Voorstel voor gratis landelijk ov komt in Tweede Kamer
08 jan 2025 17:15
De Tweede Kamer gaat het burgerinitiatief voor gratis openbaar vervoer in Nederland behandelen. Initiatiefnemer DeGoedeZaak heeft 46.000 handtekeningen verzameld en dat is voldoende om het plan op de agenda te krijgen van de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat.
Om een burgerinitiatief op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen, moeten er onder meer ten minste 40.000 steunbetuigingen zijn en in de afgelopen twee jaar mag er in de Kamer geen besluit zijn genomen over het onderwerp. Hoewel er in de Kamer de afgelopen jaren wel veel over de betaalbaarheid van het ov is gesproken vindt de commissie voor de verzoekschriften en de burgerinitiatieven dit verzoek bijzonder genoeg om te laten behandelen. Een datum is nog niet bekend.
’Historische overwinning’
Kim van Eekelen van DeGoedeZaak noemt de agendering ’een historische overwinning voor alle reizigers die het dure, ontoegankelijke en onbetrouwbare openbaar vervoer zat zijn’. ’’In een tijd van armoede en klimaatontwrichting kunnen we niet accepteren dat het ov voor steeds minder mensen toegankelijk en te betalen is. Wij bieden een serieus alternatief en zijn blij dat de Tweede Kamer zich daarover moet uitspreken.’’
Volgens het voorstel wordt het ov helemaal gratis in Nederland. Ov-bedrijven worden genationaliseerd. Het ov wordt door de landelijke overheid betaald en lokaal uitgevoerd in samenwerking met lokale overheden. Zo moet het ov beter op elkaar gaan aansluiten en ’floreren’ in minder dichtbevolkte gebieden.
Binnen tien jaar moet het ov stapsgewijs gratis worden. Onderzoek naar de benodigde investeringen in materieel, personeel en infrastructuur moet hier aan voorafgaan, aldus het voorstel. Het initiatief pleit ook voor een betere toegankelijkheid van het ov.
Vraagtekens
Of het voorstel kansrijk is, is nog maar de vraag. De enige partij in de Tweede Kamer die zich heeft uitgesproken voor gratis ov is de SP. De SP wil dat het ov op termijn een gratis collectieve voorziening wordt die in publieke handen is. Alle andere partijen willen wel een betaalbaarder openbaar vervoer.
Gratis open vervoer in Nederland zou 4 miljard euro per jaar kosten, schatte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat enkele jaren geleden. Criticasters wijzen erop dat gratis ov niet gratis is. In plaats van dat alleen de reiziger betaalt, betaalt bij gratis ov iedereen hieraan mee via de belastingen. En het effect van gratis ov zou wel meevallen. “Het leidt ertoe dat mensen die toch al met het openbaar vervoer gaan, vaker en verder met het openbaar vervoer gaan reizen”, zei hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van TU Delft in augustus tegen 1Vandaag.
Op 29 februari 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld met geheel gratis ov. Het land heeft het hoogste aantal auto’s per inwoner. Twee jaar na de invoering van gratis openbaar vervoer was het gebruik van de auto er met ruim tien procent gedaald.
Al-onderzoek naar goedkoop ov-kaartje
Momenteel loopt er nog een onderzoek van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad naar een speciale kortingskaart voor het openbaar vervoer dat voor 10 euro in de maand bus, tram en metro gratis maakt in de daluren en 60 procent korting geeft op de trein. Later dit jaar moet hier meer over bekend worden.
In Nederland zijn er al diverse initiatieven voor gratis ov voor doelgroepen zoals kinderen, ouderen en minima.
(c) Treinreiziger.nl
Gratis, komt er niet. Beter bushaltes erbij en terug die verdwenen zijn voor gedupeerden in de regio.
Ja
Een Max prijs is wat er vooral moet komen
Nou ja, ov kan duurder zijn dan de maximale reiskostenvergoeding (auto’s zijn dat standaard als aanschafkosten, en verzekeringen meegenomen worden).
