fbpx

Verzakte spoor in Groningen nog dagen dicht

Tussen stations Groningen Europapark en Groningen is tot ten minste donderdagmiddag geen treinverkeer mogelijk. Zondag kwam het treinverkeer plotseling stil te liggen nadat ProRail verzakkingen van het spoor vaststelde op het traject.

De treinen van NS tussen Zwolle en Groningen en de treinen van Arriva tussen Groningen en Bad Nieuweschans en Veendam en Groningen rijden tot het station Groningen Europapark. Vanaf dit station rijden bussen naar station Groningen. Bussen gaan elke vijf minuten.

Dienstregelingen aangepast

De treinen die wel rijden, kunnen niet allemaal volgens schema. De NS heeft de dienstregeling aangepast. Tussen Groningen Europapark en Assen rijden in de spits minder treinen. Ook Arriva moet de dienstregeling wijzigen. Verschillende geparkeerde treinen van Arriva kunnen niet op de juiste plek komen door het afgesloten spoor, zo meldt RTV Noord. Dat heeft ook gevolgen voor andere trajecten.

ProRail is maandag begonnen met herstelwerk op het verzakte spoor. Dit werk is waarschijnlijk donderdagmiddag klaar maar pas als het werk is begonnen, zal blijken hoe lang het exact zal duren.

Zand weggespoeld

In de nacht van zaterdag op zondag merkte ProRail de verzakkingen op. De verzakkingen zijn ontstaan bij werkzaamheden aan de nieuwe Esperantotunnel voor fietsers in de Waterloolaan, enkele honderden meters westelijk van station Europapark. Onder de opnieuw gelegde rails is zand weggespoeld waarna het spoor verzakte.

(c) Treinreiziger.nl 

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Klaas-Jozef
15 dagen geleden

& de treinen van Arriva van Veendam naar Stad dan? Rijden die wel?

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Een antwoord op je vraag staat toch duidelijk in het artikel?

Klaas-Jozef
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Je bent te laat. Toen ik dat zei stond er nl dat de treinen van ns van Veendam naar Groningen niet reden. is blijkbaar stiekem verbeterd.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik reageerde binnen een minuut op jouw reactie.

Klaas-Jozef
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

misschien hadden zij het net iets eerder gezien… 🙄

Reinder Rustema
15 dagen geleden

Ik ben benieuwd hoe ProRail dat precies heeft opgemerkt. Een oplettende machinist die een onregelmatigheid zag bij het passeren? Of een gepensioneerde ingenieur met een neefje bij ProRail die langsfietste en iets zag? Of een automobilist die een kwak sneeuw in de tunnel op zijn voorruit kreeg en dat meldde bij 112? Vast iets heel banaals. Maar het lijkt me sterk dat ProRail technologie heeft om zoiets op te merken.

N...
15 dagen geleden
Antwoord aan  Reinder Rustema

Lijkt me dat prorail meer manieren heeft om problemen op te merken dan wij hier in de comments kunnen fixen.
Ik gok dat tijdens een relatief routine-onderhouds-dingetje opgevallen is dat het railbed wat ondergraven was, en ze dit verder zijn gaan uitzoeken. Het verdwenen zijn van zand onder het spoor is nog wel een keer te zien (gelukkig).

Baardstaart
15 dagen geleden

Hoe lang was deze situatie al aan de hand en waarom werd het pas nu opgemerkt? Het is opgemerkt met het onderhoud van het spoor. Waarom moest in aller ijl het al treinverkeer gestopt worden, terwijl de dagen ervoor de treinen met grote getalen en vol passagiers er overheen denderden? Ik heb het o.a. over het verplaatsen van Arriva GTW treinstellen om de rest van de dienstregeling fatsoenlijk te kunnen uitvoeren. Nu moeten alle benodigde treinen (voor de diensten Ljouwert, Delfszijl en Eemshaven over Meppel naar Leeuwarden en zo naar Groningen gereden worden. Dit lijkt erop dat de situatie behoorlijk ernstig is. Uiteraard vertrekken de treinen naar Bad Neueschans en Veendam van Groningen Europapark

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Naar ik begrepen heb, is de verzakking opgemerkt door de bouwvakkers die aan de tunnel aan het werk zijn en werd de boel sindsdien gemonitord. Op zaterdagavond merkte een machinist een verandering op, die hij gemeld heeft. Vervolgens is de boel uiteindelijk gestremd.

Baardstaart
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Goed dat het door een machinist is opgemerkt is en dan lijkt dat de verzakking vrij snel is gegaan. Idd. terecht dat er zo snel en radicaal is ingegrepen.
Als het proces geleidelijker was gegaan had men bepaalde handelingen, zoals het naar Groningen station rangeren van Arriva treinen met een beperkte snelheid nog gekunnen, maar als het verzakkingproces vrij snel verloopt is dat ook niet verantwoord.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Aangezien die bouwvakkers in het weekend niet werken moet de verzakking dus al eerder zijn opgevallen. Vraag is waarom dat aannemer toen niet meten heeft ingegrepen en de damwand heeft versterkt.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De bouwvakkers waren er juist wel dit weekend. De ring-zuid was er speciaal voor afgesloten.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het gaat niet om de rondweg maar om een fietstunneltje in aanbouw.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat om werk schuin boven de ring-zuid, waarvoor de ring gesloten was.

