Volgende week meerdere stremmingen rond Roosendaal wegens werkzaamheden
02 okt 2025 12:20
Het spoor rond station Roosendaal is van vrijdag 10 tot en met zondag 12 oktober grotendeels buiten gebruik. ProRail laat werkzaamheden uitvoeren rond Roosendaal en in Zeeland.
Tijdens alle drie de dagen is er een stremming tussen Roosendaal en Breda en tussen Roosendaal en Zeeland. Reizigers tussen Roosendaal en Breda kunnen omreizen via Lage Zwaluwe. NS zet bussen in op de andere trajecten.
Snelbussen op vrijdag
Op vrijdag 10 oktober rijden er geen treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom, tussen Roosendaal en Essen in België en Roosendaal en Breda. De internationale treinen van de NMBS rijden niet tussen Roosendaal en Essen. Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Etten-Leur, Etten-Leur en Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom en Roosendaal en Essen.
In weekend snel-, stop- en taxibus
Op zaterdag 11 oktober en zondag rijden er geen treinen tussen Roosendaal en Goes en Roosendaal en Breda. Ook nu rijden er snelbussen tussen Roosendaal en Etten-Leur, Etten-Leur en Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom en Goes. Verder rijdt er een stopbus op de route Roosendaal – Kruiningen-Yerseke – Goes en een taxibus op de route Kapelle-Biezelinge – Goes.
Spoorvernieuwing
ProRail vervangt in Roosendaal een groot gedeelte van het spoor. Er komen nieuwe spoorstaven, wissels en bevestigingsmiddelen. Tussen Breda en Roosendaal komen raildempers omdat geluidsoverlast van voorbijrijdende treinen ve verminderden. In Zeeland worden draden van de bovenleiding vervangen en op het spooremplacement van Roosendaal voert ProRail onderhoudswerk uit.
Ook stremming Vught
In hetzelfde weekend zijn er ook stremmingen vanwege de werkzaamheden in Vught en Den Bosch. Er rijden geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg en Den Bosch en Boxtel. Treinreizigers kunnen hier omreizen van Eindhoven via Tilburg, Breda, Rotterdam naar Utrecht. Breda ligt dit weekend dus op twee omleidingsroutes.
Ik snap niet waarom het traject Bergen op Zoom – Goes in het weekend “treinloos” is.
Het probleem zit hem in Roosendaal.
“In Zeeland worden draden van de bovenleiding vervangen”
Wat zijn er toch altijd ongelooflijk veel en vaak spoorwerkzaamheden…. Meer dan het ooit was. Ik sla dat busvervoer over, dan maar met de auto helaas.
Spoorwegwerkzaamheden ‘s-weekends is verreweg het kleinste probleem. De dagjesuit reiziger is vaak een half uur tot 45 min langer onderweg (enkele reis) en het busvervoer is inmiddels al een tijdje weer goed georganiseerd (nadat het net na de Coronatijd een puinhoop was). Dit soort werkzaamheden zijn niet te voorkomen om het spoor ook voor de toekomst toekomst klaar te maken. Trouwens ook voor de Coronatijd ook veel weekendswerkzaamheden en toen liep het ook op een enkele uitzondering na goed.
Langere werkzaamheden, zoals in Vught is voor pendelaars wel super irritant ook gaat het hier om noodzakelijke aanpassingen. Als je een paar weken dagelijks 2x extra reistijd hebt is dit eigenlijk niet meer te doen.
Er is m.i. een beetje teveel focus op reistijd. Tijd in de trein is meestal nog wel nuttig te besteden, of te gebruiken om even te ontprikkelen. Zolang de reis maar comfortabel en voorspelbaar is. Vervangende bussen vind ik in die optiek zeker wel irritant, maar omrijden of vertraging meestal niet.
Men had dat allemaal jaren eerder al moeten aanpakken. Nu moet er een enorme inhaalslag gemaakt worden. Kijk naar Zwitserland, dan weet je hoe het zou moeten. Ja het is kostbaar maar dan heb je ook wat (lees: kwaliteit zonder zo vaak storingen) en ligt niet ieder weekend een kwart van het spoornet plat. Per hoofd van de bevolking wordt er daar veel meer geïnvesteerd in spoor dan hier, en de goede betrouwbare kwaliteit die het oplevert creëert ook weer draagvlak om zoveel te investeren.
Ja dat heet jarenlang weigeren te investeren in extra spoorcapaciteit, waardoor je geen omrijroutes hebt voor tijdens werkzaamheden.
En ondertussen is er wel geld voor de ene na de andere extra snelweg.
Klopt. Er gaat veel te weinig geld naar het spoor(en ander OV), terwijl dat zeker gezien de bevolkingsgroei de komende decennia, absoluut wél zou moeten. Er zijn nog teveel at grotere plaatsen compleet verstoken van spoor ( sommige hadden het ooit, maar is opgebroken). Eeuwig zonde.
Helaas moet er flink aan het spoor gewerkt worden. Wellicht is dit voor een deel een inhaalslag. Gelukkig hoeft de hoofdstroom naar België en verder niet meer via Roosendaal. Alleen heeft Zeeland daar niet veel aan.