Veolia trein veiliger geworden

Het aantal keren dat een Veolia-trein een stoptonend sein passeert, is tussen 2007 en 2012 met 90 procent afgenomen. In 2012 reden net als in 2011 twee Veolia-treinen door rood. Daarmee rijden Veolia-treinen nu veel minder vaak door rood dan NS-treinen. In 2007 passeerden Veolia-treinen juist aanzienlijk vaker een stoptonend sein dan NS.

Half december 2006 startte Veolia met het treinvervoer op de Maaslijn (Roermond – Nijmegen) en de Heuvellandlijn (Maastricht – Kerkrade). Die start ging gepaard met de nodige problemen waardoor in 2007 en 2008 relatief veel Veolia-treinen een stoptonend sein passeerden. 

Maatregelen
Na de problematische start is de vervoerder gestart met tal van maatregelen om het aantal rood sein passages te verminderen. Zo krijgen machinisten nu vaker instructies, is de opleiding verbeterd en wordt er bij het vertrekproces gebruik gemaakt van een controleformulier. De maatregelen bleken effectief. Zo daalde het aantal incidenten van 19 in 2007 naar 3 in 2010. In 2011 zette de trend zich voort, en daalde het cijfer naar 2. 

Verbetering
Daarmee rijden de Veolia-treinen per miljoen treinkilometers nu 0,44 keer door rood. Ter vergelijking: bij NS is dat cijfer 0,75. Door de slechte start in 2007 scoort Veolia over de periode 2007 – 2011 nog wel slechter dan NS.

Nul
Veolia directeur Lageirse zegt in een reactie nog niet tevreden te zijn met de cijfers. "We zijn pas tevreden met 0 rood sein passages. Iedere keer dat een trein rood sein passeert is er één teveel".

Andere vervoerders
Veolia maakte vandaag de cijfers van 2012 bekend, nadat eerder bekend was geworden dat het totaal aantal STS-passages vorig jaar was toegenomen. Eerdere cijfers waren al openbaar dankzij een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Uit dat rapport blijkt ook dat Connexxion een soortzelfde afname heeft gerealiseerd (van 8 in 2007 naar 1 in 2011). Syntus doet het over de gehele periode 2007-2011 goed, terwijl de Arriva-treinen over de gehele periode net iets vaker door rood rijden dan gemiddeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.