Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Staking Openbaar Vervoer gaat door: 30 april en 1 mei geen bussen

De werknemers in het streekvervoer mogen maandag en dinsdag gaan staken. De voorzieningenrechter in Utrecht heeft donderdag besloten de staking niet te verbieden. Dat betekent dat dan nergens streekbussen rijden. Ook alle regionale treinen die niet van NS zijn rijden die dagen niet, aldus de vakbonden FNV en CNV. Ze willen met de staking op 30 april en 1 mei hun eisen voor een nieuwe cao kracht bijzetten.

Teleurgesteld

De werkgevers in het openbaar vervoer (VWOV) hadden woensdag in kort geding een verbod geëist, omdat de 48-uursactie in hun ogen onrechtmatig is. Ze vonden dat de onderhandelingen voor de cao nog bezig waren. Ook voerden ze aan dat er veel maatschappelijke ontwrichting en schade zou ontstaan door de acties. Maar de rechter gaat daar niet in mee. Ze vindt in dit geval dat het recht om te staken zwaarder weegt dan de schade en hinder die zou ontstaan. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We zijn enorm teleurgesteld in deze uitkomst voor al onze reizigers. We moeten vanaf dit punt kijken hoe we verder gaan in de onderhandelingen.”

FNV

De FNV vindt de uitspraak ‘volkomen terecht’. “Er zijn hier grotere belangen in het spel. Werkgevers knijpen de chauffeurs al jaren steeds verder uit, de rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. Dat moet afgelopen zijn. We willen keiharde afspraken in de cao. Komen die er niet, dan blijven de acties. Werkgevers hebben het helemaal zelf in de hand”, aldus Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer.

CNV

Ook CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi is tevreden, maar ze heeft tegelijk een dubbel gevoel. “Buschauffeurs en machinisten zijn dienstverleners, ze staken echt niet voor hun lol. Maar dit gaat wel ergens over: een nieuwe cao voor 12.000 werknemers, met betere afspraken over loon, werkdruk en plaspauzes. Dat is niet alleen van belang voor de werknemers. Het raakt óók de service en veiligheid voor passagiers.”

NS, RET, HTM en GVB rijden wel

De staking treft overigens niet alleen streekbussen. Ook de meeste stadsbussen zullen niet rijden. Alleen in Amsterdam (GVB), Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) rijden de (meeste) stadsbussen wel. De RET meldt echter dat er wel enige hinder wordt verwacht, vooral rond Ridderkerk en Krimpen a/d IJssel. De treinen van NS rijden wel, de overige treinen rijden niet. De treinen van Arriva, Connexxion (Valleilijn), Breng en Blauwnet rijden dus naar verwachting niet.

Bussen rond Schiphol

Connexxion laat weten dat de bussen voor personeel op Schiphol wel rijden, als besloten vervoer. Hiervan maken de lijnen 180, 185, 190, 191, 193, N90 deel uit. “In hoeverre er een beperkte dienstregeling voor overige lijnen kan worden gerealiseerd, is afhankelijk van het aantal chauffeurs dat zich als werkwillig meldt” meldt Connexxion. Arriva komt waarschijnlijk later vandaag (Koningsdag) met meer informatie. In januari reden er in heel Nederland nauwelijks bussen. Zelfs de eerder genoemde stadsvervoerders RET, HTM en GVB ondervonden toen enige hinder, maar konden in het algemeen wel rijden.

Compensatie

De redactie van Treinreiziger.nl zal de komende dagen uitzoeken wat de rechten zijn van vaste klanten met abonnement. Voorheen, en waarschijnlijk ook nu van toepassing, kunnen houders van een abonnementen restitutie vragen voor twee dagen dat ze niet hebben kunnen reizen. In de wet is geregeld dat vervoerders niet aansprakelijk zijn voor gevolgschade ontstaan bij vertraging.

