Nieuws

Vervoerders willen via rechter ov-staking voorkomen

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt naar de rechter om de staking in het openbaar vervoer op 30 april en 1 mei te voorkomen. FNV en CNV willen 48 uur het werk neerleggen, in die periode dreigen er nauwelijks bussen te rijden. Ook regionale treinen kunnen als de staking doorgaat uitvallen. Woensdag om 14:30 uur dient het kort geding bij de rechtbank in Utrecht.

De vakbonden stelden vorige week een ultimatum van één week. De vervoerders uitten toen al hun ongenoegen. Nu de vakbonden de staking willen doorzetten, hebben de vervoerders besloten om naar de rechter te stappen.

Afwijzing onderhandelingsresultaat

Op 15 januari bereikten de werkgevers en de vakbonden FNV en CNV een gezamenlijk onderhandelingsresultaat. Resultaat was 8,3% loonsverhoging in drie jaar en afspraken om de werkdruk te verminderen. Leden van de vakbonden hebben vervolgens het resultaat verworpen. Volgens de vervoerders was die uitslag al op 7 maart bekend. “Werkgevers verzochten driemaal schriftelijk om inhoudelijke punten, maar kregen geen reactie. Op 16 april spraken de werkgevers opnieuw met de bonden. Pas toen is de reden van afwijzing inhoudelijk toegelicht. Bonden hebben werkgevers in het overleg 1 week gegeven om de nieuwe eisen te beoordelen. De VWOV heeft gevraagd om meer tijd hiervoor. In reactie daarop dreigen bonden met een 48-uurs staking op 30 april en 1 mei”, reageren de vervoerders.

Maatschappelijk ontwrichtend

Volgens Fred Kagie, voorzitter van de VWOV, zijn de bonden helemaal niet uit op een akkoord. “Deze acties waren voor ons overleg van 16 april al gepland. Zo’n grootschalige OV-staking aan het begin van de meivakantie is maatschappelijk ontwrichtend. Onze luchthavens zijn dan niet bereikbaar. Een dagje uit naar de Keukenhof of de Efteling zit er voor veel mensen niet in.” De werkgevers hebben daarom besloten om naar de rechter te stappen. Wanneer het kort geding dient is nog niet bekend.

10% FNV-leden gestemd

De vervoerders benadrukken dat slechts een klein deel van de leden heeft gestemd over het onderhandelingsresultaat. “De FNV heeft daarbij het resultaat niet aan al haar leden voorgelegd. Alleen FNV-leden die op de vergaderingen aanwezig waren –een kleine 10%– konden stemmen.”, stelt de vereniging. De VWOV vertegenwoordigt streekvervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz.

Werkdruk

Volgens de vakbonden is het grootste struikelblok de werkdruk. De bonden willen meer concrete toezeggingen om de werkdruk van buschauffeurs en machinisten te verlagen. Volgens de bonden willen de vervoerders dat niet. Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie vertelde vorige week al dat het vertrouwen in de werkgevers onder chauffeurs weg is. “‘Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Dus kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen.” Nu die afspraken er niet zijn gekomen, willen de bonden de twee dagen staken.


Waar rijdt het openbaar vervoer niet tijdens de staking?

Als de staking doorgaat rijden er mogelijk nauwelijks tot geen bussen van Connexxion, EBS, Keolis, Qbuzz en Arriva op 30 april en 1 mei. Dit betekent dat praktisch in bijna heel Nederland geen bussen zullen rijden. Het gaat niet alleen om streekbussen, maar ook om stadsbussen in steden als Utrecht, Arnhem en Groningen. Alleen de stadsvervoerders RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) hebben een eigen CAO en zullen bij een staking wel rijden. Al is niet uit te sluiten dat ook deze vervoerders hinder ondervinden van een staking bij hun collega’s.

Bij een eerdere staking in januari werd duidelijk dat Arriva in de Achterhoek ook onder een andere CAO valt. Daar is echter ook een CAO conflict. En daarom zal een eventuele staking op 30 april en 1 mei waarschijnlijk ook daar impact hebben, al zijn hier nog geen details over vrijgegeven. De treinen van NS zullen op 30 april en 1 mei hoe dan ook gewoon rijden. Maar als de OV-staking door gaat, kunnen er wel regionale treinen uitvallen. Tijdens een eerdere staking in januari vielen er bijvoorbeeld treinen uit bij Keolis, Connexxion en Arriva. Ook de Arriva treinen in Groningen, Friesland en Limburg zullen naar verwachting bij de staking niet rijden.

This post was last modified on 27 april 2018 09:20

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug