fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Vierde stakingsdag NS zonder grote problemen begonnen

17 jun 2025 10:41

De vierde NS-staking in juni leidt op dinsdag niet tot grote problemen buiten het stakingsgebied. Sinds 04.00 uur rijden er 24 uur lang geen NS-treinen in Noord-Holland en Oost-Nederland. In andere delen van het land rijden er minder intercity’s.

De NS meldt dat in de rest van Nederland de dienstregeling dinsdagochtend soepel is opgestart. Buiten het stakingsgebied rijden er minder intercity’s tussen Rotterdam en Breda, tussen Utrecht en Eindhoven, tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Leiden en Den Haag.

Nieuwe staking nog niet bekend

Voor de vierde keer in twee weken staakt NS-personeel. Nadat tijdens de eerste twee stakingen alle NS-treinen in het land stil stonden, rijden er nu voor de tweede keer wel treinen buiten de stakingsgebieden. Wanneer een eventuele nieuwe staking is, is nog niet bekend. De bonden hadden voor het begin van de stakingen aankondigd dat er op dinsdag 17 juni een landelijke staking zou zijn, maar vorige week besloten de bonden af te wijken van het schema om onvoorspelbaarder te worden.

Na een mislukt overleg op maandag zitten de cao-onderhandelingen tussen NS en de bonden FNV en VVMC vast. NS-president-directeur Wouter Koolmees voorspelde maandag met een eindbod te gaan komen.

Rover wil bemiddelen

Reizigersvereniging Rover meldt dinsdag de vierde staking te veel te vinden. De impact van de stakingen is volgens Rover te groot, met name voor mensen die geen alternatief hebben voor de trein. Rover merkt uit reacties van reizigers dat het begrip voor de stakingen afneemt. Directeur Freek Bos van Rover heeft laten weten dat hij tussen bonden en NS-directie wil bemiddelen om de impasse te doorbreken.

(c) Treinreiziger.nl 

4.5 2 stemmen
Artikel waardering
43 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
23 dagen geleden

Ik denk dat Rover zo langzamerhand beter kan gaan overwegen om een eigen vervoersbedrijf met lange afstandsbussen op kan zetten om zo OV reizigers te kunnen bedienen met een betrouwbaar en betaalbaar alternatief op het spoor. Het is voor mij inmiddels volstrekt duidelijk dat noch de bonden, noch het personeel, noch de NS en noch de politiek iets geeft om de OV reiziger en vooral de rijbewijsloze reiziger.

Geertje
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

heb ook geen auto, maar blijf wel thuis. straks gaat het o v over de kop, dan rijdt er niks meer. daar moeten we dan ook aan wennen. het ov was al een ramp tegenwoordig. slechte verbinding, vieze treinen en perrons, kapotte liften, ik was er van afhankelijk, voor mij werd het toch al een uitdaging dat ov. vaak niet komen opdagen, veel storingen.Voor corona veel beter geregeld. ik mag geen auto rijden vanwege slechte ogen. blijf wel thuis, taxi is veel te duur, en die komen alleen voor het noodzakelijke, niet voor een daagje uit.

Michiel
22 dagen geleden
Antwoord aan  Geertje

Dat is uw persoonlijke ervaring. Ik reis meestal prettig met de NS. Het hangt waarschijnlijk sterk van de aankomst en bestemming af. “Het OV” is trouwens erg algemeen. Trein is iets heel anders dan bus in mijn ervaring.

Mattheas
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat is deels natuurlijk ook waar. De vakbonden zijn er voor het personeel en het personeel wil geld verdienen. En de politiek heeft haar prioriteiten ergens anders liggen. Dan is een reizigersvereniging als Rover de enige die aan de reiziger denkt …

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De rijbewijshouders dienen hun auto te laten staan.
Zij dienen een beter mobiliteitsplan voor zichzelf op te zette,
Opdat zij mens, natuur- klimaatvriendelijker onderweg zullen zijn.
En financieel er beter van worden zodat ze niet verslaafd zijn om 1 maand per jaar te werken om een auto te bezitten.

De bikkelharde realiteit
22 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

En zij die het klimaat de vernieling in helpen door zinloze reizen naar Bonn om koffie te drinken die worden geexecuteerd in jou denkwereld?

Joost2
22 dagen geleden

Afgaand op eerdere berichten moeten we er serieus rekening mee houden dat FFA zelf een grote ecologische voetafdruk heeft voor wat reizen betreft.

treingraag
23 dagen geleden

Hopelijk komen ze eruit deze week en weer lekker werken allemaal, is toch een voorrecht.
5 %, klaar!

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

En dan na het einde van de looptijd weer een nieuwe chantage actie. Ondertussen is het OV niet meer te betalen (zie 12% prijsverhoging), neemt het aantal auto’s toe en hebben rijbewijslozen het nakijken.
Als de overheid hart heeft voor het OV zouden ze die 300 miljoen terugdraaien en al de sprinterlijnen overhevelen naar de vervoersautoriteiten / provincies, die dan alles kunnen aanbesteden of een eigen vervoersbedrijf kunnen beginnen.

MarkM
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Laat ze maar eerst eens een flinke hark door hun personeelsbestand halen en hun beleid om vanaf 7 of 8 wagons minstens 2 conducteurs te hebben. In veel gevallen zijn het er zelfs 3 of 4 als het nog langer is. Dan heb je 5 man personeel in je trein zitten, terwijl ze compleet onzichtbaar zijn.
De helft van de conducteurs kun je dan omscholen of wat dan ook. Ook al die kantoorbanen kunnen veel beter worden ingericht. Geen wonder dat alles zo duur is bij de NS, om nog maar te zwijgen over al die bonussen van topmannen.

Ja ook over een traject van 180 km zie je ze gewoon niet, hoeveel personen het ook zijn.

Baardstaart
22 dagen geleden
Antwoord aan  MarkM

Gaat niet gebeuren. Het enige wat helpt is de tucht van de markt en dat betekent alles aan laten besteden door de provincie / vervoersregio. Jammer dat we nog tot 2033 moet wachten voordat dit gebeurd, tenzij de EU een stokje voor steekt.

Spaceshuttle
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Gaat één grote puinhoop worden.

Edg
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

We hebben een mooi voorbeeld hoe goed dat werkt, allemaal verschillende vervoerders en waar regio’s het voor het zeggen hebben: Het VK. Het is daar 1 grote rotzooi geworden en de prijzen zijn daar echt bizar hoog. Men is het daar nu ook weer aan het terugdraaien.
Men blijft maar denken dat door aanbesteden de bomen tot in de hemel groeien, maar de realiteit is dat ook bij Arriva en Keolis aan gemiste inkomsten er jaarlijks tot 300 miljoen bij moet omdat de bedrijven anders in financiele problemen raken.
Precies de situatie waar NS nu in zit, want die krijgt die jaarlijkse zak met geld dus niet.

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  Edg

Inderdaad al de UK–ers die ik bijna dagelijks spreek op het traject Brussel – Frankfurt klagen, vertellen over die neo-liberale rotzooi.

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De huidige tucht van de markt gebied jou een rijbewijs te gaan halen.

Daan
22 dagen geleden
Antwoord aan  MarkM

Oh ns wil dat wel, zelfde voor 200 miljoen per jaar te besparen door 3kv spanning op de bovenleiding.

Probleem is dat de 2 conducteurs per treinstel een eis is van de huidige CAO, en succes met de bonden ermee akkoord te laten gaan om dat eruit te halen.

Paul Lamote
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Gewoon failliet laten gaan is dan dus het beste.

Daan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zodat we dezelfde ramp krijgen als engeland met duurdere, minder frequente en onbetrouwbaardere treinen?

Ab Normaal
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

In Duitsland gaat de aanbesteding anders best goed. In Italië ook, evenals Tsjechië, Polen. Je moet als aanbieder wel duidelijk omschrijven wat je wilt. In Nederland gaat een gunning gepaard met een flinke bezuiniging, een verkeerd uitgangspunt.
In GB is de punctualiteit niet veel lager dan hier in Nederland.

Edg
22 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Pardon?
In GB zit de punctualiteit rond de 70%, dat is totaal niet te vergelijken met NS.
https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/lpqnjw/train_punctuality_across_the_eu_uk_and_norway/

Laatst bewerkt op 22 dagen geleden door Edg
Sjaak
22 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Je verwart “open access” met “aanbesteden”.

De bikkelharde realiteit
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Er is toch echt vele jaren eerder overeenstemming over de CAO dan dat het hele spoorwegnet plus het materieel is omgebouwd. Nog los van de gigantische investering die je zou moeten doen.

Voorstellen dat NS de tekorten gaat wegwerken door de staatsloterij te winnen is waarschijnlijk nog een realistischer plan…

Laatst bewerkt op 22 dagen geleden door De bikkelharde realiteit
FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  MarkM

Inderdaad veel mensen hebben onzin banen op alle nivo’s binnen organisaties.
Daarom ook is een 25 uruge werkweek een goede manier om de essentiele Aken aan te pakken.
Al dat vergaderen, gezeur, rondlopen zonder resultaten is dan overbodig.
Maar ja dan worden mensen vrij en dat wil rechts niet.

