fbpx

“Van Veldhoven (D66) wordt staatssecretaris infrastructuur”

20 okt 2017 20:11

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wordt de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur. Dat meldt de NOS. 

Daarmee is Van Veldhoven de opvolger van vertrekkend staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). Stientje van Veldhoven heeft de afgelopen jaren als Kamerlid infrastructuur in haar portefeuille gehad. Tijdens de verkiezingen vertelde Van Veldhoven in een interview met Treinreiziger.nl dat wat haar betreft alle dieseltreinen elektrisch moeten worden.

Zie ook: Dit zijn de OV-plannen in het regeerakkoord.

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter
7 jaren geleden

Cora van Nieuwenhuizen wordt toch minister?

Anoniem
7 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Dat klopt. Stientje wordt staatssecretaris. Dat is net een functie lager dan minister.

Anoniem
7 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ah oké, bedankt voor de verduidelijking 🙂

Anoniem
7 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Heeft Stientje dan net als Sharon Dijksma ‘de zeggenschap binnen de politiek’ over NS? Want Melanie Schultz van Haegen hoorde niet vaak als het over de NS ging

Anoniem
7 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat hangt er ook weer vanaf wie welke portefeuille krijgt.

Henk Angenent
7 jaren geleden

Twee neoliberale dames op I&M. Dat wordt ongetwijfeld weer meer asfalt en minder OV. Daarnaast zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat NS van de HSL wordt gehaald en hier Duitse of Franse staatsbedrijven voor terugkomen…

GJ de Groot
7 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Of het staatsbedrijven zijn, is mij onverschillig: de zaak moet in orde zijn. Dat de NS zijn klanten geschoffeerd heeft op de HSL staat buiten kijf. Verlies van de concessie is dan volstrekt gerechtvaardigd.

J.Struijk
7 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Volkomen met GJ de Groot eens. Zoals het nu op de HSL gaat, is het de grootste tekortkoming van het jaar. Ik mis de verantwoording en inzicht op het vervoersgebied. Benelux er bij en bij verstoring nog grotere vertraging.

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Kan J. Struijk dat “schofferen” nuanceren?

Johan
7 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Stientje van Veldhoven is absoluut geen asfaltfan, behalve om over te (bak)fietsen. Wat dat betreft is ze eerder een reserve-GroenLinkser. Als je even gegoogled had, zou je dat weten.

Henk Angenent
7 jaren geleden

En ja, wat schieten we daar mee op? Weer tien jaar wachten totdat er treinen zijn die het doen? En weer in- en uitchecken bij een ander bedrijf? En geen integratie van de HSL en het conventionele net? Neoliberalen als Zalm en Jorritsma hebben met hun aanbestedingsgeloof een keten van ontwikkelingen veroorzaakt waar de reiziger geen cent wijzer van is geworden. Letterlijk en figuurlijk.

Johan
7 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

“En ja, wat schieten we daar mee op?”
Als de overheid nooit eens zegt: “Ho, wacht eens even NS: Wij zijn hier namens de Nederlandse bevolking de opdrachtgever en jij de uitvoerder, dus doe wat we opdragen,” blijft NS doen waar die zelf zin in heeft en laten waar die geen zin in heeft. Dan blijft dus de portemonnee van NS bepalend en niet het belang van de reizigers.

“Weer tien jaar wachten totdat er treinen zijn die het doen?”
Nee hoor: Er is voor de concessie-overgang een regeling getroffen over het materieel. De precieze inhoud van die regeling is bij mijn weten niet openbaar, maar daar zal in staan dat het materieel meegaat naar de volgende concessiehouder. NS komt trouwens niet eerder dan 2021 met treinen die het (misschien) goed doen. Eind 2024 loopt de concessie sowieso af.

“En weer in- en uitchecken bij een ander bedrijf?”
Weet je wie dat heeft bedacht, dat je per treinvervoerder apart in- en uit moet checken? Hint: https://www.dekrantvantoen.nl//vw/article.do?code=NVHN&date=19920731&id=NVHN-19920731-AE0004005
Zelfs nog tot 2016 was dat bedrijf als meerderheidsaandeelhouder feitelijk de baas bij OV-chipkaartorganisatie TLS en hadden andere vervoerders maar te slikken wat dat bedrijf wilde.

Henk Angenent
7 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik heb niet bepaald het idee dat men op dit moment in Utrecht uit de neus zit te eten. Bovendien heeft de Kamer zelf ingestemd met de plannen die nu worden uitgevoerd (ICD, Gvc-Ehv, Benelux via HSL).

Materieel (en personeel – tegen een lager salaris natuurlijk) kunnen dan wel naar een ander gaan, maar HOE kan die het met hetzelfde materieel en personeel beter doen? Als jij dat weet, waarom neem je dan niet eens contact op met Utrecht?

De chipkaart: feit blijft dat je bij verschillende bedrijven moet inchecken. In 1992 (krantenknipsel) had je nog geen Arriva en Keolis.

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Vergeet ook vooral niet geldwolvin Mw Tineke Netelenbos te vermelden …