(C) Treinreiziger.nl / ANP

65 gedachten over “Staking Openbaar Vervoer gaat door: 30 april en 1 mei geen bussen”

  1. P.Heesakkers schreef:

    Vraag je niet af waarom de files heden ten dage almaar sneller groeien……

    1. stokbosveen schreef:

      Het ov is ondertussen steeds duurder geworden en zowat niet meer te betalen door de gewone man/vrouw.
      Om te beginnen met dat plastic kaartje waar je 7,50 euro voor moet neertellen. Belachlijk die hoge prijs!
      Geen wonder ook dat meer mensen voor de auto kiezen, ondanks de files. Ook niet goedkoop meer, maar staat wel gewoon voor de deur en je komt overal. Kan van de bus niet meer gezegd worden. Genoeg dorpen waar helemaal geen bus komt…

    2. Ger schreef:

      Dat komt dat het te goed gaat in Nederland daarom stijgen de files.

    3. Ger schreef:

      Komt doordat het te goed gaat al die files.

  2. Anoniem schreef:

    Jammer hoor. Weer extra kosten! Wat zou men ervan denken als de zorg eens gaat staken?

    1. slaaf van de maatschapij schreef:

      wordt tijd wat dacht je van heel de arbeids sector plat heel het land watjes wordt wakker verenig we worden hier als arbeiders allang genoeg voor de gek gehouden viva la france

    2. Ger schreef:

      Staken in de zorg? Was da t niet al een hot item staken in de zorg. Denk dat jij niet werkt maar beetje toeterd.

  3. Wouter schreef:

    Betekent dit dat enkel NS, GVB, HTM en RET rijden? Of rijdt ook een deel van het andere openbaar vervoer?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee, naar mijn bekend niet. Wel de lijnen rond Schiphol voor personeel.

  4. Overboom schreef:

    Mensen die afhankelijk zijn van het ov zijn de dupe. Van deze staking. Kunnen ze in het vervolg niet overgaan tot korte werkonderbrekinkingen .

    1. Ger schreef:

      Nee dat kunnen ze niet. En dat slappe gedoe dat er mensen de dupe zijn. Dat moet ook anders merk je het niet. Wees gewoon solidair en steun mrnsen die uitgebuit worden. Geldt voor veel meer zaken dit is er 1.

      1. l schreef:

        ik ben volledig afhankelijk van het openbaar vervoer maar sta vierkant achter de staking. De werkgevers hebben in januari het duidelijke signaal hautain naast zich neergelegd en proberen nu de zwarte piet buiten zichzelf neer te leggen. alweer. ze hebben blijkbaar een gevoeliger lesje nodig, waaronder de gederfde inkomsten. Ik heb chauffeurs al vaker onder elkaar horen klagen dat ze pauzes missen door te krappe tijden, onder druk van verkeerssituaties waar zij ook niets aan kunnen doen. als een chauffeur te lang rijdt is dat gevaarlijk. hoeveel temeer als dat bij een buschauffeur gebeurt die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de passagiers. ik lees hierboven het advies dat die mensen ander werk moeten zoeken. In verband met leeftijdsdiscriminatie is dat voor het merendeel kansloos. De woede zou zich beter kunnen richten op de veroorzakers: de betreffende werknemers die het personeel uitmelken.

  5. Janneke schreef:

    Ger heeft waarschijnlijk een auto, dus kan hij lekker roepen zonder zelf ergens last van te hebben.

    1. lezer schreef:

      Ik ben in veel situaties afhankelijk van het OV en ik kan toch begrip opbrengen voor die acties. Zie ook mijn reacties hier onderin….

  6. Alexander schreef:

    Waarom wordt het ov die 2 dagen niet gratis. Ik wordt nu verplicht om 2 verlofdagen van mijn werk te nemen omdat er voor mij geen andere oplossing is. Let wel ik heb begrip dat chauffeurs voor hun rechten opkomen maar actie voeren kan ook anders zonder de reizigers te duperen.

    1. Jeroen schreef:

      Omdat de vervoerders de ritten niet gratis maken en als de chauffeurs de reizigers niet laten inchechen zijn de schuldig aan diefstal of nou ja, inkomstenderving. En dat is een beetje strafbaar.

      1. lezer schreef:

        Niet strafbaar als misdrijf door de overheid maar werkgevers mogen dit, sinds kort, doorberekenen naar de chauffeurs. Dus net zoals voor jou is voor mij de grote vraag welke politieke partijen eigenlijk zo’n reizigersonvriendelijke maatregel hebben genomen! Ik hoop dat dat gewoon uitgezocht kan worden, zodat ik daar de volgende keer rekening mee kan houden bij het stemmen.

  7. Peter Roskott schreef:

    Het kan gebeuren dat Flixbus door stakende buschauffeurs op 30 april en 1 mei wordt gemolesteerd.

    1. Eric Jan schreef:

      Stoere taal hoor, heeft iemand daar wat aan ?

    2. Puck schreef:

      Hoezo? Flixbus doet geen stads- en streekvervoer, dus de stakers hoeven zich geen zorgen te maken dat mensen de Flixbus gaan nemen als alternatief voor het stads- of streekvervoer.

  8. Eric Jan schreef:

    Rond Schiphol…. houdt dat dan ook in bv voor 356 ?
    Om dus naar Schiphol te komen ? Anders heb je aan “rondom Schiphol” lijnen, ook niets, om naar mij werk te komen heb ik dus alleen de bus vanuit Haarlem, anders moet ik dus dagen opnemen (heb ik gelukkig nog) die ik anders gebruik om van goed weer te genieten, anders doen dus de stakers voor mij waar ik op geen enkele manier wat aan heb 🙁

    1. Generaal schreef:

      Nee Eric-Jan,de lijnen die hierboven genoemd staan, zijn lijnen rondom Schiphol,lijn 356 komt vanuit Haarlem en zal dus niet rijden.

  9. JOS schreef:

    Inderdaad iedereen staken*
    Net als in Frankrijk
    1 dag 1 week maand boeit ze daar NIET
    *HIER GENOEG REDENEN
    1) VAN JE PENSIOEN WORDT AL JAREN GESTOLEN
    LANGER WERKEN MINDER BEUREN
    DIE SUFFERS IN DEN HAAG WETEN NIET EENS WAT WERKEN IS 70 100 UUR IN DE WEEK EN NIET VAN DAT MAG JE NIET TILLEN DAT IS TE ZWAAR WAS ER VROEGER NIET BIJ
    MET ALS GEVOLG HERNIA S VERSLETEN KNIEËN ENZ
    2) ZORG UITGEBUIT
    3)ONDERWIJS NA DE KLOTE
    4 OPENBAAR VERVOER AANBESTEDINGEN OVER DE RUG VAN WERKNEMERS
    5 LEUGENS EN BEDROG VAN BELASTING VOORDEEL MULTINATIONALS
    EN GA ZO MAAR VERD
    NU ALLEMAAL LANDPLAT EN OORLOGSTIJD pootstijf
    GEWOON NEDERLAND IN OPSTAND NET ALS TOEN DIE TYD MET DREES
    F..K

  10. Generaal schreef:

    File’s worden in veel gevallen veroorzaakt door mensen die niet fatsoenlijk kunnen rijden.
    Het uitbreiden van de bestaande wegennetwerk in Nederland zal ook niet helpen,zolang de meerderheid achter het stuur met heleboel andere dingen bezig zijn dan het rijden.

  11. J holdorp schreef:

    r net 30 snachts naar schiphol van haarlem vandaan. Na gevraagt en ja was het antwoord. Klopt dat ja betekent wel rijden

  12. Richard schreef:

    Als je meer loon wilt, moet je je best beter doen en beter werk leveren. Bussen op tijd laten rijden, klantvriendelijkheid van de chauffeurs onder de loep nemen. 2 dagen staken gaat daar niet aan meewerken.

    1. lezer schreef:

      Dat zegt elke liberaal. En hoeveel hoger opgeleiden zijn in de bovenstaande zin getrapt? Waarom verdient een ijverige verpleegkundige of leraar minder dan een ICT’er die in zijn trui komt solliciteren? Juist: vraag- en aanbod. Je kan nog zo hard je best doen maar als de werkgever kan zeggen: “voor jou 10 anderen” dan houdt het op.

    2. F.Duermeijer schreef:

      Het OV in NL is een schande! Met deze staking worden vooral ouderen gedupeerd. Breng staakt omdat het in de meivakantie rustiger is. En wij ouderen dan? Ouderen gaan vrijwel elke dag met de bus meneer Breng. Nee staak vooral niet als de scholieren naar school moeten want die moet je natuurlijk niet pesten. Oh ja ik was vergeten de bussen zijn tegenwoordig natuurlijk schoolbussen.

  13. Anoniem schreef:

    Het wordt langzaam een steeds groter zooitje

  14. Ruud schreef:

    Het wordt langzaam een steeds groter zooitje

  15. Judith schreef:

    Is al bekend of de vervangend-vervoer-bussen van NS (bijv. Amersfoort-Apeldoorn), wel rijden ?

    1. Nienke schreef:

      Het lijkt me dat NS bussen wel rijden aangezien dit geldt als vervanging voor de NS treinen (en die blijven gewoon rijden). Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen hoor…

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Je kunt er vanuit gaan dat dit rijdt. Men werkt ook vaak samen met touringcarbedrijven. Linksom of rechtsom zullen ze bussen zoeken.

  16. Costnix schreef:

    Nooit last gehad van files en stakingen. Hoe dat komt?
    Simpel ik werkte in de plaats waar ik woonde.

  17. Zibber schreef:

    Stadsbussen zoals in Utrecht die uit solidariteit staken voor streekvervoer is ronduit belachelijk! Files worden vnl veroorzaakt door individuen die alleen met hun eigen ikkie bezig zijn en niet gedeeld willen reizen met anderen.

  18. Eef schreef:

    Ik bezit geen auto, en heb maandag een contcontroleafspraak in heg ziekenhuis, daar kan ik niet naar toe. Ik geef ze groo t gelijk.

  19. Janneke schreef:

    Even een heel ander onderwerp. Na alle bovenstaande opmerkingen sta ik versteld over zoveel taalfouten. Het is niet te geloven dat mensen blijkbaar niet even nalezen wat ze geschreven hebben. Of nog erger, dat ze het niet eens doorhebben.Verder ben ik het eens met Alexander[ 2 dagen gratis OV], dat treft alleen de werkgevers en niet de reiziger.

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Ik sta eveneens versteld van de stijlfouten …

    2. -_- schreef:

      Whatever, nobody cares, get a life.

  20. Jolanda mensing schreef:

    Heb een jaarabonnement van breng en arriva ben afhankelijk van het ov om naar mijn werk te gaan. Ga nu maar met de ns,maar ben niet van plan daar extra voor te gaan betalen. Ik check gewoon in bij arriva en verder bekijken ze het maar. Zal ook zeker de kosten van de taxi terug proberen te krijgen die ik nu moet betalen om in Arnhem te komen en in de avond vanuit Arnhem weer naar huis. Zit in de schuldhulpverlening en kan de extra kosten niet opbrengen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat begrijp ik. Reken er echter op dat u die kosten niet vergoed krijgt. Ik snap dat dit onrechtvaardig wordt ervaren, en de rechten van reizigers zijn op dit punt ook ondermaats. Er zit alleen nu niets anders op.

  21. Troel schreef:

    Het is niet normaal wat de overheid creëert dankzij hun moeten wij burgers er onderlijden

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Creëert de Overheid deze staking?

  22. pluim schreef:

    Ok, t is rot, veel mensen zijn afhankelijk van t ov. Maar Ff serieus, wat kunnen mensen toch klagen. Nederland is een goed land om te wonen. Ga een keer naar een derde wereld land en zie hoe t daar is, hoe mensen moeten overleven. En ja
    Ook ik ben afhankelijk van het ov.

  23. F.F.W. Beijerling schreef:

    De energie en tijd, die worden besteed aan het schrijven van al deze, predominant negatieve gedachten over de hangende staking, zouden wellicht beter kunnen worden besteed aan het regelen van alternatief vervoer, zoals het meerijden met anderen. Zulk alternatief vervoer zal ongetwijfeld niet in alle gevallen mogelijk blijken, maar zelfredzaamheid, zelfs een poging daartoe, zou velen sieren.

  24. Rob Jansen schreef:

    Veel inwoners van Nederland leven met de illusie dat ze in een
    democratisch land wonen.Wij mogen hier alles zeggen wat we denken als we maar niet denken dat we wat te zeggen hebben: 100%waarheidsvinding wordt in de politiek met div.drogredenen zo veel mogelijk beperkt als de echte motivatie te veel aan het licht dreigt te komen.Zolang het grote geld maar in de geldstroom blijft van diegenen met het meeste voordeel er van, zal er niet veel veranderen voor de mensen die er het meest onder lijden.Hoezo Democratie?

  25. Laurens Smid schreef:

    De stadsbussen van Utrecht zijn geen aparte concessie die vallen onder de concessie van de voormalige stads regio Utrecht.
    Want Utrecht heeft al een tijdje geen eigen stads bussen meer sinds Qbuzz het heeft overgenomen.
    Daarom klopt de redenering dat de chauffeurs van de stadsbussen van Utrecht solidair zijn met de streek vervoerders.
    De voormalige stadsbussen van Utrecht ( GVU ) die zijn indertijd over genomen door Connexxion maar ze reden wel onder de vlag van Connexxion.

  26. Hirun schreef:

    Velen hier zeuren over de 7,50 voor een ov chipkaart die 5 jaar geldig is, dus 1,50 per jaar. Ik hoor ze niet zeuren over minimaal de 30 euro per jaar die ze kwijt zijn voor een bankrekening en pas. Dat is dus 150 euro in 5 jaar. Zeurpieten over het OV.

  27. Ria schreef:

    Ja en wie zijn weerde dupe?

  28. Jacqueline schreef:

    Geen enkele sympathie voor deze staking. Ik ben afhankelijk van Arriva. Nu kan ik niet meer voor mijn moeder zorgen, want ik heb geen vervoer. Het gaat niet goed met mijn moeder en zij heeft mijn hulp nodig (ben mantelzorger). Jullie brengen levens in gevaar met deze actie. Heb je daar wel eens over nagedacht? Geen plaspauzes en te weinig salaris? Het zal allemaal wel, maar jullie duperen niet alleen de ouderen die afhankelijk zijn van de mantelzorg, maar ook de mantelzorgers. Hoe humaan is dat?

    1. lezer schreef:

      Ah, sorry dat ik het zeg maar dat is een nadeel van de Participatie-samenleving die een brede coalitie van PvdA, D’66, Christenunie, SGP en VVD hebben gecreëerd (dus waar een groot deel van de hoogopgeleide samenleving achter staat). Een realiteit daarin is dat mensen die eigenlijk in een ziekenhuis of in een verpleeghuis zouden moeten zitten, nu door jou moeten worden verzorgd. De consequentie voor je moeder als jij twee dagen ziek bent, of een ongeluk krijgt zijn desastreus. Ik denk dat het meer zinvoller is om bezuinigingen op de verpleegzorg terug te draaien i.p.v. het stakingsrecht (voor sommigen) af te schaffen.

  29. Jacqueline schreef:

    Geen enkele sympathie voor deze staking. Ik ben afhankelijk van Arriva. Nu kan ik niet meer voor mijn moeder zorgen, want ik heb geen vervoer. Het gaat niet goed met mijn moeder en zij heeft mijn hulp nodig (ben mantelzorger). Jullie brengen levens in gevaar met deze actie. Heb je daar wel eens over nagedacht? Geen plaspauzes en te weinig salaris? Het zal allemaal wel, maar jullie duperen niet alleen de ouderen die afhankelijk zijn van de mantelzorg, maar ook de mantelzorgers. Hoe humaan is dat? En denk je dat de ouderen die afhankelijk zijn nog maar enig benul hebben van wat er in de wereld speelt? Nee… Jullie voeren actie over zowat letterlijk mijn moeders lijk. Ook met dank aan de regering overigens.

