Vervoerders willen via rechter ov-staking voorkomen
24 apr 2018 7:44
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt naar de rechter om de staking in het openbaar vervoer op 30 april en 1 mei te voorkomen. FNV en CNV willen 48 uur het werk neerleggen, in die periode dreigen er nauwelijks bussen te rijden. Ook regionale treinen kunnen als de staking doorgaat uitvallen. Woensdag om 14:30 uur dient het kort geding bij de rechtbank in Utrecht.
De vakbonden stelden vorige week een ultimatum van één week. De vervoerders uitten toen al hun ongenoegen. Nu de vakbonden de staking willen doorzetten, hebben de vervoerders besloten om naar de rechter te stappen.
Afwijzing onderhandelingsresultaat
Op 15 januari bereikten de werkgevers en de vakbonden FNV en CNV een gezamenlijk onderhandelingsresultaat. Resultaat was 8,3% loonsverhoging in drie jaar en afspraken om de werkdruk te verminderen. Leden van de vakbonden hebben vervolgens het resultaat verworpen. Volgens de vervoerders was die uitslag al op 7 maart bekend. “Werkgevers verzochten driemaal schriftelijk om inhoudelijke punten, maar kregen geen reactie. Op 16 april spraken de werkgevers opnieuw met de bonden. Pas toen is de reden van afwijzing inhoudelijk toegelicht. Bonden hebben werkgevers in het overleg 1 week gegeven om de nieuwe eisen te beoordelen. De VWOV heeft gevraagd om meer tijd hiervoor. In reactie daarop dreigen bonden met een 48-uurs staking op 30 april en 1 mei”, reageren de vervoerders.
Maatschappelijk ontwrichtend
Volgens Fred Kagie, voorzitter van de VWOV, zijn de bonden helemaal niet uit op een akkoord. “Deze acties waren voor ons overleg van 16 april al gepland. Zo’n grootschalige OV-staking aan het begin van de meivakantie is maatschappelijk ontwrichtend. Onze luchthavens zijn dan niet bereikbaar. Een dagje uit naar de Keukenhof of de Efteling zit er voor veel mensen niet in.” De werkgevers hebben daarom besloten om naar de rechter te stappen. Wanneer het kort geding dient is nog niet bekend.
10% FNV-leden gestemd
De vervoerders benadrukken dat slechts een klein deel van de leden heeft gestemd over het onderhandelingsresultaat. “De FNV heeft daarbij het resultaat niet aan al haar leden voorgelegd. Alleen FNV-leden die op de vergaderingen aanwezig waren –een kleine 10%– konden stemmen.”, stelt de vereniging. De VWOV vertegenwoordigt streekvervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz.
Werkdruk
Volgens de vakbonden is het grootste struikelblok de werkdruk. De bonden willen meer concrete toezeggingen om de werkdruk van buschauffeurs en machinisten te verlagen. Volgens de bonden willen de vervoerders dat niet. Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie vertelde vorige week al dat het vertrouwen in de werkgevers onder chauffeurs weg is. “‘Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Dus kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen.” Nu die afspraken er niet zijn gekomen, willen de bonden de twee dagen staken.
Waar rijdt het openbaar vervoer niet tijdens de staking?
Als de staking doorgaat rijden er mogelijk nauwelijks tot geen bussen van Connexxion, EBS, Keolis, Qbuzz en Arriva op 30 april en 1 mei. Dit betekent dat praktisch in bijna heel Nederland geen bussen zullen rijden. Het gaat niet alleen om streekbussen, maar ook om stadsbussen in steden als Utrecht, Arnhem en Groningen. Alleen de stadsvervoerders RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) hebben een eigen CAO en zullen bij een staking wel rijden. Al is niet uit te sluiten dat ook deze vervoerders hinder ondervinden van een staking bij hun collega’s.
Bij een eerdere staking in januari werd duidelijk dat Arriva in de Achterhoek ook onder een andere CAO valt. Daar is echter ook een CAO conflict. En daarom zal een eventuele staking op 30 april en 1 mei waarschijnlijk ook daar impact hebben, al zijn hier nog geen details over vrijgegeven. De treinen van NS zullen op 30 april en 1 mei hoe dan ook gewoon rijden. Maar als de OV-staking door gaat, kunnen er wel regionale treinen uitvallen. Tijdens een eerdere staking in januari vielen er bijvoorbeeld treinen uit bij Keolis, Connexxion en Arriva. Ook de Arriva treinen in Groningen, Friesland en Limburg zullen naar verwachting bij de staking niet rijden.
FNV : WEG ERMEE !!
Zij willen hun (s)linkse zaakjes regelen door slechts 10 % van de leden te raadplegen.
Democratie ten top…. alle andere werknemers die afhankelijk zijn van de bus kunnen verrekken !
Leuk bedacht Krijn maar alle leden hebben een uitnodiging ontvangen om op de vergaderingen te komen en hun stem uit te brengen. Dat een groot gedeelte daar geen gehoor aan heeft gegeven kun je de FNV niet verwijten
Nou mischien hadden ze leden digitaal moeten laten stemmen?
Ja, dat is bekend om zijn betrouwbaarheid. Voor je het weet heb je meer stemmen dan leden.
Ben ik persoonlijk wel voor. Dries: je kunt dat best goed regelen, dat vergt wel wat. Bijvoorbeeld een inlog omgeving gebonden aan het lidmaatschapnummer.
Jawel Piet, want,dan nog, geeft het de bond geen recht om voor de ontbrekende 90% te beslissen .
Zeker het FNV niet, daar het een Federatie is welke ook aan de belanghebbende arbeiders, die met de bus naar hun werk moeten, had moeten denken… en niet alleen het eigen belang van het bestuur dient na te streven.
Voor andere CAO’s wordt er wel digitaal gestemd, recent de Postbezogerscoa nog.
Zo te lezen bent u helemaal geen lid en heeft u vermoedelijk helemaal geen werk. U heeft wel een grote mond over andermans CAO positie en eist wel democratische invloed op een organisatie waar u geen deel van bent.
@ Dries Molenaar : klopt, na 52 jaar vond ik het welletjes. dus werk ik niet meer.
Ben het volledig met @ J.W.van Buuren eens : de belastingbetaler financiert de busbedrijven dus het minste wat ze kunnen doen is zorgen dat er bussen rijden HOE DAN OOK !
Al is het met, zoals de laatste tijd, met onervaren (part time) chauffeurs om de kosten te drukken .
Helaas zijn de directies van de busbedrijven niet beter als het bestuur van de FNV : zakkenvullers…
over de rug van de reizigers .
Enig idee hoe ruim de OV CAO’s in Nederland zijn Drieske? Kijk anders de CAO van de Toeringcarchauffeurs of die van De Lijn eens na, voordat u loopt te roeptoeteren. Ook in Nederland lijkt het me tijd voor een gegarandeerde dienstverlening.
(Zij willen hun (s)linkse zaakjes regelen door slechts 10 % van de leden te raadplegen.
Democratie ten top….)
werkt heel onze maatschappij niet zo tegenwoordig kijk naar onze regering en het ABP die nemen heel belangrijke beslissingen in heel korte tijd pensioen steeds later geen rekening houden met zwaar werk het ABP met de Anw-compensatie.
Noem je dat democratie onder het mom van een crisis die de banken veroorzaakt hebben waar we nu alleen nog rente aan mogen betalen maar als je spaart wordt je niet beloond.
Er zou wat aan de bonussen gedaan zijn maar dan zeker alleen voor de arbeiders want ik zie tegenwoordig genoeg tesla’s en andere duren auto’s rijden maar dat zijn geen beloninkjes he en zo kan ik nog wel even verder gaan de rijken steeds rijker en de werkende moeten niet zuren de nemen maar 3 banen om de huur te kunnen betalen.
Maar als er een paar chauffeurs willen staken omdat de werkdruk steeds hoger wordt ondanks zijn hogere leeftijd waar tegenwoordig geen rekening meer mee gehouden wordt en al het sociale onder onze kont in rap tempo afgebroken wordt door onze regering en bedrijven dan lees ik daar maar vrij weinig commentaar over.
