Vervangend vervoer Hoekse Lijn stopt, 1 november opening
16 okt 2019 11:18
De RET stopt zaterdag 19 oktober met de inzet van de bussen op de Hoekse Lijn. Dat is eerder dan gepland, omdat de bussen nauwelijks gebruikt worden. De bussen blijven tot 1 november wel op afroep beschikbaar. Op 1 november wordt de lijn officieel geopend en moeten alle kinderziektes zijn opgelost.
Planning aanvankelijk
De RET was in eerste instantie van plan om het vervangend vervoer pas stil te leggen na de officiële opening van de nieuwe metroverbinding. “Maar onder de huidige omstandigheden is het logischer om eerder te stoppen”, zegt RET-directeur Maurice Unck. “In de eerste weken hebben zich op het nieuwe metrotraject geen grote verstoringen en vertragingen voorgedaan.”
Bussen nauwelijks gebruikt
Doordat de metro goed functioneert worden de bussen nauwelijks gebruikt. Volgens Unck worden de bussen hooguit door enkele honderden reizigers op de drukste dagen gebruikt, tegenover rond de twintigduizend reizigers per werkdag op de metro. Unck: “Dan is het zowel financieel als op het gebied van duurzaamheid een betere keuze om de bussen alleen nog te laten rijden in het geval zich een verstoring voordoet.”
Officiële opening
Inmiddels is ook de datum bekend voor de officiële opening van het nieuwe metrotraject: vrijdag 1 november. Dan vieren Marc Rosier (portefeuillehouder OV-ontwikkeling bij de MRDH), Arjan van Gils (wethouder Financiën en Grote Projecten gemeente Rotterdam) en Maurice Unck (Algemeen Directeur RET) de opening van de nieuwe metrolijn met een groep direct betrokkenen en zal er een feestelijke openingshandeling plaatsvinden.
Spitsritten lijn A
De maandag erop (4 november) worden de spitsritten op lijn A toegevoegd. Daarmee rijden de metro’s op lijn A in de ochtend- en avondspits door tot Vlaardingen West. Daardoor ontstaat er een vijfminutendienst tussen Vlaardingen West en Schiedam Centrum. De compensatieregeling voor abonnements- en saldoreizigers blijft tot 4 november doorlopen.
Software-update in het vooruitzicht
In eerdere berichten liet de RET weten dat op sommige momenten de beveiligingssoftware de snelheid van metro’s op het nieuwe traject ten onrechte automatisch verlaagt en dat dit nu nog handmatig wordt gereset. De RET laat weten dat er nu gewerkt wordt aan een software-update, in de hoop dat daarmee die problemen worden opgelost.
Blij dat die bussen stoppen… Die chauffeurs kunnen echt niet rijden. Ze rijden te hard en te gevaarlijk.
Gelukkig hoeft u ook niet echt mee
Niet alle chauffeurs/chauffeuses zijn wegpiraten of onvriendelijk. Ze hebben wel tweeënhalf jaar ons vervoerd door weer en wind, omdat de verlengde metro steeds opnieuw werd uitgesteld.
Dat er nu een kentering is ontstaan met wel een goed functionerend en frequente metroverbinding zijn de rollen nu omgekeerd.
Er rijden inderdaad maar zelden passagiers mee of de bestuurder/ster na, dat constateerde ik al bij de haltes van deze tijdelijke buslijnen. Van bus weer het spoor op na lang wachten en vaak langer onderweg te zijn geweest met deze ex Hermes-Stadsbussen uit regio Eindhoven. In een van deze bussen zag ik nog een geel briefje met deze firmanaam uit Brabant er op!
De metro heef meer capaciteit, doet er vaak sneller over dan de bus (vooral bij files op snelweg)of bij de sightseeeing-lijn 713 die tussen Hoek van Holland Strand (waar toekomstig metrostation komt!) en alle Hoekse Lijn stations bediende tot Schiedam Centrum. En ook weer terug! Deze lijn reed ieder half uur en de metro rijdt dat enkel in de latere uren per dag.
Grotendeels rijdt de metro elke 20 minuten naar en van Hoek van Holland en Steendijkpolder in Maassluis heeft eindelijk zijn lang verwachte station!
Dat deze vervangbussen eerder verdwijnen , laat zien dat de reizigers massaal weer voor het spoorvervoer kiezen. De metro rijdt dwars door Rotterdam en doet veel belangrijke punten in de stad en regio aan. Niet alleen de NS-stations Rotterdam Blaak, Rotterdam Alexander en Schiedam Nieuwland, maar ook de Blaak bij Markthal, Bibliotheek en weekmarkt, Erasmus Ziekenhuis bij station Dijkzigt het Vlietland Ziekenhuis bij Schiedam Nieuwland, winkelcentrum Alexandrium, de haven van Hoek van Holland. Het stadsstrand van Nesselande en hopelijk vanaf 2022 het stand en de zee bij Hoek van Holland
Nu de bussen bijna hun laatste ritten in de Rijnmond -regio hebben gemaakt, worden ze voorbereid op een nieuwe toekomst ergens in waarschijnlijk Afrika!. Dus haast je als er nog foto s van die bussen wilt maken of als je er nog een ritje als afscheid wil mee maken. Het gaat hier om de tijdelijke lijnen 711, 712 en 713 tussen Schiedam Centrum NS richting Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland. En retour natuurlijk!
Verbouwingen, vernieuwingen veranderingen brengen spanningen, irritaties teweeg. De inzet van de bussen met de verschillende bestemmingen was in de gegeven omstandigheden uitstekend. En het heeft een prima doel gediend, een perfekte verbinding.