Het zou logisch zijn om de 23 cent per kilometer (de maximale reiskostenvergoeding (meer telt als loon) als een maximumtarief voor ov te zetten.
Helemaal gratis is geen goed idee. Dat komt de sociale veiligheid op rustige tijden niet ten goede of treinen zijn bom en bom vol en hier zijn de mensen, die aangewezen zijn op het OV zijn dan echt de klos. Kijk naar de klimaticket bij onze Oosterburen.
Zelf zou ik voor het volgende gaan. Alle tarieven geleidelijk 40% omlaag en ook alle abo’s gewoon beschikbaar houden. En verder zou ik om de kronkelende buslijnen te redden overgaan naar een zone systeem of tarifering volgens de directe route. Wel als het mogelijk is (qua capaciteit) een eventuele extra korting op traject abonnementen om pendelen met OV te stimuleren en ook kijken of collegetijden en werktijden zo aangepast kunnen worden dat studenten en werknemers vaker buiten de traditionele spits kunnen reizen.
Hoe OV projecten te financieren. Uit de klimaatpot. Als je weet dat zwaaipalen, zonnepanelen en accuzooi niet het beoogte effect heeft en uiteindelijk meer fossiel kost om het te maken en af te voeren en er veel minder groene stroom beschikbaar is wanneer je het het hardste nodig is zal je dus moeten investeren in meer collectief/OV en meer kernenergie als CO2 arme energiebron.
—
Over het plan van gratis bus en 60% korting op de trein. Als iemand dalvoordeel (40%) en een regionale busdalkorting (40%) kom je al snel aan 7 a 8 Euri per maand. Dus gratis bus en 60% korting op trein voor €10,- per maand er niet snel gaat komen. Wel moet ik zeggen dat ik nog vrij veel niet echt gevulde bussen van binnen zie. Sinds de invoering van de OV-Pay is het wel beter geworden qua reizigersaantallen. Ondanks dit niet direct een klimaatdoel dient vind ik goede beschikbaarheid en betaalbaarheid van OV positief bijdragen aan het sociale leven van mensen.
@baardstaart. De RE’s en RB’s zijn niet bom en bom vol.
Dan blijf jij lekker betalen
Laten we even voorop stellen dat het een beetje belachelijk is om vergelijkingen te trekken met Duitsland, wat qua openbaar vervoer echt een derdewereldland is. Vergelijk het liever met bijvoorbeeld Luxemburg, waar het OV-niveau dichter bij dat van Nederland ligt en gratis openbaar vervoer wel degelijk successen heeft geboekt, wat ook in het artikel staat (autogebruik met 10% afgenomen). En met die onveiligheid in het OV valt het daar ook wel mee, ook in het dichtbevolkte Luxemburg-Stad. Juist omdat er meer mensen met het OV reizen en er daarom zelfs in de rustigste uren sociale controle is. En met dat bomvolle loopt het ook zo’n vaart niet. Ja, de dubbelgelede bussen naar Kirchberg zijn inmiddels vervangen door trams (waar in Nederland hebben we dat toch ook al gezien? Hoi Utrecht!). Het hele spoornet onder ERTMS maakt frequentere treinen daar prima mogelijk, wellicht moeten we dat hier ook eens doen (staat immers toch al op de planning).
Je kan die 4 miljard dan beter gebruiken om het ov te verbeteren.
Gratis hoeft niet, wel goedkoper.
Stel je voor we zouden allemaal vrij en zorgeloos kunnen reizen. Dat kan natuurlijk niet. Het is veel leuker om onszelf te blijven beperken. Anders wordt ons straks ook nog de poortjes op het station ontnomen. Gelukkig hebben de meeste partijen het slecht met ons voor.
Goed idd
Ik reis gratis met het OV. Toch kies ik liever voor de auto waarmee ik in 1.15 uur op de plaats van bestemming ben dan het OV waar ik er bijna 3 uur over doe.
Gewoon op de juiste plek gaan wonen. Ik zou voor veel bestemmingen die ik doe langer met de auto onderweg zijn dan de combinatie fiets en trein.
