fbpx

Wijzigingen bij NS abonnementen: korting in middagspits verdwijnt

NS voert een aantal belangrijke wijzigingen uit bij het aanbod van abonnementen. Zo kunnen reizigers met een voordeelurenabonnement per 2021 niet meer met korting reizen tijdens de avondspits. Daarnaast worden een aantal vergelijkbare abonnementen samengevoegd. NS zegt reizigers persoonlijk te gaan informeren over de wijzigingen.

Geen korting meer tijdens middagspits

NS wilde eigenlijk al in 2011 de korting tijdens de middagspits afschaffen. Reizigersvereniging Rover wist dat toen voor bestaande abonnementhouders van een Voordeelurenkaart te voorkomen. NS besluit nu om alsnog de korting in de middagspits voor deze groep te schrappen. Ongeveer 700.000 reizigers krijgen daardoor straks tussen 16:00 en 18:30 uur geen 40 procent korting meer.

“Niet meer van deze tijd”

Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS, wijst erop dat de treinen steeds drukker wordt tijdens de spits. “We zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd”. Reizigersvereniging Rover had de korting tijdens de avondspits voor bestaande reizigers graag willen behouden.

Verschillen met Dal Voordeel verdwijnen

Praktisch wordt het Voordeelurenabonnement gelijk getrokken met het Dal Voordeel abonnement. De prijs en voorwaarden zullen straks exact het zelfde zijn. Concreet betekent dit dat reizigers met een voordeelurenkaart straks minder gaan betalen. De naam voordeelurenkaart blijft vooralsnog wel bestaan.

NS Flex de basis

Sommige abonnementen worden momenteel aangeboden als jaarabonnement, maandabonnement en als NS Flex abonnement. Dat gaat veranderen. NS Flex wordt de basis. Met NS Flex hebben reizigers geen saldo meer nodig op hun ov-chipkaart, maar reizen reizigers op rekening. Abonnementen zijn bovendien na dertig dagen dagelijks opzegbaar. Nu nog is NS Flex een euro per maand duurder dan een jaarabonnement, dat prijsverschil verdwijnt op aandringen van reizigersvereniging Rover.

Oorspronkelijke plannen minder positief

Rover is positief over NS Flex. “Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen” legt de reisorganisatie uit. De oorspronkelijke invoeringsplannen van NS konden echter op minder goedkeuring van Rover rekenen.

Geef reiziger de keuze

Geef de reiziger de keuze in plaats van een verplichte overstap naar NS Flex, was de insteek van Rover. Op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloot NS daarop om het meest populaire abonnement, Dal Voordeel, in een variant te behouden waarbij vooraf saldo kan worden geladen op de OV-chipkaart.

Keuzedagen

Doordat jaar, maand en flex-abonnementen worden samengevoegd, wordt het aantal abonnementen teruggebracht. Nu zegt NS nog 22 abonnementen te kennen, dat worden er straks 11. Voor ouderen gaan ook de keuzedagen wijzigen. Deze blijven alleen beschikbaar voor de huidige klanten. Straks zijn de seniorendagkaarten nooit meer geldig tijdens de avondspits. Nu hebben reizigers één keuzedag per twee maanden, en één keuzedag voor het hele jaar. Per 2021 worden alle keuzedagen het hele jaar geldig.

NS Flexdagen

In de toekomst zijn keuzedagen niet meer te koop voor nieuwe klanten (alleen voor bestaande klanten). In plaats daarvan introduceert NS zogenoemde Flex dagen. Drie flexdagen gaan 39 euro kosten en zijn een jaar lang te gebruiken. Op proef introduceert NS in 2020 ook flexdagen voor klanten tussen de 18 en 64 jaar. Die gaan vermoedelijk 45 euro betalen. Afhankelijk van het reisgedrag van klanten wordt bepaald of Flexdagen voor iedereen in het standaard assortiment komt.

Maandabonnement goedkoper

Doordat alle NS-abonnementen maandelijks opzegbaar worden, zijn reizigers met een maandabonnement straks aanzienlijk goedkoper uit. Nu nog zijn maandabonnement aanzienlijk duurder, maar dat prijsverschil gaat verdwijnen. Reizigers die nu reizen met een maandabonnement zijn daardoor straks met NS Flex tot wel 20% goedkoper uit.

Dal voordeel aanzienlijk duurder

Het populaire Dal Voordeel abonnement, dat circa 800.000 reizigers hebben, wordt fors in prijs verhoogd. Nu nog kost dat abonnement 52 euro, per 1 januari 2020 wordt dat 56 euro en per 1 januari 2021 zelfs 60 euro. Dat komt neer op een prijsverhoging van 15% in twee jaar.

Meerdere abonnementen

NS Flex geeft nu technisch problemen in combinatie met een abonnement voor bus, tram of metro. Reizigersvereniging Rover kreeg de toezegging van NS dat er een oplossing komt voor deze fouten.

142 gedachten over “Wijzigingen bij NS abonnementen: korting in middagspits verdwijnt”

  1. PietvW schreef:

    NS heeft een handig tooltje om te kijken welk abonnement het best bij je reisgedrag past.
    Keer op keer komt Voordeelurenabonnement er als beste uit.
    Dom, dom, dom om 700000 reizigers weg te jagen.

    1. lezer schreef:

      Ondanks alle schijn aan keuzevrijheid en alle schijn aan concurrentie is de overheid monopolist is op het gebied van mobiliteit. Ze bepaald de wegenbelasting en ze is eigenaar van NS. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk, en daar kan belasting op geheven worden. Het maakt daarbij niet uit op welke traditionale partij je stemt. Inclusief de partij die heel veel “niet meer bij de tijd vindt” ;-). En voor de paar mensen die niet begrijpen wat ik bedoel: vragen staat vrij!

      1. Simon schreef:

        Gewoon liegberaal beleid hoor.
        “Wat schaars is mag duur zijn”.
        U kunt een spitsheffing verwachten.
        Daarna uitbreiding van de 1e klasse.
        En busvervoer voor het klootjesvolk.
        Het KIM- rapport ligt er al!

  2. Wim Lubbers schreef:

    Net als bij de dienstregeling wordt elke verslechtering verkocht als een vooruitgang.

    1. bijna autoreiziger schreef:

      Precies, wat een laffe actie de kortingskaart wordt maar liefst €7 goedkoper per jaar. Dat heeft de NS er bij mij in een (1!) dag uit. Schandalig hoe met vaste klanten wordt omgegaan. Ik vind dit ECHT niet kunnen, bovenop de enorme prijsstijgingen die elk jaar al krijgen. Deze grap gaat mij €5 per werkdag extra kosten.
      Ik zeg vaak ‘als de prijs van brood zo steeg als die van treinkaartjes, dan was hier al lang de revolutie uitgebroken”.

      1. lezer schreef:

        Nederland heeft daar niet zo’n traditie in. Vanwege de communistische dreiging (ook intern) was het werkgevers en overheid altijd zeer veel aan gelegen om de wind uit de zeilen van de te radicale partijen te nemen.

      2. dries molenaar schreef:

        Het gaat nergens over en het is duidelijk dat de voor veel te weinig reizende personen zitplaatsen innemen van mensen die de volle mep betalen

        1. lezer2 schreef:

          Gaat om de optelsom. En de mensen in Engeland betalen nog meer de volle mep, dus misschien moeten de NS haar klanten daar aan spiegelen.

      3. Rob Bronsema schreef:

        Bij mij scheelt het ook dusdanig veel geld (500€ per jaar) dat ik helaas maar weer in de auto ga
        Jammer jammer jammer, al tien jaar trouwe klant, laatste jaren vooral vanwege klimaat met de trein
        Dit is toch geen beleid?
        Overigens relatief kort traject Groningen-Assen, dus er zullen reizigers zijn die nog veel meer moeten gaan betalen dan die 500€ van mij
        En oh ja: geen enkel probleem om een zitplaats te vinden in de avond spits, ruimte over!

        1. Ruud schreef:

          OK.
          Is natuurlijk altijd een optie om over te stappen op het altijd voordeel abonnement.
          Goed dan verdwijt de helft van de korting maar reis je in de spits toch nog met 20% korting en met 40% korting daarbuiten. Dat abonnemnet blijft volgens mij bestaan.
          Dus wordt de tegenvaller 250 euro voor jou, omgerekend 20 euro per maand. Wordt een hele prestatie om daar auto van te gaan rijden en nog geld over te houden ook.

        2. johan II schreef:

          Extra kosten voor Rob zijn 250 euro abbonementsgeld + 20% extra middagreiskosten (40% wordt 20% korting).

          Dat laatste is waarschijnlijk de helft van het voordeel wat Rob zegt te verliezen dus ook 250 euro.
          Dan is ie dus ook met jouw advies, het Altijd Voordeel abonnement, 500 euro duurder uit. Ofwel het dubbele, 40 euro per maand.

          Pech is dat de meeste mensen reeds een auto voor de deur hebben, en extra kosten daarvan slechts brandstof zijn. Kiezen voor trein is ook vaak een soort liefde voor samenleving/duurzaamheid, jawel liefde voor OV/NS!

          Ik denk dat het verlies voor veel mensen rond de 500 euro is, kom zelf uit op 350 euro extra kosten, zowel via het Altijd Voordeel, als Dal Voordeel abonnement.
          350 euro extra kosten bovenop gemiddeld 1100 euro treinkosten per jaar nu (voor ca 10.000 km met de trein). Dat is een prijsstijging van 33%.

          Heb zelf een heerlijke Citroen C5 Tourer op LPG. Wegenbelasting en verzekering is al betaald. Met de huidige tarieven was 40% korting treinreizen al 30% duurder dan de brandstof voor deze superdeluxe auto!
          (brandstofkosten 10.000 km waren afgelopen jaar 800 euro; trein wordt dus komend jaar voor mij dus 65% duurder als auto, en gemiddeld, ook met files 50-75% langzamer)

          Ik zal toch uit liefde voor de trein kiezen. Ben als een van de weinigen gek op haar debiele verrassingen, ook tijdens de reis.
          Het menselijk gebrek in optima forma, 175 lentes jong!