Ik heb als uitzend-buschauffeur op deze lijnen gereden. Ik kwam uit Arnhem met de trein. Ik verbleef 4 maanden lang (tussen november 2018 en februari 2019) in hotel Ibis in Vlaardingen. Ik had mijn fiets meegenomen. Stond wel eens om 3 uur in de nacht op om wel om 5 uur te beginnen. Fietste in het donker in weer en harde wind tussen Vlaardingen en Maassluis om maar niet te laat te komen. Dat is vaak gebeurd. Er waren inderdaad collega-chauffeurs die nog normaal met een auto konden rijden laat staan dat ze dat wel met een bus wel deden. De conclusie van een schrijver dat ze niet konden rijden onderschrijf ik. Het waren veel jonge gasten die het niet zo nauw namen met de verkeersregels. Ik heb zelfs meegemaakt dat twee jonge collega’s in de vroege ochtend met een noodgang door Maassluis reden men met hun personenauto met een gangetje van 80 door de bebouwde kom race-ten. Toen ik ze er op attendeerde dat het niet normaal was wat ze deden werden ze boos en viel ik buiten de groep.Ik heb als toen 57 jarige me nooit met dergelijke praktijken bezig gehouden. Ik heb naar mijn idee keurig netjes gereden. Ik begroette de passagiers bij binnenkomst. Sommige van de passagiers liepen je straal voorbij alsof je er niet zat. Maar het overgrote deel deed dat gelukkig wel en sommigen maakten zelfs een praatje. Al met al was het een leerzame tijd met positieve en helaas ook negatieve ervaringen. Ik kreeg van de RET nog een getuigschrift mee waarop stond dat ik mijn werkzaamheden naar tevredenheid had verricht. Dat is voor mij het belangrijkste. Al die lieve en aardige passagiers die ik heb mogen spreken wens ik nogmaals al het goede. Ik ben overigens nog steeds buschauffeur in Gelderland.
Respect. Denk niet dat veel mensen uit hun nest komen om 3 uur om vreemden van A naar B te brengen in een onbekende streek.
E.Jansen. jammer weer van je
Helaas vergeet je dat jij echt niet de beste chauffeur was van VVHL.
1. Jij bent de enige die verdwaalt was en terecht gekomen en Delft.
2. Net als de onderstaande reactie, als chauffeur zou je niet na 300 meter een spiegel er afrijden
3. Kom eens uit die bubbel dat een geen griffie heb gehad over jou werkzaam heden want ze zagen je eerder gaan dan dat ze je wilde houden
4. Als chauffeur zijnde als je van zover komt regel op zn minst je eigen vervoer, maar jij moet persee met iedereen mee rijden om dat jij het niet haalde
5. Wat men in prive tijd doet is prive en geen werk dus als die jongens met 300km rijden geeft jou geen recht om als “pappa” te spelen en t te spelen naar de meerdere. Had gewoon die mensen prive of onder 4 ogen aangesproken want veraad is niet goed voor je reputatie bij je “collegas’s”
Dus ik hoop dat syntus erg blij met jou is als chauffeur
En voor de volgende keer hou zulke reactie en waanzin voor je
Dat iemand (veel) te hard rijden door de bebouwde kom bespreekbaar maakt, lijkt me alleen maar dapper. Bedenk dat niet iedereen zomaar dit soort feedback rechtstreeks tegen een collega durft te zeggen, dan is via de leidinggevende een prima alternatief. Lijkt me niet iets om ‘verraad’ te noemen.
Elbert Jansen,
Geef jezelf ook even aan dat je niet al te best kon rijden. Nog geen 100 meter van de garage en de spiegel eraf rijden. Hou de eer aan jezelf. Zulke berichten hoef je hier niet te plaatsen. Ik zou het dan ook netjes vinden dat je het bericht laat verwijderen.
Op een zonnige zaterdag of zondag in welk jaargetijde is het reizen met de metro naar Hoek van Holland is ontspannend. Blije (auto) rijders staan in de rij en balen als een stekker. Kortom: laat je rijden met de metro naar Hoek van Holland, het Rotterdamse Zandvoort aan Zee.
Zo lang het laatste stuk niet gebouwd is eindig je in de kale haven van Hoek.
In Schiedam Centrum staat alleen nog De Akkers vermeld op het bord onderaan de roltrap. Steendijkpolder/Hoek van Hollland nog niet, maar hopelijk wel vanaf 1 november 2019, wanneer de verlengde B-lijn in dienst wordt gesteld. Vanaf vandaag rijden de vervangbussen 711,712,713 niet meer, welke op de tijdelijke haltes met briefjes zijn aangekondigd. Ook de blauwe stickers van deze tijdelijke buslijnen zijn op Schiedam Centrum aan de pilaren verwijderd. De metro loopt als een trein en het laatste stukje naar Hoek van Holland Strand hoopt men in 2022 af te hebben, Zolang rijdt er tussen Hoek van Holland Haven en Strand nog wel een buslijn. Ook rijst van vandaag 19 oktober tot donderdag 24 oktober 2019 de B-lijn in twee delen te weten: Hoek van Holland Haven-Steendijkpolder Capelsebrug en Hessenplaats-Nesselande. Op het nu tijdelijke loze metrotraject rijden er pendelbussen, Dit in verband met werken aan het station Rotterdam Alexander en het metrospoor bij Graskruid.
rijst moet rijdt zijn! Sorry een typefoutje.