Niet alleen aan jezelf denken meneer Korver ….. 90% kon niet komen en heeft de 10% ook uit hun naam laten stemmen
Inderdaad …. lid worden van het CNV !!
lekker egoïstisch!
Hoe de uitspraak in het kort geding ook uitvalt, vaststaat als een paal boven water dat wij in Nederland sinds onheugelijke tijden erg verwend zijn geweest wat betreft overlast door stakingen. Die overlast was al die tijd sporadisch en met lange tussenpozen te merken. In de rest van Europa is het wel anders, om te beginnen in België en Frankrijk. Deze lang slepende kwestie leert mij in ieder geval dat we net als de rest van Europa maar tegen moeten leren kunnen tegen de ‘maatschappelijk ontwrichtende’ overlast door stakingen.
In gesprek blijven is belangrijk. Maar we leven wel in een tijd dat werkgevers maar kunnen doen wat ze willen. Het motto tegenwoordig schijnt te zijn: wanneer het je niet bevalt kun je ook gaan… En dus ook drukken op de kosten. Volgens mij moet je daarvoor bij de VVD zijn en niet bij de burger. En zeker niet staken bij een openbaar vervoermiddel waar iedereen voor bijdraagt. Ik vind het een schande.
Soms is een staking niet af te wenden. Eerst heb je de aanbesteding in het openbaar vervoer(ov). Een vervoerder mag in een consessie rijden als hij voldoet aan diverse eisen en voor het juiste inschrijfgeld. Hier zit niemand op te wachten. De ov bedrijven schrijven zelfs in onder de kostprijs, met de hoop om met wellicht met iets extra’s nog wat te verdienen. Als er geen winst wordt gemaakt gaan de ov bedrijven kijken hoe ze op de kosten kunnen besparen. Op materiaal kan het niet omdat de bussen/trein in bezit is van de opdrachtgever. Blijft over…. je raadt het al het personeel. Als de diensten korter worden, minder rijtijd voor een route, dan voorheen, houdt het ov bedrijf tijd=geld over. Wellicht kunnen ze toch iets verdienen. Nu de economie aantrekt is bijna heel Nederland een bouwput. De chauffeurs komen in de vertraging. Zelfs de wettelijke pauze komt in het geding. Het is logisch dat de passagier gaan klagen bij de chauffeur omdat hij te laat is. Vaak kan hij er niets aan doen laat staan veranderen. Volgens de werkgevers zuren de chauffeurs en hebben tijd zat. De chauffeur wil graag “zijn” passagiers op het juiste tijdstip ophalen en ook op het juiste tijdstip op de plaats van bestemming brengen. Om dit te proberen gaan de chauffeur iets harder rijden, slaan een stukje pauze over enz. Met alle gevolgen van dien. De chauffeur wil echt graag “zijn” passagiers van a naar b brengen. Ik hoop op enig begrip.
Deze staking maakt autobezit en gebruik steeds populairder. Hoe leg je het uit en blijf je hetzelfde verhaal aan je baas vertellen. Nu al zijn de wegen overvol. Ook omdat het openbaar vervoer in haar geheel niet beantwoord aan de wensen van de reiziger waar het bereikbaarheid van de werkplek aan gaat.
Bij ons in Vlaanderen maken alleen mensen die geen auto hebben gebruik van de bus. Vooral schooljeugd, ouderen en krapuul.
Ik had zelf afgelopen zondag ook n negatieve ervaring,als gevolg van uitbesteding en kostenbeheersing.
Ik wilde met de laatste bus lijn 23 van Boxmeer-Helmond.En werdt gereden met n 8 persoonsbus.
Al snel zaten er 11 mensen in waardoor er 3 in t gangpad op de grond zaten.De chauffeur beldde met de centrale,en die zeiden dat hij maar met t eigen bedrijf moest bellen.Toen kreeg de chauffeur te horen dat er dan 3 reizigers “pech”hadden er de bus uit moesten!waar halen ze de arrogantie vandaan.lekker goedkoop n klein busje inzetten met n uitbestede chauffeur.