    1. lezer schreef:

      Ah, sorry dat ik het zeg maar dat is een nadeel van de Participatie-samenleving die een brede coalitie van PvdA, D’66, Christenunie, SGP en VVD hebben gecreëerd (dus waar een groot deel van de hoogopgeleide samenleving achter staat). Een realiteit daarin is dat mensen die eigenlijk in een ziekenhuis of in een verpleeghuis zouden moeten zitten, nu door jou moeten worden verzorgd. De consequentie voor je moeder als jij twee dagen ziek bent, of een ongeluk krijgt zijn desastreus. Ik denk dat het meer zinvoller is om bezuinigingen op de verpleegzorg terug te draaien i.p.v. het stakingsrecht (voor sommigen) af te schaffen.

  30. Willem schreef:

    In zekere zin wel, de privatisering van de NS en gemeentelijke vervoersbedrijven heeft gezorgd voor slechtere CAO’s en een onzekere positie van de medewerkers in arbeidsrechtelijke zin, denk aan 0 urencontracten en compensatie uren voor avond en weekend diensten die voorheen gewoon uitbetaald werden, Nog maar te zwijgen over de werktijden zonder plaspauze enz enz. Dus ja de door de overheid geforceerde marktwerking en het negeren van vakbonden is een in deze en vele andere sectoren in NL een oorzaak.

  31. Joop schreef:

    Kan iemand nu eens uitleggen waarom men in het OV zo snel het werk neerlegt? Die mensen zitten de hele dag op een goeie stoel,droog en warm,hoeven geen strippenkaarten meer af te stempelen of gedoe met kaartjes. Zijn die arbeidsvoorwaarden dan echt zo slecht? De zweep erover en op tijd rijden.

  32. Marcel schreef:

    Als je vindt dat je salaris te laag is, en/of de werkdruk te hoog?…. Ander baantje zoeken en niet mensen die afhankelijk van de bus zijn gaan treiteren

  33. R. schreef:

    Laat de bussen Rijden

    Ik vindt het abnormaal zo veel dagen te staken wij reizigers zijn de de
    dupe niet klant vriendelijk he. hoe moeten wij naar onze werk dan Vertel dat eens ben boos ik verdien minder dan een chauffeur jullie chauffeurs mogen ruilen hoor met mijn uitkering piep je wel anders,dat gezeur zou anders er voor dat je een betere manier vindt van staken laat ons er buiten dat is wat ik vindt. Denk eerst ens goed na voor je wat doe dat alles maar goed bevonden wordt vindt ik vrees. Als ik verhoging wil zeggen ze Nee dit klopt niets van.

  34. M schreef:

    ik snap dat je het als mens met bepaalde dingen oneens kunt zijn maar om dan ten koste van anderen te gaan handelen is iets wat ik eigenlijk een stap te ver vind gaan.

    1. lezer schreef:

      Zie mijn bovenstaande reacties: ik snap je verontwaardiging: zullen we in die energie van je verontwaardiging uitzoeken welke partijen (niet alleen de VVD) verantwoordelijk zijn voor het saboteren van de mogelijkheid van publieksvriendelijke acties?

  35. Ricardo schreef:

    Ik moest vandaag werken maar hoorde net dat de bussen niet rijden vanwege staking.. Vind dit ronduit belachelijk! Mensen die naar hun werk moeten of/en afhankelijk zijn van het ‘openbaar vervoer” zijn de dupe en kunnen hierdoor niet gaan werken die dag of op belangrijke afspraken komen. Waarom heb ik in gods naam dan en bus abonement???

    Je kan wel zeggen dat het terecht is dat ze staken maar daar ben ik het totaal niet mee eens! Elke keer als de bus naar het busstation rijdt moet hij/zij vaak wachten dit kan soms wel oplopen tot een halfuur en heb dat vaak genoeg mee gemaakt.. Dus hoezo weinig pauze? In die tijd kunnen ze rustig een broodje eten of een sigaretje roken en dan heb ik het nog niet eens over de gewone pauze’s!

