Werk legt treinverkeer in Noordkop ruim twee weken stil

In de kop van Noord-Holland rijden in maart ruim twee weken lang geen treinen. Spoorbeheerder ProRail gaat op meerdere plekken op het spoor werken. Het spoor tussen Heerhugowaard en Den Helder is de volle twee weken (8 tot en met 23 maart) buiten gebruik. Tussen Alkmaar en Hoorn ligt het treinverkeer er een week uit; 18-23 maart.

Tijdens het werk zet de NS bussen in. Tussen Alkmaar en Den Helder rijden zowel stopbussen als snelbussen. De extra reistijd bedraagt ongeveer een half uur.

Waslijst aan werkzaamheden

Het treinverkeer naar Den Helder zou al stilgelegd moeten worden voor de vernieuwing van station Den Helder Zuid. ProRail heeft vervolgens gekeken welk werk er nog meer gedaan moet worden in de Noordkop en kwam zo aan een waslijst van werkzaamheden die nu gecombineerd worden. ”Door zoveel mogelijk werk tegelijk uit te voeren verminderen we uiteindelijk de hinder voor treinreizigers”, zegt regiodirecteur Harro Homan van ProRail.

Station Den Helder Zuid is ruim veertig jaar oud en daarom rijp voor groot onderhoud. Volgens ProRail staat het station daarnaast al jaren onderaan de lijsten in reizigerstevredenheidsonderzoeken en ook daarom is een opknapbeurt op zijn plaats. Op de lijn van Alkmaar naar Den Helder gaat ProRail in Schagen een oude stalen spoorbrug vervangen door een betonnen brug. Dit werk had vorig jaar al moeten gebeuren maar werd uitgesteld omdat eerst kabels verlegd moesten worden.

In Heerhugowaard wordt een spooronderdoorgang gemaakt. Het werk is al een tijd aan de gang. Tussen 18 en 23 maart wordt het spoordek met het plafond van de onderdoorgang op zijn plek geschoven. Het werk hier is per livestream te volgen.

Flinke puzzel

Voor deze laatste klus komt ook het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard en Heerhugowaard en Hoorn stil te liggen. Van die gelegenheid maakt ProRail gebruik om ook stukken spoor te vernieuwen, onderhoud te plegen aan spoorbruggen en aan het spoor te werken in Obdam. ProRail spreekt over een ’flinke puzzel’ die gelegd moest worden. ”Alle projecten zijn van elkaar afhankelijk. Er moet bijvoorbeeld goed gekeken worden wanneer welke materialen of machines aangevoerd kunnen worden. Het is indrukwekkend om te zien hoe dit allemaal in elkaar past.”

Afbeelding ProRail.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 15 januari 2025 11:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug