Heroverweging strikt overwegbeleid op verzoek politiek
11 dec 2024 20:05
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen zaterdag bleek uit een artikel op Treinreiziger.nl zitten overwegen de uitbreiding van het treinverkeer steeds meer dwars door de veiligheidsregels.
Staatssecretaris Jansen zegde woensdag in de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat toe dat hij een heroverweging gaat maken van het overwegbeleid en die verwerkt in een nieuwe agenda spoorveiligheid van het ministerie. Dat document wordt in 2025 opgesteld. Kamerlid Pieter Grinwis van de ChristenUnie had de staatssecretaris aangespoord tot de toezegging. Hij wil graag dat de veiligheidseisen worden heroverwogen zodat er meer ruimte komt op het spoor.
‘Overwegveiligheid belangrijk speerpunt’
Jansen zei in de vergadering dat de overwegveiligheid voor hem een belangrijk speerpunt is. “Maar ik snap de vragen en ben welwillend om hier naar te kijken.’’ Hij gaf wel aan daar de tijd voor te willen nemen om het zorgvuldig te doen. ’’Op het moment dat we deze beweging maken en het aantal ongevallen stijgt weer met 50 procent dan gaat het de verkeerde kant op.’’
Hester Veltman van de VVD viel Grinwis bij. ’’Reizigers wachten naarstig op meer verbindingen”, zei ze. ”Ik heb er alle begrip voor dat we strakker kijken naar de veiligheidseisen op de spoorwegen. Dit zijn hele vreemde situaties die zaken op slot zetten.’’ Veltkamp doelde daarmee op de extra spitstreinen die vanwege de overwegen niet kunnen rijden tussen Amersfoort en Harderwijk, terwijl die treinen een aantal jaar geleden nog wel reden.
Donderdag stemming over overwegen Amersfoort – Harderwijk
Donderdagmiddag stemt de Tweede Kamer over een voorstel van Veltman en Olger van Dijk van NSC om geld beschikbaar te stellen voor de overwegen op het traject Amersfoort – Harderwijk zodat de spitstreinen er alsnog kunnen komen.
Volgens de veiligheidseisen mag er bij overwegen niets veranderen, tenzij er maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten of op hetzelfde niveau te houden. Dit betekent dat op spoortrajecten met overwegen extra treinen niet zijn toegestaan zonder, veelal kostbare, maatregelen aan de overwegen. Met een groeiende wens naar meer treinen leidt dat steeds vaker tot problemen.
Ook Rover pleit voor nieuw overwegbeleid
Reizigersvereniging Rover had voor de vergadering de Tweede Kamer een brief geschreven waarin voor een ander beleid voor de overwegen wordt gepleit. Rover stelt dat het beter is te kijken naar het hele spoornet en dan de gevaarlijkste overwegen aan te pakken.
Rover verwacht dat de nieuwe Nedersaksenlijn een stuk goedkoper kan worden als op sommige plekken overwegen in plaats van tunnels komen. Ook noemt Rover de uitbreiding van de Valleilijn en het traject Winterswijk – Apeldoorn als projecten die extra duur worden door de huidige regels. Rover vraagt de kamer ook om aan te dringen op het aanleggen van een tunnel op de plek van de overweg in Castricum die de uitbreiding van treinen dwars zit. Rover vreest dat de frequentieverhoging van treinen naar Amsterdam hier leidt tot het opheffen van treinen naar Haarlem.
(c) Treinreiziger.nl
Men zou toch moeten vasthouden aan het niet toestaan van nieuwe overwegen.
Dan zal er ook nooit meer een nieuwe spoorweg aangelegd worden en zeker geen regiolijnen, zoals de Nedersaksenlijn.
Bij nieuwbouw is het helemaal niet zo kostenverhogend als standaardontwerpen gebruikt zouden worden. Bij Maassluis werd rond 2000 al een overweg geweigerd. De gemeente wilde niet betalen voor een tunnel en RIB ging het ook niet doen. De nieuwbouwwijk inwoners moesten maar omrijden. Ik ben benieuwd wat er later gebeurd is.
Als er twee treinen per uur per richting gaan rijden, dan hoef je op de kanaalstraat bij Ter Apel (bestaat daar vast) toch niet per sé een onderdoorgang te bouwen?