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het blijft te betalen, je krijgt koopkrachtreparatie.
Beter keuzes maken in je consumptie-patroon.
Stemmen op partijen die voor CO2-minimale m9biliteit zijn.

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Alle werknemers moeten staken voor 25 urige werkweek voor 2032.
En een groter in de Nationale koek.
Te beginnen de Arbeudsinkomensqoute 15 % in de komende 5 jaar omhoog om de diefstal van de neo- liberalen teniet te doen.
Je werkt om te leven,
Je moet niet gedwongen worden door neo-liberalen te leven om te werken.
Voor wie, de neo liberalen, die jaar in jaar uit hun zakken vullen.

De bikkelharde realiteit
22 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Nou dan is dit je kans om bij te dragen aan de maatschappij: geef het goede voorbeeld en ga 25 uur per week werken.

Annemiek
22 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Eerder vertelde je dat ‘de economen’ een 25-urige werkweek mogelijk achtten. De vraag welke economen dat dan zouden zijn, staat nog steeds open.

West
23 dagen geleden

Een bemiddelingspoging van Rover lijkt me prima. In gesprek gaan moet immers altijd kunnen (en dat gebeurt nu helaas niet!)

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  West

Ik denk dat Rover samen met enkele andere Locov partnets als vertegenwoordiger van de reizigers beter naar de rechter kan stappen om de staking in te perken of te verbieden en hard maken dat deze staking maatschappelijk veel te veel impact heeft.

gws
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Re inperken
Sorry, dat lijkt me tamelijk kansloos.
Wat meer kan opleveren is een realistsche schadevergoeding, door NS te betalen aan iedere gedupeerde reiziger, niet de genoemde magere E25.
Door de financiële schade door NS te laten betalen zal NS sneller een cao willen afsluiten.

Annemiek
22 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Dat plan is minstens zo kansloos.

visseling
22 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Lees net in de krant dat NS dit heeft stopgezet vanwege zeer grote aandeel door AI of chatbots-of hoe dat ook heet, ingediende claims. Zullen wel al die slimme studenten zijn die verveeld achter hun smarte fone of lapjetopje zitten en denken: lekker kassa doen?

Johan
22 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

En waar baseer je die beschuldiging op?

FFA
22 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Inderdaad, heb ik reeds eerder hier vermeld.

Daan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat wordt niks, je mag staken van de wet, mits het 36 uur vantevoren wordt aangekondigd, en dat hebben de bonden gedaan.

Dus wat moet een rechter doen? Net als het vorige kabinet een wetten afschaffen, ook al mag alleen de kamer dat.
En rechter mag niet de wet aanpassen en die 36 uur termijn vergroten, dat mag alleen de tweede kamer.

Paul Lamote
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Je mag niet onbeperkt staken. Als de schade voor derden te groot wordt kan de rechter verdere stakingen verbieden.

Daan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dit is niet onbeperkt, en dat kan heel lang doorgaan voordat een rechter ingrijpt. Rechters houden zich vrij strikt aan de wet, de rechtbank is geen vvd/pvv kabinet dat besluit om meerdere wetten niet te handhaven.

Annemiek
22 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Een rechter grijpt niet uit zichzelf in. In kort geding kan een rechter al binnen een paar uur uitspraak doen.

Johan II
22 dagen geleden

Alsjeblieft ROVER naar de rechter met goede advokaten, samen met Urgenda.
Stakingsrecht is niet meer vanzelfsprekend.

De samenleving (o.a welvaart, gelijkheid) is fundamenteel veranderd. De rechtspraak is mede door eigen schade en schande mee veranderd: denk aan toeslagenaffaire (waarbij ook de rechtspraak door het stof ging), maar ook aan Urgenda.
De vaste verworvenheden van NS (concessies) en Treinvakbonden (stakingsrecht) lijken me helemaal niet meer zo vaststaand, simpelweg omdat de samenleving veranderd is. Tegenprestaties zijn uitgehold of zelfs niet meer bestaand. En zodra tegenkrachten/prestaties wegvallen valt de bodem onder verworvenheden weg.
Want komen anderen in de knel (vaste OV-gebruikers, of een duurzame toekomst van NL). Dan kan de rechter met verrassende grensverleggende uitspraken komen.

Zoals ondertussen iedereen op deze website beaamt: conducteurs zijn naar verhouding uitstekend uitstekend betaald. (én zijn onzichtbaar, weigeren te controleren, etc…ook een teken van veranderende samenleving, was 30 jaar geleden ondenkbaar).
NS als bedrijf zelf is de uitvreter van de NLse samenleving, liegt en bedriegt, en heerst en verdeelt zelfs aantoonbaar meer dan de belastingdienst tijdens de toeslagenaffaire gedaan heeft.
Liegen en bedriegen is aantoonbaar in de rechtbank en zwaarwegend voor organisaties in het maatschappelijk domein, ze hebben een voorbeeldfunctie.

