fbpx

Voorstellen voor samenhangend spoornet in Benelux

14 okt 2014 18:25

Beschouw de Benelux als ‘binnenland’ en stem de treinen in de drie landen op elkaar af. Dat is het voorstel van het Comité Nieuwe Benelux (CNB), meldt OV-Magazine dinsdag. Het spoor en de treintarieven in de drie landen moet beter op elkaar aangesloten worden, vindt de organisatie. 

In een notitie doet het CNB-bestuur het voorstel om een hoofdnet van spoorverbindingen in de Benelux samen te stellen, gebruikmakend van bestaande infrastructuur. Nieuw spoor hoeft dus niet te worden aangelegd. De enige extra investering is de versnelde invoering van de Europese beveiliging ERTMS. Volgens het CNB komt het spoorplan in aanmerking voor Europese subsidie.

Het CNB wil meer grensoverschrijdende treinen, zo weet OV-Magazine. Zo zou er voldoende vraag zijn om de intercity Lille – Antwerpen door te trekken naar Roosendaal en kan er ook een reizigerstrein tussen Gent en Terneuzen gaan rijden, met aansluitende snelbussen naar Goes en Middelburg. Tussen Gent en Terneuzen ligt er al spoor, maar dat wordt momenteel alleen door goederentreinen gebruikt.

Verder bepleit het CNB een nieuwe verbinding Eindhoven – Mechelen – Brussel. De bedrijven in Eindhoven trekken dagelijks veel forenzen uit Belgisch Limburg, denkt het CNB. Op korte termijn volstaat de spoorverbinding Mechelen – Lier – Herentals – Neerpelt. De reizigers die van Eindhoven naar Leuven gaan moeten dan in Mechelen overstappen.

Behalve de spoorlijnen, moeten de spoorwegdirecties ook de tarieven op elkaar afstemmen, vindt het CNB. Reizigers mogen niet langer geconfronteerd worden met verschillende kortingsregelingen buiten de spits. In België duurt de spits tot 8.00 uur ‘s morgens. In Nederland tot 9.00 uur. Bovendien is er in Nederland nog een middagspits tussen 16.00 en 18.30 uur.

Voor ouderen die met korting reizen is de leeftijdsgrens in Nederland 65 jaar; in België en Luxemburg 60 jaar. NS houdt zich voor internationale reizen al aan de Europese standaard van 60 jaar, en zou daar in Nederland ook toe over kunnen gaan.

(c) OV-Magazine / Treinreiziger.nl