Waarom het spoor last heeft van sneeuw
21 dec 2010 14:11
Als het sneeuwt en koud is, hebben machinisten het moeilijk op tijd te rijden met hun trein. Meer treinen raken defect, de bovenleiding en wissels bevriezen. Waarom is dat, en waarom gaat het mis?
Wissels
Wissels raken bevroren als het sneeuwt. Dit komt doordat sneeuw tussen de bewegende onderdelen van de wissel komt te zitten, waardoor hij vastloopt. Aangezien er in Nederland veel wissels zijn, is de kans groter dan in andere landen dat er een wisselstoring op een traject voorkomt. Met de winterdienstregeling proberen NS en ProRail zo weinig mogelijk wissels te gebruiken, om te voorkomen dat treinen in een wisselstoring terechtkomen. Dit zorgt er echter wel voor dat er minder treinen kunnen rijden.
Treinen
Vorig jaar waren er erg veel problemen met het materieel van de Spoorwegen, veel ervan bleek niet goed bestand te zijn tegen de sneeuw. Sneeuw ging elektrische kasten in en zorgde ervoor dat de systemen in de trein in de war gingen. Dat zorgde ervoor dat treinen veel extra onderhoud nodig hadden.
Dit jaar heeft de NS veel geïnvesteerd in haar materieel. De ICM-treinstellen hebben daardoor dit jaar nagenoeg geen problemen. De nieuwere versies van de VIRM-treinstellen hebben dit jaar ook weinig problemen, omdat ze goed zijn aangepakt. Echter, de oudste versie van de VIRM heeft veel last van de sneeuw. De sneeuw komt te gemakkelijk bij onderdelen van de trein. Als oplossing moet een zogenaamd cycloonfilter ingebouwd worden. Dit is echter dit jaar nog niet gelukt, en wordt volgend jaar gedaan.
De andere problemen doen zich voor met de nieuwste trein op het spoorwegnet, de SLT. Deze trein heeft een vergelijkbaar probleem als de VIRM-treinen, namelijk dat er te makkelijk sneeuw in de compressor komt. Dit probleem lijkt echter ook vrij makkelijk op te lossen.
Vergelijken
Vaak maken Nederlandse reizigers de vergelijking met andere spoorwegmaatschappijen. Met sneeuw wordt de vergelijking met Noorwegen en Zweden vaak gemaakt. Reizigers claimen dat het daar allemaal wel goed verloopt met sneeuw. Dit is niet waar, op het spoor in die landen zijn veel vertragingen als het sneeuwt. In Zweden moest begin van het jaar zelfs het leger er aan te pas komen om de wissels enigsinds sneeuw vrij te houden. Dat zorgde voor veel kritiek: "Waarom kunnen wij, een land waar altijd sneeuw valt niet omgaan met een beetje sneeuw" zeggen critici. In Zweden is er inmiddels een politieke commissie die de chaos van eerder dit jaar onderzoek.
Zwitserland weet het wel zo te regelen dat het hoofdspoornet nauwelijks last heeft van de sneeuw. Bijzonder, want het land heeft het drukste spoorwegnet van Europa (dus drukker dan Nederland, Nederland heeft het drukste spoorwegnet van de EU).
Tot en met 2 januari rijdt de NS een aangepaste dienstregeling.
Foto 1 en 2 door D. van Putten. De eerste is een ICM, de tweede een VIRM en de derde een SLT.
Waarom geen verwarming in de wissels? Of is dat een dom idee? Het hoeft niet warm te worden, alleen vorstvrij te worden gehouden.
‘enigsinds’ nieuw woord ??