Vertraging bij NS? Automatisch geld terug

3 maanden terug

Automatisch geld terug bij vertraging. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar toch kan dat sinds kort dankzij Dealay.nl. De nieuwe dienst heeft een claimsysteem ontworpen die bij een toekomstige vertraging automatisch je geld terugvraagt, zonder dat je er iets voor te doen.

“Net als bij vluchtvertragingen heb je bij treinvertragingen ook recht op geld. Maar weinig mensen maken hier gebruik van. Bij een grote storing in Eindhoven in 2019 bijvoorbeeld, vroeg slechts 4,3% van de gedupeerde treinreizigers geld terug” legt bedenker Tim Uniken Venema van Dealay uit. Ook zelf liep hij, net als zijn mede initiatiefnemers, regelmatig vertraging op met de Intercity Direct. “Vaak vergaten we geld terug te vragen of vonden het invullen van het formulier te veel moeite. Wij dachten: dit kan beter”.

En zo ontstond het idee van Dealay. Op het platform moeten reizigers zich éénmalig registreren om voortaan automatisch hun geld terug te krijgen. Tijdens dat proces moet ook de inloggevens van de persoonlijke ov-chipkaart gedeeld worden, zodat Dealay de in- en uitcheckgegevens kan opvragen op ov-chipkaart.nl. Reizigers die van Dealay gebruik maken, gaan ermee akkoord dat Dealay de vergoeding aanvraagt namens de reiziger.

Voor de dienst rekent Dealay een succesfee van 20%. Als een claim wordt afgewezen, dan zijn er geen kosten. “De fee is nodig omdat wij ook kosten maken” vertelt Uniken Venema. Hij vervolgt: “Bovendien zullen gebruikers nu nooit een claim mogelijkheid missen, dus die fee haalt de gebruiker er snel weer uit”. Eénmaal aangemeld blijft de dienst zoeken naar vertragingen, tenzij de reiziger de ov-chipkaart weer loskoppelt.

Om te voorkomen dat er onterecht claims worden ingediend, krijgt de reiziger bij geconstateerde vertragingen een e-mail. Wanneer deze via de link in de e-mail wordt bevestigd, vraagt Dealay het geld terug.

Niet iedereen wil zomaar hun wachtwoord delen. Dealay zegt de zorgen te begrijpen en met Translink in gesprek te gaan om te kijken of ook zonder wachtwoord – alleen met machtiging – de benodigde reisgegevens verkregen kunnen worden.

Wanneer kan je gebruik maken van Dealay?

  • Je hebt een persoonlijke ov-chipkaart nodig en een account op ov-chipkaart.nl (of een account bij NS Zakelijk).
  • Je reist per ov-chipkaart met NS.
  • Je bent akkoord dat Dealay namens jouw geld terug aanvraagt, en 20% van het claimbedrag inhoud.

Wanneer kun je geen gebruik maken van Dealay?

  • Bij reizen met een anonieme ov-chipkaart of bij reizen met e-tickets. Ook internationale treinen vallen buiten de scope.
  • Indien je geen account hebt bij ov-chipkaart.nl of NS Zakelijk (of wanneer je de gegevens niet wil delen).
  • Bij vertraging bij andere vervoerders dan NS.

Treinreiziger.nl is affiliatepartner van Dealay. Dit betekent dat Treinreiziger.nl een vergoeding krijgt van Dealay.

This post was last modified on augustus 12, 2020 11:51 am

Bekijk reacties

  • De reiziger levert zijn privacy in en krijgt 80% van zijn geld terug. Mooi 'verdienmodel' dat speculeert op de luie reiziger. Ik ben benieuwd wie erin tuint...

    • Tja, gemak dient de mens. Nu wordt het grotendeels helemaal niet terug gevraagd. En mag iemand die een service levert er ook iets aan verdienen? Vergeet ook niet dat er ook kosten zijn.

