Regeerakkoord: Meer treinen aanbesteden & trein Weert – België
10 okt 2017 13:44
Het nieuwe kabinet wil dat er treinen gaan rijden tussen Weert en het Belgische Hamont en verder richting Antwerpen. Ook zullen Sprinters (stoptreinen) in de toekomst niet meer automatisch aan NS gegund worden. Een aantal Sprinters zal worden aanbesteed. Ook dreigt NS de hogesnelheidslijn kwijt te raken. Dat blijkt uit het regeerakkoord tussen VVD, CDA, ChristenUnie en D66.
Met de trein naar het buitenland
In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert gereactiveerd voor personentreinen. Het nieuwe kabinet wil dit realiseren met cofinanciering van regionale overheden. “We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren,” staat in het akkoord te lezen. Al jaren wordt er gepleit voor een intercity Eindhoven – Düsseldorf/Keulen. Daarvoor moet aan Duitse zijde geïnvesteerd worden in het spoor.
Regionale lijnen
Sprinters moeten beter regionaal worden geïntegreerd in het OV-aanbod, vindt het nieuwe kabinet. “Daarom zullen sprinterdiensten toegevoegd worden aan regionale OV-concessies. We richten ons daarbij op één of meer van de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn).” Onder politieke druk doet NS momenteel niet mee met aanbestedingen binnen Nederland. Maar NS mag van het nieuwe kabinet wel gewoon mee gaan dingen naar de Sprinters die regionaal aanbesteed zullen gaan worden. NS ziet vooral risico’s in de plannen van het nieuwe kabinet. “Het opknippen in meerdere kleine concessies leidt tot versnippering, vaker overstappen en slechtere aansluitingen,” stelt het spoorbedrijf.
Treinkaartje duurder
Het treinkaartje zal iets duurder worden. Dat komt omdat het openbaar vervoer onder het lage BTW-tarief van 6 procent valt, dat naar 9 procent wordt verhoogd. Reizigersvereniging Rover is daarmee niet blij. “Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig.” Ook NS is niet positief. “De verwachting is dat door de BTW-verhoging elke dag duizenden reizigers minder de trein nemen,” reageert het spoorbedrijf.
Nieuwe concessie NS
NS heeft voor het hoofdrailnet een contract tot en met 2025. Wat er daarna gaat gebeuren is nog niet duidelijk. “Richting 2025, wanneer de concessie van de Nederlandse Spoorwegen voor het hoofdrailnet afloopt, wordt de optie voor meer marktopening opengehouden. De eerste stap hierin is een evaluatie van de huidige prestaties in 2019. In deze tussentijdse evaluatie van de concessie van NS bekijken we ook verschillende opties voor het eigendom en de exploitatie van stations na 2025,” aldus het regeerakkoord.
Lightrail
OV-bedrijven hebben de afgelopen maanden een miljard per jaar extra gevraagd voor het openbaar vervoer. Maar dat komt er niet. Wel wil het nieuwe kabinet afspraken gaan maken met stedelijke regio’s over cofinanciering van de verdere uitbreiding van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld omtrent nieuwe lightrailverbindingen. Er komt in totaal éénmalig 2 miljard euro beschikbaar voor uitbreiding van de infrastructuur. Reizigersvereniging Rover is blij met het extra geld, maar betwijfelt of het genoeg zal zijn. KNV, de vereniging van o.a. spoorgoederenvervoerders, is duidelijker: het budget zal onvoldoende zijn. NS president-directeur Roger van Boxtel spreekt van een bescheiden ambitie, maar is blij dat er in elk geval niet bezuinigd wordt.
Hogesnelheidslijn
Zwaar weer dreigt verder voor NS. Als de NS de prestatie-indicatoren voor de HSL-Zuid voor de derde keer op rij niet haalt, zal het vervoer op de HSL-Zuid opnieuw worden aanbesteed. NS heeft tot nu toe twee keer de afspraken niet weten te realiseren. In 2017 dreigt NS opnieuw de afspraken niet te kunnen nakomen. Vooral de stiptheid is een probleem. Op dat punt is NS één keer eerder beboet. Op het punt van zitplaatskans voor de HSL heeft NS al twee boetes gekregen. Die norm lijkt in 2017 wel gehaald te worden. NS benadrukt in een reactie de complexiteit van de HSL-Zuid. “NS wil in gesprek met het kabinet om te bepalen hoe de prestaties hier structureel verbeterd kunnen worden,” zegt het spoorbedrijf in een reactie.
