Symbolisch startsein voor nieuwe ‘Friesenbrücke’ (spoorbrug voor de trein naar Leer)

2 maanden terug

Met luide toeters is vrijdag in het Duitse Weener, net over de grens bij het Groningse Bad Nieuweschans, het symbolische startsein gegeven voor de herbouw van de spoorbrug over de Eems. De plechtige handeling werd verricht door verschillende Duitse hoogwaardigheidsbekleders.

Nieuwe spoorbrug

De Friesenbrücke werd eind 2015 kapot gevaren door een vrachtschip. Al snel werd duidelijk dat het herstel zeker vier à vijf jaar zou gaan duren. Die schatting bleek veel te optimistisch. De bedoeling is nu dat de stremming eind 2024 wordt beëindigd. Het herstel duurt zo lang doordat ook het fundament van de brug is beschadigd en de besluitvorming over de nieuwe brug geruime tijd op zich liet wachten. Het herstel van de brug leek bovendien geen topprioriteit te zijn.

De nieuwe spoorbrug moet de grootste hef- en draaibrug van Europa worden, met een totale lengte van 337 meter waarvan het draaibare deel 145 meter gaat meten. De kosten worden geraamd op 125 miljoen euro. De werkzaamheden starten begin volgend jaar echt. Eigenlijk zou het startsein voor de herbouw een week geleden al worden gegeven. Maar het werd uitgesteld omdat Deutsche Bahn het niet gepast vond een feestje te vieren terwijl elders in Duitsland verwoestende overstromingen waren.

Versnellen naar Leer

Tot eind 2015 werd de Friesenbrücke gebruikt door de Arriva-trein, die Groningen via Bad Nieuweschans met Leer verbond. Nu eindigt de trein in Weener en rijdt er elk uur uitsluitend een bus naar Leer. Er rijdt daarnaast een snelbus tussen Groningen en Leer. Die treinvervangende snelbus is overigens sneller dan de trein was.

Al voor de Friesenbrücke waren er plannen om de trein naar Leer te versnellen. Door de kapot gevaren brug zijn de plannen echter vertraagd. Als de trein eind 2024 gaat rijden, zal die alsnog versneld worden. In Nederland zal de trein deels als sneltrein gaan rijden. In de toekomst is het de bedoeling dat de trein door gaat rijden naar Bremen.

This post was last modified on 27 juli 2021 10:36

Share

Bekijk reacties

  • Eindelijk het ervan te komen, maar ondanks al het gelobby blijft het bij een enkelspoor. Dus niet geschikt voor een snelle verbinding van de Randstad naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen.

    • Nee die hoop heb ik al opgegeven.😞 Het zal wel een regionale treinverbinding blijven in de deelstaat Nedersaksen en Groningen. En geen onderdeel van het spoor corridor Kopenhagen - Hamburg - Groningen - Amsterdam.

  • Zie je dat de spoorlijn tussen Oldenburg - Leer - Groningen lage prioriteit heeft. Dat de brug zwaarder beschadigd dan eerder gedacht doet daar niets vanaf.

    Kan de nieuwe spoorbrug onderdeel zijn van de komende Wunderlinie. De vraag is alleen wat voor soort spoorlijn die Wunderlinie gaat worden.

    Als je ziet dat het een hef - en draaibrug gaat worden zal het waarschijnlijk geen spoorlijn worden waar veel treinen zullen rijden.

  • Het gaat inderdaad om een symbolisch startsignaal. Het betekent niet dat er vanaf nu gewerkt wordt aan bijvoorbeeld de sloop van de oude fundamenten of aan de opbouw van de nieuwe brug. Voor zover ik weet gebeurt dat pas vanaf het voorjaar van 2022. Het zou mij verbazen als de brug tijdig klaar is.

    • Volgens https://wunderline.nl/baustart-der-friesenbrucke:
      1 gaan nog deze maand de eerste voorbereidende werkzaamheden van start;
      2 verwijdert DB tot en met oktober de restanten van de oude brug;
      3 kan in april 2022 worden begonnen met de start van een nieuwe draaibrug.

      Ook liggen volgens DB de werkzaamheden op planning richting 2024 en is ook de financiering van de ontstane meerkosten binnen Duitsland opgelost.

      De tijd zal leren of deze optimistische geluiden zullen worden bewaarheid.

