Weg weer vrij voor extra spitstreinen Amersfoort – Harderwijk

De Tweede Kamer heeft de weg vrijgemaakt voor extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk. ProRail stond deze treinen niet toe vanwege de overwegen op het traject. De Kamer stemde donderdagavond in met het voorstel om 10 miljoen euro vrij te maken voor overwegmaatregelen.

Nu de bijdrage van 10 miljoen zeker is, kunnen de extra treinen in de spits gaan rijden. Dit zou al in april het geval kunnen zijn. Op het spoortraject liggen van Nijkerk tot en met Ermelo maarliefst twintig overwegen op vijftien kilometer spoor. Omdat de regels het niet toestaan extra treinen te laten rijden op trajecten met overwegen, was het spoor geblokkeerd voor de spitstreinen.

Voor april zullen de overwegen niet weg zijn, maar volgens ProRail kunnen extra treinen wel alvast gaan rijden als het zeker is dat er op korte termijn maatregelen genomen kunnen worden bij de overwegen. Door 10 miljoen beschikbaar te stellen, heeft de Tweede Kamer die zekerheid nu gegeven. De Kamer stemde unaniem voor het voorstel van VVD en NSC.

Flinke bevolkingsgroei

De NS wil drie extra sprinters in de ochtendspits en avondspits laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk met alleen een stop in Nijkerk. De extra treinen zijn hard nodig omdat de treinen nu, vooral in de richting Amersfoort erg vol zijn. Door nieuwbouw is de bevolking in het gebied enorm toegenomen. Van 1995 tot 2024 ging het aantal inwoners van de gemeente Nijkerk bijvoorbeeld van bijna 27.000 naar ruim 45.000. Die groei kwam wel deels door een gemeentelijke herindeling.

Een aantal jaar terug reden er al eens extra spitstreinen op het traject, maar door personeelsgebrek moest de NS de dienstregeling weer terugschroeven. Dat er destijds meer treinen reden, was volgens ProRail mogelijk omdat er geld en plannen waren voor de overwegen. In de loop der tijd verdween de zekerheid dat het geld nog altijd beschikbaar is.

Ook druk af van knooppunt Hoevelaken

VVD en NSC hopen, zo staat in het voorstel, dat de extra treinen ook de druk verlichten op het snelwegknooppunt Hoevelaken. Voor het autoverkeer is dit een van de grootste knelpunten in het land waarvan de aanpak nog jaren op zich laat wachten.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 14 december 2024 12:37

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug