fbpx
(c) Stefan Verkerk

Woensdag opnieuw problemen op spoor – seinstoringen bij Schiphol en elders

25 jun 2025 18:00

Update 18.00. De problemen op het spoor rond Schiphol hinderen het treinverkeer woensdag ook de rest van de avond nog. Rond 15.00 uur had spoorbeheerder ProRail de oorzaak van de seinstoring nog niet gevonden. De nieuwe verwachting is dat de storing in de nacht verholpen is. De reparatie van de kapotte bovenleiding in Gouda is klaar. De treinen rijden hier weer.

Na een stremming op dinsdag door brand in kabels, zijn er woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Door een seinstoring rijden er veel minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol Airport.

De kabels die in de nacht van maandag op dinsdag in brand vlogen als gevolg van een misdrijf, zijn dinsdagavond hersteld. Er waren 25 kabels over een lengte van 30 meter verbrand, aldus spoorbeheerder ProRail die vijftien specialisten inschakelde voor het herstelwerk. Dinsdag was de hele dag geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam en Schiphol. De politie onderzoekt nog of het om sabotage gaat en of er een verband is met de NAVO-top in Den Haag of dat het om (een poging tot) koperdiefstal gaat.

Seinstoring nabij plek brand

De seinstoring van woensdagochtend is volgens ProRail op paar honderd meter van de kabels waar dinsdag brand was. De spoorbeheerder gaat ervan uit dat de storing in de loop van de ochtend is verholpen. Er kunnen nog wel treinen rijden, maar veel minder dan normaal. Hoewel er bij de kabelbrand van dinsdag uitgegaan wordt van opzet, sluit ProRail dit uit voor de seinstoring van woensdag.

Ook elders storingen

Ook tussen Zwolle en Emmen en Eindhoven en Den Bosch is het treinverkeer beperkt door storingen. Ook hier is de verwachting dat de problemen in de loop van de ochtend over zijn. Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is er een wisselstoring waardoor er woensdag de hele dag minder sprinters rijden.

Kapotte bovenleiding Gouda

Het treinverkeer heeft woensdagochtend ook nog last van de kapotte bovenleiding bij Gouda Goverwelle. Dinsdagmiddag ging hier de bovenleiding kapot over een lengte van 200 meter waardoor er tussen Woerden en Gouda geen treinen kunnen rijden. ProRail hoopte de reparatie dinsdagavond al te kunnen afronden maar was woensdagochtend nog bezig met herstelwerk dat naar verwachting in de loop van de ochtend afgerond is.

(c) Treinreiziger.nl 

5 1 stem
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
15 dagen geleden

Welja, dit kan er ook nog wel bij.

Veen
15 dagen geleden

Seinstoring na herstel seinkabels ?
Wie had de illusie dat in 2025 het herstel volledig goed zou slagen ?
De fabrikage van treinen is uit Duitsland naar elders verdwenen,
met name het laswerk waarmee de wagons worden gemaakt.
Wie heeft de illusie dat de NS nog deugdelijk gelaste nieuwe treinen krijgt,
die veertig jaren gebruikt kunnen worden ?
Het trajekt tussen Berlijn en Hamburg is een jaar dicht vanwege renovatie.
Maar van de installatie van een nieuw elektronisch seinsysteem wordt afgezien.
Het wordt als veel te duur beschouwd door de Deutsche Bahn.
Voor Prorail is het dan niet te duur ? Heeft Prorail “een kist vol goud”?

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Hier is geen touw aan vast te knopen. Nederland is ook geen deel van Duitsland.

Een kabelgoot met 30 meter beschadigde kabel repareren is wel wat anders als 200km spoor opnieuw aanleggen en bekabelen. U had ook al bezwaar tegen het repareren van de Hanzelijn na de 110kV hoogspanningskabel problemen?

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Dries Molenaar
Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De ICM’s werden gemaakt bij Talbot in Aken. Tijdens de midlife-update kwamen daar ook grote bouwfouten aan het licht. De maatvoering van sommige delen was gewoon 14 centimeter foutief en geen enkel treinstel bleek in de praktijk dezelfde afmetingen te hebben als een andere. Daar kwamen ze pas achter toen het ene interieur in het ene treinstel perfect bleek te passen, terwijl het in een ander treinstel gewoon een decimeter te klein was. Daar hebben ze toen ook nog heel veel aan moeten vertimmeren.

Overigens wordt het laswerk gewoon uitgevoerd door lascomputers. In Polen door soortgelijke apparatuur als in Duitsland zou staan. Er zijn weliswaar veel ICNG’s teruggestuurd naar Polen, vanwege afgekeurde lassen, maar dat heeft niets met de geografische locatie van de fabriek te maken.

Baardstaart
15 dagen geleden

Wat een zooitje… Nu saboteert de Prorail en de NS zichzelf.

Jan
14 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Daar zijn ze goed in. Zelfdestructie

dagreiziger
14 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Het wordt eens tijd dat het spoorwegnet in Nederland een flinke opknapbeurt krijgt. Sein- en wisselstoringen en defect spoor zijn schering en inslag de laatste jaren. Liever dat dan zo’n onzinnig prestigeproject als bijv. de Lelylijn. Goed betrouwbaar treinverkeer, dat hebben we nodig.

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Er wordt nu best veel in onderhoud geinvesteerd, zie ook de vele werkzaamheden, maar kabelbreuken etc. daar hoort regelmatig inspectie railtuigen te rijden om te kijken of de kabels en rails nog in voldoende conditie zijn.
Verder ben ik het volledig mee eens dat we eerst goed en betaalbaar OV nodig hebben voordat er geld wordt geinvesteerd in de Lelylijn of de NSL.