    2. dries molenaar schreef:

      De dienstregeling wordt nergens verslechterd en eigenlijk alleen maar uitgebreid.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Een verbetering voor de een of zelfs voor velen, kan een verslechtering voor de andere betekenen.
        Een kort voorbeeld (om niet te veel van de topic af te dwalen): De 3-ic’s-per-halfuur tussen Utrecht en Eindhoven v.v. heeft voor de reizigers die verder zuidelijk wonen dramatisch uitgepakt. Bijna alle aansluitingen in Eindhoven, Den Bosch en Utrecht zijn naar de knoppen. In de vroege uren is in Limburg het aantal intercity’s gehalveerd, op zondag zelfs tot halftien.

  3. peter R. schreef:

    Dus alleen met een Dal Voordeel of een VDU kun je de keuzedagen na 2020 behouden? Begrijp ik het zo goed?
    Wat een ingewikkeld gegoochel allemaal met dat Flex.

    1. reiziger schreef:

      ja dat klopt. voor andere reizigers (ook zonder abonnement, en ook als je jonger bent dan 65 jaar) komt er als alternatief de flexdagen. dat zijn er drie ipv 7 en kan je 1x per jaar aanschaffen

  4. J. schreef:

    heb nu een dalvrij abonement… normaal abonement is te duur, dan is de auto goedkoper. Ben benieuwd wat er gaat veranderen en wat de prijs gaat worden. de Mail was niet echt duidelijk.

    1. Ruud schreef:

      Die heb ik ook. Wordt zo te lezen een flex versie en verder veranderd er weinig.

      Hoe reis je straks met je Dal Vrij abonnement?
      Je abonnement wijzigt eind 2020 in NS Flex Dal Vrij. Met dit nieuwe NS Flex abonnement voegen we een aantal extra’s toe aan je huidige Dal Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo kun je je abonnement elke maand aanpassen. Reis je een maand minder met de trein? Dan schakel je eenvoudig naar een ander abonnement, of zet je je abonnement een maandje uit. Bovendien reis je voortaan op rekening en hoef je, als je buiten de daluren reist, geen saldo meer te laden.

  5. Kereta Api schreef:

    Ik zie Traject Vrij abonnement namelijk niet als NS Flex abonnement , maar wel als klassieke abonnement. Komt daar verandering in? En hoe zit het met de klassieke Dal Voordeel? Wordt dat alleen NS Flex Dal Voordeel? Antwoord NS Voor het Traject Vrij wordt momenteel een NS Flex variant ontwikkelt die in de loop van 2020 beschikbaar zal zijn. Het Dal Voordeel abonnement blijft ook als Reizen op Saldo abonnement beschikbaar.Surf ook op deze link bit.ly/33sG66x

  6. Jos D. schreef:

    Dit haalt al de voordelen uit het abonnement en ik zie het voordeel niet. De optie is dus nu na 16:00 uur de volle prijs te betalen of na 18:30 uur. Dit laatste betekent buiten de deur eten (je komt namelijk laat thuis), wat dus duurder is dan de hogere prijs van de ticket. Dus wij blijven in de spits rijden, wat de NS juist niet wil, of toch wel, levert de NS extra geld op.

    1. H schreef:

      Uiterlijk 16.05uur inchecken en je reist nog steeds met korting.

      1. Jordi schreef:

        Half november wordt dit zonder duidelijke mededeling al ingekost naar 16:02. En 18:25 wordt 18:28. Een vergelijkbare verschuiving van 3 minuten bij de ochtendspits. Het gaat hierbij om stations die in dminder dan 5 minuten als officiele minimale benodigde overstaptijd hebben. Dus in feite alle kleine en middelgrote stations. (bericht naar Tickets en Service eerder deze week)

        (Aanvulling van redactie van Treinreiziger.nl: NS ontkent op twitter de strekking van dit bericht, ook de woordvoerder van NS. Ik ga er vanuit dat het dus niet klopt: https://twitter.com/treinreiziger/status/1192180845794254848 )

        1. johan II schreef:

          Dit is toch ongelofelijk. De willekeur en onduidelijkheid.

          Dat de leiding van NS dit toestaat bewijst dat die organisatie van boven tot onder rot/ziek/mesjogge/gevaarlijk is. Inderdaad is dan de beste reactie van ministerie en politiek: niet aankomen.

          Maar laat NS dan toch nog in ons voordeel werken

          Laat de Russische hackers en Chinese spionen maar inbreken op de servers van NS. Kans is dat ze kierewiet worden.

        2. Ruud schreef:

          Hoi,
          Heb je een verwijzing naar waar dit gemeld wordt?

          Is mij niet bekend, heeft volgens mij hier op Treinreiziger ook niet iets over gestaan en meestal komt al het nieuws hier langs.

          Treinreiziger hebben jullie er meer info over?

        3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik heb de vraag momenteel uit staan bij NS.

        4. Ruud schreef:

          Hildebrand,
          Dank alvast hiervoor.

          Heb er geen mail over gehad en ook diverse zoekacties met Google leveren alleen de info dat het nu 5 minuten is, maar kan nergens iets over deze wijziging vinden.
          Dus hoop dat je snel antwoord krijgt

        5. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik heb het bovenstaande bericht aangevuld. NS ontkent het. Niet alleen webcare, maar ook de woordvoerder. https://twitter.com/treinreiziger/status/1192180845794254848

        6. johan II schreef:

          Hoi Ruud, mocht je bij NS werken, je taalgebruik wijst erop, kun je dan ook reageren op andere genoemde zaken hieronder en hierboven?

          Mocht ik me vergissen en je niet bij NS werkt, sorry voor de vergissing.

          Anders graag wel, want NS is oostindisch doof, reageert never nooit op publieke feedback. (en op 1-op-1 geuite feedback reageren ze negerend (ja dat is een kunst)).

          Dus juist op de reacties waar je niet geneigd bent op te reageren reageren.

          Dat is trouwensn een goede training voor alle medewerkers, tot de directeur aan toe, om tot daadwerkelijke innovatie te komen.

        7. Ruud schreef:

          @Johan II
          Nee, vergissing. Jarenlang met de auto naar het werk gegaan en sinds ca een jaar overgestapt op met de auto naar dichtsbijzijnde station, dan de trein voor overgrote deel van de reis en tot slot het laatste stukje van ca 3 km met de fiets.
          Jaren eerder moeten doen. de kosten (benzine tegen treinkaartje) is redelijk in evenwicht bij mij, voordeel zit in minder onderhoud (ruim 15000km minder is bijv 400 euro banden minder in 4 jaar). Heb uiteraard geen avondspits dalvoordeelkaart.
          Maar mijn ervaringen met de trein zijn tot nu toe postief. Lekker met een krantje in de trein ipv de auto. Elke maand wel eens 30 of 60 min vertraging, maar dat gebeurde op de drukke snelweg ongeveer even vaak. En dan kon ik geen wegenbelasting terugvragen….

        8. johan II schreef:

          Fijn, Ruud!

      2. John schreef:

        Maar dan alleen geldig als je de reis verder met NS aflegt. Zo gauw je onderweg moet omchecken op andere vervoerder, betaal je de volle mep voor de rest van de reis: is mij o.a. bij blauwnet en arriva overkomen…

        1. johan II schreef:

          Ja en de grap is dat het andersom niet zo werkt.

          Als ik s’ochtends om 8.47 met valleilijn (connexioon) trein naar Amersfoort neem, en dan overstap naar Amsterdam (incheck na 9.00) dan rekent NS poeslief vol tarief.

          Het is zo doorzichtig onder alle mist die ze opwerpen met ‘innovaties’ en ‘verbeteringen’.

          Alles is schaamteloos in voordeel van NS. Er is werkelijk geen uitzondering.

        2. johan II schreef:

          Ja en de grap is dat het andersom niet zo werkt.

          Als ik s’ochtends om 8.47 met valleilijn (connexioon) trein naar Amersfoort neem, en dan overstap naar Amsterdam (incheck na 9.00) dan rekent NS poeslief vol tarief.

          Het is zo doorzichtig onder alle mist die ze opwerpen met ‘innovaties’ en ‘verbeteringen’: alles is schaamteloos in voordeel van NS. Er is werkelijk geen uitzondering.
          Is disfunctioneel gedrag van een kleuter in zijn eigen koninkrijk.

        3. Ruud schreef:

          Ok.
          Heb je een flex abonnement?
          Want wat jij en John zeggen kan volgens mij allebei kloppen….

          Als je een flex abbo hebt, neem je bij overstappen naar een andere vervoerder je “korting” mee. “Korting”, want als die 40% is vanwege incheck buiten de spits gaat ie mee, maar zoals jij aangeeft als ie 0% is vanwege inchecken in de spits dan blijft het 0%.

          Als John nog geen flex abbo heeft, heeft ie ook gelijk… Bij de niet flex abbo’s wordt voor de korting per vervoerder gekeken naar het incheck moment en kan je korting tijdens de reis door een uit- / incheck wijzigen.

          Jij zou voor het eerste deel van je reis een annonieme OV kaart kunnen gebruiken. Dat is wel een gehannes en opletten welke kaart te gebruiken bij het overstappen maar je kan daardoor wel met je eigen OV kaart met korting doorreizen naar Amsterdam

          Tenminste als dit klopt…. hoe ingewikkeld kun je het maken. Twee reizigers die in dezelfde situatie met andere regels worden geconfronteerd. Zelf ook effe googlen wat m ij betreft, geen garanties dat dit hele verhaal tot ver na de laatste saldo komma klopt

        4. johan II schreef:

          Heb geen flex abonnement, dus je uitleg klopt niet. Je constatering dat het ingewikkeld is wel.