N...
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Verzakkingen kunnen zeer gevaarlijk zijn als je er overheen rijdt, het is onder de meer voorkomende redenen voor dodelijke spoorweg-ongelukken. Laten we vooral blij zijn dat het opgemerkt is vóórdat er een ongeluk gebeurd is.

Op de vraag waarom er niet een paar treinstellen met 3km/h overheen kunnen kan ik je geen antwoord geven, maar dat ze daar extra voorzichtig mee willen zijn snap ik dan op zich wel weer.

Paul Lamote
15 dagen geleden

Dit klinkt toch als een behoorlijk fundamentele blunder van de aannemer.

Daan
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Marktwerking, alles moet zo goedkoop mogelijk. Dus elke voorzorgsmaatregel die niet vereisd wordt in de aanbesteding gaat de deur uit.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Er was wel degelijk een damwand geplaatst als voorzorgsmaatregel. Die blijkt echter niet goed geplaatst te zijn en dat heeft niets met aanbesteden te maken maar is gewoon een blunder van de betrokken bouwvakkers. Net zoiets als wanneer een schilder per ongeluk binnenverf gebruikt om een balkon te schilderen

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Paul Lamote
Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Al ruim voordat werd besloten tot de vernieuwing van de ring-zuid, zijn daar damwanden ingetrild voor een tunnelbuis voor leidingen en een nieuw persriool. Gelijktijdig zijn onder het spoor de tunneldelen voor de fietstunnel geplaatst. Dit kon toen namelijk goedkoop, zonder dat er echt een plan was voor de aanleg. Dwars door die damwanden is ooit een buis aangelegd en door het lek daar verdwijnt nu zand. Het gaat dus niet om de damwanden van de ring of van de recenter geplaatste damwanden voor de ontsluitingsweg.

Daan
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wat betekend dat het bodemonderzoek niet goed gedaan is.
Plus de meeste bouwbedrijven berekenen alles zo minimaal mogelijk om de opdracht te krijgen. (Als ze denken dat het 10 tot 15 miljoen kost, afhankelijk van bodemgeschiktheid, hoeveel kabels verplaags moeten worden etc, zeggen ze 10 miljoen, om dat ze ander hun kansen verkleinen).

Daarnaast bestaat er iets als een veiligheidsfactor (dat is, we weten het nooit 100% zeker, dus we leggen extra fundering aan voor de zekerheid. Iets wat o.a. bij de aanleg van de hsl vergeten is, om een paar extra euro’s te besparen.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

De tunneldelen zijn geplaatst in 2017. Toen is de tunnel afgevuld met zand. In de afgelopen tijd is dat zand weer verwijderd en toen is ontdekt dat er in de tussentijd een lek is ontstaan, waardoor er water en zand de tunnel in konden lopen. Ik heb werkelijk geen idee hoe bodemonderzoek op de stabiele grond dit incident had kunnen voorkomen. Misschien kun jij dat verduidelijken?

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dan valt het hier mee. De blunder van de ontgravingsploeg van het station bij de Wevershuisjes in de NZ lijn had grotere gevolgen, 5 jaar vertraging en 2 miljard Euro naar de kloten. Men had beter de huisjes gedemonteeerd of gesloopt en later weer terug gezet. Of wat nieuws neer gezet, dat had nog flink geld op kunnen brengen. De Wevershuisjes hadden dan naar Zaandam of het openlucht museum gekund.

Mattheas
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik denk dat er bij een verzakt spoor inderdaad sprake is van een fundamenteel probleem 😛

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

de grap zal de meesten ontgaan. hoewel men wel vaak fundamenteel is.

Baardstaart
15 dagen geleden

https://www.nu.nl/binnenland/6336775/prorail-begint-dinsdag-aan-tijdelijke-oplossing-voor-verzakking-gronings-spoor.html
De reparatie die nu uitgevoerd wordt is een snelle fiks om de treinen zo snel mogelijk te laten rijden, maar moet wel dagelijks gecontroleerd worden. Ze kijken dan wat de definitieve oplossing is om dit te fiksen. Als ze de definitieve fiks kunnen doen tijdens de grootschalige werkzaamheden, die volgend jaar toch er voor zorgt dat Groningen station 51 dagen eruit ligt is het wel twee vliegen in een klap.

FFA
13 dagen geleden

Het treinverkeer tussen Koeln en Aachen en Bruxelles is de afgelopen week ernstig verstoord door een goederentrein-botsing tussen Horrem en Duren.
Langzaam komt het treinverkeer op gang.
Het ICE- en Eurostarverkeer is ernstig verstoord.
Raadpleeg de reisplanner en hou rekening met extra overstap en langere reistijd.
(ik had de botsing reeds vorige week vrijdag moeten melden als frequente treinreiziger op het traject Koeln – Brussel).