Weer problemen na start nieuwe ov-concessie – chaotisch busvervoer Qbuzz in Zuid-Holland
07 jan 2025 16:31
Het busvervoer in Zuid-Holland Noord is een chaos sinds vervoerder Qbuzz op 15 december de ov-concessie voor het gebied overnam. De provincie Zuid-Holland dreigt nu met maatregelen en de gemeenteraad van Leiden eist in een open brief snel verbeteringen. Omdat de problemen bij de start van een nieuwe concessie eerder regel dan uitzondering zijn, pleit reizigersvereniging Rover ervoor dat de start in de toekomst wordt verplaatst naar de zomer.
Vanaf de eerste dag van de nieuwe concessieperiode zijn er grote problemen met het busvervoer in en om de steden Leiden, Alphen aan den Rijn, Gouda en Katwijk. Bussen zijn te laat, komen niet en er zijn gevallen bekend van chauffeurs die een verkeerde route rijden. De politie nam in Leiden zelfs een bus in beslag omdat daar niet de juiste kentekenplaat op zat.
Leveringsproblemen nieuwe bussen
Qbuzz heeft zelf al snel toegegeven dat het niet goed gaat en liet daarom tot en met zondag 5 januari reizigers gratis reizen. De vervoersmaatschappij wijt de problemen aan leveringsproblemen. Van 250 bestelde nieuwe bussen zou bijna nog niets geleverd zijn. Qbuzz wil het busvervoer in de regio uitvoeren met nieuwe elektrische bussen, maar die bussen zijn er niet en daarom moeten er oude bussen bij elkaar geschraapt worden. In plaats van stadsbussen rijden er daarom ook touringcars rond.
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland dreigde vlak voor kerst maatregelen te nemen als het busvervoer niet snel op orde komt. De gemeenteraad van Leiden eiste maandag in een open brief aan de provincie Zuid-Holland ’snel verbetering’ van het busvervoer. “Helaas constateren we dat de start van de nieuwe concessieperiode verre van vlekkeloos is verlopen. Sterker nog: we zijn zeer ontevreden over de huidige busdienst. Onze fracties vinden dit heel teleurstellend en we hopen dat u gaat zorgen dat er snel verbetering optreedt”, aldus de Leidse politiek aan de provincie.
‘Bus moet voorlopig gratis blijven’
Rover vindt dat reizigers gecompenseerd moeten blijven worden, door bijvoorbeeld gratis reizen, zolang Qbuzz geen betrouwbare dienstregeling kan rijden. Volgens Rover blijven de klachten binnenstromen over het busvervoer in Zuid-Holland Noord. ’’Als je niet levert wat je hebt beloofd, zou het gratis moeten blijven” zegt Rover-directeur Freek Bos.
Het is niet voor het eerst dat er aan het begin van een nieuwe concessieperiode flinke problemen zijn. Toen Arriva in december 2023 het busvervoer in Overijssel ging uitvoeren en toen EBS in Flevoland en de Zaanstreek de bussen ging rijden, was er ook een lange periode van chaotische dienstverlening. Rover wil dat er voortaan in het begin van de zomer wordt gewisseld. Dit omdat de examens dan net voorbij zijn, er minder reizigers zijn, het weer gunstig is en de vakantiedienstregeling ademruimte biedt. In het begin zou de oude dienstregeling van kracht moeten blijven en moet er met oud materiaal gereden worden zodat leveringsproblemen niet voor problemen kunnen zorgen.
Brabant wisselt in 2029 al in zomer
“Reizigers horen geen last te hebben van de komst van een nieuwe vervoerder, de bedoeling is juist dat zij profiteren van een goed aanbod”, zegt Freek Bos. “Maar het wisselen van busvervoerder blijkt keer op keer een te complexe operatie om zonder overlast uit te voeren.” Gedeputeerde Zevenbergen noemde eerder in het AD de wisseling in december ’gekkenwerk’. De provincie Noord-Brabant heeft al besloten de nieuwe concessie voor Zuidoost-Brabant in de zomer van 2029 te laten ingaan.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Het heeft bij ons (Twente) toen Arriva ruim een jaar geleden als nieuwe vervoerder kwam enkele maanden geduurd eer het vervoer weer betrouwbaar was. Naast nieuwe bussen is ook de overgang van diesel naar electrisch een van de grote redenen waarom het allemaal zo stroef verloopt. Arriva kon wel uit een grote hoeveelheid oudere dieselbussen putten uit oude concessies. Ook spelen zaken als personeelstekorten ook een behoorlijk parten en zijn de werkwijzen tussen de verschillende vervoerders ook vaak verschillend. En een jaar na dato zie ik af en toe nog een mooie dieselbus van Zuid Holland hier rondrijden en ik denk dat deze ook de rest van de concessie ook rond blijft rijden. Verder valt me op dat er met de overgang van diesel naar electrisch dat er krap ingekocht is, omdat electrische bussen veel duurder zijn.
