fbpx
Foto NS

Weer campagne tegen foutgeparkeerde fietsen bij stations

27 aug 2025 16:28

Ondanks de aanleg van duizenden extra fietsparkeerplekken blijven mensen hun fiets rond treinstations parkeren op plekken waar dit niet mag of gewenst is. NS, ProRail en gemeenten zijn daarom opnieuw de Posifiets-campagne gestart om het foutparkeren tegen te gaan.

De nieuwe campagne is woensdag van start gegaan op station Almere Centrum. In totaal bezoeken campagneteams zeventien stations in vijftien gemeenten verdeeld over het hele land om fietsers te bewegen hun rijwiel op een plek te zetten waar dit wel mag en kan. Aan het einde van de campagne ondernemen de gemeenten actie en worden fietsen die verkeerd geparkeerd zijn of te lang in een stalling staan verwijderd. Verwijderde ’weesfietsen’ worden opgeknapt en in december aan een goed doel uitgereikt.

Overlast door foutparkeren

Ondanks de aanwezigheid van fietsenstallingen staan er bij veel treinstations nog lukraak fietsen op allerlei andere plekken gestald. Volgens de spoorbedrijven en gemeenten leveren die fietsen vaak overlast op voor andere reizigers, voorbijgangers en omwonenden en daarom wordt de campagne alweer voor het derde jaar gevoerd door ProRail en NS. Dit jaar wordt er samengewerkt met de gemeenten Baarn, Gouda, Gorinchem, Oldambt (station Winschoten), Midden-Groningen (Hoogezand-Sappemeer), Overbetuwe (Elst), Dronten, Steenwijk, Waadhoek (Zuidhorn), Doetinchem, Venlo, Roosendaal, Stichtse Vecht (Maarssen), Almere en Nijkerk.

De campagne is gestart in Almere. Foto NS

(c) Treinreiziger.nl 

5 2 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
2 maanden geleden

Een harde aanpak aankondigingen is één maar daadwerkelijk handhaven is twee. Ik zie dat duidelijk bij het station van mijn woonplaats.

Tonny
2 maanden geleden

Ik snap het helemaal, maar ik ken ook situaties waar de bestaande opties niet toereikend zijn. Niet iedereen wil in een betaalde bewaakte stalling parkeren.

Onno
2 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Op de meeste plaatsen zijn de betaalde stallingen de eerste 24 uur gratis.

Tonny
2 maanden geleden
Antwoord aan  Onno

Dat weet ik. Het is vrij normaal dat dat moet voldoende is. Als je een fiets stalt op de plek waar je werkt bijvoorbeeld. Het idee dat stations alleen worden gebruikt als opstapplek en niet als uitstapplek toont een gebrek aan realiteitszin.

Dennis
2 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Hoezo zou je niet willen parkeren in een betaalde stalling, als het zelfs 24 uur gratis is ?.
Juist door die 24 gratis is het juist ideaal(Staat veilig en droog), sta je langer toch fijn jou fiets veiliger staat dan buiten?.

Baardstaart
2 maanden geleden
Antwoord aan  Dennis

Hangt er vanaf welke kwaliteit je fiets is. Heb je een goede fiets waar je blij mee bent fiets je idd direct naar de bewaakte stelling. Heb je een barrel, die weer makkelijk voor een volgend barrel te vervangen is maakt dit weinig uit. En dat verklaard ook meteen het aantal weesfietsen (oudijzer) wat er bij het station staat. Nu loop ik naar het station, maar op mijn vorige woonplek heb ik heel veel gebruik gemaakt van de betaalde en bewaakte fietsenstalling.

Tonny
2 maanden geleden
Antwoord aan  Dennis

in de plaats waar ik werk is het niet gratis, omdat ik niet 7 dagen per week op kantoor ben.

En ja, als ik meer moet betalen dan de fiets waard is, dan parkeer ik ‘m liever gratis.

Ik besef me dat grond geld kost. Maar die bewaakte stallingen kunnen vast ook niet uit, ik vraag me oprecht af of dat niet duurder is gezien dat de meeste mensen daar ook gratis parkeren. Daarnaast zoals anderen al schreven: Je betaalt voor de OV dienst, betaald stallen is alsof je ook betaald stalt bij de supermarkt. Ik zou me daar zelfs in kunnen vinden, maar dan wel consequent, dus geen gratis openbare parkeerplaatsen meer, ook niet voor auto’s, zoals in Japan

Passepartout
2 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Het is op zich niet onredelijk om ook voor fietsen parkeergeld te vragen op schaarse grond zoals rond een (middel) groot station. Als je in de plaats van je werk een fiets permanent wilt stallen vlakbij het station is een kleine bijdrage wel terecht, net als voor auto’s in het hele centrum. Je kunt vrij gemakkelijk buiten de parkeerverbodzone parkeren als je echt helemaal niks wil betalen. Die fietsenrekken en de grond waar ze op staan kosten de gemeente echt wel geld en zijn dus niet van jou.

Baardstaart
2 maanden geleden
Antwoord aan  Passepartout

Je praat wel over grond, die niet van jouw is, maar fietsparkeren is een essentieel onderdeel om mensen naar het OV te laten komen. De reiziger spendeert daarna geld aan bus of treinvervoer. Vandaar dat een gratis fietsenstalling (ook heb ik het over de basis versie) je echt als een service bij je product (OV) kunt zien. Zelfs zie je tegenwoordig fietsparkeerplaatsen (onbewaakt en gratis) bij sommige grotere bushaltes staan.
De onbewaakte stalling zie ik echt als een basisservice voor om te zorgen dat mensen met de fiets naar het station komen. Hier parkeer je gewoon je mindere fiets en je goede fiets heb je altijd wel een paar Euro ervoor over om deze droog, bewaakt en betaald weg te zetten. De OV gebruiker heeft dan altijd de keus tussen 1 of 2.
Daarom heb je de keuze tussen bewaakt en niet bewaakt fietsparkeren. Een goede fiets gaat bij mij direct naar betaald en bewaakt fietsparkeren en een barrel parkeer ik wel in een van de rekken buiten.
Fietsenoverlast is vaak ook een indicatie dat er teweinig fietsparkeerplaatsen zijn en dat de beschikbare gratis fietsparkeerplaatsen niet opgeschoond wordt waarbij oud ijzer direct naar de oudijzer boer kan.

Wim Lubbers
2 maanden geleden

In Weert is er een enorme fietsenstalling langs het spoor. Er loopt alleen een weg tussen en daar houden fietsers kennelijk niet van. Behalve de gebruikelijke verkeersborden staat er bij het station ook nog een groot geel bord.
Probleem is dat ze in Weert niet van handhaven houden. Dat vinden ze zielig. Weert ontbreekt mogelijk daarom op bovenstaand lijstje.

Henk Lubbers
2 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Niet alleen in Weert houden ze niet van handhaven. Volgens mij houden ze in elke gemeente van Nederland niet van handhaven. Dat is echt het grote probleem van Nederland het woord handhaven lijkt inmiddels wel uitb de Dikke van Dale verdwenen. Je ziet het in de trein met de conducteurs die geen boetes uitschrijven voor scheefzitters, je ziet het op straat met de fatbike terreur op stoepen, de illegale vuilnisstort enz.enz. Nederland wordt er wat mij betreft echt beter op de laatste jaren.

Marco
2 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Ligt aan de gemeente.. in amsterdam wordt elke fiets die verkeerd rond het station staat binnen een uur weggehaald.. ook op dordrecht zie ik met regelmaat dat de fietsen die verkeerd staan, zoals afgelopen week door de gemeente wordt weggehaald

visseling
2 maanden geleden
Antwoord aan  Marco

En stom toevallig liep ik vanmorgen achterkant CS Rotterdam langs-waar ook een gigantisch grote stalling is: was de gemeente aldaar ook bezig met opschonen en meenemen van bestickerde-dus blijkbaar veel te lang niet gebruikte-fietsen weg te nemen. Ook resten van heel wat opengeknipte grote sloten. Dan komt er altijd iemand aandraven die hijgend roept dat ´die fan mééń is´.

Jeroen
2 maanden geleden
Antwoord aan  Marco

Fiets op de vrachtauto? Dat is dan 40 euro! Je had hem legaal gratis kunnen stallen en je doet het niet? Dat is dan de consequentie. We moeten echt meer handhaven om de boel leefbaar te houden.

Dries Molenaar
2 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

het is een budgetprobleem waarbij de opbrengst zeer gering is. Net zoiets als de aanpak schuinoversteken. Veel bejaarden zijn er voor, de rest kan het niet veel schelen.

Allan Kleiweg
2 maanden geleden

Men parkeert geen fietsen. Fietsen worden gestald.

Arjan krabbenbos
2 maanden geleden

Niet alleen bij NS stations staan of liggen er fietsen her en der. Ook in binnen stadscentra is het vaak een zooitje om langs neergekwakte of omver gevallen fietsen te lopen of te fietsen. Is het nou zo moeilijk om fatsoenlijk je fiets te parkeren of heeft iedereen een hekel aan elkaar, die zo met andere fietsers omgaan? Er zal meer toezicht moeten komen, zodat je niet met gesloopte of gestolen fietsen te maken hebt maar op permanente bewaking hiervan! Bovendien moet je beschutte stallingen hebben, zodat je fiets niet kan roesten na een natte en koude herfst of winterdag straks! Ik vraag me vaak af waar het respect is voor andermans voertuig! Na een winkel of werkdag en dan je fiets zonder wielen, zadel of lekke banden zien bij terugkomst is een nachtmerrie voor iedere normale gebruiker!

Dries Molenaar
2 maanden geleden

Fietsstallen, bedacht door automobilisten. Men wil met de trein een heeft geen tijd om even wat rond te rijden of veel tijd te besteden aan een groot fietshotel. Dus men kwakt de fiets tegen een paal, snel een slot erop en hop naar den trein.

Henk
2 maanden geleden

De fietsstalling in Zutphen is bomvol. Als je om 10.00 uur je fiets kwijt wil moet de heel goed zoeken. De toenmalige beheerder heeft Prorail voorgesteld om de stalling te vergroten. Vooral niet doen.