Waarom stopt de nieuwe nachttrein naar Praag niet in Oost-Nederland?

In de Tweede Kamer gaan stemmen op om de particuliere nachttrein naar Praag, die vanaf deze zomer gaat rijden, ook te laten stoppen in Hengelo. Inmiddels zijn er Kamervragen ingediend. Waarom stopt de nieuwe nachttrein niet in Oost-Nederland?

Krappe dienstregeling en ongunstige tijden

Een vraag die het gloednieuwe spoorbedrijf European Sleeper de afgelopen tijd vaker heeft moeten beantwoorden. Een stop inplannen in Oost-Nederland is echter niet zo makkelijk, zegt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman. “De dienstregeling is erg krap. We hebben te maken met onderhoudsroosters en op een groot deel van de route mag de trein in Nederland ook maar 100 kilometer per uur, vanwege de beperkingen die ProRail oplegt aan dergelijke nieuwe treinen in verband met vrees voor problemen met de baanstabiliteit.”

Engelsman wijst er verder op dat als een extra stop wel zou passen, de tijden erg ongunstig zijn. “Je kan pas heel laat instappen en op de terugreis juist wel heel vroeg. Stel we zouden in Deventer stoppen, dan moet je ‘s ochtends rond een uur of vijf al uitstappen.”

Dienstregeling 2023

Toch ziet European Sleeper ook dat er veel interesse is in Oost-Nederland. Engelsman: “We gaan kijken of een stop in de dienstregeling 2023 in te passen valt.” Of dat lukt, is de vraag want de basis van de dienstregeling in Nederland zal nauwelijks wijzigen.

Politiek

Wat Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas (BBB) betreft moet de nieuwe nachttrein naar Praag in elk geval gaan stoppen in Hengelo. Daarom willen de Kamerleden van de nieuwe staatssecretaris Vivianne Heijnen weten of ze zich hard wil maken voor een extra stop op station Hengelo. “Zodat reizigers uit het oosten van het land naar Hengelo kunnen reizen en daar kunnen overstappen op de nachttrein” citeert RTV-Oost de Kamerleden.

Engelsman wijst erop dat European Sleeper een particulier bedrijf is. De politiek gaat dus niet over de dienstregeling of strategie. Wel kan de politiek prioriteit geven aan internationale treinen. “Nu hebben binnenlandse treinen meer prioriteit bij de toedeling van de dienstregeling. Daar kan de politiek iets aan doen door het capaciteitsverdelingsbesluit aan te passen.” Daarin is geregeld dat stadsgewestelijk openbaar vervoer de hoogste prioriteit heeft, gevolgd door nationaal openbaar vervoer. Pas daarna staat internationaal openbaar vervoer op het ranglijstje.

This post was last modified on 12 januari 2022 12:03

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug