Voorlopig geen nieuwe stakingen op spoor
Nieuwe stakingen op het spoor zijn voorlopig van de baan omdat vakbond FNV en ProRail weer met elkaar praten. Vorige week dreigde FNV nog met grotere acties, zoals een landelijke of 24-uurs staking.
Volgens een woordvoerder van ProRail zijn er nu verkennende gesprekken aan de gang waarin vakbond en ProRail zoeken naar oplossingen. FNV en ProRail kwamen in conflict nadat de vakbond een loonsverhoging eiste van gemiddeld 13 procent en ProRail niet meer bood dan 5,2 procent. Daarop begonnen verkeersleiders met stakingen waarop telkens in een andere regio het treinverkeer in de ochtend werd stilgelegd.
‘Hopen eruit te komen’
ProRail en FNV-bestuurder Carl Kraijenoord laten weten blij te zijn weer in gesprek te zijn en ze stellen beiden te hopen eruit te komen. “We zijn blij voor de reizigers, het goederenvervoer en natuurlijk onze leden dat er weer gepraat wordt en dat we vooralsnog niet op hoeven te schalen”, laat Kraijenoord weten. “We hopen dat we er met ProRail uit kunnen komen en dat nieuwe stakingen voorkomen kunnen worden.”
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Verenigde kracht is de werknemers macht.
Voorwaarts.
Aan een kant blij dat de stakingen voorlopig voorbij zijn, gezien deze stakingen echt schadelijk zijn voor het spoorvervoer, maar aan de andere kant vind ik dat Prorail zich niet moet laten chanteren door de afpersersbond FNV. Als Prorail zich laat afpersen dan staan we volgend jaar of over 2 jaar weer met hetzelfde verhaal.
Bij iedere CAO-onderhandeling.
Komen de werknemers en werkgevers in onderling overleg, na ingebrachte eisen en met dien ten gevolge te voeren strijd tot een resultaat.
De door jou geschetste werkgevers-afpersers staan tegenover de wernemers-uitpersers.
En men komt op een gegeven moment tot een compromis/resultaat.
Baardstaart jij komt veelal met hetzelfde geframe over de fnv.
Dank hun meer dan 150 jaar lange strijd heb je nu een menswaardig leven.
Of je mensaardig bent(wordt) ligt bij jouzelf.
Maar dan hoeft men niet de boel plat te gooien want daar is de afpersersbende goed in ze willen alleen maar meer meer men moet het lidmaatschap opzeggen en overstappen naar de CNV die heeft wel meer oog zij voeren ook wel actie maar veel minder zij hebben als motto wij onderhandelen liever dan actie voeren alleen als het niet anders kan dan voeren zijn ook actie maar zij hebben een mooi akkoord gesloten voor de medewerkers van Pro Rail.
er wordt op het spoor veel teveel gestaakt. Het is onredelijk, zeker gezien FNV zelf het spoor essentieel noemt/noemde. Niet serieus te nemen.
Ik ben het helemaal mee eens ik hoop dat Pro Rail niet toegeeft en dat ze hun poot stijf houden en niet op de eisen van deze afpersersbende ingaan er is een mooie cao afgesloten met de CNV en sowieso verdienden de verkeersleiders genoeg maar de afpersersbende die wil steeds meer en sowieso zeggen alle economen dat een inflatie correctie schadelijk is voor de economie.
Maar we moeten ook eens tevreden zijn wat men iedere krijgt het hoeft niet allemaal mee meer er zijn genoeg inwoners van dit land die maar leven met een klein loontje en elke week naar de voedselbank moeten. Of denk aan de medewerkers in de ontwikkeling bedrijven die krijgen ook niet elke maand een vet salaris daar moet men ook eens aandenken en dat doet de CNV wel en die afpersers niet.
Inflatie 4%, pensioen gaan niet of minimaal 0,5% vooruit.
Blijft minder over om te reizen.
Prorails bod was 8% dus dubbel de inflatie. Klinkt alsof ze een redelijl bod deden.
Legale terroristen zijn het
heb je weer zo’n ongedocumenteerd fotootje. alleen ns materieel ook. de arbeidsonrust bij antirail raakt natuurlijk alle vervoerders per spoor.
Ik denk dat het tijdens het afscheid van de SGM is, omdat ze zo mooi uitgelijnd naast elkaar staan met alle sprinters van de NS tot nu toe.
Dankje 👍