRail. Dinsdag was 28,6 procent van de treinen drie minuten of meer te laat. Dat percentage heeft betrekking op alle reizigerstreinen, dus niet alleen van NS maar ook van andere vervoerders. Woensdag was nog 19,7 procent van de treinen te laat. Zeker gezien er woensdag een wisselstoring was bij Utrecht, is dat een behoorlijke vooruitgang. Echter, het normale niveau waar slechts 11 procent van de treinen vertraagd is, is nog niet gehaald.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.