Volledige OV-dienstregeling vanaf 1 juni, zonder mondkapje boete

Vanaf 1 juni gaan alle treinen, bussen, trams en metro’s weer volgens de volledige dienstregeling rijden. Wie met het openbaar vervoer wil reizen, zal dan wel een (niet-medisch) mondkapje moeten dragen. Wie dat niet doet, zal een boete riskeren. Daarnaast zal straks maximaal 40 procent van de zitplaatsen gebruikt mogen worden. Dat heeft minister-president Rutte woensdag bekendgemaakt.

Zie ook: Tips om mondkapjes te kopen.
Mondkapjes worden o.a. verkocht via caredelta.nl (50 voor 8 euro), Hema (herbruikbaar, 3 voor 5 euro) of via Treinwebshop (Rover mondkapje, 2 voor 9 euro). Natuurlijk zijn er ook op talloze andere plekken mondkapjes te koop.

Geen samenreiskorting

Er is wel een duidelijk voorbehoud aan het voornemen van het kabinet: het virus moet op zijn retour zijn en moet niet opnieuw oplaaien. Als dat onvoldoende het geval is, kunnen stappen op de samenleving weer op gang te brengen worden uitgesteld.

Ook na 1 juni is het de bedoeling om uitsluitend essentiële reizen te maken, bij voorkeur alleen. Het kabinet wil “advies inwinnen” over hoe kantoormensen gespreid naar werk kunnen. “Dat is even het nieuwe Nederland nu”, zegt Rutte. Door bijvoorbeeld flexibeler om te gaan met werktijden moet zowel het OV als het kantoor minder druk worden.

Om te voorkomen dat treinen te vol raken, schaft NS de samenreiskorting af. Nu kunnen vaste klanten nog drie reizigers met korting meenemen. Aan die regeling komt volgende week een einde. Ook mogen vanaf 12 mei geen fietsen meer met de trein mee. Eerder haalde NS al een streep door de goedkope treinkaartjes en het groepsretour.

Advies OMT

Het kabinet had het Outbreak Management Team (OMT) om advies gevraagd, omdat het vrijwel onmogelijk is om in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden. Als die onderlinge afstand wel strikt gehandhaafd moet worden, dan zou het OV nog hooguit een kwart van de reizigers kunnen vervoeren van het aantal van vóór de coronacrisis. Daardoor zou alleen al NS een miljard aan inkomsten dit jaar mislopen.

Omdat 1,5 meter afstand houden in de trein niet altijd mogelijk is, worden niet-medische mondkapjes verplicht. Eerder stelde het RIVM dat mondkapjes beperkt zin hadden. Rutte zegt nu dat mondkapjes bij goed gebruik wel degelijk meerwaarde lijken te hebben, als afstand houden niet lukt.

Reizigers moeten zelf voor dat mondkapje zorgen. “Wij gaan dat niet faciliteren”, zei Rutte na kabinetsberaad. Veel andere landen verschaften hun burgers wel mondkapjes. Mochten reizigers geen mondkapje dragen, dan kunnen ze een boete krijgen.

Vervoerders blij met adviezen Rutte

De woensdag door het kabinet aangekondigde maatregelen voor het openbaar vervoer krijgen de goedkeuring van alle openbaarvervoerbedrijven in Nederland die verenigd zijn in OV-NL. “Wij zijn verheugd dat onze brief heeft bijgedragen aan de versnelde besluitvorming van het kabinet, in lijn met ons advies”, zegt Pedro Peters, de voorzitter van OV-NL in een reactie.

Vorige week vrijdag hebben de OV-bedrijven en de decentrale overheden volgens OV-NL een ‘richtinggevend advies aan het kabinet’ geschreven. Peters: “We willen Nederland graag bereikbaar houden en onze bijdrage leveren als maatregelen versoepeld worden. Op basis van de nu genomen beslissingen door het kabinet, werkt de OV-sector de komende weken aan de nadere uitwerking.

De eerste fase start op 11 mei: de basisscholen gaan weer open, waarbij we meer toezicht gaan houden. Vooral het stads- en streekvervoer zal dan op sommige plekken weer vaker gebruikt gaan worden. Om die reden liet het GVB (Amsterdam) al eerder weten de dienstregeling te gaan uitbreiden. Dat geldt nadrukkelijk niet voor NS. De tweede fase start 1 juni zodra het voortgezet onderwijs start.

Rover tevreden

Rover is blij dat er met de komst van een mondkapjesplicht per 1 juni meer mensen mee kunnen met het openbaar vervoer. De reizigersvereniging heeft er vertrouwen in dat er genoeg ruimte in het OV komt zolang werk en onderwijs grotendeels vanuit huis plaatsvinden.

