fbpx

Vergelijking internationale treinreizen met 10 jaar terug

In vergelijking met 2004 rijden er in 2014 meer treinen naar Duitsland en Frankrijk. Veel treinen zijn echter wel iets trager geworden. Uitzondering betreft de Thalys, die door de hogesnelheidslijn veel sneller is geworden. Naar België rijden er juist minder treinen.

Frequenties en reistijden van rechtstreekse treinen op werkdagen

Verbinding 2004 2014 2004 2014
ICE Amsterdam – Keulen 7x 6/7x  2:34 2:38 
ICE Amsterdam – Frankfurt 7x  6/7x   3:54 3:56
Trein (IC) Amsterdam – Berlijn 3x  5x 6:13* 6:25* 
Trein (IC) Amsterdam – Leipzig Hbf 1x  0x  8:04  nvt  
Thalys Amsterdam – Parijs 5 tot 7x 9x  4:09  3:17 
Thalys Amsterdam – Brussel 5 tot 7x  12x  2:39  1:50
Thalys Amsterdam – Disneyland 1x p/week 0x  4:19  nvt  
Trein (IC) Amsterdam – Brussel 15x  0x 2:51  nvt 
Trein (IC) Rotterdam  – Antwerpen 18x 12x 1:08* * 1:19 
Stoptrein Roosendaal – Antwerpen 16x 16x  0:45  0:49 
Stoptrein Groningen – Leer GEEN  15x  nvt 1:14 

* Betreft reistijd naar Berlijn Ostbahnhof. Naar Berlijn Hbf bedraagt de reistijd in 2014 6 uur en 14 minuten. In 2004 stopte de trein vanwege werkzaamheden niet in Berlijn Hauptbahnhof.
** Betreft reistijd Rotterdam – Antwerpen Centraal. Op werkdagen stopte de trein echter niet te Antwerpen Centraal, maar te Antwerpen Berchem.

Richting Duitsland
De Intercity Amsterdam – Berlijn rijdt nu vaker. In 2004 reed deze trein slechts 3x per dag, waarvan 1 trein per dag doorgaand naar Leipzig. Nu rijdt deze trein op de meeste dagen 5x per dag maar niet meer doorgaand naar andere bestemmingen. In het laagseizoen rijdt de ICE Amsterdam – Frankfurt 1x per dag minder. 
In 2004 moest men tussen Groningen en Leer nog overstappen in Nieuweschans, en had de reiziger slechts keuze uit circa 7 treinen per dag. Anno 2014 rijden er 15 treinen rechtstreeks vanuit Groningen naar Leer.

Richting België
Naar België rijden er in 2014 minder treinen dan in 2004. Dat komt uiteraard door de HSL-problematiek. Zo kan er nu 12x per dag rechtstreeks per intercity van Rotterdam naar Antwerpen gereisd worden, terwijl dat in 2004 18x per dag kon. Al stopte de trein in 2004 alleen in het weekend te Antwerpen Centraal, en op overige dagen slechts te Antwerpen Berchem.
De stoptrein Roosendaal – Antwerpen is vier minuten langzamer dan in 2004. Inmiddels studeren NS en NMBS al een jaar om die reistijd weer met vijf minuten te verkorten, maar in 2014 kan daar nog geen resultaat geboden worden.

Richting Frankrijk
Dankzij de Thalys rijden er nu wel meer treinen naar Parijs en deze zijn bovendien veel sneller dan in 2004. De rechtstreekse verbinding naar Disneyland Parijs bestaat niet meer. Daar staat tegenover, dat Lille vanaf april 2014 twee keer per dag aangesloten zal worden op het Thalys-netwerk.

Overige landen
In 2004 reed er alleen een nachttrein naar München en Zürich. Er rijden nu ook nachttreinen naar Kopenhagen, Praag en Warschau. Daarnaast wordt mogelijk in 2014 de nachttrein naar Milaan hersteld. Hierin zijn dus verbeteringen gekomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.