Er zijn inderdaad nog steeds mensen die echt afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Onzichtbaar voor velen, maar zij hebben ook rechten.
Openbaar vervoer heeft een taak voor de toekomstige generaties (duurzaam vervoer), en daarin schiet het tekort, het wordt onbetaalbaar, onsamenhangend en versnipperd, door wanprestaties van NS, ministerie en politiek.
Parallelen met toeslagenaffaire en Urgenda zijn helemaal niet vergezocht.

Het lijkt toch wel evident dat de spoorbonden het stakingsrecht (een groot recht) aan het verkwanselen zijn. En NS haar hoofdconcessie. Het doet iedereen op deze website pijn, want iedereen houdt in wezen van het spoor.

Ik noem steeds NS en vakbonden samen, omdat ze samen deel zijn van het probleem. Er slechts 1 aanpakken levert een status quo op. Zal de gijzeling van het Nederlandse OV in stand houden, ja generaties lang.
(zo gijzelt het volautomatisch overnemen van werknemers en hun rechten door een nieuwe (hoofd)concessiehouder het OV. Er is sprake van een gijzeling omdat de tegenprestatie inmiddels uitgehold is (bijv. door wanprestaties (nietsdoen) van conducteurs. Daarnaast zijn er vele zaken te noemen waarin NS de samenleving gijzelt. De combinatie NS+vakbond wanprestaties zorgt aantoonbaar voor doorlopende verslechtering van OV, ze verschuilen zich ook immer achter elkaar)

Rover doet er goed aan met Urgenda op te trekken, en te beseffen dat ze (Rover) zelf verdomd weinig expertise heeft, en zelf ook deel zijn van het probleem. Dus zoek de beste advocaten om dit fundamentele probleem te laten tackelen, en lijdt ook zelf pijn, je wordt er alleen maar beter van.
Voor een leefbare toekomst, voor onze kinderen en kleinkinderen. En voor een blije, heldere, nieuwe frisse toekomst voor het openbaar vervoer.

Rover ontstijg jezelf aub!

Baardstaart
22 dagen geleden
Antwoord aan  Johan II

Goed idee om meer clubs bij te halen en niet alleen laten bij Urgenda.
Niet dat ik een fan ben van Urgenda en de klimaatagenda (ben zelf links-conservatief), maar alleen al uit klassieke milieu, leefbaarheidsredenen en maatschappelijke toegankelijkheid vind ik goed, betaalbaar en beschikbaar OV essentieel. Persoonlijk zou ik Rover eerder adviseren om eerst hun Locov partners te benaderen en daarna te werken aan een brede coalitie van allerlei belanghebbenden (zowel direct als indirect) voor acties gericht om deze staking te stoppen en vervolgens acties om het OV betaalbaar te maken en te houden (en met betaalbaar bedoel ik NIET gratis). Alleen met een brede coalitie van OV belangen organisaties, organisaties voor mensen met een beperking, milieu organisaties en leefbaarheidsorganisaties zou deze strijd daadwerkelijk gewonnen kunnen worden. Als Urgenda ook mee wilt doen vind ik het ook prima, ook heb ik op bepaalde gebieden een iets andere mening.
Uiteindelijk treft een gesloopt OV ook de automobilist zelf, die steeds vaker moet aanschuiven ipv doorrijden door de groei van de automobiliteit. Iets wat sinds de Coronatijd botweg gestimuleerd wordt.
Ik denk dat een eerste doel moet zijn om de Corona-automobilisten weer te verleiden om weer gebruik te maken van het OV. Hiervoor moet het OV betaalbaar, betrouwbaar, veilig en proper zijn.

kees boer
22 dagen geleden

IK vind dat een goed idee van ROver om proberen te bemiddelen ook dat aantal reizigers de stakingen wel moe worden

jose
22 dagen geleden

hoe bedoel je geen problemen door hun heb je alleen maar problemen mensen kunnen niet naar hun werk studenten niet naar school en mijn dochter kan niet naar haar zoon die in coma ligt
het zijn alleen maar problemen alleen uit hebzucht genoeg is genoeg

Angelique Links
21 dagen geleden

Weinig problemen? Ik reisde buiten het stakingsgebied. Alle treinen tussen rotterdam en Vlissingen vielen uit. Er gingen mondjes naar wat sprinters, dus eerst een uur gestrand in rotterdam en toen met de sprinter en 2 keer overstappen. Tussen traject Utrecht Bergen op Zoom deed ik er 4 uur over. Zeg maar dat het mee viel!