De staatssecretaris roept mensen op om alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer indien noodzakelijk. Rover wijst erop dat sommige reizigers afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en wil de verantwoordelijkheid om al dan niet te reizen aan de reiziger zelf overlaten. “We zijn blij dat mensen kiezen voor het openbaar vervoer, dit is goed voor onze samenleving en het milieu”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Dan kan het niet zo zijn dat alleen de OV-reiziger per 1 juni nog niet naar het museum of terras kan.”

Voor de coronacrisis kende het openbaar vervoer tijdens de daluren een bezetting van rond de 30%. Rover heeft er daarom vertrouwen in dat er genoeg ruimte in het OV komt, zolang de spitspieken worden vermeden middels thuiswerken en onderwijs op afstand. Ook pleit Rover voor het vergroten van de OV-capaciteit door het inzetten van lange treinen en extra touringcars.

Ziekteverzuim

Reizigersvereniging Rover deed eerder een pleidooi om de volledige dienstregeling te hervatten. In hoeverre het ziekteverzuim nog roet in de plannen kan gooien is onduidelijk. NS wil niets kwijt over het ziekteverzuim. Wel is bekend dat het spoorbedrijf in maart met een dusdanig hoog ziekteverzuim te maken had, dat er treinen in allerijl geschrapt moesten worden. Bij de Belgische spoorwegen was er op het hoogtepunt sprake van een ziekteverzuim die in sommige regio’s opliep tot dertig procent.

© Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 17 december 2020 18:22

Bekijk reacties

  • Even een praktische vraag. Waar kan ik de mondkapjes kopen of ophalen? Of moet ik zelf wat maken?

  • @Marin
    @ I
    In België zijn automaten met mondkapjes en gel op de stations.
    Het lijkt me waarschijnlijk dat NS dat ook hier gaat doen. Al moeten die automaten wel buiten staan, want eenmaal binnen zonder mondkapje ben je al in overtreding.

    • Mondkapje is alleen verplicht IN het openbaar vervoer.Niet op het NS station!!! NS had al stickers laten drukken: mondkapjes verplicht op het perron.MAAR dat is niet zo!!

  • Geldt er in het OV vanaf juni echt specifiek een plicht voor het dragen van een mondkapje of mag het sjaal ook?

  • Eigenlijk heb dus 2 mondkapjes nodig want op plaats van bestemming heb je ws niet meer nodig. Ik moet bv naar mijn tandarts, hij woont niet in mijn woonplaats.
    Ik hoop dat de NS mondkapjes zal gaan verkopen, met de waarschuwing dat ze maar 1 keer kan gebruiken.

  • Een mondkapje is alleen verplicht in de trein, de tram, de bus. Voor het station, een bus- en tramhalte geldt de plicht niet. Op stations en haltes geldt slechts de verplichting tot het houden van 1,5 meter afstand. Vóór en na het passeren van de toegangspoortjes op stations geldt de verplichting niet. Je bent pas gehouden een mondkapje om te doen als je een trein, tram, metro of bus betreedt. Ook op drukke metrostations geldt de verplichting tot het dragen van een mondkapje niet. De verplichting is overigens nauwelijks te handhaven. Het gebruik maken van het OV is alleen toegestaan als het echt noodzakelijk is. Thuis blijven was en blijft het devies. De OV-bedrijven moeten vanaf 1 juni wél de volledige dienstregeling uitvoeren: ook als er veel minder reizigers zijn. Voor de kosten daarvan wordt nog een regeling getroffen.

    • 'Het gebruik maken van het OV is alleen toegestaan als het echt noodzakelijk is', stel je. Dat is onzin. Het advies luidt om niet met het openbaar vervoer te reizen als dat niet noodzakelijk is. Het is echter wel gewoon toegestaan.

      • Dit is een waarlijk belangwekkende aanvulling tevens correctie.

      • Maar wie bepaald wat noodzakelijk is ?Voor de een is een bezoek aan zijn oma ook noodzakelijk de ander naar zijn werk .
        het is toch raar dat je met de auto meer mag als met de trein.

        • Helemaal mee eens. En bijvoorbeeld een bezoek aan een familielid kan voor een buitenstaander totaal onbelangrijk lijken, maar hoeft dat voor de persoon in kwestie niet te zijn. Oordelen zonder iemand te kennen is fout. Wijs daarom niet met een beschuldigend vingertje naar een ander die in jouw ogen misschien "voor de lol" reist.

  • Als “de overheid” zegt dat “de burgers” mondkapjes moeten gebruiken dan moet die ook vertellen hoe we daar aan kunnen komen. En dat Niet overlaten aan “de markt”. Op het webstek van de Jumbo kan ik ze niet vinden.
    (Sommige mensen hebben het hier over de NS, er zijn natuurlijk meer vervoerders en niet alleen per trein - maar dit terzijde.)