Niemand stapte uit en…terecht.zelfs n xtra bus inzetten op advues van chauffeur wat hij wel niet dacht?uiteindelijk is de bus toch vertrokken maar goed dat er onderweg niemand nog bij n halte stond.leve aanbesteding
Klagen bij een reizigersvertegenwoordiger of bij de opdrachtgever.
https://www.brabant.nl/contact.aspx
https://www.reizigersoverlegbrabant.nl/contact-0
Ik hep vervangend vervoer maar ik steun de staking!!!
ja janken,de passagiers kunnen niet naar de efteling!!!! en dat hebben de passagiers aan de wergevers van het ov te danken,niet het rijdend personeel, alles word uitgeperst door de uitbesteding, als ze een minuut kunnen roven ,doen ze dat over de ruggen van het personeel, de werkgevers zullen nu eens pas op de plaats moeten zetten, en hun machtsvertoon moeten indimmen, zo hou je geen werknemers,op deze manier jaag je ze weg!!! het was verstandiger geweest,zelf eens loyal over de brug te komen, maar kennelijk laten de werkgevers het liever op een staking uitlopen,wat nu dus ook gebeurd
Iedereen heeft recht op een plaspauze. Ik reis zelf vooral bij de RET, die buiten dit conflict valt, en mijn inziens is er daar voldoende ruimte voor een plaspauze. Ook wel eens een chauffeur gehad die te Zuidplein (op een doorgaande rit) even een stop maakte om even koffie te halen, bij een rit die 10 minuten later bij de garage (Sluisjesdijk voor de kenners) zou aankomen. Er zullen zeker ritten zijn waar het anders is. Maar ook de vakbonden tonen zeker machtsvertoon. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Die indruk krijg ik persoonlijk.
Ik wou toevallig zondag met trein en bus naar de Efteling, maar als ik dit zo hoor ga ik toch maar met de auto. Stel je voor dat half Nederland zich in één bus (mijn bus) probeert te proppen.
Hier tref je de werkgever niet mee hoor
Geen salaris betalen aan de stakers geen brandstof voor de bussen geen wegenbelasting en de abonnementen zijn toch al betaald kortom de klanten zijn de dupe
Pronk, dit is zeker niet het geval. De staking gaat zeker veel geld kosten voor de werkgevers. Alle ritten zijn al betaald door het ov bureau en er zullen dus zware sancties volgen. Ik ben het met de chauffeurs eens en steun de actie van harte. Een dienst van 9 uur, die ook nog eens veel te krap in de rijtijd zit en waar maar 2x een 15 min pauze in zit kan echt niet. Ik ben zelf ook afhankelijk van het ov maar ik zoek voor twee dagen wel een alternatief.
Helemaal mee eens! Ook ik moet maandag en dinsdag (en de rest van de week) werken, maar heb beslist begrip voor deze acties. Ik ben afhankelijk van het OV en heb zelf gezien hoe chauffeurs uitgeknepen worden door te krap bemeten ritten, erbij ingeschoten pauzes, ruzie met passagiers omdat de chauffeur 3 minuten te laat is, maar die kon er niets aan doen: verkeersdrukte… Ja! Het is belist lastig, maar een ander middel om zich te laten gelden is er niet meer. Werkgevers luisteren in dit geval slecht naar hun personeel! Slechte werkgevers dus, en niet slechte of onwelwillende chauffeurs! Ik wens ze alle succes toe en hoop van harte dat het helpt!
wij kunnen gewoon met de trein op schiphol komen 1 mei van uit kromennie lekker op vakantie
en het klopt dat de bus chaufeurs amper de tijt
krijgen om een bakkie te doen of even een plas stop kunnen nemen wij gaan elke dag met de bus en de trein
Tijd dat de rechter eens gaat toestaan dat de bonden OV zonder te betalen als stakingsactie gaan toestaan. Dan tref je de reizigers niet, maar de werkgevers (geen inkomsten) des te meer.
Als trein-en busreiziger- uit principe, bewust geen auto- hebben wij gepland dat ik per trein en bus van Driebergen naar Heerlen rijdt op dinsdag 1 mei. Ik word er om 4 uur verwacht bij een notaris om de aankoop van een huis te ondertekenen voor mijn invalide man en mij.Eindelijk een aangepast huis gevonden. En nu opeens; kans op stakingen: hoe los ik dit op? Er zijn velen die geen auto hebben en alles met het openbaar vervoer bereizen: dat was de bedoeling om het toenemende autogebruik en -verkeer terug te dringen.
