Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

30 april en 1 mei mogelijk geen bussen door dreigende staking

Op 30 april en 1 mei dreigen buschauffeurs het werk neer te leggen vanwege een cao-conflict. De vakbonden hebben de werkgevers een week de tijd gegeven om met betere cao-voorstellen te komen. Als het gewenste resultaat uitblijft, volgt er een tweedaagse staking. Ook sommige regionale treinen zullen dan mogelijk niet rijden.

Lagere werkdruk

Begin januari legden veel chauffeurs ook al het werk neer. Daarna wisten de bonden alsnog een principeakkoord te bereiken met de werkgevers. Leden van de vakbond hebben het principeakkoord echter verworpen. De leden willen zwart op wit meer concrete maatregelen om de werkdruk te verlagen.

Werkgevers teleurgesteld

De bonden en de werkgevers spraken maandag met elkaar over een nieuwe cao voor het streekvervoer, dat ook geldt voor machinisten van sommige regionale treindiensten. Het overleg leidde niet tot overeenstemming. De werkgevers laten weten teleurgesteld te zijn in de gang van zaken. Zij onderzoeken de mogelijkheden om toch tot een akkoord te komen, maar vinden de tijdsperiode van een week te kort.

Vertrouwen

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: “Het vertrouwen in de werkgevers is tot een dieptepunt gedaald. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Dus kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen.” De werkgevers zijn op hun beurt teleurgesteld in de vakbonden. De cao voor het streekvervoer geldt voor ca. 12.000 werknemers.

Staking januari

Tijdens de staking in januari reden er in vrijwel heel Nederland nauwelijks bussen. De stadsvervoerders HTM (Den Haag), GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) vallen niet onder de cao-Streekvervoer. Daar zullen de meeste bussen zeker blijven rijden, al bleek in januari dat die vervoerders wel hinder ondervonden en enkele ritten moesten schrappen. De stadsbussen in andere steden, waaronder Utrecht, vallen wel onder de cao-streekvervoer. De Arriva bussen in de regio Achterhoek weer niet. Ook de Arriva treinen in Groningen en Limburg vallen onder een andere cao. NS-treinen zullen geen last hebben van de staking.

24 gedachten over “30 april en 1 mei mogelijk geen bussen door dreigende staking”

  1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

    Dank 🙂 Ik verwijder het zo 🙂

  2. Dhr. Ligter schreef:

    Franse toestanden!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      In Frankrijk komen stakingen inderdaad erg veel voor, dat valt hier gelukkig wel mee.

  3. henk schreef:

    Vervoer de mensen gratis,dan voelen de vervoerbedryven t,t best

    1. De pen schreef:

      Dat is eerder al gedaan en werd bestraft met diefstal. Vorige staking al meerdere malen uitgelegd

      1. Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl schreef:

        Er is naar ik weet geen verband tussen diefstal en het gratis vervoer. Bij gratis vervoer hoeft men natuurlijk ook geen geld bij zich te hebben. Het probleem met gratis vervoer is dat de vervoerder het personeel mag korten op salaris.

    2. Harry schreef:

      dat is een goed plan, zo kom je de reizigers tegenmoet en maak je toch duidelijk een vuist tegen de werkgever(s)

  4. Annemiek schreef:

    Is er al enig zicht op het doorgaan van deze staking? Ik hoor er weinig over namelijk.

  5. Anoniem schreef:

    10 % WAS TEGEN EN TOCH STAKEN SCHANDE

  6. Anoniem schreef:

    Nou daar gaat ons weekendje weg. kunnen we de kosten van annulering of taxi ook verhalen op de vervoersmaatschappij. Wij zijn zijn nl afhankelijk van OV.

  7. Anne schreef:

    Staken alle bus maatschappijen RET en Connexxion bv?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bijna allemaal, Connexxion wel. RET, GVB en HTM naar verwachting niet.

  8. stille hoop schreef:

    Rijden de treinen tussen hardenberg – Almelo en treinen Emmen – Zwolle wel of niet op 30 april en 1 mei?

  9. aarts schreef:

    de werkgevers hebben tijd zat gehad!! in januari werd er al gestaakt,het is de werkgevers om het even kennelijk,want elk jaar is het gedonder rondom de cao,de chauffeur word er op afgerekend,maar de boosdoeners achter hun bureau,blijven buiten schot, die veroorzaken deze ellende!!! en weten uberhaupt niet wat er speeld binnen hun bedrijf, en nu er een ultimatum word gehanteerd,gaan ze jankend naar de rechter!!!

  10. Y schreef:

    Ik wil graag weten of nog bussen op 1 mei2018 van s-Heerenberg naar Doetinchem rijden.

    Met vriendelijke dank

  11. Joke schreef:

    1 mei moet ik naar het ziekenhuis van cuijk naar heyendaal rijd er dan een trein van Arriva

  12. Tabine schreef:

    Dit gaat niet om NS-treinen als ik het goed begrijp? Ik zou graag naar mijn sollicitatiegesprek willen op 1 mei 😉

  13. Martin Versluis schreef:

    Ze kunnen beter hun eigen bazen het leven zuur maken in plaats van de reizigers die de rekening betalen. Nu worden de forenzen gestraft voor de arrogantie van OV leiding en Provinciale bestuurders met hun openbare aanbestedingen. De chauffeurs en reizigers zitten op de blaren en de stropdassen rijden lachend in hun lease auto naar huis.

  14. Michael schreef:

    Waarom zoveel negativiteit over de buschauffeurs en de vakbonden. Ze hebben recht om te staken. Ik reis ook iedere dag met de openbare vervoer. Plan je reis op Arriva.nl of 9292. Niets is positief in Nederland. Fijne dag.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Als je nu de reis plant, zal je nog niet kunnen zien wat de gevolgen is van de staking. Dat wordt pas 30 april / 1 mei pas exact zichtbaar.

  15. Annemieke Kieboom schreef:

    Is het al bekend of de bussen van Arriva staken op 1 mei?

  16. pluim schreef:

    Michael, met je eens!

  17. Marlin G schreef:

    Ik zit in de zorg en heb drie dagen avonddienst, hoe kom ik naar mijn werk en hoe kom ik thuis na mijn werk om 23.00 uur? Misschien moeten wij die in de zorg werken ook gaan staken, Dan kan het een grote rot zooi worden.

  18. Harry schreef:

    Wij gaan 5 dagen Pieterpad wandelen, hadden alles gepland inclusief B&B en treinreis…..
    Helaas moeten we nu dingen gaan aanpassen en zitten we met extra kosten….
    Dus wie is de dupe…. de reiziger.. 🙁
    Een optie, laat morgen iedereen gratis reizen, geen controle, geen geld komt er binnen, reizigers hebben hun voordeel en werkgevers het nadeel!!!!
    Dan is het personeel volgens mij echt het beste bezig!
    groet, Harry

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.