  • Hoe lang de plicht voor mondkapjes in het Nederlandse OV gaat duren i nog niet bekend. Wel dat het per 1 juni aanstaande verplicht wordt en alle vervoer weer op volle krachten moet gaan lopen. Ik verwacht dat deze nieuwe wetgeving blijft tellen, zolang dat ook bij de overige landen geldt, waar die plicht al iets je langer loopt. Het is ook om te testen hoe druk het OV wordt straks op een werkdag en de 1,5 meter maatregel niet in druk OV vervoer te handhaven is. Dus vergeet straks niet in te checken en uw mondmasker op te zetten. Na uitchecken op uw eindstation kunt u uw masker afzetten. Mits u met ander openbaar vervoer gaat reizen! We gaan het zien hoe lang deze maatregel gaat duren!

    • Het is denkbaar, dat deze verplichting, die volgens de minister-president een 'flinterdun' nut zal hebben, massaal zal worden genegeerd in het kader van burgerlijke ongehoorzaamheid. In nagenoeg lege treinen, waar de 1,5 meter verplichting zonder moeite kan worden nagekomen, is het nut van een mondmasker sowieso te betwijfelen.

  • Zonet heb ik op een webwinkel voor feestartikelen wat herbruikbare mondmaskers gebruikt. Het gaat er voornamelijk om dat als je zelf ongemerkt het virus draagt dat de kans op verspreiding lager is als het toch wat drukker wordt in het ov en je die 1,5 meter niet *kan* betrachten.

    • Een mondmasker hoort inderdaad thuis in het assortiment van een feestartikelenwinkel. Het is een product, waarvan het gebruik niet serieus is te nemen. Je hebt tot 1 juni nog voldoende gelegenheid om het virus met of zonder mondmasker te verspreiden, maar dan moet je het virus wel gemerkt of ongemerkt dragen.

  • Ik kan enig sinds begrip opbrengen voor het verplicht dragen van mondkapjes maar dan mag van de vervoerders ook worden verwacht dat ze hun voertuigen (veel) vaker reinigen ( lees desinfecteren ) zoals nu de supermarketen dat doen daar schieten de OV bedrijven en zeker NS ernstig tekort sterker nog het zogenaamde keerpunt reinigingen is sterk VERMINDERD! Reizigers mondkapjes vervoerders meer desinfecteren tijdens de ritten van de voertuigen en een voorbeeld aannemen van de supermarkten

    • Verminderd is toch al wat de NS doet? Treinen schrappen, kortingen schrappen... Dat gaat wel helpen ja.

      Ook dit wat in het artikel staat:

      omdat het vrijwel onmogelijk is om in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden. Als die onderlinge afstand wel strikt gehandhaafd moet worden, dan zou het OV nog hooguit een kwart van de reizigers kunnen vervoeren van het aantal van vóór de coronacrisis. Daardoor zou alleen al NS een miljard aan inkomsten dit jaar mislopen.

      Onmogelijk? Of gewoon duur? Waarom mag hoe dan ook de NS geen inkomsten mislopen? Leg anders even aan alle cafés die maanden aan inkomsten mislopen waarom het zo belangrijk is dat de NS wél door mag gaan om reizigers als haringen in een ton te blijven proppen?

      Maar een kwart van de reizigers? Sorry maar dat klinkt dus alles behalve onmogelijk. Het klinkt gewoon als prima haalbaar. Als de meeste mensen thuisblijven kunnen die mensen die dat echt moeten gewoon veilig reizen als de NS niet meteen treinen gaat schrappen zodat ze alsnog te dicht op elkaar zitten.

      Sorry maar wat ik hier hoor is dat de inkomsten van de NS boven alles gaan.

Share

Recent Posts

DB en NS bereiden uitsluiten Interrailers van ICE voor

Interrail is in het hoogseizoen niet geldig in de ICE's van Nederland naar Duitsland. Die…

10 uur terug

Tien pilotprojecten om de internationale trein te stimuleren (o.a. nachttrein Amsterdam – Barcelona)

De Europese Commissie heeft de beoogde nachttrein op het traject Amsterdam - Barcelona van European Sleeper en…

13 uur terug

OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, werkgevers willen niet onderhandelen

Duizenden buschauffeurs, treinstewards en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag voor vijf dagen het…

14 uur terug

NS en DB verklaren Interrail deels ongeldig in de ICE (of toch niet?)

Treinreizigers mogen van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet meer met een…

5 dagen terug

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk…

5 dagen terug

Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz

Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in…

2 weken terug