      • Hallo,

        Heeft u ook een adres waar ik mijn filevertrag nu kan declareren?
        Vandaag van Wehl naar Arnhem normaal 25 minuten, vanmiddag weer eens 30 minuten langer.
        Ik betaal wegenbelasting maar waarvoor en ook nog eens meer geld kwijt aan benzine. Ik geloof dat ik maar met de trein ga, altijd dezelfde ritprijs en bij min. 30 minuten vertraging ook nog geld terugkrijgen. Ach het reizen per trein is zo gek nog niet! Waar gaan wij heen zonder de trein, haha.

        Klagers doe hier uw voordeel mee.

        • Bij de trein en vliegtuig is dat een recht. Bij de auto is er geen dienstregeling en kunt u klagen bij de navigatie voor het verkeerd voorspellen van de aankomsttijd 😉

        • Tja, maar de aankomsttijd wordt steeds opnieuw berekend en zit er op het eind maar een minuutje naast. Dat zou men op de trein ook moeten doen.

    • Ik vergeet vaak te claimen dus levert mij 80% winst op! Slim idee speelt goed in op gebrek van de NS

    • Hey Nieuwwester,

      We snappen je zorg. Het is ook wel een stap om je inlog te geven, maar alle data wordt versleuteld opgeslagen en uitsluitend gebruikt door het claimsysteem. Alleen op deze manier kunnen we automatisch geld terug geven en hopen we jouw vertragingen iets minder vervelend te maken.

      • Kun je wat meer details geven over het technische stuk? Want 'versleuteld' klinkt leuk maar als ik de rest van dit bericht versleutel dan xha wr bbx jry npugreunyra jng re fgnng qrax vx...

    • De claim wordt pas gemaakt als je op de link in een e-mail klikt. Klik je die niet, dan maken zij dus ook geen claim voor je, en hoef je dus ook niet te betalen. Maar intussen heb je wel via e-mail even een herinnering gekregen dat je een claim in kunt dienen, waarna je dat dus ook zelf kunt doen en daarmee 100% van je claim terug kunt krijgen. :)

  • Als er veel wordt getraineerd door vervoerbedrijven dan krijg je bedrijven die een gat in de markt zien.

  • Nou nog voor de bussen van Syntus Utrecht!
    Hoe vaak die niet op tijd zijn...

    Ik zou ooit een kwartier te vroeg in het ziekenhuis zijn, ik was weer eens te laat...
    In het begin was de smoes dat Connexxuon ze dwars had gezeten, maar jaren later zijn ze nog stééds te laat.

    En volgens mij zouden de bussen ook geld terug bij te laat moeten geven. Of vergis ik me?

    Ik zou in ieder geval niet weten hoe.
    Bij de NS wist ik het prima te vinden.

  • Ik gebruik het nu twee weken en het werkt best goed. Er zijn een aantal claims aangemaakt die vervolgens ook goedgekeurd zijn. Scheelt mij iedere keer het invullen van dat formulier. Die 20% mogen ze van mij hebben, het kost me meer tijd (en dus geld) als ik het formulier zelf in moet vullen iedere keer.

  • Je inloggegevens uit handen geven zou ik niet doen. Je reisgegevens kan nog een keuze zijn, maar met de inlog kunnen ze ook je gegevens aanpassen.

  • Bekijk ook een de kant van de NS. Een vertraging gaat nu echt veel geld kosten. Natuurlijk wil de NS deze kostenpost reduceren. De oplossing ligt voor de hand. De NS moet wat doen aan de vertragingen.

    Het kan natuurlijk ook anders uitwerken. De NS kan meer reserve in de dienstregeling inbouwen zodat reizen systematisch langer duren en de kans op vertragingen afneemt. Ook aan manier om de claims te reduceren.