          Zou het eerder stompzinnig noemen, en zelfs kwaadaardig (door de structurele nalatigheid van ‘professionals’, want dit is schering en inslag, zo ook de communicatie rond de voordeelurenkaart)

        5. Ruud schreef:

          Dan klopt dus de website van de NS niet:

          https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html

          Vanaf 1 september 2016 is daarom het reisprincipe aangepast. Dit betekent dat het moment waarop u voor het eerst incheckt, bepaalt of u met korting reist of niet. Of u bij een overstap de poortjes passeert, is daardoor niet meer van belang voor de prijs van uw treinreis. NS rekent een overstap als u binnen 35 minuten uit- en weer incheckt

          Let op! Dit geldt alleen voor uw reis met NS. Begint uw reis bij een andere vervoerder en stapt u over naar NS, of begint uw reis bij NS en stapt u over naar een andere vervoerder? Dan wordt op het tijdstip van overstappen opnieuw vastgesteld of u gratis, met korting of voor vol tarief reist

          https://www.ns.nl/klantenservice/flex/altijd-een-eerlijk-tarief.html

          NS Flex is niet alleen nieuw, maar ook vernieuwend. Zo berekenen we de kosten ook anders dan we altijd deden bij abonnementen op saldo. Eerlijker.
          Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder.

      3. Maria schreef:

        Volgens mij moet dit 16.04 uur zijn.

        1. Maria schreef:

          Dit is bedoeld voor de opmerking van H:

          H
          schreef:
          november 5, 2019 om 8:13 pm

          Uiterlijk 16.05uur inchecken en je reist nog steeds met korting.

          Volgens mij moet dit 16.04 uur zijn

        2. Maria schreef:

          Als je om 16.05 uur incheckt reis je volgens mij zonder korting.

        3. Ruud schreef:

          Je kon wel eens gelijk hebben.
          Tot en met 16.04 en zodra het 18.25u is kun je weer met voordeel inchecken

          En je moet daarmee ook nog eens oppassen.
          De tijd die op de poortjes wordt weergegeven (soms?, vaak?) niet gelijk met de grote ronde klokken die in de stationshal hangen.

          Heb dat zelf ooit (gelukkig) met kruidvatkaartje ontdekt. De ronde klok stond op 18.25 en normaal kun je dan weer door de poortjes. Maar hij weigerde, huh. En toen nog een keer vergeefs probeerde in te checken zag ik dat die display van het poortje nog op 18:24 stond terwijl de klok al een minuut verder was.

          Dus er kan zomaar een minuut verschil inzitten
          En als je staat te wachten en op de grote klok kijkt kun je dus zomaar toch te vroeg inchecken want met een OV kaart op saldo merk je dat waarschijnlijk niet.

  7. Nieuwwester schreef:

    De concurrentiepositie van de trein t.o.v. de personenauto verslechtert.

  8. johan II schreef:

    Hoop dat NS na dit jaarlijkse, oneindige ritueel van voorwaarden aanpassen ooit ooit ooit eens toekomt aan hun eigen gedrag te monitoren en aan te passen.

    Daar wachten we al sinds mensenheugenis op. Een trein die aankomt in het land van ooit.

    bijv
    Treinen lang genoeg, ook in avond en weekend. Zo moeilijk is dat niet.
    Conducteurs die hun werk weer gaan doen, vervoersbewijzen controleren. Kun je ook verkopen als heilzaam voor lichaam en geest, stel eens voor wat een verschil met nu.

    Kom op NS stop je intelligentie vanaf nu eens op de juiste plek. Daarmee dien je de reiziger, je opdrachtgevers (de belastingbetalers) en de planeet meer mee.

    1. H schreef:

      Conducteurs die hun werk doen. Den Haag heeft besloten dat NS alleen de consessie houdtt als de conducteur meer zichtbaar is. Den haag maakt het niet uit of er boetes worden geschreven. Hierdoor kiest de NS voor service rondjes. Immers ben je met een boete ongeveer 5 a 10min bezig. Hierdoor ziet de rest je niet meer.

      De NS moet een omslag in het denken maken. Gedeeltelijk mee eens. De reiziger ook. Elke dag zie ik weer “kudde” gedrag. Allemaal door dezelfde deur in en uit stappen. Langere treinen ja. Maar dan moeten reizigers wel verspreiden. Zie nu soms in 1 coupe 3 mensen zitten en in het achterste treinstel als sardientjes in een blik.

      Tekort aantreinen komt ook doordat NS ze NIET mocht bestellen aangezien ov studentenkaart versoberd zou worden. Vervolgens krijen juist meer studenten een ov studentenkaart.

      Dus ja ik vind dat het muntje 2 kanten op valt. Dot vind ik geen slimme zet van NS. Maar de dingen die jij benoemt liggen niet alleen aan NS.

      Mensen genruiken vaak Japan als voorbeeld. Maar wel eens met de trein geweest daar? Gezien hoe netjes mensen in en uitstappen. En noet alleen aan zich zelf denken!

      1. johan II schreef:

        Sorry, maar wat een onzin: ‘reizigers moeten omslag in denken maken’.
        Problemen voor/met reizigers is symptoom van een slecht ontwerp.

        Wel begrijpelijk zo’n zin ‘reizigers moeten omslag in denken maken’. Want als de verantwoordelijke struktureel niet thuis is ga je anderen de schuld geven. En ergeren mensen zich in de trein omdat anderen wel of niet het gangpad bezet houden. En gaan conducteurs zich verbergen.
        Ofwel het sneeuwbal-effect van ‘mijn naam is Haas (ware naam van NS/Van Boxtel/minister)’. De duitse versie is dat fenomeen is overigens ‘wir haben es nicht gewusst’

        Deel van deze taktiek van NS is dat elk wijziging of ‘innovatie’ losse eindjes heeft waarin ze weer naar hartelust kunnen blijven verstrikken.

        Persberichten zijn mooi-weer verhalen, met aantoonbare gaten (waarover anderen struikelen).
        Zoals dat voodeelabb zelfde is als daluren abb (zie post hieronder van johan II en Johan)

        Of kleuterpraat: “Nu zegt NS nog 22 abonnementen te kennen, dat worden er straks 11. ” Nogal logisch als je abonnementen alleen nog maar flex maakt, de andere variant eruit gooit.

        Een normaal, eerlijk mens (/bedrijf) zegt zoiets niet. NS wel, is lijkt het automatisch gericht om zand in de ogen te strooien. Ze hebben het niet eens door, een soort walhalla voor leegte vol van zichzelf.

        Ze hebben ook niet door dat hetzelfde zand wat ze in jullie ogen strooien in ook tussen hun raderen verdwijnt.

        Ze lijken erop te kicken altijd in het nieuws te zijn, denken dat ze dan belangrijk zijn (want ‘altijd bezig’ ook).

        Nee NS, het is andersom. Als dienstverlener doe je het goed als je niet in het nieuws bent.

        1. Roald schreef:

          Ik zou gaan fietsen Johan, jij komt niet meer aan onstpannen OV-reizen toe. Wat een klaagzang.

      2. johan II schreef:

        “Mensen genruiken vaak Japan als voorbeeld. Maar wel eens met de trein geweest daar? Gezien hoe netjes mensen in en uitstappen. En noet alleen aan zich zelf denken!”

        Vind het heel schattig, de naieviteit dat je mensen kunt veranderen.

        Heb je wel door dat de cultuur heel anders is in Japan? De beleving van je persoonlijke ruimte is bijv heel anders.
        Voor Nederlanders komen mensen al in je personal space binnen 1 meter afstand, korter vinden we vervelend. In japan is dat 10 cm, in India nog minder.
        Daar kun je in hun oor gaan zitten, en je krantje lezen en uit je neus eten, vinden ze niet erg, merken het niet eens op.

        En andersom, denk je dat je Japanners kan leren om zo “open”, “mondig” te zijn als Nederlanders? Dan had jij WOII ook wel voorkomen, en is er nu nog zoveel pijn bij Korea (die bijv. 75 jaar na de oorlog de Japanse vlag wil verbieden bij de olympische spelen van Tokyo volgend jaar)

        Nou good luck met je “reizigers moeten omslag in denken maken’. Is verlengde van ‘japanners moeten omslag in denken maken’. Is apekool want onmogelijk.

        Dingen kunnen alleen opgelost gaan worden met goed ontwerp (wat met alles rekening houdt, design for all)
        Zolang er geen goede, bewuste ontwerpers zijn, is het als in een disfunctioneel gezin.
        Wel gezellig maar niet heus

      3. treingraag schreef:

        Kontrole doet V&S en de rest doet hc is misschien wel wat: minder stress en verzuim bij hc bijv.
        Keuzedag wordt dus tientje duurder!?

    2. Ruud schreef:

      Ehh
      De conducteurs in de intercities zijn vervangen…

      Op de meeste grote stations zijn de poortjes dicht met regelmatig gele hesjes in de buurt die mensen aanspreken die niet lijken in of uit te checken door bijv met anderen mee te lopen.

      Dus de kaartcontrole in de intercities is geminimaliseerd omdat die grotendeels rijden stations tussen met gesloten poortjes. Er zijn nog een paar grotere stations zonder poortjes (oa DH HS, Ede-Wag) maar dat zijn er dacht ik niet veel meer.

      Als je vaker gecontroleerd wil worden, neem dan eens wat vaker de stoptrein ipv de intercity. Die stoppen op de kleine stations waar vaak geen poortjes staan en het aantal controles is kan ik uit ervaring zeggen echt flink hoger dan in de intercities.

  9. johan II schreef:

    Voordeelurenabonnement heeft in juli + augustus geen dalurenbeperking. Je kan dan ook in de spits (voor 9.00) met de 40% korting reizen.

    Geldt dat ook voor nieuwe abonnement? En dan ook voor middagspits?

    1. Johan schreef:

      Precies wat ik ook mis in het verhaal. Hetzelfde geldt voor de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw en op de vrijdag na Hemelvaartsdag. NS zegt niet dat dat gaat veranderen, maar hierboven lees ik dat het Voordeelurenabonnement en Dal Voordeel alleen nog in naam zullen verschillen. Dat kan niet allebei waar zijn.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      De uitzonderingen voor juli/augustus, laatste week van december en vrijdag na Hemelvaart vervallen. Zie het besluit van NS:
      https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-advies-en-besluit-wijziging-ns-abonnementen.aspx

      1. Johan schreef:

        Dank voor de informatie. Op dat punt komt NS de belofte qua informatievoorziening aan de betrokken abonnementhouders dus al niet na. In hun e-mail verzwijgen ze dat die verslechtering er ook nog bovenop komt.

  10. Lex schreef:

    Ik heb al jaren een oud voordeeluren abonnement omdat ik 4 dagen in de week werk (en ook regelmatig een dag thuis ).
    Als ik alle kosten bij elkaar op tel (4 dagen in de week maar in juli en aug hele dag met 40% korting), dan is het totaal bedrag incl aftrek van de kosten van de voordeel uren abonnement lager dan een jaar traject kaart. Omdat ik ook regelmatig thuis werk, kan kan die jaar traject kaart er voor mij helemaal niet uit.

    Heb hem even door gerekend, in mijn situatie kom ik met een Altijd voordeel ongeveer uit op het zelfde bedrag als met mijn Dal voordeel (als ik niet thuis zou werken). Maar omdat ik vaak 1 dag in de week thuis werk dan kost een Altijd Voordeel me ruim 100 euro in de per jaar extra t.o.v. het zelfde reis gedrag met een Dal Voordeel. Maar is nog altijd veel goedkoper dan een Traject kaart.

    tzt maar eens kijken wat de beste oplossing voor mijn reis gedrag is.

  11. Neeltje van Hulzen schreef:

    Wat gebeurt er nu als ik om 15.50 uur ergens instap? Moet ik dan voor de hele reis het volle pond betalen?
    En als ik om 14 uur instap en om 17 uur op de plaats van bestemming ben? Hoe berekent men dat?

    1. Hans Boersma schreef:

      Met de ov-chipkaart mag je nog steeds door de spits rwizen. Dus ingecheckt tijdens de daluren ddan krijgt men korting. Ingecheckt tijdens de spitsuren dan geldt voor de hele reis geen korting.

      1. dries molenaar schreef:

        Tja, alleen de conducteur zal u dan wel buiten zetten. Uw korting gaat niet door.

        1. Anita schreef:

          Nou dacht het dus niet hoor!

        2. Annemiek schreef:

          Dat is volslagen onzin. Het moment van inchecken blijft de prijs van de reis bepalen. Daarin verandert niets, behalve dat bij flex een overstap naar een andere vervoerder in de spits met oorspronkelijke incheck buiten de spits voordeliger is dan bij een klassiek abonnement.

        3. Bert sitters schreef:

          @Annemiek.
          Dus het kan meevallen. Gewoon om vijf voor vier inchecken en je reist tegen korting in de spits.

  12. Bram Posch schreef:

    Het is een logisch gevolg van de middag/avond drukte. Wat ik mij wel afvraag is: wat gebeurt er met de bijabonnementen? Deze heb je wel met de oude abonnementen, maar niet met NS Flex. Iemand een idee?

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Dat weet NS zelf nog niet. Zie de documenten van de adviesprocedure:
      https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-advies-en-besluit-wijziging-ns-abonnementen.aspx

      1. Bram schreef:

        Dankjewel Rien. We gaan het zien.

  13. P.Heesakkers schreef:

    Eigenlijk maakt de N.S. met hun tarievencapriolen meer reclame voor autogebruik wat een ieder ook al dagelijks ervaart op onze wegen. Het gaat niet aan de klanten te straffen voor treingebruik in de spitsuren.

    1. Ruud schreef:

      Helder, juiste constatering.

      Minder mensen met de trein die meer betalen en meer mensen met de auto lost voor de NS een groot probleem op: Het capaciteitsgebrek tijdens de spits.
      Minder mensen in de trein betekent minder mensen die de hele reis staan, minder klachten en degenen die niet overstappen op de auto zullen vaker een zitplaats hebben.

      En ja, je hebt het over reizigers straffen, maar kijk eens in het archief hier: Het aantal spitsreizigers stijgt sinds een jaar of zo explosief met 5 a 8% per jaar. Zo snel dat er geen mogelijkheid is om die extra capaciteit binnen een redelijke termijn toe te voegen

      1. johan II schreef:

        Klopt, aantal spitsreizigers stijgt (volgens mij niet zo sterk). Het afschaffen van de voordeelurenkaart is wat mij betreft prima.

        Ware het niet dat NS kortzichtig en op eigen belang gericht is. Elke maatregel is als je door de opgeworpen mist en gatenkaas heenkijkt uitvreter-gedrag.

        Zo zien ze klanten ook, uitvreters. Mensen die op voordeel uit zijn.

        Met zo’n bril op klanten is het logisch dat elke maatregel een wassen neus is, een hoop poeha, met allerlei onwaarheden en gaten (normale mensen noemen dat leugens, sorry tere zieltjes).

        Als jullie, NS, werkelijk eer in dienstverlening legden, dan zorgden jullie wel dat de treinen buiten de spits (bijv in avond of weekend) lang genoeg zijn.
        Want daar is in tegenstelling tot in de ochtendspits wel capaciteit voor.

        Maar nee dat doen jullie al jaar op jaar niet. Jij leest hier de comments onder de artikelen, Ruud, het is een tranendal van off-topic klachten over te korte treinen (in het dal), vervangende vervoer en debiel gedrag en dito infovoorziening.

        Waarvoor ook jullie conducteurs zich schamen. Die trekken zich dan ook meer en meer terug achter een zelfde de nietszeggendheid/dissociatie/(angst/boosheid) als het hoofdkantoor.

        Ik wordt bijvoorbeeld nota bene inmiddels 2 x zo vaak gecontroleerd op stukje Valleilijn Barneveld-Amersfoort van Connexxion, waar GEEN conducteur in zit, dan in intercity Amersfoort-Amsterdam (nota bene een heen-en-weer stukje, wat doen die conducteurs ????).
        Is toch zielig en pathetisch tegelijk? Heb echt medelijden.

        Gewoon NS-flex: NS flexibel in EIGEN gedrag.

        Laat het flexibel reizen maar aan de reizigers over, dat wordt dan een stuk makkelijker.

        Met plezier voor reiziger en conducteur!

        Hoeven ze niet meer te doen alsof hun naam haas is.

        1. Ruud schreef:

          OK, de totale groei ligt net onder de 5%…

          Het aantal reizigerskilometers is in de eerste helft van 2019 met 4,6% gestegen. NS vreest dat op termijn onvoldoende ruimte op het spoor beschikbaar is om de groei te kunnen opvangen.

          De nieuwste prognoses laten volgens NS zien dat het Nederlandse spoor in 2027 zijn plafond bereikt.

          Die prognoses zijn volgens NS achterhaald, zeker als je kijkt naar het aantal reizigers in de spits, in en tussen de grote steden in de Randstad. Want de groei van het aantal passagiers in treinen naar stations zoals Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal ligt boven de landelijke 4,6 procent.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        @Ruud: eerste helft van 2019 was de groei fors, maar de voorgaande jaren kwam het niet in de buurt van de 5%. Bijzonder is dat juist in 2019 de BTW is verhoogd. Dat heeft dus nauwelijks merkbaar negatieve effecten gehad. Economische groei is dus belangrijker.

  14. Jon schreef:

    Het wordt eens tijd dat de ns duidelijkheid brengt in al die verschillende abonnementen met namen die op elkaar lijken. De ene geeft wel korting tijdens zomervakantie, de ander geen korting tijdens avondspits, met de keuzedag kan dat weer wel. Vaak verrast het me pas tijdens het inchecken waardoor de reis duurder uitvalt dan verwacht. Het staat op de site zeggen ze maar daar heb je bij het inchecken niks aan. Uit bovenstaande reacties blijkt wel hoe ibgewikkeld de regels zijn

    1. johan II schreef:

      Inderdaad, resultaat is weer: ingewikkeld en verwarrend.
      Zo kunnen ze dus jaren vooruit met aanpassen en ingewikkeld maken, hun bezigheidstherapie, en 1 ding staat zo wel vast, ingewikkeld en vol overbodigheden is het 175 jaar geweest en zal het blijven. Eeuwig kleuter zijn, wie wil dat niet?

      Dus het antwoord op je vraag “Het wordt eens tijd dat de ns duidelijkheid brengt in al die verschillende abonnementen met namen die op elkaar lijken.”:
      Die duidelijkheid is al optimaal.

  15. Kees schreef:

    NS beweert dat ze “goed geluisterd” hebben naar hun reizigers om tot deze veranderingen te komen. Ik betwijfel of die 700.000 klanten die een Voordeelabonnement hebben ook gehoord zijn…Ja, NS heeft hart voor de klant!!!!

    1. dries molenaar schreef:

      Die voordeelabo’s zitten niet iedere dag in de trein. Het zijn af en toe reizigers en soms mensen die uitrekenen dat ze per jaar Euo 50 besparen op een trajectabonnement.

      1. K. Jansen schreef:

        Klopt niet, ik werk altijd op verschillende plekken als zzp’er, dus reis wel elke dag met de trein maar met voordeelurenabonnement omdat ik geen vast reistraject heb.

      2. Anoniem schreef:

        Dus Dries, als ik het goed begrijp moet volgens jou iedereen die slechts “af en toe” in de trein zit maar het volle pond moeten betalen, of nog beter helemaal niet in de trein komen??? Da’s pas echt klantvriendelijk denken. gezien de reacties hier geloof ik ook niet dat je veel medestanders hebt.

  16. Henk Ipenburg schreef:

    Waardeloos dat de dalurenkaart verdwijnt.
    Gaat niet om zitplaatsen ben je gek maar om het geld. 700.000 x E5 (voorbeeld) Tel uit je winst!!

  17. Rene schreef:

    NS Flex is na een jaar een sigaar uit eigen doos.
    Je hebt na een jaar immers nu al het recht om maandelijks op te zeggen en ik wissel toch niet van abonnement.
    Weekend vrij is nu al verslechterd:
    Ik heb deze een MAAND terug genomen voor 34 euro inclusief 40 % dalurenkorting doordeweeks.
    Dat is nu dus 32 euro,maar als je ook de dalurenkorting wilt kost dat 3 euro extra!
    Stop NS Flex als basis!

    1. René schreef:

      “Hoe reis je straks met je Traject Vrij abonnement?
      Je abonnement wijzigt eind 2020 in een NS Flex Traject Vrij abonnement. Met dit nieuwe NS Flex abonnement voegen we een aantal extra’s toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo kun je je abonnement elke maand aanpassen. Hoef je een maand niet op je traject te reizen? Dan schakel je eenvoudig naar een ander abonnement, of zet je je abonnement een maandje uit. NS Flex Traject Vrij is nu nog niet beschikbaar, maar in de loop van 2020 wel.”

      Abo is Veel flexibeler dan huidige traject vrij abo. Nu al na 30 dagen kunnen pauzeren van abo, dit scheelt veel geld, denk aan vakanties dat je geen woonwerkverkeer gebruik maakt. 🚂🚃🚃🚃

      1. Rene schreef:

        Wil je het nog eens lezen,maar dan goed?

  18. Anita schreef:

    Volgend jaar mijn abonnement maar opzeggen en weer de auto pakken, dat is nu wel weer goedkoper.
    Wat een domme zet van de NS, dat voordeel haal ik er volgend jaar niet meer uit.
    Zoveel reis ik nu ook weer niet met de trein.
    En overgaan op een bus abonnement is al helemaal niet meer te betalen.

    1. René schreef:

      Alsof autorijden zo goedkoop is! Lekker in de file staan, nou dat is fijn! Ik ben blij dat ik uit de auto ben en de trein in. Ik heb voor mijn woonwerk ver keer een traject vrij abo. Kan voor veel mensen qua woonwerkverkeer de oplossing zijn, zeker als her in de toekomst een NS Flex Traject Vrij abonnement word waarbij je na een maand je abo kan pauzeren, denk aan vakanties waarbijje niet aan woonwerk verkeer doet. 🚂🚃🚃🚃

    2. dries molenaar schreef:

      U rekent alleen de brandstof zullen we maar aannemen of u heeft steeds droe passagiers die meebetalen.

  19. Bert schreef:

    Weer een waardeloze actie van de NS om mensen de trein uit te jagen. Ik heb bijna 40 jaar een voordeelurenkaart. Wat een onzin om te zeggen de korting is niet meer van deze tijd. Meerdere treinen laten rijden en langer maken. Iedereen de trein uit zou voor de NS beste oplossing zijn. Dat betekent geen werk voor machinisten en conducteurs. Dit noemen ze eigen ruiten in slaan.

  20. Bert Sitters schreef:

    Op zich kan ik me voorstellen dat NS graag heeft dat deze categorie reizigers buiten de avondspits gaat reizen, maar het wegvallen van een korting van maar liefst 40% kan helaas het effect hebben dat méér mensen tijdens de spits in de auto gaan stappen, met als effect nog meer fileleed.
    Ik ben van mening dat deze maatregel van NS alleen maar zou kunnen samen met invoering van rekeningrijden voor het autoverkeer met dalurenkortingen en spitsheffingen net als in de trein.

  21. IIen schreef:

    Hoe jaag je mensen de trein uit en de auto in? Met een toename van reizigers zou de ns blij moeten zijn. Zoek naar andere oplossingen (meer treinen, langere treinen, dubbeldekkers) ipv mensen meer te laten betalen en ze weg te jagen. Heel erg jammer en onverstandig, dit besluit

  22. Saskia schreef:

    Niet iedereen heeft de keuze/vrijheid om buiten de spits te kunnen reizen. Als ik na 18:30 zou moeten gaan reizen, ben ik pas om 20 uur thuis. Zeg dan maar dag tegen je familie, hobby’s en sociale leven. Deze ‘vernieuwde voorwaarden’ zouden mij op jaarbasis minimaal €600 meer aan reiskosten opleveren, in waarschijnlijk nog steeds een volle trein want ik geloof absoluut niet dat dit een reële manier is om veel reizigers de spitsuren uit te krijgen. En dat weet de NS zelf ook heel goed…

  23. Sepp Grotenhuis schreef:

    Wat een laffe pr-tekst bij de vooraankondiging van deze eenzijdige wijziging in contractvoorwaarden. Sinds wanneer is de NS er überhaupt in geïnteresseerd of de reiziger een zitplaats heeft of niet? Het enige verschil van deze laffe actie van de NS zal zijn dat na 2021 de staanplaatsen in het gangpad, die nooit zullen verdwijnen omdat ze lucratief onderdeel zijn in het verdien-model, ons behalve ergernis veel ook nog eens de volle mep gaan kosten. Iedereen het volle pond betalen? Ok, maar dan ook afspreken dat iedereen die na 2021 weer gewoon in het gangpad zal blijken te staan alsnog 40% restitutie ontvangt..

  24. Peter G Veerman schreef:

    Gisteren in daluurtijd van Utrecht naar Nijmegen proberen te komen.Plots naar andere perrons gestuurd ,overvolle perron door verlate treinen .Conducteurs weten van niks.Trein met opgesloten reizigers rijdt ineens weg.Dan maar via Den Bosch waar het hele verhaal opnieuw begint.De trein te laat ,te vol.Ineens ander perron ,weigerende roltrappen.En nu met voordeelurenkaart worden we weer gestraft.Zorg maar eens voor een betere informatie en service.U bent op eng financieel gewin uit.

  25. Linda Ruiter schreef:

    Ze hebben het over recreatiereiziger, maar ik werk onregelmatig en later op de dag. Dus zeker geen recreatie. Ik heb dit abonnement al langer dan 15 jaar en dit is dan de dank voor de trouwe treinreiziger. Willen ze dan dat je weer in de auto gaat zitten. Zat toevallig deze week te bedenken hoe duur de trein toch is en dan krijg je deze mededeling erover heen. Echt heel jammer.

    1. johan II schreef:

      Ja, zo doen ze het, ‘recreatiereiziger’ noemen ze ook in hun interviews met volkskrant en nos.

      Doet NS altijd, jargon gebruiken wat hun uitkomt. Omdat ze zo ondoorzichtig zijn en eigen cijfers gebruiken zo het ze maar uitkomt, is er geen journalist die er vat op krijgt.

      Denk dat de voordeelurenkaart juist vaker dan andere abonnementen wordt gebruikt voor flexibel werkenden, zzp-ers ed.
      Bij uitstek geen ‘recreatiereizigers’. Toch de categorie kruidvat-reizigers

      Maar ja dat komt NS zo goed uit in de beeldvorming, alles voor de framing, de firma list en bedrog, zonder dat ze het zelf doorhebben. Dat is het ergste.

      Firma betaald met belastinggeld.

      1. johan II schreef:

        NS zou juist het voorbeeld moeten geven in open en eerlijke communicatie. Want is eigendom van alle Nederlanders.

        Met open data. Niet alleen de data die NS uitkomt, ook nooit verifieerbaar (en vaak al aantoonbaar onjuist)

        Zonder gaten in het verhaal (juli-aug), en zonder opleukerij, framing (‘recreatiereizigers’) of andere leugens .

        Is dat zo moeilijk? Eerlijk zijn, niet framen? Of willen ze eeuwig kleuter blijven.

  26. Marjan schreef:

    ook ik ben in het bezit van het “oude”abonnement en protesteer tegen de verandering in 2021

  27. Henny Cardol schreef:

    Vanwege de drukte in de middagspits neem ik voor mijn dagje uit altijd een upgrade naar de 1e klas. Ruimte zat!
    Waarom ontneemt u mij nu die mogelijkheid? Ook voor treinen die tegen de spitsstroom in gaan en soms erg leeg zijn is dit een volstrekt onnodige maatregel.

  28. Mathilde schreef:

    Het Daluren reisverbod straks bij het Voordeeluren abonnement treft natuurlijk vooral de oudere reiziger zoals ik. Voorbeeld: ik wil een tentoonstelling gaan zien in het Groninger museum. Vóór 9 uur mag ik niet reizen. Ik kom om 12 uur aan. Amper vier uur de tijd voor koffie, tentoonstelling, lunch. Even de stad nog in? Mooi niet. Om 16 uur moet ik weer inchecken of tot 18.30 uur blijven rondhangen. In het laatste geval ben ik pas tegen 22 uur op den Haag CS. Wel eens aan gedacht dat een 72 jarige liever niet laat met OV reist? Zeer, zeer klantonvriendelijk NS. Wel eens aan gedacht dat musea en treinen in het weekend ook overvol zijn? Ik voel me weer gestraft voor mijn leeftijd door de overheid.

    1. treingraag schreef:

      Er zijn aktiekaarten regelmatig bij AH, Kruitvat, Hema en op internet SocialDEal, AktievandeDag etc.

      Treinreiziger.nl geeft accurate info!!

      Voordeliger dan NS korting!