    En als je het er niet mee eens bent met de werkdruk of de korte pauze’s of wat dan ook, is het gewoon je baan niet, en moet je wat anders gaan zoeken wat je wel bevalt.

    Mensen die kei en keihard werken in ontzettend arme landen die voor een paar rot centjes werken of soms zelfs voor niets, die mogen pas klagen en staken!

    En het is belachelijk als je soms ziet, wat voor types er op die bussen rijden. Kan soms geen goedendag af of ze snauwen je erg af en als je iets vraagt is het gelijk te veel. Dit zie je vooral in grote steden. En ik snap dat vele mensen dat doen en dat je het wel eens zat bent.. maar word dan geen buschauffeur! Dan is dit beroep niks voor je.

    Punt is: Ik en vele anderen vinden dit niet kunnen en is ronduit triest dat ze voor 2 dagen staken.
    Daarnbij zijn er vele erge baantjes waar je soms helemaal geen pauzes hebt en wat enorm zwaar is zowel fysiek als lichamelijk!

    Grtz,

    Ricardo.

    1. lezer schreef:

      Laat ik het zo zeggen: de meest competente en goede mensen die we in Nederland hebben (inclusief OV-bedrijven) meten hun salaris(eisen) ook niet af aan mensen met vergelijkbare functies in ontwikkelingslanden (los van corruptie-inkomsten). Ze zeggen juist dat salarisverhoging het meest rationele is wat je kunt doen: zowel vanuit hun individuele positie als als samenleving.

  36. A.aaa schreef:

    Ze komen nooit op tijd maar gaan nu wel lekker staken 🙄🙄

  37. Frans E.R. schreef:

    Mantelzorgers hebben het menselijke en sociale aspect HOOG in het vaandel staan en behoren tot de groep die als geen ander weten wat het is om 24/7 klaar te staan voor de medemens (!), worden nu ONNODIG gedupeerd door deze stakingsactie ! Degene die het in z’n hoofd heeft gehaald om tot staken over te gaan, dan wel dit toe te staan en het onmogelijk heeft gemaakt dat chauffeurs of treinbestuurders geen klantvriendelijke actie kunnen voeren zijn een stelletje ASO’s ! ! ! Ik ben zelf 20 jaar mantelzorger geweest voor mijn inmiddels overleden ouders en voel met alle gedupeerden mee i.h.b. de hardwerkende mantelzorgers. Met deze staking verliest Nederland zijn sociale gezicht en dat is een ZEER slechte zaak !

    1. lezer schreef:

      Nee hoor. Nederland heeft zijn sociale gezicht verloren toen alle nette partijen akkoord gingen met het onmogelijk maken van publieksvriendelijke acties. Waarom hoor ik dit van de FNV en niet van anderen trouwens?? Nederland heeft ook zijn sociale gezicht verloren toen het zichzelf wijsmaakte dat door meer ‘efficiency’ ,toverwoord voor bezuinigingen, alles beter zou worden. Het hele leuke van dit Nederland is dat vele mensen boos worden op de chauffeurs en veel begrip hebben voor de werkgevers die in de communcatie aangeven zo begaan te zijn met de mensen die vandaag en gisteren niet naar het ziekenhuis kunnen. Veel Nederlanders geloven dit oprecht. Het sociale gezicht van Nederland is definitief verloren gegaan nu Nederlanders de kant van de werkgevers kiezen i.p.v. de werknemers (tot ze zelf aan de beurt zijn om er uit gekickt te worden), bedenk dat de VVD jarenlang en vanzelfsprekend de grootste partij is in Nederland, ondanks alle schandalen, wie durft dan te beweren dat Nederland ‘sociaal’ is?? Nederland 2018

  38. Naomi schreef:

    Nu we het er allemaal over eens zijn dat het beroerd is wanneer bussen niet rijden, zullen we een momentje nemen en de chauffeurs op onze knietjes danken dat ze ondanks de slechte CAO’s alsnog alle andere dagen van de week, elke dag weer wel voor ons klaarstaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.