Oh ja want er is geen woningnood? “Gewoon op de juiste plek gaan wonen” is het meest krankzinnig onrealistische woonadvies wat ik recent gehoord heb.
Slecht plan. Ik denk dat gratis OV vooral gebruikt wordt voor niet noodzakelijke reizen of als alternatief voor lopen en fietsen en niet als alternatief voor de auto. Je kan dat geld beter investeren in het verbeteren van het OV. En daar horen goedkopere tarieven zeker bij, maar gratis geeft een verkeerd signaal uit. Zowel vanuit milieu als gezondheid zouden lopen en fietsen de voordeligste keuze moeten zijn, OV op plek twee en daarna op flinke afstand de auto.
Helemaal mee eens, vervoer vervuilt dus er moet voor betaald worden.
Wanneer je het gratis maakt wordt het een ‘hangplek’ voor allerlei gespuis, een slaapplek voor daklozen en wat er allemaal nog meer valt te verzinnen door creatievelingen.
Wat dat zijn stations nu totaal al niet …
Of alle zwervers die nu al zwart meereizen.
Oke, welke treinreizen kan je ook lopen of fietsen?
Amsterdam zuid naar rai ja, maar de meeste stations liggen iets verder uit elkaar
Sinds wanneer bestaat het ov uitsluitend uit treinreizen?
Den Haag Laan van NOI – Den Haag HS zou je kunnen lopen en dat is nota bene een IC-verbinding.
Inderdaad, overstappen op IC die GVC niet aandoet.
Er staat in het artikel dat in Luxemburg het autogebruik met 10% is afgenomen. Dus het werkt wel degelijk
Liever een ticket zoals in Duitsland invoeren. Voor 58 euro onbeperkt reizen voor een maand. Ik zou m’n auto dan zeker vaker laten staan.
Totdat je de drukte in de treinen overdag en het gebrek aan sociale veiligheid ‘ s-avonds aan de lijve ondervindt. Ik vind het niet verkeerd dat mensen horen/moeten betalen voor het OV ook is het bedrag onder de kostprijs om het OV voor de echte gebruikers betaalbaar te houden. De prijzen zijn nu idd fors en die zouden zeker omlaag moeten, maar gratis of met een goedkoop afgekocht reisrecht bereik je niet wat je hebben wilt. Goed en betaalbaar OV met veel tevreden reizigers. Een dichtgeslibt wegennet helpt ons land trouwens ook niet, ook zal het OV zeker niet voor een ieder een alternatief zijn. Ook zullen er altijd gebieden zijn die afhankelijk blijven van vraaggebonden vervoer als belbussen en haltetaxi’s.
In verreweg de meeste landen is het OV (veel) goedkoper dan in Nederland en in Luxemburg zelfs gratis, maar nergens hoor je over hangjongeren of andere overlast in het OV. Nog even afgezien van het feit dat overlastgevers zich overwegend niet laten tegenhouden door het feit dat ze eigenlijk een kaartje nodig zouden hebben. Een beetje dezelfde flauwekul als de transfobische nonsens dat moordenaars wel durven te moorden maar niet naar een vrouwentoilet durven te gaan als er geen “vrouw” in hun paspoort staat.
Dat ticket in Duitsland geldt alleen in regionale treinen, bussen, trams en metro.
inderdaad: mobiliteit in dorp, stad, regio, bundesland, Duitsland.
Je hebt voor 1,93 E per dag mobiliteit.
In NRW kan je met de RE vaak even snel als ICE ergens zijn.
En heeft te maken met de mobiliteitstransitie die vanwege CO2-neutraliteit gerealiseerd moet worden.
check: ns.nl/reisvergelijker
1 km met benzine-auto kost 0,68 E excl. parkeergeld en verkeersboete.
1 km met trein kost 0,21 E.
Gewoon de komende 5 jaar geen tariefsverhoging, en kijken waar dat toe leidt. Kost een fractie van de reeds genoemde 4 mia. Hoe simpel kan het zijn!
Openbaar vervoer gratis en auto’s voor zakelijk verkeer hoger belasten.
Vervoer kost nu eenmaal geld. Waarom moeten anderen betalen voor ritten die zij niet maken.
Maar oorlog voeren is geen probleem
Dat is appels met kokosnoten vergelijken. Slaat echt nergens op.
@Bert
de beschikbaarheid van mobiliteit per spoor/trein is aanwezig.
Je dient dan het gebruik te optimaliseren.
Als mobiliteit voor iedereen zonder een ticket te kopen, “gratis” OV 4 miljard kost.
Is dat per inwoner in Nederland 222,22 E per jaar dat is 18,52 E/maand. 0,62 E per dag.
Voor de transport/mobiliteitstransitie is dat iets dat uit de algemene middelen gefinancierd kan worden.
Heb trouwens begrepen uit media dat afgelopen jaar 1500 E per inwoner minder was uitgegeven dan men voor voor 2024 gepland/gedacht had.
Wil je CO2 uitstoten daar staat een prijs tegenover.
Middels 0,10 E CO2 heffing per liter brandstof is OV voor iedereen.
Mensen die van Amsterdam – Maastricht v.v. de auto laten staan en besparen dan 62,40 E voor dagretour. Kunnen ze op een terrasje koffie en vlaai eten en met een goed gevoel wetende dat ze minimale CO2 uitstoot gepleegd hebben.
En de besparing op mobiliteit kan dan uitgegeven worden aan andere consumptiegoederen en diensten, waar de Staat BTW inkomsten verkrijgt.
Multiplier-effect.
Gezondheidszorg, onderwijs, sociale zekerheid, defensie ook.
Vervoer per auto kost ook geld. Wegenonderhoud, verkeerslichten, verkeersborden, andere infrastructuur, enzovoorts. En dan hebben we nog verkeersongevallen, alleen die al kosten de Nederlandse samenleving €33 miljard per jaar. Dus betalen voor andermans ritten en andermans ongevallen doe je nu ook al. Minder verkeer betekent ook minder wegenonderhoud en verkeersongevallen, dus daar valt wel wat te halen.
Jazeker, maar geef dat geld dan uit aan veel beter railvervoer. Met gratis openbaar vervoer krijg je de automobilisten echt niet uit de auto.
Ook ik ben tegen gratis OV. Dan wordt het meer gebruikt in plaats van de fiets en door daklozen voor een warme plek. Dat lijkt me niet de beste oplossing.
Een goedkoop kortingsabonnement voor al het OV lijkt me dan weer wel een goed idee.
Zorg voor een dakloze een warme plek. Zorg dat ze een woning/kamer hebben.
Het “gratis” OV is er voor de mensen die mobiliteit niet kunnen betalen en om de klimaatdestructie te beperken.
Beter is te zorgen dat mensen mobiliteit wel kunnen betalen.
Gratis OV trekt volk aan die je niet in het OV wil hebben. Dus niet doen. En wie gaat dat betalen trouwens. De overheid kan niet voor sinterklaas spelen.
“Volk dat je niet in het OV wilt hebben” laten zich echt niet tegenhouden door het feit dat ze eigenlijk een kaartje zouden moeten hebben.
Gewoon handhaven en bij herhaling een treinverbod opleggen.
Nationalisatie is geen goed idee. Kijk toen NS nog volledig in overheidshanden was, werden de minderbevolkte regio’s achtergesteld. Lijnen werden geschrapt of verwaarloosd. Krijgen we dan een OV systeem als in Vlaanderen, dat alle trams, bussen, metro’s hetzelfde gaan heetten. En ook als alles genationaliseerd wordt, dan denk ik dat er ook minder vaak nieuw materieel worden besteld. Kijk naar de Belgische Spoorwegen en ook de staat van de meeste stations en treinen.
Als er geen concurrentie is, dan is er ook geen prikkel om het beter te doen.
Nationalisatie zorgt er voordat het openbaar vervoer er rijdt voor het personeel en niet voor de reiziger. Rondrijdende lege bussen zijn geen doelmatige besteding van een altijd beperkte hoeveelheid aan ingekomen belastingen. Wordt de reiziger ermee geholpen? Aanbod moet wel aansluiten bij de vraag.
Het openbaar vervoer is er meer bij gebaat dat zij aantrekkelijker worden voor reizigers die er nu nog geen of weinig gebruik van maken en minder te richten op de mensen die er toch al gebruik van maken.
Dan zullen efficiëntie en winstmarges het hoogste doel blijven.
Het zou gratis moeten zijn voor minima. Niet voor rijken doe zo af en toe de trein pakken of goed betaalde werklui die met trein reizen..
Maar we willen toch dat die rijken en die werklui hun auto laten staan?
Autorijden kost ook geld. Meer dan treinreizen.
Inkomenspolitiek is een andere zaak. Veelal zijn mensen met een te laag inkomen onvoldoende geholpen met een gratis treinkaartje.
Het gaat om gratis OV.
Ook de bus naar de dokter, familiebezoek, stad, een uitje etc.
Mee eens. Die inkomens zijn zo laag omdat er geconcurreerd wordt tussen uitzendkrachten, arbeidsmigranten en schijnzelfstandigen.
Onze laagste inkomens zouden voldoende moeten verdienen om het openbaar vervoer gewoon te kunnen betalen.
En ook allerlei andere dagelijkse bestedingen.
volledig gratis. Uitstekend idee. Onbezorgd door Nederland kunnen reizen is een basisrecht.
Reizen is geen basisrecept. En onbezorgd is het al helemaal niet. Als je gebruikers niet meer laat betalen verdwijnt het besef van kosten.
Het is hetzelfde als shoppen met cash versus creditcard. Met cash zie je gedurende de dag dat je geld op raakt, met een creditcard niet.
Op de app van jouw bank kun je alle recente bijschrijvingen en afschrijvingen zien, zodat je weet hoeveel geld je op dat moment hebt op jouw diverse rekeningen.
Je kunt ook zien welke automatische afschrijvingen er komen. Als het nodig is kun binnen een minuut geld over maken van jouw spaarrekening naar jouw betaalrekening.
Helaas kekijken te weinig mensen regelmatig deze app.
Waar staat dat door u vermeende basisrecht?
Ja helemaal mee eens!
Onbezorgd? Dringen op de perrons, staan in de trein, ruzies, wangedrag,
en vertragingen.
Hou al dat volk dat op “gratis” op de trein af komt uit de trein.
Begin met een Klimaatticket van 29 E/m in de daluren.
En een Klimaatticket in de spits van 69 E/m/
Tegenfinanciering: 0,10 E /L CO2-uitstoot.
Gewoon gratis.
Het kan, het moet.
Het kan niet, te weinig capiteit en het moet niet.
Bert kijk in Duitsland, Luxemburg.
Het kan.
En het moet.
Lees eens over energie-, vervoerstransitie.
Kijk eens om je heen: klimaatdestructie.
‘Het kan, het moet’, is natuurlijk een loze populistische kreet. Vooral als je er niet in slaagt die kreet te onderbouwen met argumenten.
Als je de weinig steekhoudende argumenten voor gratis OV onder dit artikel leest, dan duidt dat in plaats van op ‘het moet’, meer op ‘het hoeft niet’. Voor frequente gebruikers, denk ik dat de mening ‘het zou leuk zijn, maar het hoeft niet’ al te positief is.
Zie de chaos op het Duitse spoor en dan is het nog niet eens gratis en geldt weggeef prijsje alleen voor regionaal vervoer.
Luxemburg kan het betalen dankzij de gigantische bestedingen van de onuitputtelijke stroom Duitsers, Fransen en Belgen die even de grens oversteekt om te tanken, voorraden drank in te slaan, sloffen sigaretten uit het vak te trekken, grote pakken koffie te kopen (zonder Duitse Kaffeesteuer) en voordelige chocolade aan te schaffen. Over de gevolgen voor het klimaat gezwegen. Kijk eens naar de rij langzaam rijdende auto’ s door Wasserbillig aan de Moezel. Dwars door het stadje naar het koopcentrum.