Wat staat er verder nog in het regeerakkoord omtrent openbaar vervoer?
- Met het oog op de veiligheid van reizigers en personeel in het openbaar vervoer, wordt informatie over reis- en verblijfsverboden beter tussen de verschillende vervoerders en handhavende instanties gedeeld.
- Het openbaar vervoer moet volgens de nieuwe regering in alle delen van Nederland een goed alternatief zijn voor de auto. “Het belang van de reiziger staat daarbij voorop. Die moet snel, comfortabel en veilig van A naar B kunnen reizen. Dat vraagt om betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.”
- ProRail wordt omgevormd tot een publiekrechtelijke ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Deze omvorming is al gaande, en gaat dus door.
- Gebruik van stillere goederentreinen wordt gestimuleerd. Ook het gebruik van de Betuweroute. “Om overlast langs andere routes zoveel mogelijk te beperken”.
- Voor spoorgoederenvervoerders is er positief nieuws. Die vinden dat het Nederlandse spoor nu te duur is. En dat moet anders, staat ook in het nieuwe regeerakkoord. “We stimuleren het spoorgoederenvervoer door de gebruiksvergoeding in de pas te laten lopen met die in de buurlanden.”
- De extra middelen voor het openbaar vervoer zijn ook bedoeld voor de “tijdige aanleg” van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.
Curieus, NS is merkhouder van het woord Sprinter als treindienst. Het zal even lekker worden wanneer de overheid onder die naam zou gaan uitbesteden.
NS is,zoals al elders gemeld, door het ministerie in het lastige parket gebracht om niet bestaande beveiliging beveiligingstehniek te moeten gebruiken en treinen te vinden volgens niet eerder gebruikte specificatie. Het zal even lekker worden wanneer nu NS slachtoffer wordt van het wensdenken van het oude VnW en de politiek die net doet alsof dat niet gebeurd is.
Nee, dat zullen nu stoptreinen gaan heten. Maar om te zeggen dat het kabinet wil dat de NS stoptreinen aanbesteed worden, vond ik ook niet passend, omdat die niet aangeduid mogen worden als “stoptrein”.
De gewone reiziger spreekt volgens mij nog steeds over stoptreinen. Dat is naar mijn mening ook de enige zinvolle benaming.
Iedereen zegt sprinter of intercity. Na veertig jaar zijn stop en sneltrein wel echt iets van de bejaardensoos.
De term stoptrein wordt in het taalgebruik ook door jongeren nog steeds gebruikt. Vermoedelijk is het gebruik van die term streekafhankelijk
Ik hoop dat het station in Budel weer open gaat
Bovenleidingspanning 3kv ??
Maak een echte sprong inclusief wisselspanning
Adri Kopmels
Kijk op de foto op de homepage van deze site: “Stoptrein Tiel”. En kijk op de foto bovenaan deze pagina: “Stoptrein Zwolle”. En Arriva wordt bij mijn weten niet geleid door leden van een bejaardensoos.
Nou dan komt de helft van het ns personeel daarvandaan. Vandaag op en neer naar Den Haag geweest, term wordt gewoon gebruikt, ook vandaag weer. Helft zegt stoptrein, andere helft sprinter.
Het woord SPRINTER geeft toch wel eens verwarring bij toeristen uit o.m. België heb diverse keren aan onze zuidelijke buren moeten aangeven dat vanuit Eindhoven de intercity sneller is dan de sprinter ! 😉 !
In Nieuw Zeeland is de Intercity een BUSmaatschappij in te trant van de Greyhound bus.
Dat is de bedoeling ook. De 1e generatie sprinter treinen accelereerden veel sneller dan de treinen van toen. Slome mat 64 of ouder, waar ieder zo dol op is. Daarmee waren ze geschikter voor de trajecten met veel stops… De Intercities verbindt steden zonder de buitenwijken aan te doen… Vreemd niet?
Hier (België) heten die dingen dan ook IC (van InterCity) of L (van lokaal)-trein.
In Luxemburg en Duitsland is het dan weer IC/ICE (InterCity/InterCity-Express) of RE/RB (Regional-Express/Régional-Express en Regionalbahn/Régionalbunn), Frankrijk kent dan TGV, Intercité en TER. Zo heeft elk land z’n eigen termen.
