fbpx

Veolia hoopt op nieuwe kans HSL

04 jun 2013 15:28

Veolia Transport Nederland is ´zeer geïnteresseerd´ om opnieuw mee te dingen naar de concessie voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Dat zegt topman Manu Lageirse van Veolia in een reactie op de opening die staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft geboden. Intrekking van de concessie van NS behoort volgens haar tot de mogelijkheden.

"We hopen dat dit ook serieus gemeend is´´, benadrukt Lageirse. "We hebben tien jaar op de reservebank gezeten.´´ Veolia verloor destijds de aanbesteding van NS en eindigde als tweede. Het bedrijf bood destijds iets minder dan 80 miljoen euro per jaar voor de concessie. NS verkreeg de concessie door het dubbele bedrag te bieden.

Alstom
Lageirse: "Onze treinen van Siemens en Alstom waren per stuk tien miljoen euro duurder, maar dan hadden we sinds 2007 zonder problemen op de HSL Zuid kunnen rijden.´´ Alstom heeft destijds ook bij NS offertes ingeleverd. De Franse fabrikant is de maker van onder andere de TGV. Ook de Thalys- en Eurostar-treinstellen zijn bij Alstom gemaakt.

Veolia
Veolia voert treindiensten uit in Limburg (Maastricht-Kerkrade en Roermond-Nijmegen) en stads- en streekvervoer in Zuid-Limburg, West- en Midden-Brabant, Haaglanden en Zeeuws-Vlaanderen. Het bedrijf is onderdeel Veolia Environnement, dat heeft besloten zich terug te trekken uit de ov-sector. Veolia Nederland staat nu in de verkoop, ook in andere landen wil het moederbedrijf treindochters verkopen.

Geen reactie
Andere vervoersbedrijven houden hun kaarten vooralsnog voor de borst als het gaat om een eventuele nieuwe concessie. Arriva zegt geen reactie te willen geven op de mogelijke intrekking van de NS-concessie. Het moederbedrijf Deutsche Bahn had destijds ook een bod uitgebracht, maar dat bod voldeed niet. Voor Connexxion is een nieuwe aanbesteding volgens een woordvoerder "vooralsnog niet opportuun´´.

Meer Thalys-treinen
Thalys, een samenwerkingsverband van het Franse SNCF, Deutsche Bahn en NMBS, rijdt al op de hogesnelheidslijn en heeft geen plannen om de concessie van partner NS over te nemen. Wel wordt samen met NS gewerkt aan de uitbreiding van het aantal diensten tussen Amsterdam en Brussel van negen naar twaalf. Die opgevoerde frequentie is volgens een woordvoerster pas in december mogelijk.

Reizigersgroei voor Thalys
Volgens Thalys is het behoorlijk vol in de treinen tussen beide hoofdsteden. Vorig jaar groeide het aantal reizigers met 5,5 procent. Dit voorjaar neemt het aantal passagiers met meer dan 10 procent toe, aldus Thalys.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.