Verbreding drukke perron 3 op Utrecht Centraal uitgesteld
27 aug 2024 21:01
ProRail stelt het verbreden van het drukke perron 3 op Utrecht Centraal uit. Die werkzaamheden stonden gepland vanaf vrijdag, maar het werk kan niet veilig binnen de geplande negen dagen gedaan worden. Ook is er te weinig personeel beschikbaar, aldus de spoorbeheerder.
Bij perron 3 komen op spoor 5 treinen binnen die rijden tussen Arnhem en Amsterdam/Schiphol. Een druk traject tijdens de spits, met dagelijks duizenden reizigers. De stroom mensen wordt nu door personeel in goede banen geleid. Een verbreding van het perron zou een definitieve oplossing bieden.
Werkzaamheden gaan door
ProRail zet de voorbereidende werkzaamheden rond het project wel door. Een wissel wordt verplaatst, het naastgelegen spoor 4 wordt ingekort, het perron bij spoor 3 en 4 wordt juist weer verlengd. Reizigers moeten daarom nog wel rekening houden met gewijzigde vertreksporen en een drukke spits, aldus NS.
Wanneer het perron bij spoor 5 wordt verbreed, is nog niet besloten.
© Treinreiziger.nl/ANP
spoor en perron wordt door elkaar gehaald
Het is de laatste jaren schering en inslag bij ProRail dat werkzaamheden niet binnen de geplande tijd gerealiseerd kunnen worden. Ook bij Schiedam blijken er enkele buitendienststellingen extra nodig te zijn en moeten er bij de komende dienstregeling al meteen treinen geschrapt worden.. Het zal best dat er personeelschaarste is, of materialen te laat geleverd worden, of dat er onvoorziene activiteiten ingepland moeten worden. Met een goede logistieke planning kun je veel problemen voorkomen of anders moet gewoon je als opdrachtgever ook gewoon eens een deur verder kijken.
Hopelijk heeft men nu bij Profail een ding geleerd; namelijk niet beginnen aan projecten, die ze niet in gerede tijd af kunnen maken.
Het is de EU die wil dat grote projecten 2 jaar van te voren aangekondigd worden. ProRail moet dus een planning maken lang voordat bekend is of er wel genoeg personeel is om deze uit te kunnen voeren.
Geldt dit ook voor het verbreden van snelwegen?
M.a.w. dat dit soort verbouwingen ruim aangekondigd moeten worden voor het regelen van allerlei zaken als treinervangend vervoer is duidelijk, maar een starre vastgelegde periode – niet kijkend naar de situatie – is iets wat niet werkt en als het niet werkt dan zijn de gevolgen dat zaken niet rond komen etc.
ProRail moet voorlopig gewoon een tijdje stoppen met nieuwe grote projecten en alleen nog onderhoud doen.
Onzin. Dit verzin je ter plekke. De EU heeft helemaal geen regel dat spoor werkzaamheden twee jaar vantevoren aangekondigd moeten worden. Wat een kolder.
Ja de prioriteit bij Pro-Rail ligt bij onbewaakte overgangen. Het leven van die ene persoon op het platte land met earpods, die niet uit zijn doppen kan kijken is belangrijker dan de doorstroom van duizenden reizigers per dag op Utrecht CS.
beetje vreemde opmerking.
Is de vertraging van een randsteling belangrijker dan het leven van een plattelander?
Nee, het gaat hier om de keus tussen een relatief kleine oppervlakte met duizenden mensen op het drukste station van Nederland te verbeteren waar het risico op ongelukken hoog is, of het investeren in overwegen met relatief veel zicht en ruimte waar slecht een enkele persoon per dag oversteekt en waar het risico op ongelukken, mits de persoon gezond verstand gebruikt, erg laag is.
Wellicht, vrijwel zeker worden zulke werken door totaal verschillende aannemers uitgevoerd en zal goed in staat zijn een overweg aan te pakken wanneer de procedures eindelijk een keer gedaan zijn. Bij Zevenhuizen is een busje aangereden, inzittenden dood, terwijl de vervangende tunnel op een haar na klaar was. Had dit een maandje eerder geklaard geweest dan had dat twee doden gescheeld en een hoop schade voorkomen. Iedere dag telt bij iedere overweg die niet opgeheven is.
Een aanrijding veroorzaakt ook ontzettend veel vertraging.
Je bedoelt de treinmachinist die overleden is omdat een trekker het spoor nog snel wou oversteken?
Ik vraag me af of die duizenden gebruikers in de Randstad dat smalle perron überhaupt als een probleem zien dat nu moet worden aangepast. Als het perron voor corona voldeed, dan is er nu nog geen acute reden het aan te pakken. Het zal niet de eerste keer zijn dat Prorail een splinter als kernprobleem ziet en de balk over het hoofd ziet.
Het zal inderdaad ambtelijk gemotiveerd zijn. Op Amsterdam was de perronbreedte ook wel het laatste punt om je druk over te maken.