fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Werkzaamheden rond Weesp: beperkt tot geen treinverkeer

klok 31 jul 2019 9:04

Vanaf zaterdag 3 augustus moeten treinreizigers rond Weesp en Hilversum rekening houden met vertraging en extra reistijd als gevolg van werkzaamheden. De werkzaamheden duren ruim 3 weken en worden zondag 25 augustus afgerond. Vanaf maandag 26 augustus zullen alle treinen weer volgens normale dienstregeling rijden.

Amsterdam – Amersfoort

Tijdens de gehele periode worden reizigers tussen Schiphol – Amersfoort en Amsterdam – Amersfoort geadviseerd te reizen via Utrecht Centraal. De overige beperkingen verschillen per periode. Tussen Weesp – Bussum Zuid rijden vrijwel de gehele periode bussen, een deel van de periode rijden de bussen door naar Hilversum en een deel van de periode rijden de bussen door naar Amsterdam Bijlmer.

Flevoland

Op de meeste dagen rijden er wel treinen tussen Amsterdam en Almere, maar is de dienstregeling aangepast. Op 14 en 15 augustus rijden er echter ook geen treinen tussen Almere en Amsterdam. In de reisplanner zijn alle beperkingen verwerkt en op NS.nl is een overzicht te vinden van alle beperkingen.

Sporen vernieuwen

Spoorbeheerder ProRail gaat tijdens de periode sporen, seinen en bovenleidingen vernieuwen, wissels verwijderen of vervangen en onder meer een onderdoorgang voor wandelaars en fietsers aanleggen hij het Naardermeer. Station Naarden-Bussum wordt beter toegankelijk gemaakt en voor dieren komen langs het traject nieuwe faunapassages.

Bewust in de vakantie

Het werk aan het spoor gebeurt bewust tijdens de zomervakantie, zodat er zo min mogelijk hinder is voor forensen. Het valt wel samen met diverse grote evenementen, zoals Lowlands, Dance Valley en de Canal Pride in Amsterdam. Het reisadvies kan per dag verschillen.

Treinen sneller

Tijdens de werkzaamheden werken honderden mensen dag en nacht aan het spoor. Als alles klaar is, kunnen de treinen sneller rijden, aldus ProRail.

20 gedachten over “Werkzaamheden rond Weesp: beperkt tot geen treinverkeer”

  1. Jesper-Rhido schreef:

    Ik heb foto’s gemaakt voor de laatste week/dagen van station #Naarden_Bussum voordat de 23 daagse spoorwerkzaamheden zijn en de inhaalsporen en wat wissels er nog zijn. surf op http://www.weesp.net/per-spoor

  2. Stokbosveen schreef:

    Begrijp ik het goed dat het gehele traject Weesp-Hilversum tweesporig gaat worden? En dat alle andere nu nog aanwezige sporen verwijderd gaan worden?
    Dus dat station Naarden-Bussum van 3 naar 2 perronsporen gaat en er een entree gemaakt wordt naar dit station op de plaats waar nu nog perronspoor 3 ligt. Klopt dat?

    Ik had juist gehoopt dat dit gehele traject tussen Hilversum en Weesp (eindelijk) viersporig zou gaan worden.

    1. dries molenaar schreef:

      Erg verstandig lijkt ook mij dat niet. Beter zouden ze alles behouden en zoveel mogelijk uitbreiden naar viersporigheid. En de overwegen opheffen. We moeten maar hopen dat de sukkels de grond niet weg doen voor een losse knaak en straks terug moeten kopen voor miljoenen.

      1. Tim schreef:

        Naarden-Byssum is niet meer bedoeld als inhaalstation, die rol is overgenomen door Weesp. De ingreep van ProRail is daarom wel logisch.

      2. Eef Hartman schreef:

        > zoveel mogelijk uitbreiden naar viersporigheid.

        Met name tussen Weesp en Naarden-Bussum kan dat niet vanwege het Naardermeer (is in het bezit van Natuurmonumenten).
        En Naarden-Bussum – Hilversum hangt op de vele overwegen op dat trajekt.

        1. dries molenaar schreef:

          Treinen zijn goed voor het milieu en zo’n potlood streep naat het huidige tracé is geen probleem voor de diertjes. Wellicht wel voor mensen met tere gevoelens en lange tenen.

    2. dries molenaar schreef:

      NB dat uitbreiden is schijnbaar iets voor over 25 jaar. Weesp moest toch meer sporen krijgen?

      Hoe zit het met het opheffen van de brug over de Vecht bij Weesp? Komt er een tunnel of een scheepslift?

    3. Johan schreef:

      De gedachte erachter is dat doorgaande treinen sneller door de bocht bij Naarden-Bussum kunnen rijden als het spoor wordt verkant (=rail in de buitenbocht hoger leggen dan die in de binnenbocht), maar een wissel in verkant spoor kan niet, dus dan moet het derde spoor weg, of er moet extra spoor aangelegd worden met wissels in een recht stuk, maar dat kost natuurlijk meer dan slopen, als het al past.

  3. Rudy schreef:

    > Station Naarden-Bussum wordt beter toegankelijk gemaakt en voor dieren komen langs het traject nieuwe faunapassages.

    Het aantal sporen wordt beperkt van 5 naar 2. Weer een inhaal mogelijkheid minder. Dit maakt het treinverkeer nog kwetsbaarder voor onvoorziene omstandigheden. In Zwitserland, land van punctualiteit, hebben ze daar andere ideeën over.

