Wijzigingen bij NS abonnementen: korting in middagspits verdwijnt

NS voert een aantal belangrijke wijzigingen uit bij het aanbod van abonnementen. Zo kunnen reizigers met een voordeelurenabonnement per 2021 niet meer met korting reizen tijdens de avondspits. Daarnaast worden een aantal vergelijkbare abonnementen samengevoegd. NS zegt reizigers persoonlijk te gaan informeren over de wijzigingen.

Geen korting meer tijdens middagspits

NS wilde eigenlijk al in 2011 de korting tijdens de middagspits afschaffen. Reizigersvereniging Rover wist dat toen voor bestaande abonnementhouders van een Voordeelurenkaart te voorkomen. NS besluit nu om alsnog de korting in de middagspits voor deze groep te schrappen. Ongeveer 700.000 reizigers krijgen daardoor straks tussen 16:00 en 18:30 uur geen 40 procent korting meer.

“Niet meer van deze tijd”

Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS, wijst erop dat de treinen steeds drukker wordt tijdens de spits. “We zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd”. Reizigersvereniging Rover had de korting tijdens de avondspits voor bestaande reizigers graag willen behouden.

Verschillen met Dal Voordeel verdwijnen

Praktisch wordt het Voordeelurenabonnement gelijk getrokken met het Dal Voordeel abonnement. De prijs en voorwaarden zullen straks exact het zelfde zijn. Concreet betekent dit dat reizigers met een voordeelurenkaart straks minder gaan betalen. De naam voordeelurenkaart blijft vooralsnog wel bestaan.

NS Flex de basis

Sommige abonnementen worden momenteel aangeboden als jaarabonnement, maandabonnement en als NS Flex abonnement. Dat gaat veranderen. NS Flex wordt de basis. Met NS Flex hebben reizigers geen saldo meer nodig op hun ov-chipkaart, maar reizen reizigers op rekening. Abonnementen zijn bovendien na dertig dagen dagelijks opzegbaar. Nu nog is NS Flex een euro per maand duurder dan een jaarabonnement, dat prijsverschil verdwijnt op aandringen van reizigersvereniging Rover.

Oorspronkelijke plannen minder positief

Rover is positief over NS Flex. “Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen” legt de reisorganisatie uit. De oorspronkelijke invoeringsplannen van NS konden echter op minder goedkeuring van Rover rekenen.

Geef reiziger de keuze

Geef de reiziger de keuze in plaats van een verplichte overstap naar NS Flex, was de insteek van Rover. Op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloot NS daarop om het meest populaire abonnement, Dal Voordeel, in een variant te behouden waarbij vooraf saldo kan worden geladen op de OV-chipkaart.

Keuzedagen

Doordat jaar, maand en flex-abonnementen worden samengevoegd, wordt het aantal abonnementen teruggebracht. Nu zegt NS nog 22 abonnementen te kennen, dat worden er straks 11. Voor ouderen gaan ook de keuzedagen wijzigen. Deze blijven alleen beschikbaar voor de huidige klanten. Straks zijn de seniorendagkaarten nooit meer geldig tijdens de avondspits. Nu hebben reizigers één keuzedag per twee maanden, en één keuzedag voor het hele jaar. Per 2021 worden alle keuzedagen het hele jaar geldig.

NS Flexdagen

In de toekomst zijn keuzedagen niet meer te koop voor nieuwe klanten (alleen voor bestaande klanten). In plaats daarvan introduceert NS zogenoemde Flex dagen. Drie flexdagen gaan 39 euro kosten en zijn een jaar lang te gebruiken. Op proef introduceert NS in 2020 ook flexdagen voor klanten tussen de 18 en 64 jaar. Die gaan vermoedelijk 45 euro betalen. Afhankelijk van het reisgedrag van klanten wordt bepaald of Flexdagen voor iedereen in het standaard assortiment komt.

Maandabonnement goedkoper

Doordat alle NS-abonnementen maandelijks opzegbaar worden, zijn reizigers met een maandabonnement straks aanzienlijk goedkoper uit. Nu nog zijn maandabonnement aanzienlijk duurder, maar dat prijsverschil gaat verdwijnen. Reizigers die nu reizen met een maandabonnement zijn daardoor straks met NS Flex tot wel 20% goedkoper uit.

Dal voordeel aanzienlijk duurder

Het populaire Dal Voordeel abonnement, dat circa 800.000 reizigers hebben, wordt fors in prijs verhoogd. Nu nog kost dat abonnement 52 euro, per 1 januari 2020 wordt dat 56 euro en per 1 januari 2021 zelfs 60 euro. Dat komt neer op een prijsverhoging van 15% in twee jaar.

Meerdere abonnementen

NS Flex geeft nu technisch problemen in combinatie met een abonnement voor bus, tram of metro. Reizigersvereniging Rover kreeg de toezegging van NS dat er een oplossing komt voor deze fouten.

This post was last modified on 7 november 2019 11:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug