Weg weer vrij voor extra spitstreinen Amersfoort – Harderwijk
13 dec 2024 8:54
De Tweede Kamer heeft de weg vrijgemaakt voor extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk. ProRail stond deze treinen niet toe vanwege de overwegen op het traject. De Kamer stemde donderdagavond in met het voorstel om 10 miljoen euro vrij te maken voor overwegmaatregelen.
Nu de bijdrage van 10 miljoen zeker is, kunnen de extra treinen in de spits gaan rijden. Dit zou al in april het geval kunnen zijn. Op het spoortraject liggen van Nijkerk tot en met Ermelo maarliefst twintig overwegen op vijftien kilometer spoor. Omdat de regels het niet toestaan extra treinen te laten rijden op trajecten met overwegen, was het spoor geblokkeerd voor de spitstreinen.
Voor april zullen de overwegen niet weg zijn, maar volgens ProRail kunnen extra treinen wel alvast gaan rijden als het zeker is dat er op korte termijn maatregelen genomen kunnen worden bij de overwegen. Door 10 miljoen beschikbaar te stellen, heeft de Tweede Kamer die zekerheid nu gegeven. De Kamer stemde unaniem voor het voorstel van VVD en NSC.
Flinke bevolkingsgroei
De NS wil drie extra sprinters in de ochtendspits en avondspits laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk met alleen een stop in Nijkerk. De extra treinen zijn hard nodig omdat de treinen nu, vooral in de richting Amersfoort erg vol zijn. Door nieuwbouw is de bevolking in het gebied enorm toegenomen. Van 1995 tot 2024 ging het aantal inwoners van de gemeente Nijkerk bijvoorbeeld van bijna 27.000 naar ruim 45.000. Die groei kwam wel deels door een gemeentelijke herindeling.
Een aantal jaar terug reden er al eens extra spitstreinen op het traject, maar door personeelsgebrek moest de NS de dienstregeling weer terugschroeven. Dat er destijds meer treinen reden, was volgens ProRail mogelijk omdat er geld en plannen waren voor de overwegen. In de loop der tijd verdween de zekerheid dat het geld nog altijd beschikbaar is.
Ook druk af van knooppunt Hoevelaken
VVD en NSC hopen, zo staat in het voorstel, dat de extra treinen ook de druk verlichten op het snelwegknooppunt Hoevelaken. Voor het autoverkeer is dit een van de grootste knelpunten in het land waarvan de aanpak nog jaren op zich laat wachten.
(c) Treinreiziger.nl
Er horen gewoon de hele dag 4 Sprinters per uur te rijden tussen Utrecht en Zwolle. Ook in het weekend. Dan hoef ik tenminste geen 29 minuten meer te wachten in Utrecht voor de overstap van en naar de trein Amsterdam-Maastricht.
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is.
Iemand heeft niet gekeken naar de reizigersaantallen op deze route vs reizigersaantallen op andere routes met 4 treinen per uur.
Probleem is dat er nog veel meer overwegen op de route liggen ….
Weer de spoorwegovergang fobie. in 2020 waren er 10 doden te betreuren op spoorwegovergangen in heel Nederland. En hoeveel doden valen er per jaar op de 80 kilometer wegen ? Dat waren er rond dan 100. Daar is meer tijd te winnen met dan met deze spoorovergang onzin.
Waarom zou je vanaf Amsterdam via Utrecht naar Amersfoort – Zwolle rijden???
Of bedoel je de aansluiting vanuit Maastricht?
Zoals Loek al zegt, ik bedoel inderdaad de aansluiting vanuit Maastricht. Het is sinds vandaag 31 minuten om precies te zijn en op de terugweg 30. Maar Maarssen dan? 29 minuten. Vleuten 24 minuten. Bunnik 21.
Nog meer argumenten nodig om Sprinters elk kwartier te laten rijden? NS heeft er geen benul van hoeveel reizigers ze missen door de slechte aansluitingen van Sprinters.
Misschien een idee om ook vleugeltreinen Utrecht Centraal, Amersfoort Centraal, Harderwijk/ Ede Wageningen Arnhem Centraal in te zetten. Samenwerking tussen NS en Keolis, met materieel en dienstregeling uitwisselingen.
Een trein met vleugeltjes, die over alle overwegen heen vliegt? Hahaha.
Vleugeltreinen is vakjargon voor treinen die halverwege afgekoppeld worden van een doorgaande trein, zoals je vroeger Zwolle – Leeuwarden had als vleugeltrein van Den Haag – Groningen.
Afsplitstrein zou een beter woord wezen, mi direct te herkennen wat bedoeld wordt. Niet iedereen is bekend met dit zgn ‘vakjargon’.
De koplopers waren zelfs ontworpen om te koppelen en te ontkoppelen. Er vertrokken treinen uit Rotterdam en Den Haag. In Utrecht werden deze gekoppeld en in Zwolle weer ontkoppeld. Door de doorgang konden reizigers naar het andere treinstel. Ook de HC en de railcatering konden zich zo verplaatsen door de hele trein.
NS is echter gestopt met dit gekoppeld. Vertragingen hadden een te grote impact. De doorgangen zijn dichtgemaakt.