Uiteindelijk denk ik dat Qbuzz ook weer betrouwbaar wordt, maar het is verre van handig om te lopen rommelen met wisseling van concessie als de vraag naar OV het grootst is Het veranderen van de concessie in de zomer en ook een geleidelijkere overgang van oude naar nieuwe bussen denk ik dat dit essentieel is om een problematische start van een concessie te voorkomen. Zo zou het goed zijn dat oude bussen nog beschikbaar blijven bij de introductie van de nieuwe concessie. Vaak als de vervoerder zelf tot de conclusie komt dat het niet lekker loopt is het eigenlijk al te laat en duurt het een behoorlijke tijd (enkele maanden) eer het weer op orde is.
Belabberde dienstverlening is één ding, maar een bus die zo rondrijdt is een nieuw dieptepunt.
Ongelofelijk dat dit mogelijk is. Hier zou melding gedaan moeten worden bij de politie of het RDW. Zo kan iemand zijn/haar arm open halen of erger bij een evt ongeluk.
Ze hadden op z’n minst die punten er even af kunnen halen. Een paar keer heen en weer slaan met de hamer en ze breken er al af. of schroeven van de juiste lengte gebruiken
Het lijkt erop dat het ding inmiddels niet meer wordt gebruikt. Volgens dezelfde website heeft deze bus van 16 december t/m 23 december tientallen ritten van en naar Alphen a/d Rijn gemaakt, maar op 23 december 8:33 eindigt dat abrupt.
Ik zou zeggen: IL&T.
2 dagen op rij 45 minuten moeten wachten in de kou op bus 20 in leiden net “na de spits” (18:30), en geen lijn 21 meer.. informatie voorziening absent.. waardeloos is dit.. de provincie en Qbuzz zouden zich moeten schamen. Wanneer komt er een oplossing of is het dan de bedoeling dat we met zn allen fat bikes gaan kopen als alternatief?
Meer tijd nemen tussen het uitgeven van de concessie en de ingangsdatum zou ook al veel problemen oplossen. Daarbij krijgen de vervoerders niet betaald voor het opleiden van de chauffeurs, dus die moeten het de eerste maanden maar uitzoeken. Want investeren in een goede overgang betekend verlies leiden. De concessiehouders doen er ook gewoon aan mee. Dan moeten we dus niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Komt het vaker voor bij een concessiewissel dat men in één keer 250 nieuwe bussen in gebruik wil nemen? Lijkt mij toch een behoorlijk risico.
We hadden de innovatieve Nederlandse busbouwer Ebusco ook te hulp kunnen schieten natuurlijk.
Nou die levert ook veel te laat waardoor vervoerders afzeggen,innovatief nederlands?ze zetten bouwpaketten uit china in elkaar
Het is een totaal nieuw concept (2 prijzen gewonnen).
Het zijn geen bouwpakketten uit China maar het zijn juist Europese bouwpakketten die in China worden geassembleerd. Tot nu toe, want het is de bedoeling om het nieuwste type ook hier in elkaar te gaan zetten. Een beetje hulp had geen kwaad gekund.
Gewoon geen consessies meer. Altijd dezelfde maatschappij die in bepaalde regio rijdt.
Ik kan mij niet voorstellen dat t iedere keer goedkoper kan,de rek is er op een gegeven moment uit.
ja of doe concessies van 20 jaar.
Wat een verschrikkelijke service! Vandaag heb ik er twee uur over gedaan om van Oegstgeest naar Noordwijk te komen. De buschauffeur besloot ergens langs de kant van de weg te stoppen om koffie te drinken en had niet door dat ik nog in de bus zat. “Oh sorry, ik dacht dat de bus leeg was,” zei hij. Vervolgens heb ik in Sassenheim staan wachten op bussen die niet kwamen opdagen. Echt droevig dit.
