Vertrekborden op stations werken niet door storing
22 apr 2014 11:31
Op vele stations in Nederland werken dinsdagochtend de digitale vertrekborden niet. Dat komt door een storing. Aanvankelijk meldde NS en ProRail aan Novum Nieuws dat nagenoeg op alle stations de borden zijn uitgevallen. Tegenover het ANP meldt NS dat de helft van de borden wel werkt.
Het is nog niet bekend wat de oorzaak van de storing is en hoe lang die gaat duren. "We hopen het zo snel mogelijk op te lossen", aldus de zegsman van NS. Reizigers wordt geadviseerd om voor actuele vertrektijden en de perrons te kijken op de website van de NS, een van de OV-apps of de gele borden op de stations.
NS is van plan tachtig procent van de gele borden te verwijderen. Die reductie zou aanvankelijk eerder deze maand beginnen. Maar vanwege de maatschappelijke discussie is NS daarmee nog niet gestart. Volgens een zegsman van NS blijven de gele borden ook in de toekomst op prominente plekken op stations aanwezig.
De aankomst en het vertrek van treinen wordt dinsdagochtend ook omgeroepen. Daarnaast wordt extra personeel ingezet om reizigers te helpen. Al met al verwacht de woordvoerder niet veel problemen. "Voor de meeste mensen is dit geen probleem. 99 Procent heeft een smartphone. Bovendien valt de storing in de spits, dan weten de meeste reizigers waar ze heen moeten."
Na de spits is de storing echter nog niet verholpen. Alhoewel veel reizigers een smartphone hebben bagatelliseert NS de groep zonder smart phone. In 2013 had 67% van de Nederlanders een smartphone, blijkt uit cijfers GfK. Het is goed denkbaar dat dit percentage onder treinreizigers nog iets hoger ligt.
NS wijst er verder op dat een storing "een keer"kan gebeuren. "Dat heb je met alle techniek. Je ziet het ook wel eens op de snelweg. Het ziet er alleen even gek uit, die lege borden."