Voordelige snelle trein naar België nog ver weg
29 okt 2015 10:16
De parlementaire Fyra enquête maakte woensdag gehakt van de opvatting dat NS nu een volwaardig Fyra alternatief biedt. Dat is door Mansveld tot nu toe altijd verdedigd en dat werd door de Tweede Kamer geaccepteerd. Maar wat nu? Komt er alsnog een snelle, flexibele en voordelige trein naar België?
In 2013 had er een volwaardig alternatief moeten komen voor de Fyra. Treinreiziger.nl betoogde toen al dat het NS-plan dat niet was. Maar de staatssecretaris en de Tweede Kamer zagen dat anders. En zelfs reizigersorganisatie Rover was zo blij dat de Benelux eindelijk terug zou keren dat de belangenorganisatie het plan aanvankelijk direct omarmde. Niet realiserende dat we daarmee de langzaamste Benelux ooit zouden krijgen.
Makkelijk gezegd
Nu, twee jaar later is het moeilijk om alsnog een snelle en voordelige trein naar België te realiseren. De commissie wijst er terecht op dat het Fyra-rapport niet de eindbestemming mag zijn, maar dat de reiziger alsnog moet krijgen wat hem is beloofd. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Immers het nieuwe hoofdrailnetcontract is al ingegaan en de aanbesteding voor de nieuwe intercity treinen loopt al.
Een uur sneller
Toch zijn er genoeg goede alternatieve plannen aanwezig om tot een nieuw treinaabod te komen. Interessant zijn daarbij de varianten van Henk Bovenlander, die een eigen adviesbureau heeft op het gebied van railadvies. In zijn voorstel wordt de Benelux maarliefst een uur sneller dan nu het geval is.
Ook Breda en Den Haag aansluiten
In de plannen van Bovenlander slaat de Benelux straks Den Haag HS, Breda en Brussel Airport over. Toch krijgt ook Den Haag en Breda in zijn plan een internationale trein naar België. Breda, door de Belgische pendeltrein Antwerpen – Noorderkempen door te trekken naar Breda. En Den Haag door vier van de zestien Benelux-treinen niet in Amsterdam maar in Den Haag te laten starten. Verder moet er gestreeft worden om de Belgische intercity Essen – Brussel door te trekken naar Roosendaal. Nu eindigt deze trein slechts 700 meter van de Nederlandse grens.
Materieel beter inzetten
Niet alleen de reiziger wordt in dit plan beter bediend, maar ook het materieel wordt effectiever ingezet. Want, zo denkt Bovenlander, er zijn nauwelijks meer treinsets nodig dan in de huidige trage plannen.
Financiële belang nog altijd centraal
Ondanks deze mooie plannen is het maar de vraag of de reiziger straks echt lastminute voordelig en flexibel kan reizen met een snelle trein. Want de Belgische en Nederlandse spoorwegen hebben tot nu toe geen serieuze poging gedaan om de Benelux te versnellen. Niet voor niets trok de commissie de conclussie dat niet de reiziger, maar de financiën centraal staan. Dat lijkt nog altijd het geval. Immers, een snelle voordelige trein naar België kan alleen maar een concurrent worden voor de dure en flink winstgevende Thalys.