Maar voor mij blijft een sprinter een stoptrein. En ik heb die vaak genoeg nodig, om naar Best te gaan.
Alle treinen zijn stoptreinen, anders heeft het geen zin om ze te laten rijden.
Overigens, ook het woord “Intercity” is door NS gedeponeerd in het Benelux-merkenregister. Ik ken een busbedrijf dat van NS te horen kreeg dat ze geen “intercitybussen” mochten aanbieden.
Sprinter is als vervoersmiddel echter ook gedeponeerd door Mercedes. 🙂
Een maatschappij met groene bussen? (De groene streep? ;-))
Volgens mij waren dat de bussen van Deutsche Bahn
NS zeg maar dag tegen de HSL. Eindelijk, normaal 300 km/h op de lijn die ervoor bedoeld is, zonder storingen, uitval en vertragingen.
Dream on…
Met welk materieel? Gaat iedereen eventjes Thalys treinen aanschaffen?
Wie met welk materieel binnen vijf jaar? Niemand! Zeker niet met de hier gedachte tarieven. Mensen vinden Euro 1,50 extra al te veel. Alleen een dwaas gelooft dat een ander bedrijf een kwartiersdienst met TGV, ICE of Shinkansen kan in stand houden. En vergeet niet dat Thalys en Eurostart gewoon blijven rijden.
Het commentaar van NS is lachwekkend. Kijk eens naar station Dordrecht. Daar zijn de sprinterdiensten vorig jaar geknipt met als resultaat waardeloze aansluitingen.
Wel een nieuwe verbinding tussen Weert en Hamont, maar de goed lopende intercity tussen Roosendaal en Antwerpen verdwijnt Een groot gemis voor reizigers uit Zeeland en West-Brabant. De nieuwe verbinding via Breda is geen optie, want kost veel meer tijd.
Die ‘goedlopende Intercity tussen Roosendaal en Antwerpen’, is in de praktijk helemaal niet zo goedlopend. NS draait op voor de enorme exploitatietekorten voor die trein in België. Dat kost tientallen miljoenen per jaar.
Als ingewijde in het spoorvervoer is mijn ervaring dat er veel verwarring is over de naam sprinter, en niet alleen bij Belgen. De naam stoptrein is ingeburgerd in Nederland en ook begrijpelijk voor leken die dan snappen dat die trein overal stopt.
Er is echter nog een andere tendens die de naam stoptrein meer recht doet. Steeds meer ‘alle stations’ treinen staan langer stil bij tussenstations, zodat een goede stoptreindienst om zeep geholpen wordt.
Nu Weert genoemd wordt… Wat doet men met de IJzeren Rijn? De Belgen moeten gewoon gaan rijden. Het spoor is nooit opgeheven en wanneer ze beginnen met korte lichte treinen zal Nederland toch snel het spoor moeten opknappen. De overwegen zullen wel even gesmeerd moeten worden.
Meer lightrail, meer aanbestedingen, dus nog meer lichte troep.
Het wordt tijd om het comfort op het spoor terug te brengen met hoogwaardige treinen in plaats van dinky toys. Mensen worden de auto ingejaagd nu.
NS betaalt tekorten Belgische trajekt van IC ASD-Brussel??? volgens Annemiek.
Was dit politiek of bedrijfsvoering??
Deze trein is altijd ok geweest qua bezetting en laatste tijd gewilder dan ooit. Vreemd allemaal. Straks overvol naar Brussel want keren te Breda komt ook nog ertussen? En de EHV past er ook nog bij op de HSL?
Zie: http://www.treinreiziger.nl/ns-betaalt-miljoenen-aan-nmbs-vanwege-verlies-beneluxtrein/
DOELMATIGHEID
Of men nu stoptreinen of sprinters noemt, de naam is niet het belangrijkste, het voornaamste is dat de reiziger betrouwbare verbindingen krijgt voor zijn geld. Als NS steeds vaker verbindingen kwijt raakt aan derden neemt ook de frequentie toe waarin men moet in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerder. Pas als men kiest voor het eenmalig inchecken bij het vertrekstation en uitchecken op de eindbestemming ongeacht of men tig keren van maatschappij moet wisselen, zet zo’n aanbesteding ook van stoptreinen en Intercity’s zoden aan de dijk! Eenvormigheid binnen het OV is de wens van de vader van gedachte, maar blijkt vooralsnog in Nederland anno 2017(voorlopig) een utopie te zijn…
Frans Eekhout