Aan de andere kant even alle feiten op een rijtje zetten. In 2024 zijn er minimaal 5 consessies over gegaan, 5 x gemiddeld 150 bussen en 5 x de nodige telematica toestellen en dat binnen 1 jaar, waarbij sommige oud vervoerders de zaken hebben vertraagd. Hier door heeft de betreffende nieuwe vervoerder echt alles op de rit kunnen krijgen. De Provinciale Staten hebben ook liggen slapen
Het is ook wel heel eenvoudig de vervoerder als mikpunt te maken. Ik lees hier ook opmerkingen van mensen die gewoon echt niet snappen wat er werkelijk mis is en mee praat met al die media onzin. Het is wel duidelijk dat de feiten weer lekker worden verdraaid. Punt is van Hool is zo’n 6/7 maanden voor de start failliet gegaan dan heb je niet in eens zoveel bussen ergens anders. Daarnaast is personeel een zeer groot probleem. Is trouwens bij alles zo. En het verplaatsen naar de zomer is echt geen oplossing is iedereen op vakantie incl personeel wat je dan ook nodig hebt. Verder vind ik ook dat de provincie ook heeft liggen slapen en heel slim uit de wind blijft. Zij zijn net zo goed dader en hadden moeten checken of alles wel goed verloopt.
Als ze weer telaat komen dan ga ik met de taxi dan stuur ik wel de rekening naar ze toe 100 euro per dag retour tarief dan leren ze het wel af
Ik denk dat ze die rekening zullen aanvaarden als ware het een aandoenlijk schrijfsel.
Het hele systeem van aanbestedingen en concessies is een dwaze vertoning. Openbaar vervoer had een overheidstaak moeten blijven. Als geïnteresseerde en gepensioneerde buschauffeur zie ik allerlei uitwassen. Qbuzz, die oude bussen uit de ene concessie inzet in een andere concessie vanwege milieu afspraken. De Groningers krijgen schonere bussen, het oudere materiaal mag de luchtverontreiniging in Utrecht op peil houden.
De busmaatschappij krijgt nu de schuld en terecht maar de mensen die bij de provincie werken die de aanbesteding hebben behandeld moeten zich ook diep schamen dat ze niet voldoende hebben gedaan aan onderzoek bij de operationel kant. De meeste kantoormensen doen en kunnen dat niet.
Dat is zo!! Zij stellen het budget beschikbaar en hebben een controle functie en hebben dat behoorlijk verzaakt. Zei hadden Arriva nog een verlenging kunnen geven van bijvoorbeeld 6 maanden om Qbuzz de gelegenheid te geven orde op zaken te steken bijvoorbeeld.
Het probleem? De aanbestedingen die deze geldverslindende waanzin veroorzaakt. Bedrijven die elkaar dwars zitten vanwege een verdienmodel. Het openbaar vervoer hoort niet op winst te draaien maar op een maatschappelijk belang.
Maatschappelijk belang. Je bedoelt lege bussen die rijden om het personeel bezig te houden. Daar zullen reizigers niet mee geholpen zijn.
Ik vind het hele wisselen elke keer gekke werk. En dat om een betere marktwerking? Dit is toch èèn grote poppenkast. Hoeveel geld kost dat wisselen steeds?
Wie neemt in vredesnaam de beslissing om de overstap te doen half december. Winterweer, kerst e.d zijn te verwachten drukke o.v tijden. Die moet opstappen
Duidelijk gevolg van de desastreuze privatisering en herhaalde aanbestedingen. Dan wordt er voor een zo laag mogelijk bedrag ingeschreven om de concessie ye krijgen. Dit leidt alleen maar tot chaos en de reizigers zijn de dupe. In niets draagt dit systeem bij tot betaalbaar en betrouwbaar o.v.
Helaas ken ik genoeg voorbeelden van genationaliseerde openbaar vervoersbedrijven waarbij kwaliteit wel het laatste is waar je als reiziger op mag rekenen. Hoe zat het ook alweer in Duitsland, België of Frankrijk met de stiptheid?
Van de week bus die hoord te stoppen meerdere keren halte Aarlanderveen waar veel mensen/kinderen wachten reed gewoon door. Ook overstap loopt steeds mis. Ze vergeten passagiers eruit te laten in Alphen. Hoorde van medewerkers na klagen dat er te weinig bussen aanwezig zijn en klagen heeft geen zin. Bussen rijden niet of beperkt of zijn van lijst gehaald. Ook de touringcar zijn slegt aangegeven. Je moet gewoon 1.5 uur eerder met bus plannen nu om optijd bij trein te zijn.
Gisteren rijd zo bus 4 mij voorbij terwijl ik bijna bij halte ben en ik zwaaide. In het verleden stopte ze. Op terugweg gaf het bord aan dat 4 kwam. Deze kwam niet. Maar gaan lopen naar huis. Een paar minuten later zie ik bus vier langs rijden.
Echt balen dit. Ook bus drie is er niet meer of deze terug komt is mij niet duidelijk. Ik zie nu een bus 55.
Wat is dit slecht geregeld.
Privatiseringsdrang met als doel kwaliteitsverbetering ov blijkt dus contraproductief te werken.Verkeer&Waterstaat dacht zodoende goedkoper uit te zijn met beter vervoer.Het kind van de rekening is de ovreiziger. .