    • Wie zegt dat dat al niet gebeurd is? ;-)

      Dat grapje is meer dan 10 jaar oud en komt van buiten de OV-sectos als je met een kwaliteitsdilemma zaten: "Of je verandert gewoon de dienstregeling!"

    • Een 'oplossing' die meer voor de hand ligt is dat NS de dienstverlening van Dealay.nl technisch en/of juridisch onmogelijk maakt.

  • Deels een sigaar uit eigen doos. Valt me tegen van de NS. Die kunnen deze service toch gewoon zelf uitvoeren tegen eigen kosten. Dat zou pas consument vriendelijk en ook redelijk zijn. Zo moeilijk kan het niet wezen.

    • Bovendien als bejaarde moest ik even goed lezen. Een "succesfee"? Wat is dat nu weer? Graag gewoon Nederlands voor eenvoudige mensen. Betekenis: U krijgt uiteindelijk 20 % minder dan waar u recht op hebt bij vertraging !

      • Worden wel meer woorden gebruikt die getuigen van een gebrekkige kennis van het Nederlands.

      • U gebruikt kennelijk ook een berekenaar om uw elektronische post te lezen of uw vriendinnen via het Gezichtenboek op de hoogte te houden van interessante dingen die zich in uw leven afspelen? Toch in elk geval fijn dat u modern genoeg bent om met de trein te reizen in plaats van met een vanzelfvoertuig, ondanks het telkens moeten aan- en afmelden met uw OV-microberekeningsmodulekaart.

        • "fee" is geen anglicisme, computer en chip wel want daarvoor is geen standaard Nederlands woord. Waarom er voor goede Nederlandse woorden om de haverklap toch weer het Engelse woord gebruikt moet worden snap ik ook niet. Het gaat om vertragingen die Nederlanders met een persoonlijke chipkaart in Nederland oplopen...

        • Fee is een anglicisme. Er zijn meerdere echte Nederlandse woorden zoals beloning en commissie.

    • Ach, rond 2000 waren er ook twee studenten die iets opgezet hadden waardoor met de student-OV-kaart gemalverseerd kon worden door frequent te claimen ergens op een trein met grote vertraging te hebben gezeten. Controle op het kaartgebruik was toen nog afwezig omdat er geen poortjes waren.
      Ik neem aan dat deze criminaliteit-bevorderaars een bezoek van de spoorpolitie hebben gehad. Hun klanten voor hun internetbedrijfje zijn ze ook wel kwijt geraakt, zulk dom volk kun je niet als partner hebben.

  • Slimme jongens en meisjes! Door de bak aan data die ze vergaren met jouw inloggegevens en transacties valt natuurlijk nog veel meer te verdienen dan alleen die 20% van je treinkaartje...

  • Of je al je reisinfo wilt geven is een keus, die je zelf moet maken. Maar het tarief van 20% lijkt me billijk en voor dat geld tracken ze je reisinfo en krijg je een bericht als het vertraging is. Een adminstratie systeem draaien kost ook geld. Persoonlijk lijkt me de privacy voorwaarden lezen bij deze dienst wel iets wat je zeker moet doen. Mij lijkt dat de data die gewonnen wordt voor deze dienst niet voor andere zaken gebruikt mag worden.

    • Goede woordkeuze! Vaak lijken dingen inderdaad allemaal heel logisch en onschuldig. Ze hebben het op hun website ook allemaal heel nobel verwoord, inclusief de polyinterpretabele privacyvoorwaarden. En het blijft natuurlijk ook een vrije keuze om alles wat je maar wilt te delen, net als op Facebook bijvoorbeeld, maar ik sla dit even over :)

      • Inderdaad. Ik zou moeite hebben als vervoerder een fee zou vragen, maar als een derde een service maakt snap ik dat er een verdienmodel nodig is. Belangrijk is wel dat er transparantie is. Zeker aan mensen aan wie je inloggegevens toevertrouwd. Maar mijn inziens is men transparant. En dan kan iedereen zelf kiezen.