“De Leeuw”: Helemaal eens. Geen betere en klantvriendelijker actie, dan kosteloos het busgebruik presenteren, op een stakingsdag. Nu maakt m.n. de bus anti-reclame voor henzelf en werken acties als deze klantenverlies in de hand. Nu al vervoeren de lijnbussen hoofdzakelijk jongeren/ studenten, en dit nog enkel in de spitsuren. Ouderen en volwassenen kiezen al duidelijk eerder en meer voor eigen auto.
Gezien de structurele minachting die de OV werkgevers hebben voor hun werknemers, is het een wonder dat het personeel niet veel vaker staakt.
Met werkgevers die al moeilijk doen over toiletbezoek heb je gewoon geen keus.
Er zijn ook mensen afhankelijk net als ik van het ov woon/werk verkeer en moet nu verplicht vrivrije dagen opnemen …. baal hier verschrikkelijk van . Wildheaven
Er zijn ook mensen die sinds kort weer werk hebben… Dus leuk dat je wilt gaan staken met zijn allen FNV…. Als ik mijn baan hier door kwijt raak garandeer ik FNV dat ik ze voor de rechter sleep …. Ga vooral door met je zielige opstokende demonstraties….
Weer typisch de fnv, wel rekening houden met de studenten, want die mogen niet de dupe worden, maar de overige reizigers zoals de werkende, gehandicapten en ouderen die afhankelijk zijn van het busvervoer mogen weer verrekken, word het niet eens tijd dat het vervoer terug gaat naar de overheid???? Kunnen deze mensen een schadeclaim indienen voor de dagen dat ze niet naar hun werk kunnen, ik ben zelf ook iemand die alleen afhankelijk is van het openbaar vervoer die dus ook weer gedupeerd word door deze “geweldige”vakbond, betaal me scheel aan de komsten elke maand en wat krijg je terug? 1 en al irritatie, bussen zijn te laat, bussen vallen, lees vaak, uit, bussen zijn overvol door studenten die niet eens het fatsoen hebben om op te staan voor de ouderen want hun mobiel is het enige wat ze interessant vinden, buschauffeurs die het nodig vinden om bij elke gestopte bushalte met hun mobiel in de weer te zijn en oh oh oh oh maar klagen bij de fnv….
Schande, ik moet nu 2 uur omreizen, eerst 30 minuten fietsen naar Venlo dan de trein naar Eindhoven omdan de trein naar Weert te nemen, reistijd 1.45 totaal.
Normaal 35 minuten, Als het werk je niet bevalt, ga een andere baan zoeken en zeik niet
@Valerieke, het lijkt mij gezien je reactie op andere mensen dat je nogal gefrustreerd overkomt omdat je zo lang moet reizen, een beetje respect voor de mening van een ander lijkt me wel op zijn plaats!!!
Bedankt fnv voor die achterlijke stakingen voor de 2e dag achtereen, lees zojuist dat er voor volgende week weer acties gepland staan, kunnen jullie niet eens een alternatief bedenken voor de acties?? Bussen laten rijden en reizigers niet laten betalen is zo’n alternatief, dan ook worden de werkgevers getroffen door geen inkomsten te hebben, maar wel kosten te maken vanwege de dieselverbruik, maar nee hoor, de bonden duperen liever tienduizenden reizigers door alles maar plat te gooien, daarbij stellen jullie dat er minder mensen naar het werk gaan vanwege de meivakantie, jullie doen nu net alsof half werkend Nederland dan vrij heeft, persoonlijk denk ik dat het wel meevalt dat werkende mensen vakantie nemen, maar ach jullie lullen ook alles recht wat krom is, lid worden van de FNV?? Geen denken aan!!!
Iedereen klaagt,totdat ze zelf ergens te werk zijn gesteld,waar t reden tot mogelijke actie s leidt dan hoor je degene die commentaar op n ander had niet meer.
Zolang t mij maar niet raakr