  • Men was beter af geweest met een geboorde Tunnel en de lijn volledig geëlektrificeerd word ! zowel voor scheepvaart als trein een voordeel !

    • Dat is altijd de afweging. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Als zowel scheep - en treinverkeer druk zouden ze kunnen overwegen om het in een spoortunnel aan te leggen. Maar of dat standaard is?

      De Fehmarnbelttunnel is bijvoorbeeld zo'n voorbeeld. Experts gaven aan dat een zeer lange brug tussen Puttgarden - Rodby bij zware storm buiten gebruik moet. Zie o.a. ook HSL brug bij Moerdijk.

      Dus besloot de Deense regering voor aanleg van 18 km lange spoortunnel. En onder Drontermeer en in Groene Hart is een spoortunnel aangelegd om flora en fauna te sparen.

      Weet niet wat de frequentie op de rivier Eems is. Maar het aantal treinen dat daar rijdt is daar laag. Waarschijnlijk is dat de reden dat daarom daar geen spoortunnel willen aanleggen.

      • Het gaat niet om de frequentie van de treinen , maar de frequentie van de boten.

        Even in herinnering brengen. De Hembrug kon 2x per uur geopend worden en er reden 6 treinen per rijrichting over die brug. De brug was wel dubbelsporig.

        De Friesenbrücke ligt vrij ver landinwaards aan de Ems. Dat betekent dat de brug gepasseerd wordt door zeeschepen naar Oldenburg, binnenvaart en pleziervaart. De doorvaartshoogte bedraagt 7,15 m. Zeeschepen naar Oldenburg zijn zeldzaam; hooguit een paar per dag. Binnenvaart kan in het algemeen een gesloten brug passeren. De brug gaat het meeste open voor pleziervaart met hoge staande masten.

        Nu de vraag. Wat is eigenlijk het probleem? Buiten voor luxe pleziervaart gaat de brug nauwelijks open.

        • Foutje, Oldenburg moet natuurlijk Papenburg zijn. Papenburg is nog per zeeschip bereikbaar.

  • Of het wel of niet gaat om de Wunderline tot een corridor te maken hangt er ook af wat men met de rest van de spoorlijn doet. Als men grote delen wel dubbelspoor maakt en de zaak in de toekomst gaat elektrificeren hoeft dat niet echt een probleem te zijn. Ook de redelijk druk bereden spoorlijn tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen is bij de brug van Ravenstein ook enkelsporig en zelfs met een IC hoeft dat geen probleem te zijn. Wel zouden er goede afspraken gemaakt moeten worden wanneer de grote schepen er langs kunnen.

    Met de status van het OV nu, is het geen tijd om aan grootschalige OV uitbreidingen te denken. Het OV zal zich post-Corona weer moeten bewijzen.

  • De brug bij Ravenstein is wel degelijk een knelpunt. In normale tijden waren de sprinters tussen Den Bosch en Nijmegen in de spits vaak overvol. Passagiers werden zelf geweigerd. Door het enkele spoortje konden er niet meer treinen worden ingezet. Treinen langer maken kon ook niet, vanwege de beperkte lengte van perrons.
    Overigens hoeft de brug bij Ravenstein niet geopend te worden voor de scheepsvaart.
    Als die gecompliceerde brug over de Eems open moet voor een joekel van cruiseschip, dan kan dat wel even duren.
    Voor het autoverkeer kon wel een tunnel onder de Eems worden aangelegd.

    De verkeersbrug bij Ravenstein telt 2x2 rijstroken en vluchtstroken met aan beide zijden nog voorzieningen voor langzaam verkeer

    • De sprinters Den Bosch-Nijmegen zijn vol tussen Nijmegen en Wijchen en vooral tussen Oss en Den Bosch. Maar vaak vrijwel leeg tussen Oss en Wijchen. Overigens reden in het verleden met de vierdaagse ook zes treinen tussen via Ravenstein dus mogelijk is het wel, nodig niet.

  • Gefeliciteerd zo na zes jaar vergaderen. Nu nog drie jaar te gaan. Nog een Wunder want elders zijn er einsturzende Brücken die na tien jaar nog niet aangepakt zijn.
    Het zal zo wel voldoen voor de dagelijkse behoefte en wat toeristenverkeer. Die Wunder-line moest daar toch in gaan voorzien. Zo kunnen Duitsers leuk in Groningen en Leeuwarden vertier zoeken en de Nederlanders mooi naar Oldenburg of Bremen. Of of van daar de Moorexpres naar Worpswede. Leuk in de winter en het voorjaar, wanneer niet?