      Wel internet handling vereist, dat weer wel.

      1. Ruud schreef:

        Mathilde
        ????
        “Amper vier uur de tijd”
        ????
        Hoeveel tijd heb je dan nodig? 4 uur en een kwartier? Als je namelijk normaal gesproken rond 5 uur, half zes terug gaat, ben je rond 21.00u weer in Den Haag. Scheelt maar een uur en is het dan echt veel veiliger in Den Haag dan om 22.00uur?
        En dat uur eerder terug kan nog steeds, alleen moet je voor je eigen veiligheid dan kiezen voor een kaartje zonder korting.
        En nooit gedacht om in de verre reizen in het weekend te maken? Kun je ook nog eens voor 9 uur vertrekken. Dus ja, pas jij je aan de NS aan of hoop je echt dat de NS speciaal voor jou alles op zijn kop zet?

        @treingraag Vreemd advies.
        Met die voordeelkaarten MAG je namelijk niet tussen 16.00 uur en 18.30 uur in de trein zitten of je krijgt een boete, tenzij het weekend is natuurlijk..

    2. Janneke 1 schreef:

      Ook een tip voor Mathilde (en anderen): Bij actie van de dag 2 enkele reizen á 12,50 euro. Je mag daarmee niet in de ochtendspits reizen, maar wel in de avondspits. Voor 25 euro van Den Haag naar Groningen en terug is een goeie deal.

  29. M Jansen schreef:

    Hoe jaag je vaste klanten met een kulargument weg? Juist: door ze meer te laten betalen voor hetzelfde. Als voordeelurenkaarthouder word je afgeschilderd als een recreatieve behaarde die een plek bezet houdt in de spits. Ik gebruik dat ding gewoon voor mijn werk en ga als trouwe klant nu meer betalen voor de kaart én voor iedere rit. Goed bezig NS

  30. freddie schreef:

    ik ben geen jurist, wie dat wel is: is dit geen contractbreuk? Kan NS dit na zoveel jaar zomaar éenzijdig doen, was er inmiddels geen sprake van een soort ‘gewoonterecht’?
    En stel dat ik om vijf voor vier instap, betaal ik dan de hele reis met korting? Net zoals ik nu de hele reis zonder korting reis als ik om vijf voor negen instap?

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Een bedrijf mag zijn regels veranderen. Dat hoef je als klant / reiziger niet te accepteren. Maar je enige sanctie die je hebt is abonnementen opzeggen. Het gaat pas in over meer dan een jaar, dus het is ook geen reden om per direct op te zeggen en geld terug te eisen, wat wel had gekund als bijvoorbeeld al per 2020 zou zijn ingegaan.

  31. René schreef:

    Ik heb nu een ”traject vrij” abo en vind het wel prettig dat ik met het nieuwe toekomstige “NS Flex Traject Vrij abonnement” na een maand het abo eventueel kan pauzeren. Denk aan vakanties waarbij ik niet met de trein reis. Ik gebruik de trein namelijk voor woonwerk verkeer. Dit scheelt mij veel geld.

    Ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die er in de nieuwe opzet financieel op achteruit gaan. Gezien de drukte op het spoor kan ik begrijpen dat de korting tussen 16:00 uur en 18:30 uur komt te vervallen. Wellicht is een traject vrij abo/NS Flex Traject Vrij abonnement wat voor deze mensen? En reken dan ook even door als je het abo in de toekomst een maandje uitzet.

    Ik redeneer maar zo, zolang mijn reiskosten die mijn werkgever betaald de lading dekt ben ik tevreden…voor mij geen auto meer! 🚂🚃🚃🚃

    1. Bert Sitters schreef:

      @ Rene,
      U bent een gelukkig mens, dat uw werkgever de volledige treinkosten vergoedt. Helaas geldt dit voor lang niet alle reizigers op het spoor.

  32. Ferry Ballhaus schreef:

    De NS wil minder reizigers in de spits. Dus moet ik met mijn VDU-abo straks ‘s middags betalen. Een flinke verslechtering, en dat tegen een verlaging van het abo van slechts € 7 ! Is alleen acceptabel als de NS ook alleen het reizen van 16:00 tot 18:30 tegen 100% tarief belast. Het gedeelte van de reis bu’ten die tijd zou korting moeten blijven geven. Dat kan de NS best uitrekenen, gegeven de instap-tijd en -plaats, en de uitstap-tijd en plaats. Gewoon slim berekenen waar je bent als het 16:00 uur wordt. Is eenvoudig (volgt uit de dienstregeling) als de trein op tijd is (90-95%), en voor de treinen die niét op tijd zijn (lees: te laat), kunnen ze dit benaderen met een slim algoritme. Het is toch belachelijk dat ik na een treinreis van 2 uur, als ik om 16:05 uur aankom, de volle mep moet betalen ? Kom op, OV-clubs, doe dáár eens wat aan !!!

    1. Simon schreef:

      Wil NS minder reizigers in de spits?
      Ik denk het niet. Ze moeten alleen meer opbrengen.
      Ook de spitsreiziger is een ‘verdienmodel’.
      Daarom is de korting niet meer van deze tijd.

  33. Railhopper schreef:

    Academisch…
    Om in Nederland met het openbaar vervoer te reizen moet je bijna een academische studie gevolgd hebben om door de bomen het bos aan regels, subregels en uitzonderingen te zien. Voor incidentele reizigers en toeristen is het met de OV chipkaart bijna ondoenlijk om uit al die verschillen een goede keuze te maken. Ook (NS) abonnementhouders moeten bij alle (regelmatige) veranderingen tot ver achter de komma precies nagaan wat wel en (niet meer) kan. Dat men iedereen veilig en als kan met een zitplaats naar de plaats van bestemming wilt brengen is één, maar om het op den duur onnodig ingewikkeld te maken is twee. Wie tot slot erin zal slagen om telkens weer de materie goed te doorgronden zou bijna cum laude geslaagd kunnen zijn. Een goed gebruik van het OV daar ga ik in mee, maar maak het als vervoerder(s) niet onnodig ingewikkeld a.u.b. of je wel of niet in de spits moet reizen…!

    1. Ruben schreef:

      Wat een knullig systeem hanteren we hier!

      Recentelijk in Melbourne geweest,daar gaat het hele ov in de staat Victoria met de Miky card.
      Werkt hetzelfde als ov-chip.

      In Melbourne centrum zijn de trams gratis,de groene Free Tram zone.
      Daarbuiten hanteert men zonale prijzen,met 2 uur
      reisrecht inclusief overstappen.

      De regionale trein (v-line) kent Peak & Off peak.

      Algemeen geldt het volgende :
      Uitchecken in de spits betekent Piek tarief.

      Hier kwam ik achter toen ik oude vrienden bezocht in Ballarat.
      Checkte in on 17 uur,2 uur reizen uitgecheckt in Southern Cross,Off peak betaald ..:))
      Op een papieren kaaart moet je on of offpeak kiezen.
      Zo kun je nog eens leuke dingen doen.
      Desnoods wachten met uitchecken.

      Zie ptv.vic.gov.au en ga naar Regional Fares.

      1. dries molenaar schreef:

        Zij hebben net zoiets als de OV-Chip (die je over de wereld al jaren ziet en hier waarschijnlijk moderner is) en een oerwoud aan tarieven. Wat is het voorbeeld? U gaat hier nooit met OV en denkt dan dat het in het buitenland veel beter is. Zijn de biefstukken ook groter?

        1. johan II schreef:

          Voordeel van uitcheckmoment bepalend laten zijn voor 40% of 100% tarief bij abonnenmenten is bijvoorbeeld dat de conducteur geen boetes meer hoeft op te leggen. Want tarief wordt achteraf betaald (het lijkt NS-flex wel! ;).

          Minder onzekerheid/angst dus bij klanten (en dito bij conducteur).
          Voor de meeste klanten/reizen lijkt het me ook prettiger, omdat het goed aansluit bij de praktijk van de spits.

          Ochtendspits wordt immers bepaald door het begin van standaard werktijd (9.00 uur). (dus bijv. voor 10 uur uitcheck = vol tarief, daarna dal)
          Avondspits door begin van avondeten (dus bijv. tussen 17-19 uur uitcheck = vol tarief)

          Er zitten meer voordelen aan, voor niet ‘loonslaaf’ gerelateerde reizen, maar ja ook nadelen: uitvreters kunnen later even terug fietsen naar het station om uit te checken.

          Dit zal wel de reden van NS zijn om de keuze hier niet op te laten vallen (eigen belang centraal). Als ze er al ooit aan gedacht hebben…

  34. Marco schreef:

    Zelf heb ik ook al meer zo’n 12 jaar een oud VDU-abonnement. Dus ik ga ook duidelijk meer betalen en ben daar natuurlijk niet blij mee.
    Toch ben ik het niet eens met veel van de reacties hier.

    Wij als oude klanten hebben straks 10 jaar (2011-2021) langer gebruik kunnen maken van deze oude regeling.
    Er is namelijk in 2011 al besloten tot invoering van piektarief in de middag. Op dat moment konden nieuwe klanten al geen oud VDU-abonnement meer aanschaffen.

    Dat aan deze uitzondering een einde komt vind ik logische stap, we moeten echt blij zijn dat we zo’n lang uitstel hebben gehad.

  35. W.Schermer schreef:

    Ook ik heb al jaren een abonnement, maar heb hem HELAAS net verlengd.Het is voor mensen met een AOWtje te prijzig geworden.Dus…….volgend jaar maar weer achter de geraniums!! Met dank aan de NS.

    1. dries molenaar schreef:

      Het is pas per januari 2021 (twintigéénentwintig).

      U kunt gewoon uw reistijd aanpassen. Dwz na het eten vertrekken. Gewoon een wandelingetje doen.

