Werkzaamheden regio Rotterdam: ProRail plaatst windschermen Moerdijkbrug
13 nov 2020 9:56
De werkzaamheden rond Rotterdam en het zuidelijk deel van de HSL zijn in volle gang. Sinds afgelopen zaterdag (7 november) tot en met 18 november kunnen er geen treinen rijden via de hogesnelheidslijn. Tijdens de werkzaamheden worden onder andere windschermen geplaatst op de derde Moerdijkbrug.
Spannende klus
Een spannende klus noemt ProRail het. “Als het te veel waait, moeten we het werk vanwege de veiligheid uitstellen” vertelt de spoorbeheerder. Op de 23 meter hoge brug worden over een afstand van een kleine 3 kilometer in totaal ruim 1500 panelen geplaatst. “Daar zijn ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, 4 kilometer aan rubber profielen en 600 ton staal voor nodig. Voor deze klus zijn op de brug 24 uur per dag 25 tot 40 mensen aan het werk. De materialen laten we per werktrein en vrachtwagen aanleveren en afvoeren” legt de spoorbeheerder op zijn site uit.
Willemsspoortunnel
Het werk aan de brug is onderdeel van een reeks van zeventien projecten die gelijktijdig worden uitgevoerd in de omgeving van Rotterdam. Daaronder vallen ook werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel in Rotterdam en vervanging/verwijdering van dertig wissels over een afstand van tientallen kilometers.
De werkzaamheden in de Willemsspoortunnel zijn nodig omdat inspecteurs van ProRail eerder dit jaar constateerden dat er met spoed onderhoud nodig was. ProRail liet daarop in februari en april-mei kilometers aan spoorstaven vervangen in een tijd dat het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen. Vervanging van de dwarsliggers (spoorbielzen) gebeurt deze weken. “Aangezien we toch al bezig zijn met veel andere werkzaamheden. Daardoor is er wederom geen extra hinder voor treinreizigers” stelt de spoorbeheerder.
Afronding
Het is de bedoeling dat donderdagochtend 19 november alle werkzaamheden zijn afgerond en alle treinen weer gaan rijden.
Mooi dat men zo aan het werk is.
Zo te zien zullen de windschermen binnen enkele maanden vol zitten met graffiti die er om één of andere reden nooit meer afgehaald wordt. Wellicht zit de eerste er al op voordat het werk klaar is.
Was het erg moeilijk iets bedenken windverstrooiende roosters?
Deze (corona) periode is bij uitstek geschikt voor ProRail. Het aantal treinreizigers is gering. Dus gewoon de gelegenheid aangrijpen om eens alle werkzaamheden te coördineren.
Kennelijk iemand uit Rotterdam die dit stukje heeft geschreven. De Moerdijkbrug ligt natuurlijk niet bij Rotterdam.
het is minder dan 10 minuten van Rotterdam. Het is regio Rotterdam.
Deze brug is voor vele extra miljoenen hoger gemaakt zodat je over de andere bruggen heen kan kijken, zodat alle Belgen en Fransen het waterrijke Nederland voor precies 23 seconden konden aanschouwen. Een andere rede voor de hoogte van de brug is er niet. En juist dat uitzicht, dat gaat nu verloren. Een totale flater.
Nee hoor, de nieuwe brug is gewoon Rijnvaarthoogte. Als de oude brug vervangen moet worden zal deze ook op Rijnvaarthoogte gebracht worden.
De hoogte van de boogstraal ( 22 meter boven maaiveld ) was al bekend voordat de brug is ontworpen. Deze kromming hoort gewoon bij de hoge snelheid van de trein.
Flauwekul bewering
Het verhaaltje over het mooie uitzicht heeft destijds wel de ronde gedaan maar is inderdaad ‘fake news’ avant la lettre.
Je kunt een hogesnelheidstrein die onder een (steile) helling uit een tunnel komt niet onmiddellijk naar een horizontaal spoor leiden.
De verandering van richting dient geleidelijk plaats te vinden.