    Het kan wel leuk worden wanneer je je wat verder dan Leer zou kunnen geraken zonder veel tijd met overstappen te verdoen.

  • Misschien kan er weer in de zomermaanden straks na 2024 weer een Badehosentrein van Harlingen Haven naar Leer rijden met stops in Harlingen, franeker, Leeuwarden, Buitenpost, Groningen Hoofdstation, Groningen Europark, Martenshoek, Zuidbroek, Winschoten en Bad Nieuweschans gaan rijden. Was vroeger in de jaren 70 en 80 ook een toeristentrein. Maar ook interessant een sneltrein Stavoren- IJlst-Sneek, Leeuwarden en via Groningen HS naar Leer en eventueel Bremen. Met aansluitende bootverbinding tussen Stavoren en Enkhuizen en andersom. Sneek kent het Modelspoormuseum, Martenshoek het Noordelijk Bus museum, Zuidbroek het Spoor en treinmuseum dus stoppen bij toeristische plekken leveren weer veel ( nieuwe )reizigers op! We moesten lang op die nieuwe brug wachten en hopelijk gaat het nu niet straks weer vertraging geven bij aanleg en opening van de vernieuwde brug!

      • Ja, dat past mooi in het rijtje van dingen die er toch niet komen. Er komt geen 'Badehosentrein', want zodra die gaat rijden zit die niet vol met badgasten, maar met spoorwegautisten die allemaal 100.000 foto's moeten maken van hoe bijzonder het allemaal is. Ook met de vele nieuwe reizigers die naar het modelspoormuseum willen, zal het wel een beetje meevallen.

        • Ik heb gehoord dat er Hamburg een super treintjesmuseum is. Ook is er een mooi klassiek scheepvaartmuseum met iets van zes verdiepingen. en natuurlijk de Elphi :)

        • Ja, zo is het.
          Alle enthousiasme terzijde blijft het toch een lijntje in de periferie, met een dieseltreintje in lage frequentie
          Dus laten we nu niet doen alsof we hier met een hoofdas van het ov te maken hebben.

    • @Arjan Krabbenbos: Er heeft nooit een Badehosezug gereden tussen Leer en Harlingen Haven; wel tussen Emmerich en Hlgh. Doorgaande treinen tussen Stavoren en Nieuwe Schans of Winschoten zijn er ooit geweest, in 1949, in 1950 ingekort tot Stv-Gn. M.i.v. de winterdienst 1953/1954 zijn deze doorgaande treinen definitief vervangen door treinen die slechts Stv-Lw, Lw-Gn of Gn-Nsch of Ws. Zodoende kon een efficiëntere materieelomloop opgezet worden. De vraag naar vervoer op deze drie trajecten is nl. nogal gedifferentieerd, en het bijplaatsen/afkoppelen van materieel om de treinlengte aan te passen aan de behoefte per traject vergt rangeerbewegingen en extra personeel. Alleen op zomerzaterdagen in de jaren 1955-1984 was nog een doorgaande trein Gn-Hlgh v.v. ingelegd.

  • de brug moet zo groot en het heeft daarom ook zo enorm lang geduurd omdat iets verderop langs dat kanaal een zeer grote scheepswerf (cruiseboten!) ligt bij Papenburg en er steeds sprake van was die werft dan maar te verkassen naar dichterbij zee.
    Zoals meen ik ook op deze site al eerder uiteengezet past het niet in het grootse Duitse Fernverkehrsplan om hier een snelle lijn in te zetten-dat kunnen die grunnegers echt wel vergeten. Omdat het over hetzelfde lijntje ietsje verderop gaat; waarom blijft de plaats Bunde toch zonder halte? Lijkt me even groot als dat Weener (maar wrs. ohne Schule) en er liggen nog de rudimenten van wat ooit een BHF/haltepunkt was.

  • De enige echte Badehosenzug is bereikbaar met overstap te Grunninge richting Eemshaven, stukkie varen, en dan: Einsteigen op de Borkumer kleinbahn. Musea zijn er ook: vuurtoren Heimatmuseum.