    1. dries molenaar schreef:

      Zoals bekend hebben de treinen in Zwitserland ook vaak genoeg vertraging. Of rijden bij sneeuw helemaal niet.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Zoals bekend zijn dat in Zwitserland veel grotere uitzonderingen dan in de rest van Europa.

  4. Nieuwwester schreef:

    ProRail haalt de rek uit het systeem. Bij calamiteiten op het spoor door capaciteitsbeperkingen fungeren NS-bussen als Haarlemmerolie…

    1. Karel Geerts schreef:

      Het tegendeel. Juist de snelheidsbeperking bij NBis nu het probleem en er de oorzaak van dat de treinen Almere-Utrecht niet in Overvecht kunnen stoppen. Juist dat wordt nu opgelost.

      1. Johan schreef:

        Nieuwwester heeft het over mogelijkheden om de treinenloop bij te sturen als het door verstoringen of werkzaamheden niet precies volgens het spoorboekje loopt. Dat is iets anders dan aanpassingen die op papier een extra stop mogelijk maken, dus als alle treinen precies op tijd rijden.

  5. Arjan schreef:

    In Naarden en Bussum hebben ze al jaren een conflict over die spoorlijn en alle (te drukke) overwegen. Er zijn plannen om de spoorlijn te verdiepen. Alleen het grote probleem is dat niemand de enorme rekening wilt betalen.

    Dat er een inhaalmogelijkheid word verwijderd is niet geheel onlogisch. Het aantal stations tussen Hilversum en Weesp is 3. Op veel trajecten met net zoveel treinen is de afstand vaak groter, voordat er een inhaalmogelijkheid is.
    Doordat de inhaalmogelijkheid (wissels) worden verwijderd kan er aan de westkant van het station de bocht ruimer worden gemaakt zodat treinen voortaan met 130 km/h i.p.v. 80 km/h door heen kunnen.

  6. Nieuwwester schreef:

    Het middel mag niet erger zijn dan de kwaal. Die wijze les zou ProRail zich ter harte moeten nemen.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het station Naarden-Bussum is een monument uit de late jaren 30! In de clip van Time Bandits ( Specialized in you), figureert dit station met de welbekende mat 64!
    De overwegen zijn bij het station nog van een ouder en groter type, wat zijn tijd nu gehad heeft. Daarom worden deze ook vervangen, net zoals het oude Post T gebouw, wat hier nog even aanwezig is!Weesp-Hilversum is geheel tweesporig en het station Bussum Zuid is nog niet zolang geleden aangepast, met een traverse inclusief trappen, liften en verwarmde wachtaccomodaties. Ook het bekende zeskantige gebouwtje staat er nog een van de weinige die er nog van over zijn! Station Diemen heeft er bijvoorbeeld een, maar ook Tilburg Universiteit en bijvoorbeeld Susteren in Limburg! Ook het station Hilversum Mediapark, voorheen Hilversum Noord en Hilversum NOS genaamd heeft een poosje geleden een metamorfose ondergaan.
    Weesp is nu inhaalstation sinds de Flevolijn geopend is in 1987 en eind 2012 is verlengd met de Hanzelijn naar Zwolle.
    De goederensporen van Naarden-Bussum zijn ook niet meer in gebruik voor treinen, hier is nu een tijdelijk betonplaten parkeerterrein aangelegd.
    Dit wordt allemaal verwijderd zodat het station er weer fris en fruitig de huidige tand des tijds kan doorstaan.

    Het natuurgebied het Naardermeer zou ooit een vuilstortplaats worden, maar Godzijdank dat men voor de natuur gekozen heeft. Het is een mooi recreatiegebied en vanuit de trein is het ook leuker om dit te zien dan een saai industriegebied, graffiti geluidsschermen of stinkende fabrieksgebouwen. Het is een unieke bufferzone, waar je even in vergeet , dat je nog in de drukke Randstad bent.
    Vergelijk het maar met de mooie bosomgevingen op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug met dorpen of steden als Nunspeet, Wezep, Apeldoorn, Den Dolder, Baarn, Driebergen-Zeist, Amersfoort, Hollandsche Rading of Bilthoven.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het Naardermeer is een stuk om inhaalsporen aan te leggen. De beesten geven er niet om geen mens om er last van te hebben.

  8. hans bikker schreef:

    Wat een reacties allemaal. Hoe je ook doet je Hierdoor krijgen xult het nooit goed doen. Blij dat het eindelijk op de schop gaat. Dan krijgen we eindelijk een verbeterde diensttregeling Utrecht – Almere, waardoor de avondstop van 5 minuren in Hollandsche Rading eindelijk vanwege het conflict met de dtoptrein Utrecht – Zwolle zal verdwijnen.

  9. Stokbosveen schreef:

    Goed idee van Prorail om een livestream op youtube te zetten zodat je de werkzaamheden kan volgen. Jammer dat er maar 1 webcam beschikbaar is.

    Wat mij opvalt is dat jan publiek probleemloos en ongehinderd op het werkterrein kan komen. Ongelooflijk! Ik dacht dat veiligheid bij werkzaamheden heel belangrijk was. Dit is gewoon vragen om ongelukken met mensen die niets te zoeken hebben op het werkterrein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.