    2. Johan schreef:

      Als u het net verlengd hebt, kunt u het desgewenst per maand opzeggen. (Alleen in het eerste abonnementsjaar kan dat niet.)

      1. dries molenaar schreef:

        Meneer opzegger roept maar wat.

  36. Kikker schreef:

    Het zijn meest ouderen die een VDU kaart hebben. Deze groep reizigers wordt, door hun leeftijd, steeds kleiner. Op den duur zijn er daarom steeds minder reizigers in het bezit van een VDU kaart.
    Of willen we de ouderen toch weer op de weg ( in de auto ) hebben ?. Laten we met z’n allen overstappen naar de auto: wel zo voordelig voor onze portemonee.

    1. dries molenaar schreef:

      Met auto is niet voordeliger en bovendien zal het afnemen van de groep bejaarden niet zo hard gaan. In Nederland is de gezondheid te goed en zijn de mensen te rijk. NS kan daar niet op wachten.

    2. Bert Sitters schreef:

      @kikker.
      is er al een reactie van de ouderenbonden?

  37. Theo schreef:

    Door de dalurenkorting in de middag op te heffen bij deze naar verhouding beperkte groep reizigers gaat de NS het probleem van de overvolle treinen niet merkbaar verbeteren.
    Ik denk dat ik recht heb om met korting in de middagspits te reizen, daar betaal ik tenslotte mijn jaarlijkse abonnementskosten voor.
    De prijsverlanging van het jaarabonnement met 7 euro die de NS biedt voor het afschaffen van de middagspitskorting is een lachtertje, na 1 keer reizen zonder korting in de middagspits is dat voordeel al op, daarna kunnen ze lekker cashen met ons het volle tarief aan te rekenen. Ik ga ongetwijfeld minder vaak met de trein reizen!

    1. dries molenaar schreef:

      Het recht is er in 2021 niet meer en moet gewoon wat vroeger of later reizen. Voor de besparing is dat een redelijke eis. Mensen die vol betalen willen graag zitten en willen niet geconfronteerd worden met groepen budgetreizigers op hun stoelen.

      1. Janneke 1 schreef:

        De stoelen in de trein zijn het bezit van de NS, niet van de reizigers, ook niet als ze vol tarief betalen, Dries.

  38. Johan schreef:

    Ik denk dat NS om spitsspreiding te bevorderen beter juist het Voordeelurenabonnement weer kan gaan verkopen en daarnaast een abonnement invoeren dat wel korting geeft tijdens de ochtendspits maar niet tijdens de avondspits. Waarom? – Omdat je de spitsdrukte ook kunt verlichten als een deel van de reizigers óf de ochtendspits óf de avondspits mijdt. Reizigers die één van beide spitsen kunnen mijden (maar niet allebei) zijn straks echter meestal het voordeligst uit met Traject Vrij en dat abonnement heeft geen enkele prikkel om een spits te mijden, dus doen die reizigers dat niet. Gemiste kans.

  39. Eduard schreef:

    De directie van NS beperkt zich tot het creëren van zoveel mogelijk mist rondom de tarieven, en gaat overigens door met het graaien en harken ten koste van de incidentele én de regelmatige reiziger, zoals al jaren in praktijk wordt gebracht.

  40. David-Joris Nijenhuis schreef:

    Als wat meer mensen nou in dezelfde plaats gaan wonen, waar het werk ligt, kan zowel per auto, als per OV het woon-werkverkeer drastisch omlaag. Daarnaast kan er ook veel meer aan thuiswerken en thuis colleges via een internetverbinding gevolgd worden. Kortom mogelijkheden zat, alleen weigert de samenleving deze ook voldoende uit te werken.

  41. Railhopper schreef:

    1) Als de voordeelurenkaart gaat veranderen, kunnen zij die in het daluur zijn ingecheckt hun rit dan wel in de spits afmaken of moet men vóór de spits de trein verlaten hebben en ná de spits weer verder reizen ?

    2) Kan men in de maand juli en augustus wél voor 09.00 uur met korting reizen of pas ná 09.00 uur zoals tot nu toe het geval was en wordt het net als een Dalvoordeelkaart met dezelfde criteria ?

    1. SSK schreef:

      Beste Railhopper,
      1) Het moment van inchecken geldt, dus voor 16:00 inchecken = reizen met korting in de avondspits.
      2) De korting in juli en augustus vervalt ook!!!

      Dat NS deze actie als vooruitgang verkoopt is natuurlijk onzin….

    2. Bert Sitters schreef:

      Iemand met een VDU-kaart die nu in de ochtend-spits incheckt betaald de volle mep: ook voor de kilometers van de rit buiten de spits.

      1. johan II schreef:

        Ja, dat is het meest absurde van de abonnementen.

        Dat mensen soms gewoon vol tarief betalen, denkende in de voordeeluren te reizen. Denk dat weinigen dit doorhebben.

        Want zelfs met capriolen als na 9.00 snel uit de trein stappen en dan snel uit- en inchecken helpen ook niet (terwijl veel mensen logischerwijs denken van wel).
        Want ov-chipkaart ziet dit als overstap, dus de rest van de reis blijft 100%tarief.

        Alleen vooraf via de NS-app 2 gescheiden kaartjes (met + zonder 40% korting) voor de reisdelen maken helpt.
        En daarmee, met de smartfoon, de poortjes openen, dus niet met je chipkaart.
        Want die vergissing maak je zelfs dan ook al snel uit gewoonte, gewend als je bent aan de chipkaart. Inderdaad ook met een academische studie van alle OV-capriolen. Beste is je OV-chipkaart die dag verstoppen 😉

        Er zijn zoveel manieren waarmee mensen de mist in gaan. Zonder dat ze het weten.

        Zelf als ervaren reiziger ook de mist in gegaan. Heerlijk op tijd naar het station Amsterdam Centraal, inchecken gaat daar bij de ingang van dit station, krantje croissantje bloemetje appje het is een leven is een feest, de trein naar Maastricht van 9:07.
        Bleek ik 8:54 ingecheckt, Asd-Maastricht vol tarief, had ik helemaal niet opgemerkt, pas jaar later bij de belastingaangifte (mijn 2e bijdrage aan hr Van Boxtel & briljante medewerkers), zag ik dit bij toeval. Moest echt wel hard lachen!

        OV stelt mensen voor de keuze net zo autistisch/spastisch/achterdochtig te worden als ze zelf zijn, of alle gedoe links te laten liggen en negatieve gevolgen in te calculeren.

        In beide gevallen heeft OV wat dit betreft geen positieve bijdrage aan de samenleving.

        Is niet voor niets dat automobilisten bang zijn voor OV

  42. Bert Sitters schreef:

    In de zomermaanden er er veel minder woonwerk-verkeer nu wordt een deel van deze stoelen gevuld met met met VDU-kaarten. Wat gaat NS doen om deze stoelen te vullen, of gaat NS een zomerdienstregeling instellen met minder treinen of kortere treinen?
    We hebben het hele jaar ook bijna lege treinen in de spits die terugreizen tegen de spitsrichting in om spitsreizigers op te halen. Je zou deze lege stoelen kunnen aanbieden tegen een lager tarief.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen, ik heb iets opgevangen in die strekking (enkele treinen minder in de zomer). Overigens hebben al heel veel reizigers niet de mogelijkheid om in de zomer in de spits te reizen (zie 800.000 klanten Dal Voordeel, zie Dal Vrij, zie actiedagkaarten). De 700.000 VDU-reizigers vormen ook hier nu de uitzondering.

      1. johan II schreef:

        Oftewel de pavlov reactie van de uitvreter.

        Man, man, man wat een bedrijf.

      2. johan II schreef:

        Bedoel jou niet Hildebrand, maar NS.

        Is toch onvoorstelbaar, en schaamteloos Hildebrand? Nu meteen automatisch deze maatregel al vertalen in het schrappen van treinen in de zomerdienst ochtendspits.

        Terwijl NS onbetrouwbaar is in het leveren van voldoende capaciteit in daluren op vele trajecten (lees comments onder meeste artikelen maar na). En dat stelselmatig negeren jaar in jaar uit.
        Terwijl het hun vak is (treinen laten rijden en aan/afkoppelen). Hoe lui kun je zijn.

        Pathologisch, lijkt narcisme, ‘kijk hoe ik heers en verdeel’, met dat onnodige uitgeknijp en genegeer zelfs sadisme. (En ‘huilie huilie, we hebben het zo druk’)

        Kleuter in eigen koninkrijk. Naar wiens pijpen volwassenen en politiek dansen. De debiliteit voor lief nemen, ‘het is niet anders’, en vooral doen alsof ie normaal en volwassen is. Want anders vallen er weer treinen uit of vraagt ie om extra geld.

        Kleuter ook met een heel gevolg van sites als treinreiziger.nl, om de kleuterdebiliteit (bijv rond kaartjes/abbonementen en wat dan ook) nog te vertalen in enige helderheid. Denkend dat dat normaal is, inclusief de comments onder alle treinreiziger.nl stukken. Moeten toch wel kleuters zijn, die kunnen nog niet lezen. Alias narcisten die boven alles staan, blind.

        Ik noem het ziek. Daar is wetenschap over, hoe het leven in gezinnen en samenlevingen verziekt wordt door pathologische ouders/dictators, verslaafde of uitvreter. Kenmerkend is schaamteloosheid, en dat niemand erover praat in die gezinnen, het is te erg, ze zijn zich niet eens bewust. De inertie op de werkvloer van planners (treinen niet koppelen) en conducteurs (niet controleren in de trein) is mijns inziens teken van de schaamte voor NS, hun ouder. Ons aller ouder (’vadertje spoor’).

        Frappant trouwens dat men binnen NS intern meteen wel verlekkerd bezig is met het schrappen van die paar zomerochtendspitstreintjes, terwijl ze de voordeelurenabonnementhouders niet op de hoogte stellen in hun mail- en persberichten dat de vrijstelling van de juli-augustus spits komt te vervallen.
        Daar reppen ze niet over. Dat moet Rianne hierboven naar boven halen uit locov-statuten.