“Gratis” bestaat helaas niet en het OV heeft bij lange na niet de capaciteit om iedereen die daar dan via de belastingen aan mee betaalt, te vervoeren en daarvoor is de berekende 4 miljard natuurlijk veel te weinig, afgezien van het tekort aan personeel bij de OV-bedrijven en bij de toeleveranciers, zoals aannemers voor de aanleg van meer infrastructuur. Onhaalbaar dus.
Heel het OV gratis voor gepensioneerden?
In DenHaag kan ik gratis met ov ,niet te grote afstand doe ik lopend,met 76 jr wel actief blijven als zoon me op uitjes tracteert rij ik gratis mee ,met begeleiders kaart ,zoon gehandicapt,met aow kom je dan eens ergens!
Ook voor rijke gespensioneerden?
Ik denk dat die 4 miljard beter geïnvesteerd kan worden in meer deelmobiliteit voor de last mile. Meer deelfietsen in de regio, geld naar veilige micromobiliteit (e-bikes en e-scooters verlagen de verkeersveiligheid meer dan alternatieven met meer wielen). Daarnaast voor de mindervaliden meer geld naar WMO-vervoer. Misschien kan er ook gekeken worden of taxi’s goedkoper kunnen worden dmv subsidies/toeslagen. Als je er een keer gebruik van moet maken, dan zijn de prijzen absurd hoog. Wat mij betreft minstens een factor 2 te hoog. En dit kan door het wettelijk maximumtarief dus te halveren en het tekort met een subsidie/toeslag aan te vullen.
Waarom subsidies naar dat soort dingen en niet naar verlaging van OV-prijzen? Je kunt namelijk niet iets goedkoper maken wat er niet is: Chauffeurs voor grote voertuigen zoals buschauffeurs en treinmachinisten en personeel die bereid is agressieve reizigers aan te pakken. Als er dus meer geld naar het OV gaat, dan kijk ik er niet op dat er dan weer gestaakt wordt, net zolang totdat de lonen zó zijn gestegen, dat het OV weer net zo duur is als eerst, maar dankzij de subsidies wel meer kost. Zeker hier in Nederland.
PS: Als het OV dan toch gratis wordt, dan alleen voor de mensen zonder auto. Het is namelijk toch al aangetoond dat automobilisten niet overstappen en het is ook een goede stimulans om de auto de deur uit te doen als je ‘m eigenlijk toch niet nodig hebt. Maar als ze dan toch proberen met het OV te gaan, dan moet dat financieel wel lonen en niet afgestraft.
Ga eens in Luxemburg kijken.
Best vervoer en gratis.
Als je al gratis openbaar vervoer wenst, ten behoeve van beperking van uitstoot van schadelijke stoffen, dan moet resultaat juist niet zo zijn als in Luxemburg. Namelijk dat enerzijds het OV gratis is, maar dat anderzijds het autogebruik en -bezit het hoogst is van de hele EU. Bij een energietransitie zou je bovendien wensen dat mensen op het moment dat ze tot de aanschaf van een nieuwe auto besluiten, ook de optie overwegen de complete transitie naar het OV te maken. In Luxemburg gebeurt dat niet. Daar hebben ze het jongste wagenpark van de hele EU. Wat dus betekent dat mensen gewoon nieuwe auto’s blijven kopen.
Luxemburg is geen land in transitie richting het OV, maar een land waar mensen gewoon de auto blijven gebruiken, terwijl daarnaast het OV gratis is. Overigens is buiten de stad Luxemburg het OV-gebruik maar beperkt. Als er geen scholieren zijn, rijden veel bussen vrijwel leeg rond.
Helaas onvergelijkbaar.
Veel mensen die nu kiezen voor de auto zitten helemaal niet te wachten op gratis openbaar vervoer.
Als er toch de portemonnee moet worden getrokken dan liever verbeteringen aan het spoor. Eigentijdse snelle verbindingen. Toekomst gericht.
Snelheid, regelmaat, betrouwbaarheid, veiligheid, service.
Comfort