Voor de ‘gesloten’ tijd niet maar eigenlijk is veiligheid leidend geworden doordat mensen voortdurend onverantwoorde dingen doen.
Juist op regionale lijnen gebeuren relatief veel ongelukken.
Rover vraagt de kamer ook om aan te dringen op het aanleggen van een tunnel op de plek van de overweg in Castricum die de uitbreiding van treinen dwars zit
Het is soms krom met de regelgeving. Er rijden tussen Zaandam – Castricum 8 treinen per uur. Volgens de regels zou dan de spoorwegovergang al vervangen moeten worden. Niet vreemd dat er hier een knelpunt is.
Tegenover station Nunspeet wordt gewerkt aan een onderdoorgang. Hier rijden 4 treinen per uur. Het aantal goederentreinen dat extra rijdt is héél gering.
Wel zijn op deze plek zeer véél auto’s omdat vlak voor de spoorwegovergang vele wegen naar centrum en bedrijventerreinen samen komen.
Hier in Brabant rijden ook 8 treinen per uur tussen Den Bosch en Nijmegen. 2x Ic + 2x Spr p/u per richting. En dit traject kent heel veel overwegen en bij Oss ook nog eens een aftakking goederenspoor naar bedrijventerrein. Die komt meermalen per dag het hoofdspoor op om wagons te halen en te brengen naar/van de opstelsporen naast het station.
Dan zou hier op dit traject ook alle overwegen vervangen moeten worden/zijn.
Als we dan toch krampachtig vasthouden aan deze risicomijdende strategie waarbij eigenlijk geen enkel nieuw verkeer toegestaan kan zijn:
Zou ik graag willen opteren om het aantal wegvoertuigen te limiteren.
Het is wel een idee om het maximum in te stellen en geleidelijk te verlagen. Eigenlijk zou je een kooplicentie moeten verkrijgen, anders geen kenteken te naam stelling.
Nou ja dat is het dubbele.
Deze aspraken zijn gemaakt in europees verband rond wegen. En overwegen zijn alleen opgenomen omdat deze een onderdeel van de weg zijn.
En als we dezelfde interpretatie op wegen toepassen mag er op geen enkele weg meer auto’s rijden dan nu/in 2016, tenzij we de weg veiliger maken.
Dus misschien moeten we deze interpretatie maar laten vallen.
Telefoon weg en het liedje van Bassie en Adriaan zingen: Kijk links, kijk rechts en nog een keer!
Daarmee voorkom je een hoop gezeur bij de overweg.
Goede zaak dat er nu aandacht voor is.
Maar ik blijf het raar vinden om europese afspraken veel strenger te interpreteren rond treinen, het veiligste vervoermiddel dat er is, dan rond auto’s, die zo ongeveer het minst veilige vervoermiddel zijn dat er is.
Haast alsof de vvd en de pvv (die twee hebben sinds 2010 het ministerie van infrastructuur) de trein willen saboteren.
Veiligste vervoersmiddel is de Vliegtuig dat is een feit
Dat is onjuist. Treinen zijn een 1.3 keer zo veilig dan het vliegtuig.
https://swov.nl/nl/publicatie/coaches-and-road-safety-europe
Maassluis heeft sinds 2017 Metrolijn B van Nesselande via Alexander, Capelsebrug, Blaak,Beurs, Coolhaven, Schiedam Centrum, Vlaardingen Oost, Hoek van Holland Strand v.v. Bij Maassluis Centrum wordt de nieuwe woonbuurt De Kade gebouwd, ooit een bedrijventerrein geweest. Er wordt geopperd voor een extra toegang naar/ van nieuwe woonwijk station v.v. ook mensen van de Veerpont Rozenburg kunnen dan een kortere wandeling krijgen heen en weer. S inderdaad 9 december 2024 heeft Maassluis Centrum Metro ook een verbinding van naar de Maasvlakte en Brielle via de 7 december 2024 geopende Maasdeltatunnel. Dit is een afroepbus die je minstens een half uur moet reserveren. De naam is Maasvlaktehopper het is een klein busje, waar ook met OV kaart gereisd mee kan worden
De nieuwe Kade woonwijk is pas over enkele jaren gereed, dus hopelijk komt er straks een tweede toegang tot station Maassluis Centrum!