        Is schaamteloos. Ben je zelf niet eens moe, Hildebrand van het gemanipuleer en die mooi-weer prodent smile (tegenwoordig immer ‘duurzaam en betrokken’)?

        Is gebed zonder end. Ben je wel ontzettend dankbaar voor je inzet en trouw, en denk ik iedereen hier.

        Sorry voor het pijnlijke verhaal, en de andere pijnlijke comments
        Zeg het toch omdat over 75 jaar niemand kan zeggen ‘wir haben es nicht gewusst’.

        Want NS als strukturele perverse kleuter neemt niet de plaats in die het land (samenleving en natuur) nodig heeft.

  43. Neeltje schreef:

    Dan wordt er door NS met het grootste gemak gezegd dat reizigers een ander tijdstip kunnen kiezen om toch nog voordelig te kunnen blijven reizen.
    Dat kan ik wel doen als gepensioneerde maar je zal maar naar je werk moeten en geen grote portemonnee hebben.
    Die mensen zijn straks gedupeerd.
    En dan die manier van uitleggen van de NS in de info. Zo doorzichtig.

  44. Railhopper schreef:

    NS is al vaker een eigengereide koers met tal van projecten en voorstellen gaan varen zowel in het verleden als heden en neigt niet altijd voor de meest klantvriendelijke en praktische oplossing, ook niet in samenwerking met andere vervoerders. Betere voorstellen van diverse organisaties, daar wenst men zich niet altijd aan te houden of over te nemen of met veel moeite. Nu de VDU kaart gelimiteerd wordt bij NS heeft dit ook gevolgen als men moet overstappen met andere vervoerders en hun reactie, daar hoor en lees ik nu n i e t s van en over. Stoelplaatsverruiming voor de VOL betalende passagiers is het doel d.m.v. de VDU kaart en spitsbeperking, wat wordt het volgende item die men uit de hoge hoed tovert om het reizen met de trein nog gecompliceerder te maken ? Is elke verandering wel een verbetering en voor wie, de trouwe klant, de winstgevendheid van het NS bedrijf, of de overige OV gebruikers ?…

    1. Simon schreef:

      Mee eens.
      Maar NS is in de vorige eeuw met het oog op een beursgang volledig op z’n kop gezet en toch na al die jaren nog steeds voor 100% eigendom van de staat.
      Dit heeft geleid tot 30 jaar ‘pappen en nathouden’ waarbij commerciële motieven de boventoon zullen blijven voeren totdat belangrijke knopen worden doorgehakt.
      Blijft NS nu een commercieel bedrijf of wordt het (weer) een maatschappelijke onderneming?

  45. RL schreef:

    Een onbegrijpelijke, want slecht onderbouwde, wijziging. Ben al vele jaren houder van dat abonnement en zou dus moeten worden gezien als een trouwe klant. Misschien dat de rechter eens moet worden gevraagd of de aangekondigde ingreep in de voorwaarden geen contractbreuk is ?

    1. Katja schreef:

      In de Productvoorwaarden van het Voordeelurenabonnement (van 2014) staat bij Artikel 5.5 vermeld dat NS het recht heeft het Voordeelurenabonnement op te zeggen met een opzegtermijn van drie maanden. Ik weet niet of een rechter dan nog iets kan doen; mij lijkt dat dat niet het geval is.

    2. Katja schreef:

      Sorry, ik zit te slapen…..
      Artikel 5 gaat over: Duur, beëindiging en terugbetaling.
      Het voordeelurenabonnement wordt echter niet opgezegd maar gewijzigd. Het gaat dus niet om artikel 5.5.
      Artikel 7 gaat over de wijziging van het lopende voordeelurenabonnement.
      In artikel 7.2 staat dat de NS de bevoegdheid heeft de voorwaarden of gebruiksmogelijkheden van het voordeelurenabonnement zonder meer te wijzigen indien de wijziging geen wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft.
      Is er sprake van een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie?

      1. Katja schreef:

        Nu ik wat meer tijd heb, en de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement nog eens van A tot Z doorlees, zie ik dat er in artikel 7.3 nog iets wordt gemeld dat van toepassing is.
        Artikel 7.3:
        NS heeft de bevoegdheid de voorwaarden of gebruiksmogelijkheden van het Voordeelurenabonnement (inclusief Keuzedagen en Dag Voordeelurenkaarten) te wijzigen indien de wijziging één wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft. U heeft dan het opzegrecht dat is vermeld bij artikel 5.4. De wezenlijke wijziging in de voorwaarden wordt tenminste één maand voor inwerkingtreding van de wijziging openbaar aangekondigd. De gewijzigde voorwaarden gelden vanaf de datum van hun inwerkingtreding voor alle Voordeel­urenabonnementen. Onder gebruiksmogelijkheden wordt onder meer verstaan de tijden en dagen waarop de treinen waarin en de vervoer­ders bij wie u uw Voordeelurenabonnement kunt gebruiken.

  46. tr waalwijk schreef:

    ik baal er heel erg van, een waardeloze maatregel, zo jaag je mensen de trein uit. Ik heb een paar vrij reizen dagen, nu moet ik extra vroeg terug, dat moet niet de bedoeling zijn.

  47. Sjoerd schreef:

    Op NS Weekly op youtube:

    Wat zou Tjalling Smit nu precies bedoelen als hij op https://youtu.be/XJXqN2VSoFc?t=55“, “Reizigers die met korting willen reizen kunnen dat nog steeds, maar niet in de spits”?

    Als je voor de spits incheckt reis je in de spits ook met korting met wat van abonnement dan ook. Met dal vrij reis je met 100% korting, ook in de spits als je voor de spits incheckt.

    De enige echte reden dat ik kan verzinnen dat NS iedereen aan de NS Flex wil is dat er achteraf kan worden berekend welke tijd van de reis je wel of niet in de spits hebt gereisd en vervolgens wordt afgerekend op die tijd. Al die onzin met versimpelen van abonnement, dat is alleen maar een opstapje om iedereen in een paar jaar tijd aan 2 keuzes te helpen: Wel NS Flex, of geen NS Flex.Volgend jaar zijn 11 abonnementen te ingewikkeld, dus worden het er 2.

    Al met al wordt het door NS in een leuk sausje gegoten, maar het is puur klaarstomen voor achteraf berekenen van de ritprijs op basis van in- en uitchecktijd waarop wordt berekend hoeveel je moet betalen…achteraf.

    Boooooooooooooooooeeeeeeeeee!!!!!!!!

  48. Ada den Ottelander schreef:

    Geen leuke verandering voor diverse mensen, wel begrijpelijk dat houders van een voordeelurenkaart in de spits ook de volle prijs gaan betalen. Korting was bedoeld om minder bezette treinen te vullen, maar dat is al lang niet meer zo in de spits. Mensen staan op sommige trajecten regelmatig als sardientjes in blik. En dat blijft, zolang mensen op ongeveer dezelfde tijden willen blijven reizen. Meer treinen in zetten kan niet. Wel kan mensen gelijk behandelen. Ik vind het eigenlijk wel eerlijk en rechtvaardig dat de tweedeling in tarieven stopt in de spits.
    En wie schrijft reizigers de trein uit te jagen de auto in, dat lijkt mij sterk gelet op alle files waren treinen aan voorbij razen.

  49. Hannie schreef:

    Het ergste is nog dat de VDU-klanten deze hele maatregel via het nieuws moesten horen.
    Zou toch klantvriendelijker geweest zijn, dat wij als klanten van NS dit als eerste hadden te horen gekregen!!!!

    1. Katja schreef:

      VDU-klanten hebben wél een e-mail van de NS ontvangen waarin de veranderingen betreffende het Voordeelurenabonnement kenbaar is gemaakt. De mail is op 5 november verstuurd.

  50. Martijn schreef:

    De babyboomers sluiten al jaren alle mogelijkheden waar zij jaren gebruik van hebben gemaakt af voor de generaties na hen, dus waarom verbaast mij dit niet.

  51. Noortje schreef:

    Het blijkt nu ook dat iedereen eind 2020 verplicht over moet naar de FLEX abonnementen maar dat is voor 65plussers zeer nadelig. Op een normaal Dal vrij of Weekend Vrij abonnement kregen zij een fikse korting op het abonnement. Voor de FLEX abonnementen bestaat die korting niet meer voor 65+. Kortom, je moet van je oude DAL Vrij abonnement af eind 2020 van de NS en betaalt vervolgens geen 45 euro maar 106 euro voor je DAL vrij FLEX.

  52. Arnout 'kom met mij als je wilt naar leven' Zwarteakker schreef:

    Ik hoor vrij weinig weerstand tegen verplicht flex en de verhoging naar 60 EUR van het dal uren abbo. Dit jaar heb ik een aantal keer schiphol en nijmegen gereisd, waarvan de laatste niet per se nodig was, maar meer een poging om de korting eruit te halen. Met 50 EUR per jaar lukt me dat al net, laat staan met 60 EUR. In bijna elk ander (duur) Europees land kun je tickets met korting kopen en het geeft je juist de vrijheid die je met zo’n flex abbo niet zult hebben. Op het NS community platform wordt er nauwelijks naar geluisterd, dat kan ik me ook wel voorstellen, maar de weerstand is ook daar bijna nihil. VIND IEDEREEN DIT DAN MAAR OK?! Ik zal in 2020 zeker opzeggen en anders maar niet meer met de trein. Gek is dat, dat ik vanuit mijn eigen luchthaven goedkoper naar de Algarve kan vliegen dan een dagretour naar vier provincies verder me kost. En nee, ik zeg het alvast, vliegen is niet goedkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.